Wie heeft er tips voor lesgeven aan een beginnertje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SHallaUtopia

Wie heeft er tips voor lesgeven aan een beginnertje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 19:52

Hoi iedereen,

Ik ga over 2 weken een jongetje van 5 lesgeven. Heel leuk natuurlijk maar ik heb dit nog nooit echt gedaan... Zelf ken ik deze mensen wel en hij heeft ook al eerder op mijn pony gereden dus is het al minder moeilijk. Maar hebben jullie tips voor waar ik kan beginnen en hoe en wat ik allemaal met hem zou kunnen doen. Meestal maak ik een klein parcours van een paar baken en banden op de grond en dan moet hij daar tussendoor stappen en overheen en slalommen dat vindt hij heel leuk maar dat duurt niet zo lang en na 3 keer dat parcours gereden te hebben zegt hij dat ie iets anders wil doen. Hij vindt draf nog wel eng dit komt omdat hij er een keer afgevallen is, hij doet het wel maar hij zegt naar een paar passen al STOP!! Dit is natuurlijk niet erg en we doen het rustig aan.
Dus tips??

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Wie heeft er tips voor lesgeven aan een beginnertje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:54

ED -> RT-V

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:16

Een 5-jarige kun je nog niet echt leren rijden, is ook niet goed voor een kindje van die leeftijd. Daarbij vind ik je nog erg jong om de verantwoordelijkheid te nemen over zo'n klein jochie. Ik zou t lekker bij het sturen door de bak houden, laat m eens over een balkje stappen maar meer zou ik nog niet doen, dat is bijna onbegonnen op die leeftijd. Hoe het lekekr speels en kort.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:18

Ik ga helemaal met Joolien mee! eventjes op jouw pony zitten prima maar vijf is echt te jong om actief te lessen. Daarbij zelfs ongezond en slecht voor het lichaam van het kleine ventje!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:26

Ik geef ook een jong meisje les, beetje zelfde als ik zo jou verhaal lees (zij is ietsje ouder).
Zij durft in ieder geval ook nog niet echt te draven.

Ik heb haar aan de longeerlijn loop dus (op afstandje) mee, en maak een parcours met idd pionnen en balken en dan elke keer opdrachtjes. Bij 1 pion 'halthouden'. bij pion 2 stapje achteruit, pion 3 rondje omheen oid.

Of slalommen idd. Ook harder en zachter stappen is een opdracht. ik begin dan met 1 pion en 1 opdracht en eindig dan meestal nu met 3 dat is al zat. Niet meer dan 20-30 min maar dan heeft ze ook geen zin meer ;-)
Ook het leiden van pony ernaast is part of de assignment. Ook doe ik wel armen omhoog, knieen omhoog, rondje op t zadel (achterstevoren en weer terug). Eerst halthouden en dan vragen of ze het in stap ook durft ;-)

FC_Koekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:32

maak een spekje, dus de vorm van een spekje van a naar iet voor de b dan richting c en dan weer richting e en eindigen bij A(andersom kan ook nog wel)
ook balans zoeken door een balletje te pakken zonder af te stappen :P (2 jaar meegelopen bij gehandicapten. instructeur vond het ook voor kleine kinderen kunnen)

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:39

ik geef joolien gelijk.. en verder lekker spelende wijs het jongetje laten 'kennismaken' met paardrijden!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:43

Ik ben het ook eens met Joolien, het is een hele verantwoordelijkheid om andermans kind les te geven, zeker als je zelf pas 14 bent. Het is jouw paard, je bent dan ook verantwoordelijk als er wat gebeurt. Ik zou het mooi houden bij een rondje stappen met een van de ouders ernaast. 5 is ook nog wel erg jong om al echt te leren rijden. Op de meeste maneges moet je minimaal 6 zijn.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:51

Mijn dochter is 6 en is een paar maanden geleden begonnen met voltige. Superleuk! Maar echt lessen vind ik haar nog wat te jong voor.. Wie weet over een half jaartje, dan heeft ze hopelijk wat meer balans.
Af en toe hobbelt ze op de shet van een vriendin van me, maar dan hou ik de shet wel vast.
Ik zou een kind van 5 eerlijk gezegd niet alleen op een pony laten rijden.. Wel aan de hand en dan idd verschillende figuren lopen, over een balkje stappen etc.
Houdt hij dus ook al echt de teugels vast? Gebruikt hij ze niet als houvast?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:50

5/6 jr ligt natuurlijk ook aan het kind zelf je hebt vroege late grote kleintjes Maar het allerbelangrijkste is dat hij er plezier in heeft Je kan bijvoorbeeld aan de hand wat gym oefeningen doen voor de balans en zit kun je er gwn naast lopen knieen omhoog armen draaien hoofd tussen de knieen teen aanraken oor aanraken Dat soort dingen dat het ventje zich op zijn gemak voelt op een pony Verder idd wat over balkjes laten lopen En voor het lichtrijden kun je hem met stilstaan al een beetje oefenen door in zijn beugels te laten staan en weer zitten en zo verder ga je dit later in stap doen en uiteindelijk in draf Denk dat wanneer je er naast blijft lopen je ook wel een drafje en een paar passen galop kunt doen hoor Wat de ellende namelijk is als je wacht met de galop is dat ze dan denken Dat moet iets spannends zijn want dat hebben ze nooit eerder gedaan hierdoor krijgen ze makkelijk angst voor de galop En probeer alles zo simpel mogelijk op een kinderlijke manier uit te leggen

Probeer zelf enthousiast te zijn en vaak complimenten geven !!!

Loesje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:51

Alleen erop zitten en niet te veel vragen en uitleggen. Plezier erin houden

SHallaUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 18:51

Bedankt allemaal voor de tips! Ik vind zelf ook dat ik en hij allebei nog jong zijn voor echt les. Zijn ouders hebben mij gevraagd omdat ze mij al kennen en omdat ze nog geen tijd hebben voor het les op een manege (ivm zwemles) en omdat hij het zelf echt heel leuk vindt en het elke dag over mij en mijn pony heeft, hij vond het alleen wel jammer dat hij niet met harrem ( mijn pony) kon trouwen! _O-