Promise, tweede keer in HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

Promise, tweede keer in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 16:07

Hallo lieve bokkers,

Ongeveer een week geleden heb ik een filmpje geplaatst uit januari:
Promise, eerste keer in HAW

Als vervolg daarop wil ik graag het volgende filmpje met jullie delen.
Het filmpje is van 25-02-2014 en dus 1,5 maand verder. Ik hoop dat jullie net zoveel vooruitgang zien als dat ik voel tijdens het rijden.

De hoefsmid is gisteren ochtend geweest en heeft een complete metamorfose gegeven. WAUW wat een prachtige hoefjes heeft ze nu! Van lompe platvoeten naar prachtig mooie beslagen ponyhoefjes :o
Haar bewegingen zijn ook zoooo veel fijner om aan te voelen nu!

Punten die veranderd zijn vergeleken met het andere filmpje:
- Rijden zonder sporen
- Meer voorwaarts
- Beter aan het been
- Gehoorzamer
- Werkwilliger
- Meer vertrouwen
- Conditie van beide is verbeterd
- Kracht van beide is verbeterd

Wat kan er nog veranderen (wat ik zelf opmerk!):
- Handen op een plaats houden in draf
- Paard mag meer aan het been zijn/sneller reageren
- Scheeftrekken van Promise haar hoofd komt nog af en toe voor, jammer!!
(hiervoor wil ik binnekort een fysio of osteopaat voor laten komen, weet iemand een goede die in de buurt van Gorinchem werkzaam is?)

Voordat het filmpje gemaakt is heb ik eigenlijk al vol op gereden en was ik aan het uitstappen. Toen mijn moeder even bij de bak rand kwam kijken vroeg ik haar of ze wilde filmen. Promise is normaal gesproken gelukkig al wel wat actiever aan mijn been, maar omdat we nu al zo'n 10 minuten met lange teugel aan het stappen waren denk ik dat ze even niet goed wist wat er nu moest gaan gebeuren en moest ik haar wat meer aansporen.

Ik hoop dat jullie me, net als de vorige keer, super goede tips kunnen geven waar ik weer mee aan de slag kan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:14

Wat een schatje!

Niet harder, wel actiever, heb het idee dat ie bijna over zn tempo heen loopt.
Je teugels mogen wel wat korter, ik zag even een waslijntje dacht ik.

Jullie gaan wel vooruit :).

samanthaaxx

Re: Promise, tweede keer in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 16:20

Bij de laatste keer 'van hand veranderen' wilde ik haar laten hals strekken, maar omdat ik haar ook een tik met de zweep gaf trok ze haar hoofd iets omhoog.
Als dat inderdaad het punt was waar je het zag, klopt dus helemaal!
Heb namelijk het idee dat ik mijn teugels verder wel redelijk op maat heb, doe ik ze nóg korter, stopt ze :p

Wel een keer fijn om te horen van iemand dat je het idee hebt dat ze bijna over d'r tempo heen loopt, gezien ik altijd commentaar heb gekregen op 'ze is zo sloom', 'ze loopt niet door', 'ze moet sneller', enzovoort.

Bedankt voor je reactie!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:23

samanthaaxx schreef:
Bij de laatste keer 'van hand veranderen' wilde ik haar laten hals strekken, maar omdat ik haar ook een tik met de zweep gaf trok ze haar hoofd iets omhoog.
Als dat inderdaad het punt was waar je het zag, klopt dus helemaal!
Heb namelijk het idee dat ik mijn teugels verder wel redelijk op maat heb, doe ik ze nóg korter, stopt ze :p

Wel een keer fijn om te horen van iemand dat je het idee hebt dat ze bijna over d'r tempo heen loopt, gezien ik altijd commentaar heb gekregen op 'ze is zo sloom', 'ze loopt niet door', 'ze moet sneller', enzovoort.

Bedankt voor je reactie!

Nee, ze loopt juist best hard!
Door veel tempowisselingen (schijn)overgangen te rijden gaat ze niet harder, maar wel actiever lopen :).

Ze is ook niet echt groot volgens mij, dus ze hoeft echt niet de grote paarden van 1.70 bij te houden.

Succes meid!

esmeerodrigo

Het ziet er vriendelijk uit ! Ook een hele leuke pony :)

Kiichi

Ik heb het vorige topic niet bekeken. Vanuit dit filmpje lijken je benen onrustig, vooral als je weg rijd van de camera (op voltes), dan zie ik je benen alle kanten uit gaan. Enorm lastig punt om te verbeteren, ik heb er zelf ook moeite mee om ze stil te houden, maar bijgevolg weet paardlief ook niet wanneer ik harder/reactie wil, of dat ik gewoon weer (onbedoeld) met mijn been tegen haar aan kom. Dat zal bij jou misschien ook gelden, gezien je aangeeft dat ze beter aan je been mag zijn. Maar ze kan je hulpen niet onderscheiden. Verder noem je zelf al wat punten. Verder ben ik het eens met de reactie van Ess_Ramona, ze loopt enorm gehaast. Probeer rust te vinden en naar ontspanning toe te rijden.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:24

Ik zie wel een kleine vooruitgang.
Maar probeer in je gehele rijden wat stiller te zitten (vooral je benen wiebelen), teugels ietsjes korter en handen laag.. Ik zie je af en toe met je handen ter hoogte van je navel. Verder zou ik je overgangen graag iets meer vanuit je zit. Net als in het begin dan spoor je aan en laat je hem meteen terugkomen en zie dat dit voornamelijk met je handen teruggenomen wordt. Als je de overgang niet snel genoeg vind draaf dan een paar passen en kom dan op je zit terug en probeer het dan nog een keer. Nu spoor je aan meteen terug.. kan mij voorstellen dat dat verwarrend is.
Ver zie ik in vergelijking met het vorige filmpje dat zijn iets stiller is in de aanleuning en een hee klein beetje minder op de voorhand valt dus er zit wel wat voorruitgang in.

maargoed ik ben iemand die jullie 1,5 min. ziet. wat zegt je instructrice? :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:39

Je paard loopt wel hard, maar er is een verschil tussen hard lopen en actief lopen.
Actief is ze totaal niet! Ik zou haar graag langzamer zien lopen, met meer activiteit en impuls. Het ziet er nu zo uit dat ze terug gaat vallen naar stap als je ook maar één pasje over zou slaan met drijven ;).

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 16:40

@Ess_Ramona ze is 1.48 inderdaad, niet erg groot dus haha.

@Kiichi Mijn (buiten)benen maken inderdaad vaak te veel touren, vooral op de volte. Dit heb ik mezelf (verkeerd) aangeleerd, omdat Promise altijd in de volte ervandoor schoot de andere kant op. Uit voorzorg geef ik daarom lekker extra veel beenhulpen. Eigenlijk achterlijk als ik het nu zo zeg. Maar dan weet je in ieder geval waarom mijn been zo 'zwengelt' op de volte :P (Dat geld voor dit filmpje, ik weet namelijk nog heel goed dat ik aan het rijden was en constant dacht, oh hier zouden ze wel wat op zeggen op bokt, waarom doe ik dit eigenlijk? Die gedachte maakte me wel een stuk bewuster van het rijden. Nu nog afleren haha)

@Anne_mieke88 De rede dat ik mijn handen hoog draag, is om haar hoofd hoog te houden. Het is namelijk regelmatig voorgekomen dat ze haar hoofd tussen haar voorbenen doet en zich vervolgens als een ervaren rodeopaard gaat gedragen. Langzaam probeer ik mijn handen in fases weer wat lager te dragen, maar ik wil ze daarin niet vastzetten (waar ik nogal gevoelig op ben).
In het begin van het filmpje was het niet mijn bedoeling om te draven. Aangezien ik net hiervoor al enige tijd aan het stappen was wilde ik haar wat actiever maken. Net op het moment dat ze dus liet zien dat ze weer oog en oor voor mij had, begon mijn moeder met filmen. Ik nam haar rustig aan terug, vooral niet te veel haast (als je me leert kennen zul je erachter komen dat dat mijn levensmotto is). Ook een beetje verwarrend misschien, sorry!
Mijn instructrice? Die staat versteld van onze prestaties in 4 maanden tijd. Elke les zegt ze het weer, haha. Nu heb ik helaas 2 weken geen les gehad en ze heeft ons ook 1,5 week niet zien rijden..

Morgen heb ik (groeps)les, weet niet hoe druk het is en of mijn moeder weer een filmpje wilt maken, maar anders zet ik die erbij ;)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:44

Eng, he? :P Dingen op Bokt zetten, ivm alle commentaren. Ik vind dat ook, maar meestal komen er wel goede tips uit en blijven de meeste mensen gewoon vriendelijk commentaar geven. Maar goed dat jullie de laatste tijd zo hard blijven verbeteren :) Ga zo door~!

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 16:47

@Kiichi Is zeker eng ja, maar inderdaad, er komen vaak zulke goede tips uit.. Die kan ik dan weer bespreken met mijn instructrice en zo kom je via alle kanten toch uit op een beetje fatsoenlijk paardrijden haha.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 17:06

Ik heb er even over nagedacht, maar ik plaats hem toch even...
In dit filmpje zie je een klein bok- momentje van Promise.

Ik zal even zeggen wat ik zie, vergeleken met het filmpje uit dit topic, niet boos worden als jullie het er niet mee eens zijn:
- galop is een stuk gespanner dan hierboven.
- ik moet constant aansporen om haar in draf/galop te houden.
- ze geeft mij de indruk dat ze er elk moment uit kan vallen, uit draf én galop.
- als ik haar op de lange zijde (voor haar bok) om tempovernelling vraag, neemt ze zichzelf iets terug, waarop ik een flinke tik op haar billen geef (was niet de eerste keer dit ritje dat ze niet luisterde namelijk), vervolgens schopt ze naar de zweep, ik spoor haar verder aan en geef een tikje bij, mevrouw bokt en gaat vervolgens een soort (wat zal het zijn?!) kleine rodeo rijden, maar dan zonder ervandoor te gaan?!
- Vervolgens is de galop die erop volgt niet van mij gevraagd, maar omdat ik ervoor om tempoversnelling vroeg liet ik de laatste galop wel toe, omdat ze inderdaad wel harder gaat dan voorheen. Anders wordt de onduidelijkheid wel erg groot voor haar.

In het andere filmpje heb ik het gevoel dat ik 100% controle over haar tempo heb, als ik haar zachter laat lopen, kan ik niet zonder moeite een middendrafje vragen.
Vanuit dit draftempo kan ik haar makkelijk een versnelling terug laten draven, maar ook een middendraf vragen. Ik heb dus, voor mijn gevoel, controle.

Het is zo lastig om op een forum uit te leggen waar we gestart zijn, vandaar dat ik dit filmpje maar heb toegevoegd om een klein beetje een beeld te kunnen geven. Dat wat er op het filmpje gebeurd is niets vergeleken met wat ze dagelijks deed, maar misschien geeft het een beeld?

Ik hoop dat jullie door middel van dit filmpje begrijpen waarom ik bepaalde dingen wel/niet doe. En mijn uitleg op jullie antwoorden misschien beter kunnen plaatsen. En hopelijk een nóg groter contrast kunnen zien dan met het filmpje uit januari

YDasmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:27

Ik heb allebei je filmpjes bekeken, en ik heb wel een aantal tips voor je als je dat fijn vind :) het valt me inderdaad op dat je veel met je benen bezig bent. Op het nieuwere filmpje is het inderdaad al minder, goed dat je nu zonder sporen rijdt! Ik zou als ik jou was veel oefenen met overgangen, zodat ze heel erg licht aan je been wordt. Zodra je merkt dat ze van tempo verlaagd wanneer dat niet de bedoeling is: één keer aansporen en wanneer je dan geen verschil merkt, meteen tikje erbij. Het lijkt in ieder geval zo dat je bij bijna elke pas je been eraan moet leggen om haar op tempo te houden, en dat is zonde omdat ze in mijn ogen best goed op tempo blijft! Verder valt me op dat ze veel met haar staart zwiept, en lijkt ze wel een beetje te hangen aan je handen (weet niet of het ook zo is hoor! ;) ). Ze komt hierdoor gespannen over. Misschien is het een idee om eens heel bewust op je been te letten, en je handen wat meer te ontspannen. Ik snap de reden van je houding van je handen en benen, alleen het zou goed kunnen dat je door die reden gespannen bent gaan rijden en dat je die gespannen houding terug krijgt van je paard.
Heel veel succes!

DjobliLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:33

Indd, mogen je teugels wel iets korter. Probeer te ontspannen. RELAX, je doet het voor je plezier toch ? :D Ziet er al beter uit !

salami_worst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:07

je mag iets stiller gaan zitten in de galop, lekker op je kont blijven zitten, en proberen in de draf op je handen te letten, ik zie ze nog en beetje bewegen :))

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 17:07

Hoe bedoel je dat stil zitten in galop? M'n rug (qua beweging voor-achter) Ik zit namelijk 'geplakt' aan m'n zadel, vaster kan ik echt niet ben ik bang

Handen herken ik me helemaaal in inderdaad, gaat al beter, maar gaan nog té veel met m'n zit en haar hoofd mee.

salami_worst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:08

ik bedoel inderdaad het naar voor en achteren bewegen..
oh dat heb ik dan verkeerd gezien :o vaak bewegen mensen zo als ze uit het zadel komen.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 18:35

Promise gooit erg hoog uit in de galop en het is (op dit moment voor mij) onmogelijk om recht te zitten. Dat ik nu in het zadel kan blijven is al een hele prestatie haha, maar ik zal er aan proberen te werken, dank je!

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:45

Nou dat is nog eens een positieve verandering!
Voor een osteopaat zou ik je verwijzen naar Majorie Westerhof (http://www.paard-en-osteopathie.nl). Heeft mij super geholpen.
Maar heb je ook al wel eens naar haar gebit laten kijken? Want mijn paard stopte gelijk met scheeftrekken na een grondige behandeling van de tandarts :)

Hoop dat je er wat aan hebt en succes!

edit: hee jij werkt bij mij :o

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 22:57

Werk ik bij jou?
Gebit is ongeveer 2 maanden helemaal gedaan, heeft helaas niet geholpen. Heb nu vandaag voor 't eerst met appelbitje gereden, ze hield haar hoofd toen al een stuk rustiger.

Morgen kijk ik even uitgebreid naar de site.
Dank je voor je reactie!

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:34

Wat ik ook zie is dat je paarx heel erg gehaast loopt waardoor ze haar passen niet helemaal afmaakt en soms tacktmatig niet helemaal zuiver is. Al kan dat ook wel een beetje vertekenen door door de kwaliteit van het filmpje
Een ander nadeel van het over het tempo lopen is dat je paard op die manier veel moeilijker bij elkaar te rijden is en de achterhand er dan dus ook minder goed onderkomt heb het ook gehad dat ik dacht dat ik een goed tempo had tot mijn instructrice mij er op wees

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 02:04

Heb vandaag met rijden veel van jullie tips proberen mee te nemen. In een rustiger (minder snel/wel actiever) tempo gereden, veel overgangen, veel figuren. Het minder snelle tempo ging, zoals jullie misschien wel verwachten, super.. Het actieve bleef helaas uit en de gehoorzaamheid verdwijnt, ze pakt dan het bit weer erg vast en 'neemt een loopje met me' helaas moet ik dan erg streng in mijn handen worden, terwijl ik haar op hoger tempo grotendeels 'los' kan laten op de voorkant, ik laat haar zelf een halshouding zoeken waar ze zich prettig bij voelt en die is vanzelf goed.
Ik wil deze week een privelesje bijboeken en zoals ik al eerder gezegd heb ga ik al jullie punten dan bespreken met mijn instructrice.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:38

Het klinkt allemaal heel goed wat je zegt! Ze loopt inderdaad over tempo, als je haar wat rustiger rijdt, dan kun je haar makkelijker bij elkaar rijden waardoor ze uiteindelijk ook beter/sneller zal ontspannen in je hand (vind dit zelf ook altijd lastig!). Goed dat je je sporen af hebt gedaan, want jouw benen zijn nog erg onrustig. Natuurlijk ging het nog niet perfect, je hebt vandaag alles proberen mee te nemen en dat is al heel goed van je. Dat je les neemt lijkt me een goede aansluiting. Je wilt heel graag dus komt goed!