Drachtige merrie weer lekker aan het werk (tips gevraagd!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Drachtige merrie weer lekker aan het werk (tips gevraagd!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 19:20

Ik wil jullie aan een merrie voorstellen die ik nu ongeveer een maand aan het rijden ben.
Ze loopt momenteel Z2 bij haar eigenaar, en nu ze tijdelijk uit de sport is gehaald ben ik haar nog een paar maandjes aan het rijden.
Ze foto's zijn van 2 keer bij elkaar omdat ik niet zo veel foto's heb.
Helaas is de nog steeds een beetje van slag van carnaval dus ging het niet zo goed (ontspanning was ver te zoeken, vooral ik draf en galop)
Ik les momenteel 2 keer per week met haar (privéles)
We zijn vooral bezig met ontspanning, gewoon lekker laten lopen, wijken, travers, vliegende galopswissels en keertwendingen. We doen niet zo veel waarbij ze veel moet buigen ivm het buikje.
Tips zijn altijd welkom, daar is het topic ook voor bedoelt eigenlijk.

De foto's van voor carnaval:

1. uitgestrekte draf.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

En die van vandaag, het ging eigenlijk niet goed, maar ik doe er gewoon alle foto's bij, aan het commentaar daarop heb ik het meeste.
Ik heb eigenlijk alleen simpele dingen gedaan, zonder ontspanning kunt het toch niet goed.
4. wijken
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. vrolijk kopje, maar niet waar je naartoe werkt.
Afbeelding

7. hier ook...
Afbeelding

8.filmpje van een galopswissel (hier verwacht ik nog veel tips op, want ik vind het nog niet zo goed lukken)

9. Filmpje van het galoperen.

Alvast bedankt voor het commentaar!
Brand los!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:37

Leuk paardje, ben benieuwd naar de foto's als ze n betere dag heeft ;)

Wat tips: Het lijkt regelmatig of je je onderbenen wel erg ver naar achteren hebt (je moet een denkbeeldige lijn kunnen trekken door schouders, heup en hak), waardoor je ook wat in onbalans lijkt met het lichtrijden.
Verder wat betreft de ontspanning/nageeflijkheid, vaak als ze wat afgeleid zijn helpt het om veel wendingen te rijden (wat nu misschien lastig is vanwege de dracht), of veel overgangen te maken.
Dan de galopwissel, sowieso omdat ze niet lekker ontspannen en nageeflijk loopt is dat al moeilijker voor het paard om in balans te blijven, daarnaast heb ik het idee dat jij eerst de beenhulp voor de andere galop geeft en daarna pas omstelt (ze kijkt nog naar links op het moment dat ze om springt).
Verder in de galop, probeer niet te veel mee te 'drijven' met je zit, maar haar lekker onder je door te laten galopperen (ook dit zal fijner gaan als ze losser door dr lijf loopt natuurlijk).

Hoop dat je er wat aan hebt!

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:41

Ik zou eerst aan de ontspanning gaan werken en daarna pas wijken, galopswissels enz.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:41

Leuk paard en leuke kans daar kan je nog veel van leren!
Ik zou op dit soort mindere dagen zeker geen galop wissels etc gaan rijden, maar gewoon de basis en de ontspanning proberen terug te rijden.
Zonder een paard in de juiste ontspannen aanleuning kun je ook geen goede wissels etc rijden.
Succes :)

donsje

Re: Drachtige merrie weer lekker aan het werk (tips gevraagd!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:40

leuk beest, super dat je haar nog lekker beweging mag geven maar als ik jou was zou ik geen travers, keertwendingen en wissels gaan doen. Bij de eerste 2 is wel duidelijke buiging door het lichaam nodig en dat is met een drachtige buik niet fijn. Eerlijk gezegd zie ik ook niet een amazone die al klaar is en vergevorderd is om een juiste en correcte wissel te springen. Waarom werk je niet gewoon op ontspanning? dat mis ik compleet in je filmpje. Zonder ontspanning en juiste aanleuning kan je geen correcte oefeningen rijden. Ik zie nu vooral een uit elkaar gevallen paard dat een slechte aanleuning heeft. gewoon lekker ontspannen rijden en zorgen dat de aanleuning goed is. Een paar passen wijken is toch voldoende oefening? Wil je perse een wissel rijden dan moet je eerst zorgen dat je een stille aanleuning en een recht paard onder je kont hebt. Je bereid de wissel absoluut niet voor.

wat ik kan zien op de fotos is dat je wel vriendelijk rijd. Dit zijn natuurlijk ook wel moment opames maar mijn tip; ga niet prutsen aan wissels en "moeilijke" oefeningen. Ga lekker ontspannen rijden.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:46

wat een leuk paardje!
en wat de mensen hierboven al zeggen ga lekker ontspannen rijden en niet het moeilijkere werk :)

EvaTommie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:58

leuk paardje! heb je reacties niet gelezen maar t was een hoop tekst
kijk vooruit!

veel plezier nog

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:31

Mooi paardje! Je zit er redelijk netjes op, maar volgens mij het zadel veel te groot voor jou. Daardoor verlies je evenwicht. Check de inch maar op het zadel, met jouw smalle figuur moet je niet meer dan +/- 17 inch hebben

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 08:43

darkadia schreef:
Leuk paardje, ben benieuwd naar de foto's als ze n betere dag heeft ;)

Wat tips: Het lijkt regelmatig of je je onderbenen wel erg ver naar achteren hebt (je moet een denkbeeldige lijn kunnen trekken door schouders, heup en hak), waardoor je ook wat in onbalans lijkt met het lichtrijden.
ik zal mijn instructrice eens vragen om hier meer op te letten, die neiging heb ik inderdaad :j
Verder wat betreft de ontspanning/nageeflijkheid, vaak als ze wat afgeleid zijn helpt het om veel wendingen te rijden (wat nu misschien lastig is vanwege de dracht), of veel overgangen te maken.
(schijn)overgangen doen we vaak, maar met wendingen zijn we wel een beetje beperkt.
Dan de galopwissel, sowieso omdat ze niet lekker ontspannen en nageeflijk loopt is dat al moeilijker voor het paard om in balans te blijven, daarnaast heb ik het idee dat jij eerst de beenhulp voor de andere galop geeft en daarna pas omstelt (ze kijkt nog naar links op het moment dat ze om springt).
Dankjewel voor de tips! Ik zal er de volgende keer meer op letten
Verder in de galop, probeer niet te veel mee te 'drijven' met je zit, maar haar lekker onder je door te laten galopperen (ook dit zal fijner gaan als ze losser door dr lijf loopt natuurlijk).
Ik doe dat inderdaad soms, hier zijn we hard aan het werken.
Hoop dat je er wat aan hebt!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 08:44

Sanniej_ schreef:
Leuk paard en leuke kans daar kan je nog veel van leren!
Ik zou op dit soort mindere dagen zeker geen galop wissels etc gaan rijden, maar gewoon de basis en de ontspanning proberen terug te rijden.
Zonder een paard in de juiste ontspannen aanleuning kun je ook geen goede wissels etc rijden.
Succes :)

Dat bedankt ik mij erna inderdaad ook toen ik zag hoe slecht het er uitzag.
Maar op het moment zelf dacht ik eigenlijk; ik wil die wissel eens op film hebben zodat ik er tips over kan krijgen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 08:50

donsje schreef:
leuk beest, super dat je haar nog lekker beweging mag geven maar als ik jou was zou ik geen travers, keertwendingen en wissels gaan doen. Bij de eerste 2 is wel duidelijke buiging door het lichaam nodig en dat is met een drachtige buik niet fijn.
Zolang het nog gaat gaan we nog gewoon lekker een beetje door, maar waarschijnlijk gaan wij daar binnenkort ook mee stoppen inderdaad :j
Eerlijk gezegd zie ik ook niet een amazone die al klaar is en vergevorderd is om een juiste en correcte wissel te springen.
Dat klopt! Maar de wissels vind ik ook wel fijn om te doen omdat mij pony soms overkruist springt en wisselt op rechte stukken, en in het terugkomen naar draf. Nu kan ik ten minste goed voelen wat wat nu is en hoe ik het weer moet oplossen.
Waarom werk je niet gewoon op ontspanning? dat mis ik compleet in je filmpje. Zonder ontspanning en juiste aanleuning kan je geen correcte oefeningen rijden. Ik zie nu vooral een uit elkaar gevallen paard dat een slechte aanleuning heeft. gewoon lekker ontspannen rijden en zorgen dat de aanleuning goed is.
Een paar passen wijken is toch voldoende oefening? Wil je perse een wissel rijden dan moet je eerst zorgen dat je een stille aanleuning en een recht paard onder je kont hebt. Je bereid de wissel absoluut niet voor.
hier werken wij inderdaad vooral aan.

wat ik kan zien op de fotos is dat je wel vriendelijk rijd. Dit zijn natuurlijk ook wel moment opames maar mijn tip; ga niet prutsen aan wissels en "moeilijke" oefeningen. Ga lekker ontspannen rijden.
Dankjewel! dat doen wij in de les ook inderdaad. gewoon werken aan de ontspanning en mij de goede hulpen laten geven.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 08:54

EvelienKiss schreef:
Mooi paardje! Je zit er redelijk netjes op, maar volgens mij het zadel veel te groot voor jou. Daardoor verlies je evenwicht. Check de inch maar op het zadel, met jouw smalle figuur moet je niet meer dan +/- 17 inch hebben

Het is een 17,5 inch. zadel inderdaad.
Ik heb voor een ander paardje wat ik rijd ook een 17 inch. dressuurzadel aageschaft om deze reden inderdaad.
Wij dit zadel kom ik niet aan de wrongen waardoor ik mijn hakken soms optrek, en schuif ik in galop ook wel eens in het zadel.
Maar helaas rijd ik deze merrie maar tijdelijk dus wil ik eigenlijk geen ander zadel aanschaffen.
En helaas heb ik ook geen zadel liggen wat ik passend kan maken.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:21

ik had al commentaar gegeven en ik moet zeggen dat je er super op reageerd! kunnen menig TS'ers nog wat van leren.. ga zo door:)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 12:25

Dankjewel :D

SteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:32

Wat ontspanning betreft, sluit ik me aan bij m'n voorgangers.

Wat ik nog wil toevoegen, maar dat kan wel persoonlijk zijn, is dat ik haar galop nogal vlak vind. Ik mis zo dat ietsje meer kracht in de galop. Maar ik weet niet of je dat kan toeschrijven aan het feit dat ze drachtig (geen ervaring op dat vlak).

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:38

wat leuk dat ze toch een wisseltje springt, kan nog wel erg veel aan verbeterd worden maar tis braaf dat ze het toch doet. keertje proberen kan geen kwaad. Maar zoals anderen al zeiden mis je nog wat basis om hem correct uit te voeren. Keertje voelen is natuurlijk altijd leuk :D

_xHaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:32

Ik sluit me aan bij de rest!

Wat een leuk paard :)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:54

Wat ook helpt om niet voorover te kukelen is vooruit kijken en niet naar je mooie paardje ;) Daardoor blijf al veel rechterop.

Froetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:10

Leuk paard! :)

Probeer je hakken iets meer uit te drukken en let op dat je niet voorover valt.
En lekker eerst die ontspanning opzoeken voordat je begint aan de oefeningen.

ZoZennOud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:53

Je lijkt wat te ver uit het zadel te komen, mag ik vragen waarom je met sporen rijdt?