Teugelkreupelheid, wat is dat precies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Teugelkreupelheid, wat is dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 12:43

Ik zou graag wat meer informatie willen over teugelkreupelheid. Kan iemand mij er meer over vertellen of een leuke link delen?

BelleFleur

Re: Teugelkreupelheid, wat is dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:58

Teugelkreupel is niets meeren niets minder dan een rijtechnische fout van de ruiter waardoor hte paard zich genoodzaakt is vast ze zetten in het lijf en daardoor onregelmatig wordt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:00

Dat eerste hoeft nog niet eens. Er zijn ook paarden die vastzitten in het lijf en daardoor teugelkreupelen omdat ze door het rijden hun lijf moeten, maar niet kunnen gebruiken.

Een paard dat bijv. vast heeft gelegen en/of onderuit is gegaan in de wei kan ook teugelkreupel worden.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 15:13

Even toelichten; ik heb al vanaf de aankoop wat problemen met mijn paardje, wat betreft onzuiver lopen zodra ik de teugels oppak. Ik had de term teugelkreupel wel eens voorbij horen komen, maar nooit in relatie met mijn paard gebracht. Tot ik vandaag mijn eerste rijles kreeg, en het vermoeden bestond dat hij wellicht teugelkreupel zou kunnen zijn. En toen ik een beetje ging googlen voldeed hij volledig aan het plaatje.....
Ineens vielen alle puzzelstukjes op zn plek. Daarom heel graag ervaringen of andere informatie hierover.
Ik heb hem een jaar en hij is 14 jaar. Ik ken helaas zijn verleden niet, alleen dat hij ook voor de kar heeft gelopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:19

Teugelkreupel kan uit het lijf komen, maar ook vanuit de mond. Mond is vaak gemakkelijk op te lossen door bitloos te gaan rijden. Als het uit het lijf komt, dan kan het alleen opgelost worden door een zeer kundige ruiter die weet wanneer wat te doen. Dat vraagt echt om het omscholen van je paard, iets waar je zelf zo te horen niet de kennis en kunde voor hebt. Het paard moet leren voelen hoe het het lijf kan gebruiken zonder dat het pijn heeft.

Gezien de leeftijd van het paard vraag ik me af of het lichaam wel helemaal gezond is? Wellicht doen er wervels pijn als het paard meer bij elkaar moet gaan lopen? Haal er in ieder geval een dierenarts bij en laat die kijken of het echt lichamelijk is, of dat het tussen de oren zit (dat kan bijvoorbeeld na een trauma, het paard denkt nog pijn te gaan hebben in een bepaalde houding, en moet leren dat dit niet meer het geval is).

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 16:27

Mn paard is al meerdere keren nagekeken door verschillende dierenartsen en een osteopaat, en hij is klinisch gekeurd voor aankoop; er zijn geen fysieke problemen voor zover we kunnen ontdekken. Hij heeft de problemen ook niet als hij 'los' loopt of aan de longe. Hij heeft geen pijn, dat is een ding wat zeker is, en wat ook iedereen zegt (gezien het feit dat hij het heerlijk vind om te lopen onder het zadel). Ik moet bitloos gaan proberen, dat ga ik van de week ervaren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:37

Heb je er al eens iemand op laten rijden? Iemand die bijv. Z2 of hoger loopt?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 16:39

Nee.. tot m2 verder niemand op stal die hoger rijd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:42

Dat kan misschien ook wel voldoende zijn hoor. Het ging mij er eigenlijk om dat iemand die misschien wat kundiger is in het rijden wbt impuls e.d. Het kan best zijn dat ie bij een gebrek aan impuls bijv. kort-lang loopt en dat dit ophoudt bij iemand die het voorwaarts rijdt. En iemand die goed tussen twee teugels kan rijden.

Als ie het bij bitloos niet doet, is het probleem verholpen. Maar de oorzaak is nog steeds aanwezig. Zit het in z'n lijf dan heb je kans dat het bij bitloos ook terugkomt. (hoeft niet, kan wel :) )

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 12:49

nou vandaag met mn kaptoom gereden..... ik had een COMPLEET ander paard onder me??!! Hij liep veel ruimer dan normaal, zat niet zo te emmeren met zn mond natuurlijk en leek veel relaxter! Ik heb het vermoeden dat het dus heel veel voor ons kan doen om bitloos te gaan rijden. Ik heb mn instructrice een app gestuurd en zij kan me daarin ook verder begeleiden dus dat is fijn. Ik heb gelijk een sidepull besteld om te gaan proberen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:55

Succes!

Mocht het op den duur wel terugkomen, misschien een idee om je eigen lijf eens door een fysio door te lichten. Dat is dan niet iets rijtechnisch, maar als jij bijv. iets stijver bent in je linkerdeel van je lijft kan dat bij gevoelige paarden terug komen. Dan heb je iig alles gehad. Maar laten we hopen dat dit gewoon werkt :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:59

ik geloof nooit zo in teugelkreupelheid. De keren dat ik dat tegenkwam (althans als dat dan werd beweerd) bleken de paarden toch echt gewoon kreupel te zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:22

Teugelkreupelheid is imo een verzamelterm voor kreupelheden en onregelmatigheden die je niet in vrijheid ziet en wel onder ’t zadel. Er zijn zelfs (teugel)kreupelheidjes waarbij je ook niks met longeren ziet of met een andere ruiter.

Ik ken van beide gevallen voorbeelden. Eén keer werd het paard steeds ietsje meer teugelkreupeler. Dat begon bij niet rechts af willen, naar beetje licht hinken onder de man en niet bij het longeren. Tot paard het ook ging doen bij het longeren. Bleek een blessure in het katrol gebied te hebben (geen HKO, maar een verdikking in die buurt).

Ander voorbeeld is nooit helemaal duidelijk geworden waar ’t aan lag, wrs vastgelegen en niet beseffen dat t pijntje over was. Vaste ruiter misschien wat te onzeker met doorrijden. Daar hielp het rijden door een ander ruiter wel.

Dus het hoeft niet perse een rijkundige fout van de ruiter te zijn, maar ik denk wel dat het bitloos rijden in dit geval symptoom bestrijding is en geen oplossing. En als je geen probleem heb met bitloos rijden en het blijft goed gaan kun je het wel als opgelost beschouwen. Komt het wel terug, zul je toch verder moeten zoeken.

Er is namelijk wel altijd een oorzaak voor de kreupelheid/onregelmatig.

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:29

Grote oorzaak bij teugelkreupelheid is voornamelijk dat paarden niet van achter naar voren gereden worden. Veel schakelen is belangrijk, om zo het achterbeen actief te maken. Niet te veel prutsen aan de voorkant.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:03

Misschien ook een idee om de mond van je paard even na te laten kijken? Is er een tandarts bijgeweest?

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:07

Ik ga mee met Sammie, in dit verhaal. er zijn meerdere oorzaken, meerdere gevolgen.
Het kan lichamelijk zijn, bij paard of ruiter, maar net zo goed een tandtechnisch probleem of rijtechnisch.