Trekt bij stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenora_C

Trekt bij stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 09:19

Hallo allemaal,

Volgens mij zijn hier veel mensen met meer verstand van paarden dan ik, en dat kom goed uit.

Ik ben sinds kort op zoek naar een eigen paard en ben per toeval bij een oaard van een kennis uit gekomen.
Het is een merrie en is 6 jaar. Ze is erg vriendelijk, erg rustig en schrikt bijna niet. Echt een ideal karakter voor mij.

Ik heb haar nu een keer max 15 minuten gereden. Dit ging aardig. Ze ging meteen op zoek naar mijn hand en was erg rustig ondanks mijn zenuwen. Ik liep alleen gelijk op twee foutjes in haar rijden.

Nummer 1: ze valt snel uit gallop. Op zich lijkt mij dit geen probleem om er uit te krijgen. Haar wat actiever rijden zal al veel schelen.
Nummer 2: hier maak ik me wel zorgen om, ze trekt enorm wanneer je stelling van haar vraagt. Links of rechts maakt niet uit. Haar eigenaar zei ook dat ze dit erg deedt maar leek het zelf geen punt te vinden. Nu weet ik zelf niet zo goed of en hoe ik dit er uit zou kunnen rijden.

Wat ook belangrijk is om te weten is dat ze op dit moment niet veel gereden word. Ze word elke dag even los gelaten in de bak en max 2 keer per week kort gereden.

Mijn vraag aan jullie: kan ik haar rij technische problemen verhelpen en zo ja hoe? Ik zou haar als recreatie paard gebruiken dus het hoeft niet perfect te worden. Of zeggen jullie, dat word niks begin niet aan dit paard, koop een andere?

Bedankt alvast voor de tips en advies!

Anoniem

Re: Trekt bij stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:25

Dat klinkt als een wat stijf en stug paard. Je kunt het er wel uit rijden maar A; ben je daar zelf handig genoeg in en B; wil je een paard waar je nog aan moet sleutelen of waar je juist van kunt leren?

Je hebt kans dat als je dit paard meer weidegang biedt, regelmatig rijdt en longeert dat het beter wordt maar daar heb je geduld voor nodig.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:32

Nummer 2 kan ook komen door slapte, jij vraagt stelling en waarschijnlijk probeert zij weg te vallen over de buitenschouder.

Ik denk dus niet wat Joolien zegt aan een stijf en stug paard, maar juist aan een dier wat door weinig training wat slapjes is geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:34

Stelling en buiging moet je opbouwen, veel overgangen voltes ed. Laag instellen en eerst warm laten lopen, 15 minuten is vrij kort voor het opwarmen voor spiertjes.
Omdat je niet zo veel rijd per week is stelling vragen vrij veel. Verder met de buitenteugel begrenzen en ook de voltes op de buitenteugel rijden. Rustig uitbouwen en niet alles tegelijk willen.
Ander paardje?? No.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:35

Princesj schreef:
Nummer 2 kan ook komen door slapte, jij vraagt stelling en waarschijnlijk probeert zij weg te vallen over de buitenschouder.

Ik denk dus niet wat Joolien zegt aan een stijf en stug paard, maar juist aan een dier wat door weinig training wat slapjes is geworden.

Kan ook ja, ligt eraan wat Lenora verstaat onder trekken. Kan ook zijn dat t paard helemaal recht wil blijven. Vaak met over de buitenschouder weglopen verlies je juist wat contact aan de binnenteugel.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 09:53

@morganlefay De merrie is niet vsn mij. Ik ben er serieus over na aan het denken om te kopen. Als ze van mij was werd ze vaker gereden.Ik hoop haar morgen wat langer te rijden, ben benieuwd of ze dan beter loopt.

@joolien. Toen ik haar op een volte los liet, ging ze meteen rechter lopen en viel ze Naar buiten. Ze trekt aan je binnen teugel als je die opent.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:57

Je rijdt een paard van buiten naar binnen. Als jij dus stelling vraagt en met je binnenteugel begint (ipv het paard naar de binnenteugel rijdt) dan haal je het paard uit evenwicht, wat als gevolg kan geven dat het paard terug gaat trekken om in evenwicht te blijven.

Je zou met rijden eens met alleen de buitenteugel kunnen rijden (binnenteugel dus los laten hangen) en kijken of het probleem dan niet voorkomt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:12

Stelling is wanneer we het paard vragen het hoofd in de nek 2cm in te knikken naar binnen, we zien dan net het binnenoog.
Hiermee krijg je iets minder druk op de binnen en iets meer druk op de buitenteugel.
Je bereikt stelling door de binnenteugel iets omhoog te brengen en je binnenkruis even heel licht aan te spannen.
Het paard laat de binnen teugel nu even los.

Maar jullie bedoelen buiging.
Buiging is wanneer een paard van kruis tot nek de wervelkolom buigt.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 10:27

Als ik het goed begrijp, is ze of stijf of slap omdat ze niet veel gereden wordt of mijn onkunde (ik ben absoluut geen goede dressuurruiter). Met geduld, tijd en goede lessen moet dit te verhelpen zijn.
Dat was wat ik wilde weten en graag wilde horen. Vandaag heb ik nog een gesprek met haar huidige eigenaar en mag ik haar hopelijk weer even rijden.

Wie weet kan ik haar wel bijna mijn paard noemen! Spannend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:35

Lenora_C schreef:
Als ik het goed begrijp, is ze of stijf of slap omdat ze niet veel gereden wordt of mijn onkunde (ik ben absoluut geen goede dressuurruiter). Met geduld, tijd en goede lessen moet dit te verhelpen zijn.
Dat was wat ik wilde weten en graag wilde horen. Vandaag heb ik nog een gesprek met haar huidige eigenaar en mag ik haar hopelijk weer even rijden.

Wie weet kan ik haar wel bijna mijn paard noemen! Spannend!

Laat je het paard wel klinisch keuren? Niet geloven op de mooie blauwe ogen van de eigenaar, altijd doen!

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 08:55

Ik heb haar gisteren ruim een uur gereden met hulp van de eigenaar dit keer. Het ging nu super goed! Het trekken van de vorige keer leek vooral aan mij te liggen. Dit paard word vooral aan de buiten teugel gereden en de binnen teugel moet lekker los zijn. Het was even wennen na al die manege paarden. De galop ging ook stukken beter! Volgende week doe ik een spring les met haar.

Ik wil een vriendin nog naar haar laten kijken, zij geeft les in recht richten, klasieke rijkunst en NH. Ze heeft het karakter van verzorgpaard perfect ingeschat. Veder blijft ze voorlopig in eigendom van de huidige eigenaar aangezien ik nu nog druk ben met afstuderen, pas in september ga ik het paard kopen. De eigenaar en ik hebben hier goede afspraken voor gemaakt. Ik mag haar tot die tijd rijden wanneer ik wil. En natuurlijk laat ik haar nog keuren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:57

Oh wat fijn! Paard is dan ook op de goede manier gereden en heeft jou nu al weer wat bijgeleerd :D