Hand onbewust openen voor de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Jortje

Hand onbewust openen voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 01:05

Geen idee of ik het altijd al gedaan heb, maar de laatste tijd begin ik er echt last van te krijgen. Op het moment dat ik op een sprong af rij, open ik (onbewust) m'n hand. Met de pony als gevolg dat ie of stilstaat of een halve noodsprong maakt, waardoor ik weer bang word. Met paard als gevolg dat ie lang wordt en de balken eraf tikt en ik hem daarna weer goed bij elkaar moet rijden. Mijn instructrice kan het blijven zeggen, ik blijf het doen. Zelfs als ik continu denk dat ik het niet moet doen, doe ik het nog wel eens. Echt ontzettend irritant, want ik weet dat ik het niet moet doen en ik blijf het toch doen. Iemand toevallig de gouden tip om dit af te leren?

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 01:12

Misschien er volledig op focussen? Dus niet denken: 1.hand niet openen 2. Tenen Nasr binnen 3. Hakken uitdrukken (zeg maar wat) maar echt alleen een of twee lessen "hand sluiten hand sluiten hand sluiten" dan wordt het een automatisme :) het werkt iig bij mij goed ;)

Als dat niet werkt, misschien een touwtje ofzo bij je teugels vasthouden? Elke keer dat dat valt/een stukje naar beneden glijdt weet je dat je je hand meer moet sluiten, voor de momenten dat je het onbewust doet ;)

debravanesch

Re: Hand onbewust openen voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:23

Ik sprong voor mijn paard. Een hele les tegen mezelf gezegd, blijven zitten, blijven zitten en bij de laatste les was mijn timing perfect

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:30

En als je tussen twee balken galoppeert, doe je het dan ook? In principe moet je op twee balken gewoon door blijven rijden, zoals je doet. Misschien is het idee om door middel van balken weer verder te werken naar hindernissen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:29

Ik denk dat jij angstig bent en het daardoor doet, ga eens helemaal terug naar de basis, balkjes lopen, kleine sprongetjes maken en zo weer rustig aan de controle terug pakken maar vooral zeker van je zaak worden.

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:36

Ik open ook vaak mijn hand als ik naar een sprong toe rij. Bij mij is de reden dat mijn paard naar rechts over zijn schouder wegloopt en ik dan de (verkeerde!) reactie heb om mijn linkerteugel te openen. Mijn instructeur laat mij nu heeeel vaak over de middenlijn galloperen zodat ik mijn paard recht kan krijgen, nu is hij voor de sprong ook al veel rechter en open ik mijn teugel niet meer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:09

Zet een stukje tape op je hand. Niet teveel (je wilt je hand niet zo vast tapen dat je niet los KUNT laten), maar wel net zo dat je het iets voelt trekken als je je hand wilt openen. Dat geeft een directe confrontatie in gevoel op het moment dat je het doet. Kan goed zijn dat het met een paar keer over is.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:33

Herkenbaar, voor/tijdens de sprong heb ik de gewoonte mijn hakken omhoog te doen waardoor ik de beugels verlies. Nu blijf ik denken 'hakken omlaag' 'hakken omlaag' maar ik denk toch dat het een kwestie van oefenen is.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 18:09

Ik doe het ook met balken, afgelopen springles hadden we bijvoorbeeld (laag) kruisje, over een balk galopperen en dan een stijltje, bij de balk ging het steeds mis. Met de pony had het inderdaad met angst te maken, als ik daarmee ging springen had ik 's middags ook al buikpijn. Maar met het paard ben ik absoluut niet bang, maar die tikt nu steeds alles eraf omdat ik m'n hand open.

Das inderdaad wel een goeie Angela, ik merk het steeds pas als het eigenlijk al te laat is, ik ga het zeker proberen!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:11

Angela schreef:
Zet een stukje tape op je hand. Niet teveel (je wilt je hand niet zo vast tapen dat je niet los KUNT laten), maar wel net zo dat je het iets voelt trekken als je je hand wilt openen. Dat geeft een directe confrontatie in gevoel op het moment dat je het doet. Kan goed zijn dat het met een paar keer over is.

Inderdaad, of iets kleins vasthouden in je hand wat je makkelijk in je zak kunt stoppen. Klein knuffeltje of zo, en dan natuurlijk niet laten vallen :D Verder ben ik het eens met Joolien.