Wedstrijddebuut met Westertje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laulapaula

Wedstrijddebuut met Westertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 13:26

Vorige week zondag zijn Wester en ik voor het eerst officieel gestart. Vorig jaar hebben we twee keer meegedaan met een onderlinge wedstrijd en toen werden we eerste en clubkampioen, dus ik durfde de stap te maken om een startpas aan te vragen.
Wester is een haflingerruin van 11 jaar met een pittig karakter :Y) . Ik heb hem 5 jaar en we hebben veel ups and downs gehad. Het laatste jaar gaat het de goede kant op en daarom durfde ik de stap te zetten.
We reden in een binnenbak en dat was voor de tweede keer in 5 jaar tijd en de laatste keer was 3 jaar terug. Dus dat was wel even spannend.
De eerste proef had ik Wester niet goed onder controle, hij was met van alles bezig, maar niet met mij :+ Ik was te voorzichtig (zoals ik wel vaker ben..) maar kon wel de figuren rijden. In de tweede proef ging het al beter, maar toen was hij ook al meer gewend aan de omgeving. De eerste proef werd ik tweede met 187 punten en de tweede proef werd ik eerste met 189 punten. Ik ben tevreden voor onze eerste wedstrijd. Er zijn nog genoeg verbeterpunten, maar daar gaan we aan werken. Ik moet zelf over mijn onzekerheid heen en hem er meer aan durven te rijden.

Tips zijn altijd welkom :)

Proef 1
http://www.youtube.com/watch?v=6NMKwvEfzfE

Proef 2 (ik ging wat voortvarend van start.... :+ )
http://www.youtube.com/watch?v=r6QR7lgjTA8

Hier nog een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:16

Goed gedaan zeg, proficiat!

Wat mij opvalt, is dat hij soms een beetje achter de loodlijn loopt (zie je vooral op de foto's) en dat hij hier en daar nog meer mag onderzetten. In draf lijkt hij mij erg goed vooruit, maar in galop mis ik dat ietsje meer pit. Dat kan persoonlijk zijn ook, hoor. Ik ben geen professional en spreek vooral vanuit mijn gevoel.

Doe zeker zo verder, want ik vind dat je goed bezig bent!

laulapaula

Re: Wedstrijddebuut met Westertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 12:45

Dank je wel :) galop moet inderdaad meer voorwaarts, vooral rechtsom. Ook met aanspringen moet hij meer naar voren ipv omhoog. Hier heeft hij nog moeite mee, maar gaat steeds wat beter. Hier werken we ook hard aan, maar zeker nog een punt van verbetering! En het neusje mag er idd soms wat meer uit :j

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:47

Wat een mooi paard! Volgens mij liggen je benen heel stil goedzoo, dat mag je mij nu gaan leren. Ik zou eigenlijk net wat liever zien dat je je handen iets meer draagt. :) Ik vind dat ze een soort van rusten op de schoft.
Veel succes nog! :)

SteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:01

Ik ben het niet eens over de benen, Izabelle. De benen van TS zijn niet dramatisch en zeker niet uitzonderlijk (ik heb hetzelfde probleem en vele ruiters met ons), maar in draf (vooral lichtrijden) zijn ze zeker niet stil en er is ook een stoelzit te zien. Nu, een slechte houding is er ook niet vind ik, maar de benen zouden meer onder het bovenlichaam moeten komen. En dat is dan weer een kwestie van oefenen en iemand hebben die erop let.

JoviManoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:09

Ziet er super uit, let op dat je je handen niet zoveel omlaag houd en ze dus iets meer naar boven houd/gaat dragen

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 19:34

M'n benen kunnen idd wat stiller, maar vooral in de tweede proef kakte ie erg in, dus had niet zoveel keus... Die stoelzit zie ik ook, maar ik weet niet goed wat ik hier aan kan doen. Iemand daar een tip voor?
Dat van de handen dragen snap ik, maar hier was hij vrij gespannen en zakt hij makkelijker als ik mijn handen wat lager hou. In training gaat dit al veel beter. Ik hoop dat als we wat vaker op pad zijn geweest hij meer bij mij blijft en ik ook dat soort dingen kan doen op wedstrijd.

SteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:05

Ik merk dat bij veel ruiters die een stoelzit hebben, die stoelzit zo goed als verdwijnt wanneer ze zonder beugels rijden, omdat ze dan meestal hun benen langer laten. En ik zie dit niet allen bij andere ruiters, maar ik voel dit ook bij mezelf dat dit zo is.

Ook sommige zadels zorgen ervoor dat die stoelzit meer verdwijnt/dat de benen langer zijn. Maar om nu een ander zadel te kopen daarvoor, terwijl je één hebt die past, is natuurlijk nutteloos. Dus keer ik terug naar de eerste tip. Ik weet niet of er nog andere manieren zijn, daar kunnen andere Bokkers me misschien beter bijstaan.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:09

ik vind het er goed uit zien,
maar ik kan dan ook aleen wat over je handen zeggen dat je ze iets hoger mag houden,
en je benen zoals hierboven beschreven,
of dit komt door je zadel,
of het zadel licht achterover,
of probeer je beugels gaatje langer te doen

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 20:49

Die tip van zonder beugels rijden ga ik zeker gebruiken, wel goed om dat af en toe te doen. Ik hoor ook vaak dat ik meer in m'n zadel moet gaan zitten. Het zadel ligt verder helemaal goed, die is nog niet zo lang geleden nagekeken. Heb even gekeken bij een foto waar ik een ander paard rij, en dus ook op een ander zadel zit, en daar zie ik het ook terug.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:07

Nu heb ik je natuurlijk vaker zien rijden, maar die stoelzit valt me ook op. Vond destijds wel al dat je benen wat naar voren lagen, maar zag het toen iig niet als echte stoelzit. Wat ik ermee wil zeggen is: het lijkt wat erger geworden.

Je handen laag is ook wat je instructie wilt zien he, dat had ik ook toen ik bij haar leste. Het is dan ook extra lastig om daar vanaf te stappen.

Wat mij persoonlijk erg opvalt is dat ie flink voorover duikelt... Achterbenen beiden al van de grond, voorbenen stampen rustig door, maar waarschijnlijk als je zijn neus er iets meer uit rijdt, komt hij ook meer op het achterbeen en geeft het dus meer ruimte van voren voor het voorbeen. Ook zal hij dan wat minder zwaar op de hand komen, want het ziet eruit alsof hij een pittig zwaar hoofd in je armen legt :x

Verder : super mooie punten! Zeker niet slecht, zeker wegens de omstandigheden die je boven beschreef! Gefeliciteerd met je eerste 2 winstpunten :-)

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 06:53

Ik ga es kijken wat ik aan die stoelzit kan doen. Ik ga in ieder geval de tip gebruiken om zonder beugels te rijden. Hopelijk kan ik dan mijn benen ook wat langer maken en meer in het zadel gaan zitten. Ga het ook es bespreken met mn instructrice :)

Zoals ik al eerder aan gaf rij ik in de training wel hoger met mijn handen, het is niet iets wat mijn instructrice wil zien, maar Wester had vrij veel spanning en ik kon hem op deze manier meer laten zakken. Ik hoop dat als we wat vaker op pad zijn geweest ik wat meer kan rijden zoals ik in mn training ook doe.

Dat ie flink voorover duikelt ben ik niet helemaal met je eens. Hij maakt zijn passen grotendeels netjes af in stap en draf. Dat hij in galop meer sprong moet gaan maken en meer voorwaarts moet, ben ik het mee eens. De motor achter moet wat meer gaan draaien, maar ik vind niet dat ie flink voorover duikelt. Hij was hier vaak vrij gespannen wat wel maakt dat hij achter korter werd, maar dat is logisch aangezien hij zijn rug dan niet goed ontspant. En dat zwaar in de hand valt ook reuze mee. In de tweede proef soms wel, mede omdat ie moe was en dan vind ie het wel fijn als ik z'n hoofd til :P

salami_worst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:23

ik vind je een beetje in een stoelzit zitten.. bij mij werkte het om de beugels iets langer te doen, en je bekken naar voren te duwen (je buik naar voren doen) ook mag je je handen wat meer dragen en naar voren gaan doen!

leuk paardje heb je!