Hoe merk je dat je je pony in de weg zit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Hoe merk je dat je je pony in de weg zit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 20:42

Heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niks nuttigs vinden.
Sorry als het verkeerd staat. O:)

Heyhey,

Ik zit sinds een aantal weken met een vervelend gevoel en ik vraag me af of het terecht is. Ik heb namelijk zelf het idee dat mijn pony of wel geen plezier in het rijden heeft, of dat ik haar in de weg zit.
Dus vroeg ik me af, hoe kun je merken dat je je pony in de weg zit (te groot voor hem bent)?

Heb namelijk als ik opstijg dat ze met haar staart zwiept en haar spieren een keer aanspant? En tijdens het rijden heeft ze vaak dat ze inplaats van dat ze meteen reageert eerst met haar hoofd gooit voor ze op mijn hulp reageert. Oftewel eerst een klein "protest" (zoals ik het zie dan) en dan komt er pas actie.

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp! :)

Annelove16x

Re: Hoe merk je dat je je pony in de weg zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:45

Heb je misschien een foto?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 20:45

Ik zal er even eentje uploaden zoeken en uploaden.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:46

Heb je haar laten nakijken? Misschien is ze wat gevoelig aan haar rug?

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:46

misschien meer ontspannen rijden ? ligt je zadel goed ? het kan van alles zijn... maar als het een merrie is kan het ook gewoon chagerijnig merrie gedrag zijn. Dit komt ook wel voor !

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 20:51

Oké ik zit op deze foto een beetje onhandig met mn armen naar achter maar dat was gewoon omdat ik mijn teugels te lang had haha.
Afbeelding

@Trijnie
Ja ik heb haar een tijdje terug laten checken aan haar ruggenwervels

@Esmee
Nou ik rij alleen ontspannen eigenlijk, want ik rij puur recreatief gewoon een half uurtje tot een uur hobbelen en dan zijn we klaar.
Het zadel zou helemaal goed moeten liggen, ze heeft het een paar maandjes nu en mijn instructrice zag er niks raars aan, zou natuurlijk wel nog een keer door de zadelmaker nagekeken kunnen worden. En ja het is een merrie, maar eigenlijk is Kayela (zo heet ze) nooit chagrijnig of laat ze dat niet echt merken dus ik snap het niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:53

Je bent niet te groot, misschien voor het plaatje maar ik denk dat dat het probleem niet is. Wel zie ik dat het zadel echt veel te ver naar voren ligt. Dat moet twee vingers achter het schouderblad en ik kan vanaf hier zien dat dat hier niet het geval is. Daardoor wordt je pony belemmerd in zijn beweging en dat kan inderdaad zeker leiden tot protest.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:54

Ik vind je in elk geval niet te groot of te zwaar voor je pony.
Mijn indruk is wel dat het zadel te ver naar voren ligt. Dan heeft je pony te weinig schoudervrijheid.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 20:55

Bizzybijtje schreef:
Je bent niet te groot, misschien voor het plaatje maar ik denk dat dat het probleem niet is. Wel zie ik dat het zadel echt veel te ver naar voren ligt. Dat moet twee vingers achter het schouderblad en ik kan vanaf hier zien dat dat hier niet het geval is. Daardoor wordt je pony belemmerd in zijn beweging en dat kan inderdaad zeker leiden tot protest.

Ja ik zit net naar de foto te kijken en ik denk opeens god wat ligt dat zadel ver naar voren. Ik zal erop letten dan zal ik snel zien of dit het probleem was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:56

Opstappen via een krukje en niet via je beugel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:56

Schuift het misschien naar voren? Los van dat het zo ver naar voor ligt heb ik sowieso een beetje het idee dat het niet helemaal lekker ligt.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 21:02

@Doanique
Ja dit heb ik ook sowieso al een tijdje gedaan. :)

@Bizzybijtje
Ik heb geen idee, ik hoor sowieso vaker dat ik mijn zadel zelf al te ver naar voren leg maar het kan ook zijn dat het schuift.. Daar zal ik dan een keertje op moeten letten en anders de zadelmaker er maar even bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:02

Denk dat het zeker geen kwaad kan om het even na te laten kijken dan :)

xChatun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:03

Zo'n paard hebben wij ook op stal, en het zadel ligt helemaal verkeerd en heeft ook er veel last van haar rug. En het zadel wordt maar ook niet verwisselt voor een ander zadel, arm beest. ;(
Dus als ik jou was zou ik even gaan kijken en navragen bij ervaren mensen of het probleem ergens bij de rug of het zadel is. Want dan heeft ze veel pijn en kan daarom soms een beetje 'bot' reageren, en dat geeft jou natuurlijk dan weer een slecht gevoel.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 21:10

@Bizzybijtje
Komt voor elkaar! :)

@Chatun
Ik denk niet dat ze erg veel last heeft want ze heeft nooit echt gemeen gedaan ofzo. Maar ik zal er sowieso naar laten kijken dus komt goed. Was gewoon een foutje van mijn kant. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:15

Mijne vind ook heel veel niet leuk (lees: doet haar pijn) maar nog is ze niet gemeen, ze loopt maar gewoon. Inderdaad een ander zadel erop, deze past niet (een goed passend zadel kán normaal niet naar voren schuiven). Je stapt als het ware bij de schouder op ipv de rug, niet gek dat het dier het niet leuk vind.

Nieuw zadel erop (laat dit goed aanpassen, anders helpt het nog niet), osteo langs en als het zadel het probleem was is je pony hierna braaf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:43

Goed dat je luistert naar je pony en het protest serieus neemt. Petje af! +:)+
En idd, het zadel ligt niet top dus daar kun je even naar laten kijken.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 09:34

Heb gister even op het zadel gelet (heb haar aan de longeerlijn gehad met het zadel erop) het schuift inderdaad onwijs naar voren.
Moet het nog even met mijn instructrice bespreken van mijn ouders (heb zelf natuurlijk geen geld voor de zadelmaker) maar als ik daarvan ook bevestiging heb dan gaan we de zadelmaker bellen. :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:40

Goed dat je de zadelmaker gaat bellen ^_^ hopelijk kan hij er wat mee. Ook kan je een staartriem gebruiken om te voorkomen dat hij te ver naar voren schuift.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 20:23

Gydja schreef:
Goed dat je de zadelmaker gaat bellen ^_^ hopelijk kan hij er wat mee. Ook kan je een staartriem gebruiken om te voorkomen dat hij te ver naar voren schuift.

Mhh ja wellicht, maar ik ga gewoon eerst kijken wat de zadelmaker ervan zegt voor ik zelf allemaal dingen ga proberen, heb geen verstand van zadels en wil het niet erger maken dan het al is. :)