Een merrie die ik rijd heeft door het slechte weer en een natte paddock mok gekregen. Het was vrij snel 'gegroeid' dus om het te laten herstellen toch ervoor gekozen om de 4 uurtjes natte paddock te vermijden en haar op stal te laten (behandeling is gestart). Iedere dag stap ik even (10 minuten) met haar over het harde en rijden we een flink uur (rijden gebeurt 6 a 7 dagen per week). De merrie is snel nerveus, druk en heeft veel looplust. En dan niet in de paddock....
.... dat gaat wat worden! Dacht ik....Echter het tegendeel is waar. Ze staat nu een weekje binnen en de merrie is zichtbaar vrolijker, rustiger en stabieler
. Maar waarom? Haar voer is niet veranderd, 3x per dag goed hooi en 2 handjes bix en een paar wortelen na het rijden. Ze lijkt zich goed 'over te geven' aan het binnen staan.Normaal in de paddock (100% merriegroep) gedraagt ze zich alsof ze boven aan de rangorde staat. Echter staat ze vrij laag, dan wel niet laatste. Ze is niet sociaal en staat altijd alleen. Ze maakt zich vrij snel druk om waar een ander paard staat, rent er dan met oren in haar nek op af om zo snel mogelijk weer weg te rennen omdat anderen haar weer wegjagen. Kortom, grotendeels van de 4 uur staat ze te 'klooien', te draaien en te drammen.
Daarnaast valt het mij op: des te minder stabiel de groep (nieuwe paarden, paarden weggehaald), des te meer nerveus en druk ze is met rijden.
Ze lijkt dus de hele dag binnen een vrolijker paard, echter zodra de mok over is of de paddock droog is, gaat ze gewoon weer naar buiten (ze krijgt stalbenen van het binnen staan) en gaat ze weer in de groep (daar hoe een paard gehouden hoort te worden). Het valt alleen zo op dat ze nu zo relaxt is.... (Ze heeft geen verhoging oid, enkel wat mok)
Iemand dezelfde ervaringen? Een paard die vrolijker lijkt te zijn wanneer het binnenstaat (iig stabieler), dan wanneer ze met de groep naar buiten gaat?
Can't get my head around it....
Het is geen merrie wat zich in elkaar laat slaan of laat opjagen. Enkel wegjagen is meer dan voldoende en heeft ze wat afstand is het weer goed. In de weide ging het met deze groep prima. Ze was er niet weg bij te slaan, maar ze stond wel altijd alleen en een stukje ervan af (paar meters).
Hoe de structuur op de nieuwe stal is weet ik niet!
wat heb je hier dan aan als je er toch niets mee wil doen?