Niet meer nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Niet meer nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 19:01

Sinds kort rijd ik een superleuke merrie bij van 12/13 jaar. Ze heeft Z1 dressuur gelopen. Van de vorige eigenaar heb ik gehoord dat ze verkocht is, omdat ze na haar veulen niet meer nageeflijk wilde lopen. Ze hebben alles laten onderzoeken. De nek, haar mond, haar rug, andere bitten, andere hoofdstellen, maar ze kregen het niet opgelost.

Graag zou ik willen horen of er meer mensen zijn die dit probleem hebben gehad, of meer mensen die weten wat dit zou kunnen zijn. Bij mij hoeft ze nooit meer zwaar aan het werk, en als ze niet nageeflijk kan lopen is dat voor mij geen probleem. Daarnaast zou ik wel graag willen weten waar dit vandaan komt, en of ze daar ook echt last van zou kunnen hebben of krijgen.

Hopelijk kunnen jullie me helpen met ervaringen of oplossingen!
Laatst bijgewerkt door Ketly op 02-03-14 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Niet meer nagevelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:05

Rug of zadel misschien? Manier van rijden?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 19:10

Is ook nagekeken, zijn verschillende zadels geprobeerd als het goed is. Manier van rijden, tsja lastig.. Dan zou je zeggen dat het eerder had moeten gebeuren en niet na een veulen..

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:16

Nageeflijk lopen komt vanuit de achterhand, die moet ze ondertreden en dan wordt ze van voren nageeflijk. Denk dat er door de bevalling toch problemen zijn ontstaan bij d'r bekken en dat ze d'r achterhand niet kan ondertreden. Weet je zeker dat ze is nagekeken? Goede manuele therapeut naar laten kijken. Hoe is ze met longeren? Gaat ze dan wel "ontspannen" want dan kan het inderdaad ook het zadel zijn. Of last vd tanden! Om erachter te komen zou ik zelf nog wel wat dingen willen laten nakijken en niet afgaan op wat men zegt..succes!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 19:21

Ik neem aan dat je niet zomaar een succesvol dressuurpaard als fokmerrie wegdoet. Bekken is inderdaad een goed iets, ik zal even teruglezen of dat ook is nagekeken. Longeren ontspant ze nog niet, ik ben net met haar bezig dus bouw alles rustig op. Onder het zadel laat ze wel haar hele hals zakken. Nagevelijk ben ik nog niet mee bezig geweest, maar ik wil ook zeker weten dat alles goed zit, voordat ik dat ook maar van haar vraag. Ze heeft 3 jaar stilgestaan, dus ook heel wat op te pakken.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:22

Ik denk ook dat er bij de bevalling iets niet goed gegaan is..Ik zou er een GOEDE ostheopaat na laten kijken..

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 19:23

Persoonlijk denk ik dat ook, maar dat zou wel het eerste zijn waar ik naar zou kijken als het na een bevalling mis is, dus kan me niet voorstellen dat dat niet nagekeken is. Ik zal het de vorige eigenaar eens voor leggen. Dat ga ik ook zeker doen Elco, maar zou graag eerst eens horen wat bokt hier van zegt.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:34

Dat ze d'r hals laat zakken met rijden is ook een teken van missende kracht in de achterhand. Drie jaar stilstaan is natuurlijk ook niet niks, dan moet ze echt weer spieren opbouwen. Denk dat je nog geen nageeflijkheid kan verwachten, ze moet eerst sterker worden. Je kunt met longeren ook een longeerhulp gebruiken. Zo'n touw die over de rug tussen de benen naar bijvoorbeeld het halster loopt (of hoofdstel, maar vind halster vriendelijker) Deze is heel vriendelijk, los beginnen en als ze er aan toe is kun je hem wat "strakker" instellen. Hiermee train je de achterhand!

Ketly

Re: Niet meer nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 19:38

Ik ben ook zeker niet bezig met haar nageeflijk te krijgen :D Ze krijgt in mei weer een veulen, ik heb er nu twee keer gereden, alleen maar gestapt. Verder longeer ik haar, maar ik ga niks te veel van haar vragen tot ze haar veulen heeft gehad. Longeerhulp is een goed idee, die heb ik in de kast liggen dus dan neem ik die binnenkort eens mee. Ze is nu gigantisch stijf en nog totaal geen achterhand, maar voordat ik begin met haar trainen, wil ik het wel goed doen. Vandaar dat ik het ook even op bokt zet. :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:12

Lijkt erop dat de dracht en bevalling een behoorlijke klap zijn geweest voor deze merrie. Jammer, maar als alles medisch is uitgesloten, dan eens naar de bouw en spieren van dit paard kijken. Een zwakke achterhand en stijf lichaam zijn duidelijke aanwijzingen. Denk dat je hier echt bij 0 moet beginnen, helaas. Eerst maar eens het veulen in mei en dan kijken hoe het gaat. Kan van hier natuurlijk niet zien wat het probleem is, maar het klinkt nu alsof merrie gewoon zwaar uit training is.

Een soepel lichaam en een energie vanuit de achterhand zijn de basis voor nageeflijkheid en die zijn al niet aanwezig. Dus je begint echt op 0.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 20:32

Klopt. De merrie heeft 3 jaar stil gestaan en pak haar heel rustig weer op, dus kan ook echt bij 0 beginnen. Echter is ze niet van mij, dus zal eens met de eigenaar overleggen. Tot die tijd probeer ik haar eerst weer wat fit te krijgen en haar achterhand ook te trainen, om uit te sluiten dat het aan een zwakke achterhand ligt. De merrie hoeft van mij niet meer hard aan het werk, maar ik wil haar ook niet verder beschadigen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 18:42

Zijn er nog mensen die mij kunnen helpen?

Linda911

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:49

ik zou aan de dubbele longe proberen.