ik heb een E pony die na zo'n 2 sprongen erg hard gaat galopperen.
Hij krijgt dan een beetje door dat we gaan springen en hij vind het zo leuk dat hij er overheen wilt vliegen.
Ik hou hem dan altijd in draf net voor de sprong en dan na de sprong galoppeert hij. De eerste paar keer gaat dit goed, maar op een gegeven moment gaat hij zo hard na de sprong. Dat het 2 rondjes duurt voor ik hem weer terug heb in arbeidsdraf. Ik rij hem met martingaal. Ook al heb ik niet helemaal het idee dat dit werkt.
Het lijkt wel hoe hoger we gaan hoe harder die gaat des te opgewonder hij raakt. Maar als ik een sprongetje van 50 cm spring zie je hem denken is dit het en dan moet ik hem juist aansporen.
Mijn doel is het om uiteindelijk te gaan springen, maar ik wil gewoon dat ik hem onder controle heb na de sprong. Het is wel een sensibel paard (terwijl dit de loop de tijd wel minder is geworden) dus het is zeker niet dat ik aan ze mond kan gaan hangen of iets. Wat ik sowieso niet wil. Ik wil hem graag op me zit terug kunnen rijden tijdens het parcour! En uiteindelijk een parcour kan door blijven galopperen.
alle tips zijn welkom!