Ik zie en hoor het steeds meer, L of M combinaties die met stang en trens rijden. En dan bedoel ik niet voor shoots ofzo maar echt trainingstechnisch.
Nu de oprechte vraag, wat is hier de meerwaarde van?
xSlvna
Geplaatst: 08-03-14 20:10
Fijner trainen, ik ga er ook mee aan de slag als ik denk dat we er klaar voor zijn en het trainniveau opgeschroefd wordt. En dan rijd ik wss niet eens wedstrijden dus ben ik nog geen eens B ruiter. Wedstrijdniveau en trainingsniveau kunnen ook erg schelen hè
Tja ik zelf ga het pas op bouwen als mijn paard helemaal los laat in zn lijf is en alle overgangen netjes gereden kunnen worden. Dit kan over een maand zijn of over een paar maanden. Pas wanneer het goed voelt. Ik zie het dan ook echt als verfijning van de hulpen. Waarschijnlijk rij ik dan in de M2 en ga ik binnenkort de overstap maken naar de Z.
Vaak zie je bij L ruiters dat ze het paard nog niet helemaal fijn hebben. Dan lijkt met s&t averechts werken..
Mousmous
Geplaatst: 09-03-14 08:04
Er is geen meerwaarde. Als je in het Z de keuze krijgt om met stang en trens te gaan rijden, dan zal je jouw paard hoe dan ook ook goed voor elkaar moeten hebben op de trens. In de M2 heb je dan ook al goede proeven neer moeten zetten met een goede aanleuning op een eenvoudige trens. Dat je als je M2 bent en op stang en trens wilt gaan rijden om het paard daar alvast aan te laten wennen kan ik wel begrijpen. Tegenwoordig zie je in het Z al veel meer combinaties die doorgaan op alleen een trens. Zoals ik al zei, dat gaat goed als je jouw paard goed voor elkaar hebt. Ik rijd zelf met mijn ene paard in het ZZ-Licht met alleen een trens.
Mijn paard mag Z2 starten en stang/trens komt niet eens voor in ons assortiment. Ik ben van mening dat het op een trensje prima moet gaan. Mijn paard heeft daarbij een super klein mondje en vind het zeker niet nodig die helemaal vol te hangen. Maar als je toch graag met s/t wilt rijden is het idd zaak zelf een onafhankelijke zit te hebben en het paard rustig te laten wennen. M.i. is de M2 dan vroeg genoeg om hiermee te beginnen, maar daar zal Bokt wel een eigen mening over hebben
Het lijkt mij eerlijk gezegt niet fijn voor het paard en het lijkt mij dat Z oefeningen ook gewoon op trens zouden kunnen toch? Ik vind het er ook niet echt vriendelijk uitzien.
Ik zie geen meerwaarde ervan, je hebt de S&T dan geheel nog niet nodig. Zelf wissel ik ook regelmatig af, de mijne loopt op S&T even prettig als met een trensje. (in sommige oefeningen nèt iets lekkerder met S&T) Maar ik vindt persoonlijk dat ik met beide een Zproef neer moet kunnen zetten.
Als je bijna tegen je overstap naar Z aan zitvindt ik het wel erg verstandig op tijd te gaan oefenen met S&T. Maar in de L? Erg nutteloos. Ik ga ook geen strand of bosrit maken met een S&T, dat is net zo nutteloos
Tigra_
Geplaatst: 13-03-14 23:39
Lijkt me erg overbodig in de lagere klasse. Het niveau zal dan alleen maar verder gaan zakken. Mensen werken naar mijn idee niet genoeg aan hun basis en als ze dan nog vroeger gaan beginnen met S&T laten we dat vooral niet doen. Als je S&T denk nodig te hebben in die klasse is het tijd om jezelf eens aan het werk te zetten.
Mijn paard en ik rijden Z, nu gaan we opbouwen na een zwangerschap en dat gebeurt gewoon met trens. Ik wil dat mijn paard zo wel op S&T als Trens als Bitloos een goed gevoel geeft.
Maar nu eerst weer beginnen, en ik vind het geen meer waarde. Vele kunnen er niet netjes mee over weg, en zie ik vaak een door geschaarde stang in de mond van het paard.