Pony staat stil en reageert niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

demibrowny

Pony staat stil en reageert niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 18:03

Hallo mede bokkers,

Ik rijd op een pony genaamd zoïstie (een manege pony rijdt verder niemand op).
Hij is 4 jaar en toen hij op de manege kwam was hij zadelmak en heeft 1 meisje hem gereden nu rijdt zij een andere pony en heb ik zoïstie ''overgenomen'' van haar.
Nu met rijden linksom gaat hij elke keer stilstaan nooit in het begin altijd halverwege de les (dat deed hij bij dat ene meisje ook).
En dan geef ik altijd eerst been maar daar reageert hij dan niet meer op en dan geef ik hem een tik en dan loopt hij weer maar hoe vaker hij stilstaat hoe meer tikken je moet geven en vorige les liep hij echt niet hoe hard je ook sloeg.
Nu ben ik echt niet van het slaan maar de juf zei dat ik moest slaan.
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

Groetjes Demi

BigOne

Re: Pony staat stil en reageert niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:03

Naar een andere manege gaan.

demibrowny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 18:07

Dit is echt de beste reactie ever dankjewel!
En als je een serieus antwoord wil, mijn eigen pony's staan daar alleen rijd ik ook manege pony's bij

QuintySnoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:09

misschien sporen gebruiken en dan alleen een beetje prikken in plaats van schoppen

xRobin919

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:12

Je moet haar gewoon gelijk vanaf het begin actief gaan rijden :D Gewoon de teugel iets aan de lange kan (kun je haar voor ook niet tegenhouden) en benen blijven geven op het goede moment natuurlijk (let er ook op of je je benen wel goed plaatst, sommige mensen willen hun benen nog wel eens afsteken waardoor er misschien iets als een miscommunicatie kan ontstaan :D )

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:16

Knijpen met je benen en niet schoppen, zie je het aankomen als die stiol gaat staan ?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:17

QuintySnoepy schreef:
misschien sporen gebruiken en dan alleen een beetje prikken in plaats van schoppen

Wow meen je dit serieus?
Sporen zijn niet bedoeld om mee te prikken of mee aan te drijven. Dat doe je met je kuiten niet met je hakken.
Paarden gaan lopen prikken is echt not done.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:20

Voel je vooraf al aan dat ze stil gaat staan?

Er moet toch eigenlijk een reden zijn waarom ze pas op de helft stopt. Hebben jullie iedere les een vaste opbouw? Altijd zolang stappen, dan zolang draven, galopje, pauze, weer verder gaan zoiets? Als er steeds een vaste volgorde is, wanneer stopt ze er dan mee?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:20

Hoe vaak wordt deze pony gereden? Je zegt dat hij ingereden was. Maar is hij ooit doorgereden en bevestigt door een goeie ruiter? Het is een jong dier. Die eigenlijk nog niet meer zou moeten rijden dan 4 keer per week. En dan vooral niet te lang achter elkaar

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:22

Niet slaan of prikken :(
Probeer eens de pony opzij te trekken met 1 teugel, hand helemaal buitenboord en RUSTIG de pony omtrekken als ie weer loopt gewoon rechtuit sturen.
Lost de oorzaak van het stoppen niet op maar je hoeft niet meer te slaan.

demibrowny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 18:32

Oke even wat meer informatie.
Met sporen rijden doe ik liever niet.
Zoïstie is in het begin ook voorwaarts maar halverwege gaat hij ook iets langzamer.
Ik rijd hem maar 1 keer in de week en probeer hem 2 keer te longeren per week.
En ja meestal voel ik het aan alleen te kort van te voren om er wat aan te doen.
En hij is een beetje doorgereden alleen niet echt goed.
En dat opzij trekken werkt ook wel maar zodra je wilt gaan draven in 1 keer baf staat hij weer stil.
En de lesopbouw is eerst veel stappen dan draven en stappen of we galopperen eerst en gaan dan even paar rondjes stappen dan gaan we de andere galop (o ja en hij gaat ook niet in de linkergalop) en dan draven en dan is het uitstappen.
Maar meestal voor of tijdens de linkergalop gaat hij stilstaan.
Laatst bijgewerkt door demibrowny op 04-03-14 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:34

Hoe lang rij je? Als hij enthousiast begint en dan inkakt is hij er misschien nog niet aam toe om zo lang te rijden. Rij je ook wel eens buiten met hem. Alleen maar in de bak is ook saai voor je paard. En buiten zijn ze vaak voorwaartser en gemotiveerder.

demibrowny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 18:38

Hij is nog niet helemaal goed doorgereden dus ik mag van de manege nog niet naar buiten op hem.
En meestal rijd ik een uurtje maar we stappen vooral in het begin heel veel.
Maar ik denk dat ik even ga voorstellen bij de juf of als hij stilstaat dat ik dan nog even hem laat draven en dan ga uitstappen, is dat niet handiger?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:39

Enige wat er in mij op komt:

Zo-ïstie nou eenmaal ..

Flauw. Dit klinkt me behoorlijk aan "shutdown". Een paard die dichtklapt bij "geweld".

Denk niet dat sporen er aan gaat werken. Ben bang dat er veel meer tijd in gaat zitten dan m naar voor slaan en trappen. Sws om vertrouwen te krijgen in degene op zn rug.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:40

Mijn advies? Laat hem goed doorrijden door een pro.. Ik denk dat je hier zelf niet uit gaat komen...

demibrowny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 18:40

Die woordgrap gebruik ik ook alleen ik zeg altijd zoïstie braaf ( zo is tie braaf).
Maar hij klapt niet dicht bij geweld hij doet het zomaar.
En dat doorrijden wordt hem niet want hij is manege dus ik heb er niet alles over te zeggen.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:41

Misschien de osteopaat of fysiotherapeut eens laten kijken? Het kan best zijn dat hij 'vast' zit waardoor het rijden na een tijdje pijn doet. Dat zou ook verklaren waarom hij maar 1 kant om wil galopperen. Van de andere kant kan hij gewoon last hebben ;)
En ligt het zadel nog goed? Jonge paarden veranderen nog veel als ze groeien + spieren krijgen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:43

Loraine1985 schreef:
Mijn advies? Laat hem goed doorrijden door een pro.. Ik denk dat je hier zelf niet uit gaat komen...

Tis een manegepony he.
Daar begint het al mee. Ook ingereden als manegepony. Vraag me af of hij het wel allemaal begrijpt en dan maar stil gaat staan als t m teveel wordt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:44

Mss is een uur ook wel te lang voor em, begin met een half uurtje, ga dan wat eerder galopperen en zo, dat langzaam opbouwen met steeds 5 min meer. Hier ook een jonge gehad die een vol uur voor de kar niet redde, dus ik reed een half uur les mee. Voor het inkakken eruit.

callum

Ik vind een uur rijden wel erg lang voor een pony die zo jong is en nog niet goed is doorgereden. Ik zou het opnieuw opbouwen. Zorgen dat jr stopt voor hij stopt. Dus eerst een kwartiertje dit een keer of 3 en dan 20 minuten etc. En kijken of hij dan 3 keer per week 15 minuten gereden kan worden

demibrowny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 18:44

Ik denk zelf ook dat het iets met moeheid is want in het begin loopt hij wel linksom.

Anoniem

Waarschijnlijk heeft ie niet eens de conditie om een uur lang gereden te worden. Dat is ook niet zo gek als ie zo weinig gereden wordt.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:45

:o Als hij van de manege is, lieverd, en hij wordt niet bereden, blijft ie ook maar stil staan.. (maar dan op stal)
Ik vrees dat je meer schade aanricht nu, door hem niet goed door te rijden als dat je er iets mee opschiet..
Enne, je bent 12.. Niet vervelend bedoeld, maar misschien is het ook niet jouw taak. :o Maar meer een probleem van de manege zelf.... :j

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:48

Mijn beide jonge paarden deden dit in het begin. Als ze moe werden en hetgeen je vraagt nog erg moeilijk. Mijn tip is, voorkom het en bouw het uit. Dus zorg dat je stopt met rijden voordat hij stil gaat staan en bouw dit uit. Mijn ervaring is dat je op die manier het rijden het leukst houdt en dat het niet lang duurt voordat ze het langer volhouden.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:49

demibrowny schreef:
Hij is nog niet helemaal goed doorgereden dus ik mag van de manege nog niet naar buiten op hem.
En meestal rijd ik een uurtje maar we stappen vooral in het begin heel veel.
Maar ik denk dat ik even ga voorstellen bij de juf of als hij stilstaat dat ik dan nog even hem laat draven en dan ga uitstappen, is dat niet handiger?

Klinkt eigenlijk dat het gewoon nog teveel is 1 uur les lopen voor een 4 jarige pony. Is ook best veel natuurlijk vooral omdat er hiernaast niet veel gedaan wordt aan conditie op b ouw.
Opzich is het een heel goed idee om niet de hele les niet uit te rijden maar korter. Alleen zou ik niet het niet doen zoals jij in zegt als jij stilstaat nog even draven én dan stoppen maar proberen het moment aan te voelen dat hij moe gaat worden en stil gaat staan en hiervoor al gaan stoppen. Zo dit verder opbouwen zodat pony uiteindelijk hele les kan uitlopen en verder proberen ook iets aan conditie opbouw te doen.

groetjes genja