Stappen een probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy

Stappen een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 11:30

OP dit moment zijn we bezig met het beleren van mijn pony die nu 4 jaar is.
in het begin bleef mevrouw braaf staan met opstappen en stapte ze weg. nu wordt de stap steeds gehaaster omdat ze gewoon wil draven. nu is dit denk ik een kwestie van training en consequent blijven.
Ze wordt overigens beleerd door iemand met ervaring en goede begeleiding.
Maar ook met het longeren krijg ik haar niet in stap ze wil alleen maar draven. op commando stapt ze dan wel een paar passen maar daarna gaat ze het liefst weer snel in draf.
Nu wil ik dit in het longeren meer bevestigd krijgen zodat het met rijden wat we overigens maximaal 3x per week een kwartiertje doen. hier wat meer rust in krijgt.
Heeft iemand tips voor mij?

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:47

Longeer je haar met bijzet of iets dergelijks? Het klinkt mij een beetje als een combinatie van onbalans en werklust. Ze wil graag, en het is makkelijker om haar balans te houden als ze wat harder gaat. Wat je kan doen is in stap gewoon wat dichter bij haar gaan lopen, dan heeft ze meer steun aan jou en kan jij haar makkelijker corrigeren.
Belangrijk met opstappen is om echt te wachten tot ze stilstaat, begint ze met lopen: ho, wachten. Desnoods even richting een hek 'parkeren', even stilstaan, diep zuchten en als beloning mag ze dan lopen. Probeer niet met haar te vechten want dat is niet zo'n relaxed begin van de training, even stilstaan en het stilstaan iedere training wat langer proberen te krijgen. Wat ook wel helpt is een koekje geven nadat je bent opgestegen, dan blijven ze ook wachten tot ze wat gekregen hebben, maar dat is niet altijd handig als haar balans nog niet zo optimaal is. ;)

Mandy

Re: Stappen een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 11:53

ik longeer haar nog niet met bijzet. het is mijn eerste jonge pony en ik weet nog niet zo goed hoe ver ik kan en mag gaan. Heb er laatst wel een keer een touwtje omheen gedaan heel erg los maar dat vond ze om het zacht uit te drukken niet echt een succes. waardoor ze echt plat door de bocht scheurt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:55

Je kan overwegen om haar met dubbele lijnen te longeren, dan kun je haar rondsturen waardoor ze beter moet opletten en makkelijker gaan stappen.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:04

Mandy schreef:
ik longeer haar nog niet met bijzet. het is mijn eerste jonge pony en ik weet nog niet zo goed hoe ver ik kan en mag gaan. Heb er laatst wel een keer een touwtje omheen gedaan heel erg los maar dat vond ze om het zacht uit te drukken niet echt een succes. waardoor ze echt plat door de bocht scheurt

Zonder bijzet is ook beter hoor, maar dan moet je haar wel goed kunnen begeleiden in het vinden van de juiste balans anders heeft het trainingstechnisch niet zo veel toegevoegde waarde.
Gewoon een afstandje van een meter of 2, en dan zelf meelopen en haar een beetje om jou heen buigen. Als ze te hard gaat kun je haar gemakkelijk de pas afsnijden, en als het goed gaat kun je de lijn steeds iets langer maken.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:20

Oke dank je wel voor je tips ga er meteen aan werken,
Het is ook nog zo dat als je haar bij je weg stuurt ze meteen als een dolle gaat draven. dat probeer ik nu tegen te gaan door de lijn nog maar langzaam te verlengen