Rijden gaat heel wisselend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xChanelx

Rijden gaat heel wisselend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 11:47

Hallo allemaal!

Na lang twijfelen heb ik besloten toch maar een topic aan te maken.
Sinds september 2012 rijd ik een KWPN merrie van nu 6 jaar. (Bijrijdpaard). Ik heb haar destijds zelf ingereden.
Ik heb zelf 7 jaar rij-ervaring.
Het rijden ging vooral in het begin natuurlijk steeds beter.
Ze heeft heel veel werklust en is heel braaf: ze wil alles voor je doen.
De afgelopen tijd kwam ze steeds fijner aan de hulpen. Dus echt reactie bij been en ik hoefde maar een lichte ophouding te maken en te gaan "zitten" of ze stond al stil. Zelf ben ik nog bewuster aan mijn houding gaan werken, vooral gewichtsverplaatsing. Dit ging steeds beter.
Ook begon ze mijn hand te volgen, al bleef het constante nageven achter.
Vaak ontspant ze een of enkele passen en doet dan haar hoofd weer omhoog.
Ik ben zoveel mogelijk bezig met het activeren van haar achterhand, dus tempowisselingen, voltes: eigenlijk continu bezig zijn.
Twee weken geleden denk ik, heb ik heel fijn gereden: alle hulpen kwamen perfect door: ik had eigenlijk bereikt wat ik wilde. (Natuurlijk gaat het niet zo makkelijk, dat weet ik ook, maar ik stapte in ieder geval met een heel fijn gevoel van m'n verzorgpaardje af.)
Plotseling, afgelopen zaterdag, ging het hoofd de lucht in en liet ze zich niet meer rijden. Ze wilde alleen heel hard draven en eigenlijk niet meer stoppen of wijken of buigen...
Afgelopen week ging het alweer een heel stuk beter, ze liet zich weer fijn rijden, maar ze liep weer scheef en hing veel meer op mijn handen, dus op haar voorhand. Dit zijn o.a. mijn werkpunten, maar omdat ze daarvoor dus heel fijn liep, vond ik deze "terugval" erg apart.
Toen ik hier weer actief mee bezig ging, (binnenhoefslag, overgangen, figuren) liep ze aan het eind wel veel beter, maar toch vind ik het raar.

Ook is haar draftempo te hoog (overhaast) en ik denk dat ze hierdoor moeite heeft met haar balans.
Daarom probeer ik haar nu iets rustiger te laten draven, maar soms pakt ze dan op een kant het bit vast en maakt een raar huppeltje.

Kort gezegd zoek ik dus tips voor:
- Het activeren van de achterhand
- Het loslaten van de voorkant, dus het niet meer hangen op mijn handen
- Het omlaag brengen van het draftempo, zodat ze meer in balans kan lopen, zonder dat ze hierbij takt verliest

Opmerking: Ik heb les, alleen momenteel niet, omdat ik bij een particulier rijd, die enkele paarden heeft. Enkele paarden hiervan zijn gedekt, dus een groepsles is tijdelijk niet mogelijk en privélessen zijn niet mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:50

Is alles nagekeken? En waarom zijn privelessen niet mogelijk?

xChanelx

Re: Rijden gaat heel wisselend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 16:43

Ik heb vandaag weer gereden en ze liep al weer een stukje fijne moet ik zeggen!

Graag dus tips voor het dikgedrukte :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 17:01

Nee, want een paard doet dat niet zomaar. Kan ofwel jouw rijden zijn of iets wat net niet helemaal lekker zit.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 17:12

Mijn enige tip is toch om te kijken of je weer les kan krijgen, dan kan je de punten die je hebt genoemd met je instructeur bespreken. Al doe je dan maar 1 keer in de 2 weken een privéles. Ik doe dat ook en merk gewoon dat ik zelf met sprongen vooruit ga en mijn verzorgpaard ook! De dingen die je in de les leert, kan je weer verder gebruiken in de rest van je trainingen.

Zag je filmpje, erg leuk verzorgpaardje heb je! Succes :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:26

Toch maar weer les opzoeken, prive les kost iets duurder, maar je hebt dan ook meer.
Je zei dat je nu reeds 7 jaar paardrijd, dat is mssn in jouw ogen een best al lange tijd, maar om echt te leren paardrijden is dat het moment dat het eigenlijk pas echt begint.
Dus les zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:32

In 7 jaar kun je inderdaad niet echt voldoende ervaring hebben om echt een paard op te leiden imo.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:36

Een paard wat hoofd omhoog doet en alleen hard wil, wil je iets vertellen.
Dus aan jou de taak te ontdekken wat?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 08:05

Ik heb zeker niet het gevoel dat ik een perfecte ruiter ben.
Ik doe mijn best, maar weet dat er nog heel veel te leren valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:06

Ga dan les nemen, dat lijkt me hier de beste oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:16

Ik herken je probleem. Eerst snapte ik de gedragsverandering onder het zadel ook niet zo goed.. Maar elke keer als ze dit gedrag vertoonde, bleek er iets mis. Eerst paste me zadel niet meer, daarna kreeg ze een rugblessure door een niet goed gevuld zadel en de laatste keer, 2 maand terug, bleek ze wat haken te hebben. Als een paard plots anders doet dan je gewend bent, is er vaak een oorzaak voor. Mij dus 3 x overkomen en na de eerste keer meemaken, weet je de volgende keer vaak wel dat er wat aan scheelt. Ongemak of stout zijn/moeilijk vinden, geeft mijn paard iig op 2 hele andere manieren aan. Aan jou de taak de signalen te herkennen en erkennen! hihi. Succes iig!

xSanneE_98O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:22

xChanelx schreef:
Twee weken geleden denk ik, heb ik heel fijn gereden: alle hulpen kwamen perfect door: ik had eigenlijk bereikt wat ik wilde. (Natuurlijk gaat het niet zo makkelijk, dat weet ik ook, maar ik stapte in ieder geval met een heel fijn gevoel van m'n verzorgpaardje af.)
Plotseling, afgelopen zaterdag, ging het hoofd de lucht in en liet ze zich niet meer rijden. Ze wilde alleen heel hard draven en eigenlijk niet meer stoppen of wijken of buigen...
Afgelopen week ging het alweer een heel stuk beter, ze liet zich weer fijn rijden, maar ze liep weer scheef en hing veel meer op mijn handen, dus op haar voorhand. Dit zijn o.a. mijn werkpunten, maar omdat ze daarvoor dus heel fijn liep, vond ik deze "terugval" erg apart.
Toen ik hier weer actief mee bezig ging, (binnenhoefslag, overgangen, figuren) liep ze aan het eind wel veel beter, maar toch vind ik het raar. Ook is haar draftempo te hoog (overhaast) en ik denk dat ze hierdoor moeite heeft met haar balans.
Daarom probeer ik haar nu iets rustiger te laten draven, maar soms pakt ze dan op een kant het bit vast en maakt een raar huppeltje.

Als ik dit zo lees, met nadruk op de dingen die ik even dikgedrukt heb, lijkt het me voor 99% dat dit paard een medisch probleem heeft. ik zou hem echt laten nakijken. Dit probleem kan er al langer zitten maar zou nu pas tot uiting kunnen komen. Verzet komt vaak door pijn.

xChanelx schreef:
Kort gezegd zoek ik dus tips voor:
1) Het activeren van de achterhand
2) Het loslaten van de voorkant, dus het niet meer hangen op mijn handen
3) Het omlaag brengen van het draftempo, zodat ze meer in balans kan lopen, zonder dat ze hierbij takt verliest

Mocht het geen medisch probleem zijn zijn er een aantal dingen waar ik je hopelijk mee kan helpen.
1) De achterhand kan je activeren door inderdaad veel tempowisselingen te rijden, maar ook overgangen en vooral schijnovergangen. op een lange zijde moet je minstens 3 overgangen gereden hebben. Bij been moet er direct een reactie komen, zo niet? dan mag je je hulp iets duidelijker geven. Daarna pak je hem meteen terug en doe je dit opnieuw.

2) Voordat je het hangen echt goed kan oplossen is het actieveren erg belangrijk. het paard moet goed bij elkaar gereden zijn en meer gewicht op de achterhand hebben dan voor. Maak een kleine ophouding naar boven in combinatie met je been.

3) Als jij langzamer gaat lichtrijden zal het paard ook langzamer gaan draven. Ga absoluut niet met je hand tegenwerken om hem langzamer te laten gaan. Dit alles moet op je zit gedaan worden, niet op de hand.

xChanelx schreef:
Opmerking: Ik heb les, alleen momenteel niet, omdat ik bij een particulier rijd, die enkele paarden heeft. Enkele paarden hiervan zijn gedekt, dus een groepsles is tijdelijk niet mogelijk en privélessen zijn niet mogelijk.

MIsschien is er iemand die op locatie priveles wil komen geven?

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Succes in ieder geval!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 17:20

xSanneE_98O hartstikke bedankt voor je reactie.
Even een update: het rijden gaat al een stuk beter, het "rare gedrag" lijkt eenmalig te zijn. Wat ik er niet bij had gezet, was dat ik die zaterdag voor een van de eerste keren naar buiten geweest was (buitenrijden). Dit kan, achteraf gezien, ook wel een stukje spanning en misschien irritatie geweest zijn van beide kanten en ik merk hoe sterk ze daar op reageert.
Bedankt in ieder geval!

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:36

Dat kan natuurlijk ook! Hopelijk komt het snel goed.