Geen gelijke druk op beide teugels.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lot_Sem

Geen gelijke druk op beide teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 17:00

Hoi,

Ik heb een probleem..de laatste (hele lange) tijd heb ik totaal geen gelijke druk op beide teugels.
Links mijn arm en hand is veel 'losser' en kan ik de teugels laten vieren enzo en op die kant is mijn paard ook losser etc. Maar rechts ben ik zo sterk in mijn hand en arm enzo. Ik rijd mijzelf en mijn paard eigenlijk scheef hierdoor. Het rijdt heel onprettig en lastig en mijn paard heeft hier natuurlijk ook last van en word zo ook niet fijner etc. Ik zit ook erg scheef (op mijn linkerbil). Kan dit ermee te maken hebben aangezien ik zo 'vast' ben op rechts? Hebben meerdere hier last van?

Graag tips etc. want ik baal hier ontzettend van!
Bedankt :-)

x_Charlot

Re: Geen gelijke druk op beide teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:02

ik denk dat iedereen wel een kant heeft waar die wat meer vast houd, zo heb ik dat op links! met flink wat oefenen met mijn instructrice word het wel steeds beter

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:10

Je paard rechtrichten!! Dit kan je het beste doen met een goede instructeur/instructrice. Veel figuren rijden waardoor je paard soepel wordt en je "sterke" kant proberen meer te ontspannen. Succes!! :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:12

Als je paard scheef is,is het ook moeilijk om recht te zitten.
Rechtrichten is dus belangrijk,jouw paard moet leren links meer aan te nemen en jij moet rechts meer loslaten.
Neem goed les en daarbij ondersteuning van een fysio kan enorm helpen.

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 17:30

Ik krijg ontzettend goed les van Marlon van Wissen maar meestal als ik voor mezelf ga rijden gaat het weer fout. Vandaar dat ik ook aan jullie wat tips vraag.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:35

Hier staan al wat waardevolle tips.

Dapper dat je het bij jezelf zoekt en niet gelijk bij je paard.

Mijn instructrice laat me met een touwtje om de hals rijden
zo stoor ik mijn paard niet als ik mijn balans zoek.

Dit touwtje kan je met twee handen vastnemen maar ook bijvoorbeeld met je 'strenge' hand, je kan dit doen met halstertouw of een beugelriem wat jij prettig vindt. (boktouwtje manier)

Daarnaast is het leerzaam om eens een zitles te nemen als kan op je eigen paard en anders op het paard van de instructeur bijvoorbeeld. Als je eens een keer zonder teugels rijdt dan merk je pas hoe onbewust je steun zoekt op je teugel.

Ook zou je ook prima een paard vanaf de grond kunnen recht richten goede instructeur is hier wel van belang.

Succes!

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:37

ik heb dit probleem ook :j dus ik volg even..

Martine1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:48

flex chair!! dan weet je precies waar het probleem zit. je armen en benen zijn uiteinden die weerspiegelen wat je met je romp doet. rond niet helemaal correct is arm niet correct

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 08:37

Je hebt geen gelijke druk op je teugels doordat je paard niet op beide zijden evenredig aanleuning neemt.
Dit wordt veroorzaakt (zoals bekend) door de natuurlijke scheefheid van het paard.

Het ongelijk zijn echter wordt vaak flink versterkt door onzekerheid, angst, pijn.
In deze gevallen spant het paard zich ongelijkmatig in zijn lijf aan om zich met een soort van schild af te schermen tegen de "macht" van het bit.
Het paard wil autonoom blijven, zelf bepalen.

Om de ongelijkheid te verbeteren en op de lange duur bijna helemaal te laten verdwijnen zijn er een aantal dingen van belang.

Het allereerste is vertrouwen en ontspanning.
Zorg voor een rustige veilige omgeving wanneer je dressuurwerk wilt doen.
Is dit niet voorhanden op een bepaald moment, ga dan wat anders doen, maak bijvoorbeeld een lekkere galop buiten.
Wees altijd rustig, kalm en vriendelijk voor je paard zodat het een volkomen vertrouwen in je krijgt en zich ontspant.
Vertrouwen en ontspanning, anders werkt niets.

Het tweede is op gelijke lengte maken van de twee zijden van je paard.
Buig je paard rustig, vriendelijk in op iedere gebogen lijn die je rijdt.
Volte links, volte rechts, zigzaglijnen , gebroken lijnen, slangenvoltes.
Laat je paard zich lang maken en drijf rustig maar duidelijk voorwaarts.
Het zal zo de vastgezette zijde leren ontspannen.
In deze periode laat je je paard telkens aanleuning nemen op de buitenteugel, de binnenteugel vraagt stelling, meer niet.

Doe bovenstaande en al snel zul je verbetering noteren.
Geeft dit geen verbetering praat dan met je instructeur.

Rust, kalmte, vriendelijkheid, geduld.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:00

Ik denk dat je eerst zelf moet leren ontspannen voordat je je paard iets op dit gebied kunt aanleren. Ga rijden met een lange teugel, vergeet het paard en richt je op je eigen ontspanning. Dat moet je hoofddoel zijn. Draai je schouders los, span eens met opzet heel erg aan en ontspan dan je arm. Zo voel je het verschil. Ga op yoga, daar leer je echt ontspannen. Ga daarnaast werken aan je zit, dat je op 2 zitbeenknobbels evenveel gewicht hebt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:03

Zelf proberen meer contact te houden op de losse kant. Hij moet eerst meer aan en door die kant komen wil je hem van de zware kant af kunnen rijden. Dus als je rechtsom rijdt, meer contact houden op links-buitenteugel en met je rechterbeen proberen hem naar links te drukken zodat je als het ware de zware kant wegrijdt naar links toe. En zelf heel licht en makkelijk blijven op rechts.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:16

Hallo,

Ik heb precies het zelfde probleem,

Als ik op de linkerkant rijd, wilt mijn paard zijn schouder naar buiten gooien waardoor ze reed binnen is en ze schouder helemaal naar buiten..
Ik moet allebei mijn handen iets wat naar binnen draaien, buitenbeen er aan houden (been wel lang houden) en mijn binnenbeen leg ik er iets meer bij zodat ze niet naar binnen valt..

Rijd veel op de binnenhoefslag en leg aan 1 zijde ook 4 balken neer, tussen de balken 1 grote stap zetten.. recht erover heen
maak veel wisselingen van kanten, zorg dat ze los is aan allebei de kanten...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:27

wees gerust! Iedereen heeft dit in meer of mindere mate. Alleen niet iedereen weet dit van zichzelf of wil dit toegeven. Dus jij bent al een goed eind in de goed richting. Goede instructie nemen die jouw hierbij helpt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:36

Lot_Sem schreef:
Hoi,

Ik heb een probleem..de laatste (hele lange) tijd heb ik totaal geen gelijke druk op beide teugels.
Links mijn arm en hand is veel 'losser' en kan ik de teugels laten vieren enzo en op die kant is mijn paard ook losser etc. Maar rechts ben ik zo sterk in mijn hand en arm enzo. Ik rijd mijzelf en mijn paard eigenlijk scheef hierdoor. Het rijdt heel onprettig en lastig en mijn paard heeft hier natuurlijk ook last van en word zo ook niet fijner etc. Ik zit ook erg scheef (op mijn linkerbil). Kan dit ermee te maken hebben aangezien ik zo 'vast' ben op rechts? Hebben meerdere hier last van?

Graag tips etc. want ik baal hier ontzettend van!
Bedankt :-)

Je paard is scheef (dat mag wel duidelijk zijn), Maar de vraag is waarom. Op zich is elk paard natuurlijk van nature wat scheef, maar ik krijg uit jouw post de indruk dat het iets van "de laatste tijd" is. Is het beter geweest? En hoe oud is je paard?

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 15:59

Mijn paard is niet erg scheef, hij WORDT scheef als ik mijn rechterhand en arm zo sterk vasthoud of zodra ik dit doe. Mijn paard is Z2 geweest en kent alle 'kneepjes van het vak'. Dus eigenlijk leert hij mij meer als ik hem. Het probleem is gewoon dat ik mijn rechterkant niet kan ontspannen en loslaten etc. zoals op links. En zodra dit gebeurd (dat ik sterk word etc. op rechts), dan word mijn paard wel scheef en rijd het zeer onprettig. Ik ben altijd sterker op rechts geweest alleen is dit de laatste tijd wat erger geworden en daar baal ik enorm van. Maar dit ligt niet aan mijn paard maar aan mij en ik baal ervan dat hij daar natuurlijk niet beter en fijner van word.. In ieder geval al bedankt voor alle tips !

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:36

Goed dat je de oplossing bij je zelf zoekt TS! Chapeau!
Je hebt al een aantal goede tips gehad waar je mee aan de slag kunt (die ga ik dus niet herhalen). Hier nog een paar. Tijdens het rijden teugels eens links pakken en met rechter arm molentjes gaan draaien en je schouder, armen, pols en handen los gaan werken middels oefeningen (rechter schouder omhoog en ontspannen naar beneden laten vallen). Probeer ze eens ontspannen te krijgen door je bewust te worden van je spanning en je kracht rechts en door in stap die oefeningen te doen.
Tweede tip is, paard rechts om op de volte zetten zodat je rechter hand je binnenhand is. Binnenbeen eraan en steek je rechter hand maar eens naar voren. Je lichte druk van je binnenbeen onderhoudt dan het contact bij wijze van spreken als het ware "met de mond". Doe dat maar eens paar keer onder het rijden dat je jouw rechter hand wat "weggeeft" en je jouw paard dus vooral op je buiten teugel (linkerhand) rijdt. Dan heb je een kans dat hij na gaat geven. Zo dra je dat voelt ontspan je jouw linkerkant (zonder los te laten want dan laat je jouw paard op dat moment "in de steek").
Als je voelt dat je teveel op links zit, wip dan eens omhoog en corrigeer je zelf door meer op je rechter bil te gaan zitten. Zo totdat je voelt dat je zowel op je L - als R- bil zit. Dit zul je waarschijnlijk paar keer moeten herhalen tijdens het rijden. Doordat jij meer in balans gaat zitten maak je het jouw paard ook gemakkelijker. Dat is namelijk een samenspel want waarschijnlijk zet hij je ook op je rechter bil.

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 19:42

pien_2010, bedankt!! Heb een aantal andere tips hierboven ook geprobeerd en gaat al een stukje beter. Ik denk dat ik aan jou tips ook zeker wat heb dus ga die zeker gebruiken en proberen :) En ja, dat ik mezelf de schuld geef is ook meer als terecht. Hij kan er totaal niks aan doen dat ik soms zo rijd en ik moet/wil wel eerlijk blijven tegenover het paard !