Paard gaat keihard tijdens springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

valerieee100

Paard gaat keihard tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 14:50

Hallo,

ik heb een E pony die na zo'n 2 sprongen erg hard gaat galopperen.
Hij krijgt dan een beetje door dat we gaan springen en hij vind het zo leuk dat hij er overheen wilt vliegen.
Ik hou hem dan altijd in draf net voor de sprong en dan na de sprong galoppeert hij. De eerste paar keer gaat dit goed, maar op een gegeven moment gaat hij zo hard na de sprong. Dat het 2 rondjes duurt voor ik hem weer terug heb in arbeidsdraf. Ik rij hem met martingaal. Ook al heb ik niet helemaal het idee dat dit werkt.
Het lijkt wel hoe hoger we gaan hoe harder die gaat des te opgewonder hij raakt. Maar als ik een sprongetje van 50 cm spring zie je hem denken is dit het en dan moet ik hem juist aansporen.

Mijn doel is het om uiteindelijk te gaan springen, maar ik wil gewoon dat ik hem onder controle heb na de sprong. Het is wel een sensibel paard (terwijl dit de loop de tijd wel minder is geworden) dus het is zeker niet dat ik aan ze mond kan gaan hangen of iets. Wat ik sowieso niet wil. Ik wil hem graag op me zit terug kunnen rijden tijdens het parcour! En uiteindelijk een parcour kan door blijven galopperen.

alle tips zijn welkom!
:D

miszblueeyes

Re: Paard gaat keihard tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:52

heb je les

valerieee100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 14:54

Ja 1 keer privé les dressuur en 1 keer een groepsles dressuur en 1 keer spring les in een groep.
Maar ik wil een andere spring instructriece zoeken omdat ze vaak afbeld en me toch niet kan helpen met me problemen in een groepsles.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:57

Wat bij ons de instructeur ons laat doen als het paard dat doet, is hem stil zetten voor de sprong. Je zou hier eventueel weigeren mee kunnen aanmoedigen, maar ik vind dat dat wel mee valt. En stilstaan is stilstaan! Dus niet net langs de sprong nog een paar passen. Als het misgaat na de sprong, direct na de sprong stilzetten. Dus bijvoorbeeld als je sprong op de lange zijde staat, voor de bocht moet hij stil staan (let er op dat hij wel rechtuit blijft gaan).
Mijn paard trok ook als een idioot aan en ging ook erg hard na de sprong. Ik heb hem toen 1 keer echt stilgezet en toen was het klaar. Wat bij de mijne ook hielp was de teugels een beetje loslaten voor de sprong, dus niet zelf gaan hangen en vasthouden. Lekker relaxed blijven =)

Succes

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:00

jij bent de baas en het paard moet wachten op jou.
mijn vader is springruiter geweest en mijn pony heeft adhd.. dus ik weet hoe het is. rij naar de sprong toe schiet hij weg? rij hem op de volte voor de hindernis net zolang tot hij weer rustig is. rij hem goed met je zit en maak je zwaar niet aan de teugels trekken maar kneden zodat hij bewerkelijk word. dressuur is de basis dus zorg dat die goed is. en spring niet hoog maar kleine in uitjes

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:00

Je paard verwacht dat er na 2 sprongen altijd een 3e sprong komt.
Dit patroon kan je doorbreken door bijv na 2 sprongen 10 minuten dressuurmatig aan de slag te gaan.
En zo de voorspelbaarheid eruit te halen, zo ook niet altijd maar 2 sprongen doen en dan dressuur maar de ene keer 1 sprong en dat afwisselen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:01

AlphaDaemon schreef:
Wat bij ons de instructeur ons laat doen als het paard dat doet, is hem stil zetten voor de sprong. Je zou hier eventueel weigeren mee kunnen aanmoedigen, maar ik vind dat dat wel mee valt. En stilstaan is stilstaan! Dus niet net langs de sprong nog een paar passen. Als het misgaat na de sprong, direct na de sprong stilzetten. Dus bijvoorbeeld als je sprong op de lange zijde staat, voor de bocht moet hij stil staan (let er op dat hij wel rechtuit blijft gaan).
Mijn paard trok ook als een idioot aan en ging ook erg hard na de sprong. Ik heb hem toen 1 keer echt stilgezet en toen was het klaar. Wat bij de mijne ook hielp was de teugels een beetje loslaten voor de sprong, dus niet zelf gaan hangen en vasthouden. Lekker relaxed blijven =)

Succes

Idd, dit werkt heel goed maar dit kun je t beste met hulp doen. Op deze manier leert een paard te wachten op de ruiter en kun je hulpen beter door laten komen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:09

En ga niet hoger of verder voor het paard aan je hulpen staat. Dus als het paard gaat racen, dan net zo lang doordraven tot het weer compleet dressuurmatig goed te rijden is. Daarbij draaf je ook regelmatig langs de hindernissen. Is hij een rondje echt geheel relaxed? Dan kun je weer een sprong wagen. Terug is daarbij ook echt terug, desnoods op een kleine volte zetten. In ieder geval nooit doorrijden en springen met een paard dat aan het racen is, daarmee bereik je helemaal niets.

valerieee100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 15:15

oke dankjewel dat ga ik proberen! Maar hij gaat vooral hard als we hoger gaan met een laag sprongetje denk hij ooh, is dit het daar stap ik wel overheen en dan doet die dat ook zowat. Maar al ga ik dan hoger want lage sprongetjes gaan eigenlijk wel goed dan begint het geren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:17

Zolang er geen probleem is, kun je best hoger gaan. Als er wel een probleem komt stop je met springen tot er weer controle is en blijf je doorrijden op die hoogte tot het paard zonder gekkigheid gewoon springt. Pas daarna kun je weer een stapje hoger.

valerieee100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 16:40

ga ik doen, dankje!

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:34

Bij mijn pony hielp het altijd als ik haar na de sprong terugnam. Wanneer ze terugkwam beloonde ik haar pas. Ze had dit snel door en kwam steeds makkelijker terug na de sprong. Succes!