Niet stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmi10

Niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 21:58

Hoi,
Mijn verzorgpony wilt nooit stilstaan als ik wil gaan opstijgen. Ik ben er al een keer vanaf gevallen. Vaak staat er iemand naast,maar ik wil het liever zelf kunnen omdat er soms niemand is. Tegen het hek aan helpt niet want dan stapt ze opzij.
Iemand tips?
Alvast bedankt!
Groetjes Kim.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:02

Wat ik deed was niet opstappen tot ze stil stond. En iedere keer weer terug zetten, ook al was ik daar een half uur mee bezig. En als ik merkte dat ze steeds naar voren wegstapte dan zette ik haar een paar passen achterwaarts. Die merrie waar ik op reed had het heel snel door wat ik bedoelde.

Edit; Wat doet ie bij de eigenaar, en is die aanwezig om je te helpen?
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 27-02-14 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:03

Elke keer als hij/zij een stapje naar voren/opzij zet, zet jij hem/haar terug. Dit volhouden en nooit een uitzondering maken, jij bepaald wanneer de pony een stapje zet :)

kimmi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 22:11

goldenarrow schreef:
Wat ik deed was niet opstappen tot ze stil stond. En iedere keer weer terug zetten, ook al was ik daar een half uur mee bezig. En als ik merkte dat ze steeds naar voren wegstapte dan zette ik haar een paar passen achterwaarts. Die merrie waar ik op reed had het heel snel door wat ik bedoelde.

Edit; Wat doet ie bij de eigenaar, en is die aanwezig om je te helpen?

Ik verzorg haar op de dagen dat de eigenaresse werkt :o
Ik ben hier al heel lang mee bezig maar het lukt gewoon niet :(

aeolusnr1

Re: Niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:48

als het niet lukt doe je iets fout
zoek dus een lesgever trainer die jou hiermee kan helpen
Ik ga er van uit dat jouw paard al bij de eerste training zal blijven stilstaan, lijkt mssn een beetje gek maar idd ik ben ook een beetje gek.
maar het is wel waar wat ik je hier zeg

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 07:51

Overleg het even met de eigenaar en les zoeken lijkt mij ook erg verstandig.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:21

Ik ga met aeolus mee. Je kunt het paard iedere keer terug zetten, maar wat je dan doet is het paard murw en monddood maken. Ik zou dat persoonlijk niet willen en zou dus op zoek gaan naar wat ik doe waardoor het paard niet stil wil blijven staan. Vaak is het trouwens geen kwestie van stil wíllen staan, maar juist van niet kunnen.
Met een goede instructeur ga je kijken naar of het paard je kan dragen tijdens het opstijgen, je leert waarom het opstijgen met een krukje beter is en wat je in jouw eigen houding moet veranderen om op te kunnen stijgen zonder dat je paard gaat lopen. Je paard zal bij een goede instructeur gewoon in de eerste training blijven staan zoals aeolus ook aangeeft.

Malissaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:32

Als het je inderdaad echt niet lukt even overleggen met de eigenaresse.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:32

De rechterteugel kort pakken

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:31

KittyDylan schreef:

Dan trek je het paard alleen maar uit balans. Ruitergevoel ontwikkelen is een langere weg, maar eerlijker naar het paard.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:41

Nee :n . Het paard draait juist naar jouw toe. Een paard heeft meer balans dab je denkt ;)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:50

Het eerste wat ik doe voordat ik opstijg is even de beugelriem aantrekken zodat mijn pony goed op zijn vier benen gaat staan en voorbereid is. Zo raakt hij minder snel uit balans als ik omhoog klim. (Uit een van die boeken van Mark Rashid)

Daarna stap ik op. Als hij niet stil blijft staan, herhaal ik een paar keer de handeling. Zo wil hij altijd lopen als ik wil gaan zitten. Dan ga ik een paar keer zitten en als hij dan stilstaat mag hij weglopen. Helpt erg goed bij hem. Maar je moet wel heel erg consequent zijn!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:15

Idd. zorgen dat het paard "vierkant" (evenredig rustend op 4 benen) staat. Opstappen vanaf krukje of opstapje.
Verder heb ik mijn paard geleerd dat zodra ik was opgestapt hij een snoepje (brokje) kreeg, 1 langs links, en 1 langs rechts.
Hij staat nu keurig stil in ALLE omstandigheden.
Kan zijn dat je er in het begin even een helper bij nodig hebt, maar echt, ieder paard kan het leren, en MOET het leren, want daar beginnen dus al de problemen nog voordat je gaat rijden.
Een hoop ruiters zijn ook zo gefocussed op dat rijde, dat ze het stilstaan-bij-opstappen maar wat verwaarlozen. Erg vervelend voor naderhand.

Dan maar belonen voor het stilstaan (en dan niet meteen wegrijden, nee, nog even rustig stil blijven staan!).

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:25

Misschien doet het pijn bij het paard wanneer jij aan één beugel 'hangt'?
Probeer het anders eens met een krukje :) Dan hoef je niet zolang aan één kant te 'hangen' :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:29

KittyDylan schreef:
Nee :n . Het paard draait juist naar jouw toe. Een paard heeft meer balans dab je denkt ;)

En dus is hij in beweging omdat je hem in onbalans hebt gebracht. Je wil dat het dier stil staat op een zodanige manier dat het je kan dragen als je opstijgt.

Als je echt leert kijken en het gedrag leert doorgronden zul je tot de ontdekking komen dat veel paarden in onbalans raken bij het opstijgen. Niet zo gek als een ruiter met al het gewicht aan 1 kan van het paard hangt. Daarom zijn opstapjes ook onmisbaar voor het behoud van je paard.

kimmi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 19:32

Als ik met krukje opstijg gebeurd hetzelfde :( Maar bedankt voor alle reacties! :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:28

De rechter teugel korter nemen is idd iets dat sommigen wel eens durven aan te raden, maar het is niet juist, bovendien is het ook gevaarlijker, als je paard gaat bewegen gaat hij met zijn achterhand juist in jouw richting komen.
Velen zeggen das toch niet echt een probleem, en dat is meestal best wel te doen ook als het paard deze beweging traag doet, maar er zijn er wel die dit ineens met een soort mega sprong doen, en tjaaa op zo'n moment lig je er dan onder of wordt je echt weggekatapulteerd, veilig is dit niet.
Dus niet doen op deze manier.

fjordnina schreef:
KittyDylan schreef:

Dan trek je het paard alleen maar uit balans. Ruitergevoel ontwikkelen is een langere weg, maar eerlijker naar het paard.

esmeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:34

je kan ook proberen als er iemand is dat er iemand aan de andere kant gaat 'tegenhangen'
als je opstijgd dan is er weer ongeveer het zelfde gewicht aan beide kanten

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:37

Ik zou inderdaad, zoals eerder genoemd, met een krukje opstappen en ervoor zorgen dat er iemand aan de andere kant op de beugel kan hangen, om het maar zo te zeggen. En natuurlijk uitbundig belonen als ze netjes stil blijft staan.

KimS_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:43

Niet stil blijven staan komt meestal uit lichamelijke klachten of een vervelende situatie (iets mis gegaan met opstappen, zoals het vallen of een schrikreactie).

Zorg dat je alles uit hebt gesloten (zadelpasser, osteopaat, tandarts etc)

Mocht het paard gezond zijn:

Probeer het opstappen eens te oefenen in babystapjes. Eerst op de kruk gaan staan en stil laten staan. Let goed op dat je paard helemaal ontspannen is. Gaat dit goed belonen en stukje stappen aan de hand.

Dan weer op de kruk, been omhoog. Blijft hij stil staan weer belonen en stukje stappen aan de hand.

Zo tot dat je er op zit. En hij stil staat. Dan meteen weer af stappen belonen en training stoppen dus niet gaan rijden. Zie het opstappen dus even als training op Zich.

Heel belangrijk is de timing en ontspanning van jou en het paard. Geen frustratie. En zorg dat je een opstapje hebt dat hoog genoeg is om niet eerst in de beugel te moeten staan.

Je zou ook eens kunnen kijken of het paard zonder zadel of met barebackpad wel stil blijft staan met opstappen. (Verschil met of zonder zadel).

Succes!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:49

kimmi10 schreef:
Hoi,
Mijn verzorgpony wilt nooit stilstaan als ik wil gaan opstijgen. Ik ben er al een keer vanaf gevallen. Vaak staat er iemand naast,maar ik wil het liever zelf kunnen omdat er soms niemand is. Tegen het hek aan helpt niet want dan stapt ze opzij.
Iemand tips?
Alvast bedankt!
Groetjes Kim.

FIjn dat je hulp krijgt met opstappen. Laat die persoon je pony vasthouden totdat hij werkelijk helemaal stil staat. Als je zit en je pakt de teugels op moet de pony stil blijven staan (je hebt hulp dus regel dat die persoon bij je blijft totdat paard ook echt stil staat). Pas als pony echt stil staat, en dan bedoel ik ook echt dan pas ga jij rustig weg stappen nadat je beloont hebt. De persoon pas weg laten gaan als paard bij je blijft ook als hij of zij paard los laat en verder weg gaat staan.
Mijn instructrice was dat een keer zo zat, dat ze het paard net zolang heeft vast gehouden totdat paard stilstond. Paard was gezond, zadel was goed, manier van rijden was eerlijk dus geen gezeur luusteren en stil staan. Na een uur was paard zo ver dat ze rustig stil kon staan zonder hulp van instructrice. Toen zijn we les begonnen en van af dat moment gaat het heel erg goed. Maar nog steeds als ik opstap moet ze gewoon stilstaan, uitademen voordat we heel rustig en beheers weg stappen.
Eventueel met instructeur dit probleem gaan oplossen als ongemakken uitgesloten zijn. Soms zijn ingesloten gewoonte van een paard dat karakter heeft niet zo snel op te lossen en is het gewoon de aanhouder die zelf heel rustig blijft wint.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:30

Ik weet dat het heel dikwijls zo gedaan wordt, een derde persoon die het paard even vasthoud.
Maar persoonlijk vind ik het nooit de goede manier zo, een paard moet leren stil te staan op vraag, en daar wordt maar heel weinig tijd in gestoken om dit aan te leren, want bijna iedereen denkt dat dit gewoon normaal is dat een paard dit van zichzelf al kan, dat is niet zo.
Ik zelf doe dit ook altijd gewoon ergens in het midden van de piste en met een los lijntje, dus niet het paard gaan tegenhouden, je stelt hem de vraag, je geeft het paard de mogelijkheid om stil te mogen staan, wil het paard bewegen ok geen probleem, maar zet hem dan wel echt aan het werk, laat hem wijken laat hem vooral zijn achterbenen kruisen(overstappen), en na een halve minuut stel je de vraag heel vriendelijk opnieuw, het paard kan dus zelf kiezen , ofwel sta ik stil ofwel tjaaaa is het even lastig werken.
Geloof me , ieder paard zal vlug overtuigd zijn hoor, en zal zelf kiezen om even rustig stil te staan.
Uiteraard moet je dan belonen, en niet denken dat hij dan ineens een half uur zo zal stil staan, dat mag je in dit stadium ook niet verwachten, even stilstaan is dus goed
dit een 3x herhalen op rij en gedaan met de training voor dat moment, dus ook niet meer rijden of aan iets anders beginnen , gedaan is gedaan.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:33

Ik geef juist als tip om als je pony gaat lopen als je ernaast staat te huppen , juist door te huppen , en als ze stil staat opstappen. Maar doorgaan met waarvoor hij/zij wegloopt. Anders heeft het voor t paard dus zin om er voor weg te lopen , en dan houd het niet op .

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:37

Probeer een tijdje te oefenen met een krukje, vaak gaan ze lopen vanuit onbalans, aangezien er opeens heel veel gewicht onhandig aan een kant hangt, om dan in evenwicht te blijven gaat het paard lopen.
Met een krukje hoef je niet zo te hangen/omhoog te trekken en kan je paard dus makkelijker zijn evenwicht bewaren en zal dan blijven staan.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:08

_Gummybear schreef:
Ik geef juist als tip om als je pony gaat lopen als je ernaast staat te huppen , juist door te huppen , en als ze stil staat opstappen. Maar doorgaan met waarvoor hij/zij wegloopt. Anders heeft het voor t paard dus zin om er voor weg te lopen , en dan houd het niet op .

Er naast blijven huppen is juist niet handig. Je brengt je paard uit balans en daarbij kan het ook nog eens gevaarlijk zijn.