Vragen over het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xChatun

Vragen over het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 20:52

Ik heb sinds zaterdag een leasepony; genaamd Captain, daarmee heb ik al een startpas aangevraagd dus ik kan niet wachten totdat ik mag starten! :o

Alleen een klein probleempje..
Ik weet dat de pony meer van springen houdt dan dressuur.
Daarom gaat 't niet goed met dressuur, de pony wilt niet netjes rijden!

Daarmee bedoel ik; hij gaat wel netjes nageeflijk (wat hij in t begin echt niet deed, dus ben daar onwijs trots op), maar al wil ik de wat moeilijkere oefeningetjes doen dan alleen rondhuppelen in de bak, want ik ben toch echt fanatiek met dressuur, zou t liefste Z willen oefenen :') . Maar daar ben ik nu nog lang niet aan toe!

Maar 't probleem dus; al ga ik al doorzitten is ie niet meer nageeflijk!
En hij is al zo'n lekkere hobbelaar dus erg stevig zit ikzelf ook niet.
Hoe kan ik dit oplossen?
Ik heb al een lage neusriem geprobeerd, maar dat helpt niet echt..

Al wil ik zelfs middendraf doen valt hij uit elkaar, en bij halsstrekken lijkt hij wel een draver, zo snel loopt ie dan.. ;( .

En dat zijn precies de dingen die je in de B al moet kennen, aangezien ik eerst een winstpunt moet behalen in de B voordat ik mag springen.

Dus kan iemand mij helpen met dit probleem??

Dan heb ik nog een probleem.. :')

De pony is héél voorzichtig qua springen, misschien iets té..
Als ie eenmaal niet uitkomt dan weigert ie, hij kan zich echt géén balk veroorloven.
Dat werkt natuurlijk in z'n voordeel en in z'n nadeel.
Het nadeel is, dat ie gaat weigeren, dat wil je natuurlijk niet hebben.
Ik begin zelf ook meer afstanden te zien waardoor t steeds beter gaat, heb zelfs al 'n meter parcour gesprongen met 'm wat Z is voor hem. :D
Maar dat gaat natuurlijk niet altijd goed..

Kan iemand mij tips geven??

En dan t laatste probleem.. :') .

M'n kleine pony'tje is echt een schijterd!!
Ik ben daarom ook bang dat ie voor de wat 'engere' hindernissen gaat weigeren, want wij oefenen met neutrale hindernissen.
Ik dacht aan oefenspringen, maar ik kan ze niet vinden, en de kans op startlijsten.nl ze vinden is ook klein, denk ik??

Kan iemand mij alsjeblieft helpen??
Ik zit zo erg in de knoop. _O-

SheeNegro

Re: Vragen over het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:54

Je zoekt je een leuke lesgeefster waarmee het klikt en die jou met veel plezier alles stap voor stap wilt leren. ;)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:57

Wat mij opvalt is dat je alles op de pony gooit. Heb je er ooit aan gedacht dat het aan jezelf kan liggen?

Ik zou les nemen dus!

xChatun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 20:58

Ik heb ook een onwijs goeie instructeur, maar ik zou er zelf ook een beetje wat van willen leren.

xChatun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 20:59

Kyno schreef:
Wat mij opvalt is dat je alles op de pony gooit. Heb je er ooit aan gedacht dat het aan jezelf kan liggen?

Ik zou les nemen dus!

Ik gooi niks op de pony, ik weet niet hoe je erbij komt.
Maar ik wil alleen ff zeggen hoe de pony is, zodat het bij jullie misschien bekent voorkomt of dat jullie weten hoe ik me aan de pony kan aanpassen.
Ik gooi niks op de pony, ik leg alleen uit hoe die is.

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:07

zoals gezegt word, vooral lessen blijven nemen en oefenen!
misschien een keer zonder beugels of zonder zadel oefenen? dan kun je je doorzitten oefenen en dat je pony nagevelijk blijft. over de middendraf, misschien wat stevigere kneepjes geven (?)

en springen, tja, gewoon blijven oefenen en overtuigend overkomen.

(misschien niet de beste tips, maar ja ;p )

xChatun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 21:09

LauraFlexx schreef:
zoals gezegt word, vooral lessen blijven nemen en oefenen!
misschien een keer zonder beugels of zonder zadel oefenen? dan kun je je doorzitten oefenen en dat je pony nagevelijk blijft. over de middendraf, misschien wat stevigere kneepjes geven (?)

en springen, tja, gewoon blijven oefenen en overtuigend overkomen.

(misschien niet de beste tips, maar ja ;p )

Haha, vind 't al lief dat je reageert haha!
Ik ga er hard aan werken en dan komen we er wel! :)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:13

xChatun schreef:
als ga ik al doorzitten is ie niet meer nageeflijk!
Hoe kan ik dit oplossen?

T lijkt erop dat zodra je doorzit dat de ontspanning weg is waardoor hij niet meer nageeflijk gaat lopen.
Je zou terug naar de ontspanning moeten rijden en kleine stukjes oefenen.
Niet al te hard draven. Liever iets langzamer dan normaal zodat je makkelijker doorzit.Maar wel actief houden. En zodra dit steeds beter gaat kan je uiteindelijk in draf wat naar voren rijden.

Nageeflijk rijden kan ook alleen vanuit een juiste balans en ontspanning.

xChatun schreef:
Al wil ik zelfs middendraf doen valt hij uit elkaar, en bij halsstrekken lijkt hij wel een draver, zo snel loopt ie dan.. ;( .

Heb t idee dat je paard niet op z'n eigen benen loopt / niet verzamelt kan gaan lopen daardoor.
Je zou terug naar de basis moeten rijden. Zodra de normale "draf" correct is kan je pas verruimen.
Achterhand moet actief zijn en eronder komen. Je paard moet ontspannen lopen en jij ontspannen zitten.Eerder hoef je echt geen middendraf erin te rijden want dan valt hij inderdaad uit elkaar.
Oefen ook dit kleine stukjes. Zodra de kleine stukjes goed gaan kan je t uitbreiden naar een lange zijde of een diagonaal.

xChatun schreef:
En dat zijn precies de dingen die je in de B al moet kennen, aangezien ik eerst een winstpunt moet behalen in de B voordat ik mag springen.
Dus kan iemand mij helpen met dit probleem??

Dan heb ik nog een probleem.. :')

Als ie eenmaal niet uitkomt dan weigert ie, hij kan zich echt géén balk veroorloven.
Ik begin zelf ook meer afstanden te zien waardoor t steeds beter gaat, heb zelfs al 'n meter parcour gesprongen met 'm wat Z is voor hem. :D

Kan iemand mij tips geven??

En dan t laatste probleem.. :') .

Ik ben daarom ook bang dat ie voor de wat 'engere' hindernissen gaat weigeren, want wij oefenen met neutrale hindernissen.
Ik dacht aan oefenspringen, maar ik kan ze niet vinden, en de kans op startlijsten.nl ze vinden is ook klein, denk ik??

Kan iemand mij alsjeblieft helpen??
Ik zit zo erg in de knoop. _O-

Probeer t balken werk eerst eens aan de longe te doen. Laat dit eerst eens zonder jou erop oefenen.
En overtuig m daarmee dat hij eroverheen kan.

Over waar je kan oefen springen heb ik geen idee naar.

Ik geef je de tip om een aantal stappen terug te doen met je paard.
Ga gewoon eerst rustig oefenen. Want met een paard wat de basis niet goed beschikt kan je geen wedstrijd parcours rond gaan springen.
Daar krijg je alleen maar ellende van.
Probeer t met een lesgever op te lossen.
Ieder paard en ruiter is anders en de oplossingen hiervoor ook.

Succes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:22

Het niet volgen van de hand, zich eruit drukken en de middendraf komen op mij over alsof de nageeflijkheid al niet helemaal goed is tijdens de stukken dat de pony wel in een krulletje loopt. Nageeflijkheid is meer dan een hoofdhouding het betekend ook dat de pony openstaat voor de hulpen van de ruiter en dus ook de hand wilt volgen. Alle onderdelen moeten dan goed zijn en niets mag tegenwerken. De ruiter moet onafhankelijk meezitten met de beweging zodat de pony onder de ruiter door van achter naar voor kan lopen en de hand van de ruiter op kan zoeken zonder dat deze met de hand tegenwerkt. De pony moet geen LichAmelijk ongemak hebben zodat deze van achter baar voor kan bewegen, de achterhand meer eronder kan krijgen, de rug kan bollen en de onderkaak inspannen kunnen laten hangen.

Ik zou als eerste begin zeggen, ga stappen, geef de voorkant lucht en rij eerst een met ruime passen voorwaarts. Dan pas contact zoeken en zorgen dat in ruimte en activiteit niet wordt ingeleverd. Al doe je dit maar 5 minuten per dag. Pas als een pony met licht contact ruim voorwaarts beweegt kun je eraan gaan werken. Dus schakeling, wendingen rijden. Laat het nageeflijk rijden nog lekker zitten maar beloon het als de pony voorwaarts neerwaarts beweegt. De rest komt wel.

Voor de middendraf, balans is lastig rij dus 1 pasje licht voorwaarts en weer terug naar normaal. Is de reactie oké en reageert pony op zit ga je middendraf rijden door beetje bij beetje gas te geven en zodra de balans minder wordt weer terug. Pony moet sterker en handiger worden, dat gaat niet in een keer.

xSanneE_98O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:10

xChatun schreef:
Ik weet dat de pony meer van springen houdt dan dressuur.
Daarom gaat 't niet goed met dressuur, de pony wilt niet netjes rijden!

Maar 't probleem dus; al ga ik al doorzitten is ie niet meer nageeflijk!
Hoe kan ik dit oplossen?

Ik denk dat het probleem vooral bij jezelf ligt, niet bij de pony. Hoe rijd je je pony nageeflijk? Er mag geen druk staan op de teugel en als ik dit zo lees is dit wel het geval, want als jij je pony losser laat gaat hij pas zijn eigen tempo lopen. Begin lekker lang en laag met rijden. wil niet continu die nageeflijkheid erin hebben maar rek eerst eens lekker zijn spieren. vervolgens kan je hem over de rug nageeflijk rijden. Rijd lekker veel overgangen, wendingen, volte's, schijnovergangen, tempowisselingen etc. zo word de achterhand actiever en zal zijn rug eerder bol gaan worden. Een paard waar alleen maar aan getrokken word zal misschien wel zijn hals buigen, maar de rug blijft hol. Dit is iets waar je al aan kan werken, liefdevol maar consequent. been is been, dus ook direct reactie. rijd niet terug op je teugels, maar op je zit. leer echt zitten en ga desnoods oefenen om overgangen te rijden zonder je teugels.

xChatun schreef:

Vertrouwen opbouwen is erg belangrijk. je pony mag niet twijfelen bij een sprong. leg het tempo van aanrijden naar een hindernis niet te hoog! de laatste passen kan je dan altijd bepalen of je terug moet rijden of juist vooruit. als de dressuur in orde is zal ook dit wat gemakkelijker gaan. wees consequent en blijf de baas, maar wel met liefde!

xChatun schreef:

Startlijsten of inschrijfsysteem inderdaad, maar wat ook een optie is is om naar een manege of stalling in de buurt te bellen waar hindernissen staan, hier kan je gemakkelijk naartoe. de meeste stallen hebben wel wat kleurrijkere hindernisjes, waar je dan lekker voor een kleine bijdrage op je gemak kan gaan oefenen.

succes! ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen!

pc_cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:29

Zoek een goede instructrice die je alles heel fijn uit kan leggen en die het gelijk kan laten zien bij je pony.