tong uitsteken tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BS91

tong uitsteken tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 14:54

Hallo allemaal,

Ik rij wekelijks buitenritten op een manege in de buurt. Nu heb ik de laatste keer een pony meegenomen die eigenlijk standaard haar tong uit haar mond heeft hangen tijdens het rijden. De begeleider meldde mij dat de pony in kwestie dit altijd doet en dat het niet wil zeggen dat het dier ergens last van heeft. Zelf zou ik echter toch denken dat het duidt op pijn. Zou niet weten waarom de pony het anders doet? Of kan het toch een soort van reflex zijn na vroegere pijnervaringen bv.? Ik heb de hele rit met een losse teugel gereden, omdat ik me er zo vervelend door voelde. Wil haar immers geen pijn bezorgen. De pony is verder gewoon vrolijk en actief. Ze protesteert niet echt bij het aandoen van het hoofdstel en houdt haar tong ook eerst nog een tijdje binnenboord.

Wat denken jullie hiervan?

Bedankt!

Anoniem

Re: tong uitsteken tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:11

PAard heeft idd waarschijnlijk pijn of ongemak, t is niet normaal dat de tong eruit wordt gegooid. Kan ook zijn dat t paard teveel mondvlees heeft en daardoor geen ruimte heeft voor de tong.

maarjoleinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:20

Gooit het paard zijn tong niet over het bit heen??

xSanneE_98O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:26

Kan op pijn duiden, maar ook deels verzet. (verzet ontstaat vaak uit pijn).
heeft het paard geen haken op de tanden? ligt het bit hem wel lekker?

pc_cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:32

Ik denk dat ze inderdaad goed moeten kijken naar het bit en een tandarts erbij moeten halen. Goed dat je zo oplettend bent geweest. Verder kan je alleen niet veel doen gezien het een paard van de manege is.

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 17:58

Ik wil ook graag even meekijken in dit topic. Mijn paard, Mon Ami, heeft ook zijn tong naar buiten, vooral bij een goede aanleuning (bij lang een laag doet hij het weinig tot niet). Wanneer ik de teugels los in een boogje heb, doet hij dit niet. Ami gaat altijd keurig op tijd naar de tandarts, het tong 'probleem' word hier niet meer of minder van.
De vorige eigenaresse heeft me verteld dat hij hiermee is begonnen nadat hij ZZ licht werd gestart. In deze periode zijn ze er achter gekomen dat Mon Ami hoefkatrolontsteking heeft, dus het vermoeden is dat ze hier te laat achter zijn gekomen, en dat het een soort 'afwijkend gedrag' is geworden door pijn prikkels. Mon Ami is behandelt voor de hoefkatrolontsteking en zou hier geen pijn meer aan hebben.
Dus ik dacht; misschien heeft hij gewoon nog steeds pijn... En daarom hangt de tong er nog uit tijdens het rijden... Maar als je hem bitloos rijd, en dan ook nagevelijk en op de achterhand, heeft hij hem er niet uit...
Dus dan denk je eerder aan een afkeer tegen het bit.
Als ruiter is het niet hinderlijk, afgezien van dat het een raar beeld geeft.. Hij legt hem er niet overheen en hij neemt de kleinste hulpen gewoon keurig aan.

Hier een foto met verbinding en 1 met een ontspannen hand.
Afbeelding

Wie o wie heeft enig idee hoe het zou komen...
Heb veel mensen gehoord over meer aansnoeren van de riempjes, maar dit vind ik zelf niet erg paardvriendelijk.

De tong hangt verder altijd wel ontspannen er uit.. Niet dat dat het beter maakt haha.. En er zijn ook wel momenten dat hij hem in zijn mond houd, maar dan komt hij er ook wel weer eens uitzwabberen :p

Benitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:01

Meestal is dit een reactie op pijn of ongemak. Maar het kan ook zijn dat dit een gewoonte is geworden, door pijn of ongemak uit het verleden. Dan hoeft het niet zo te zijn dat ze nu ook pijn ervaart.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:34

Je paard loopt 10/15 cm achter de loodlijn, waar het er tenminste 5 cm voor moet lopen.
Je paard loopt dus in de krul en heeft kennelijk nog al wat moeite met jouw hand.
Het tong uitsteken is zijn naïve verdediging.

Haal de neusriem er af en rijdt je paard 6 maanden aan een contactteugel.
Een contactteugel wil zeggen dat je slechts een uiterst licht permanent contact met de mond onderhoudt.
Jij krijgt daar een soepele vriendlijke hand van en je paard kan zich gaan ontspannen.
Je paard bepaalt zelf waar en hoe het zijn hals en hoofd draagt.

Je zult zien dat alles na een tijdje beter gaat.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:36

Op de manège waar ik vroeger reed waren er veel paarden die hun tong uitstaken, ik weet er zelfs eentje die het ook bitloos deed. Ik volg even want dit is heel interessant!

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:01

@Simpelman, ja hij loopt hier inderdaad wat achter de loodlijn, daar loopt hij van zichzelf al heel erg snel, maar wanneer hij op de loodlijn loopt, of iets er voor, maakt geen verschil bij dit 'tongprobleem'.
Bedankt voor je tip, ik ben heel veel bezig met zo licht mogelijk te rijden in mijn hand.. Hopelijk helpt het! Maar waarom de neusriem er af? Wat voor effect heeft deze op de tong? :=

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:47

Ook mijn paard steekt haar tong uit met het rijden, ze is naar de tandarts geweest en alles in orde in de mond.

Vroeger was zij manege paard en liep met een bustrens enkelgebroken, nu heeft ze een dubbelgebroken watertrens waar ze al beter op reageerd maar te tong blijft ze uitsteken, het lijkt of zij deze over het bit heen gooit, dit doet ze zowel bustrens enkelgebroken als watertrens dubbelgebroken.

Je ziet haar tong aan 1 kant er uit komen en dat is ook de kant waar ze het sterkst op is, naar beneden lopen is haar nooit geleerd in het manege werk maar dit begint te komen, in stap doet ze dit wel al en dan is de tong op het moment van "los laten" weg. Wat denken julie ??

Ps: Ik probeer altijd gelijke druk op de teugels te hebben met het rijden, ik dacht zelf dat dit aan het bit zou liggen maar dat heeft dus geen verschil gemaakt behalve dat ze iets beter en sneller ontspant op het bit van nu de watertrens dubbelgebroken.

Ik volg dit topic even mee :)

Afbeelding

(dit is de enigste foto die ik kon vinden zodat jullie zien wat ik bedoel, deze foto is met bustrens enkel gebroken, precies het zelfde doet ze ook met het anderen bit)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:50

Lisanne2409 schreef:
@Simpelman, ja hij loopt hier inderdaad wat achter de loodlijn, daar loopt hij van zichzelf al heel erg snel, maar wanneer hij op de loodlijn loopt, of iets er voor, maakt geen verschil bij dit 'tongprobleem'.
Bedankt voor je tip, ik ben heel veel bezig met zo licht mogelijk te rijden in mijn hand.. Hopelijk helpt het! Maar waarom de neusriem er af? Wat voor effect heeft deze op de tong? :=

Wanneer je de neusriem er af haalt kan je paard zich beschermen door de mond open te sperren.
Jij en anderen zien dan ook heel goed dat dat gebeurt, het is het signaal, "te harde hand".