Springen na peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_Bil

Springen na peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 16:01

Hallo,

Ik heb een 17-jarige draver die ik nu inmiddels bijna 3 jaar rijd.
Nou weet ik dat zij in een ver verleden ooit een peesblessure heeft gehad en dat tijdens een training/koers ooit haar bilspier is gescheurd.

Zij is inmiddels al wel dik 10 jaar uit de koerstraining en heeft een hele poos stil gestaan voordat ik 3 jaar geleden bij haar kwam.

Nu was mijn vraag of ik met haar een klein sprongetje zou kunnen wagen, aangezien de vroegere blessures, want ik wil natuurlijk niet dat het weer mis gaat!
Ik moet er wel bij vertellen dat de DA ooit een keer heeft laten weten dat haar linkerachterbeen wel gevoeliger is. (dit waarschijnlijk door de vroegere trainingen etc.)

Ik ben benieuwd hoe jullie hier overdenken en wat jullie hier van vinden.

Groetjes!

ElsemiekexJarig

Re: Springen na peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:37

Ik denk dat je het in ieder geval kunt gaan proberen, en gewoon goed op de reactie van je paard moet gaan letten. Zodra je paard het niet fijn vindt zal ze dit wel aangeven. In ieder geval heel rustig opbouwen, dan moet het haast geen kwaad kunnen.

Daan_Bil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 17:05

Oke dankjewel!
Ik ga het inderdaad wel rustig opbouwen en mijn doel is ook niet om heel hoog met der te gaan springen. Het lijkt mij wel leuk voor afwisseling in het rijden en is natuurlijk ook goed voor der achterhand :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:06

Heb met die van mij (draver) 'vlak' na een peesblessure nog tot 80 cm gesprongen. Geen zichtbare problemen.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:10

Bij mijn paard heeft de da nadrukkelijk gezegd dat het geen plan zou zijn om te springen en dat de kans groot is dat het dan weer mis gaat. Hij had een peesblessure linksvoor. Heel af en toe pakken we een sprongetje van 40 cm mee (lees: 2x per jaar ofzo). Daar heeft hij verder geen last van, maar ik ga het er niet op gokken met hogere sprongen, enz.

Daan_Bil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 17:13

Oke, ik was ook niet van plan om heel hoog met der te gaan springen, want daar ben ik zelf een te grote held op sokken voor, maar gewoon een klein sprongetje af en toe een keer voor de afwisseling in het rijden.
Ik bouw het rustig op en let goed op wat ze er van vindt en hoe ze hier lichamelijk op reageerd.

Bedankt voor de tips/meningen!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:15

Mijn paard heeft een fikse peesblessure gehad. Na de blessure hebben wij eerst een jaar alleen dressuurmatig gereden en bosritten gemaakt. Veel over asfalt gestapt om de pezen te verharden. Na een jaar voorzichtig begonnen met balkjes lopen 1x per week. Na 3 weken voorzichtig een mini huppeltje geprobeerd en uiteindelijk in 4 maanden tijd opgebouwd naar 50/60 cm (enkele sprong.) Uiteindelijk een keer een halfuurtje spring les genomen, en ook daar veel stappen tussendoor en wat sprongetjes nemen. Pees is tot op heden nog steeds goed :). Het kan dus prima, maar doe het met beleid! Na het springen, wacht ik meestal 2 weken tot ik weer een sprong maak. Niet te vaak doen dus.

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:17

xSlvna schreef:
Heb met die van mij (draver) 'vlak' na een peesblessure nog tot 80 cm gesprongen. Geen zichtbare problemen.

Vind dit dan weer geen goed idee, dat een paard niks laat merken betekent niet dat ze geen pijn of iets heeft ;) Vlak na een blessure zou ik zeker nog voorzichtig doen.
Maar goed, een sprongetje moet kunnen hoor! (mits je de trainingen goed opbouwt en goed op je paard let natuurlijk) :)

edit: vind dit hierboven bijvoorbeeld goed opgebouwd

Daan_Bil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 17:29

Bedankt! Ik zat namelijk erg in twijfel of het nou eventueel wel of helemaal niet zou kunnen.

Balkjes lopen hebben we inderdaad al gedaan en dit gaat ook altijd goed.
De blessure is ook van meerdere jaren geleden. Ze heeft de blessure ooit opgelopen in der 'jongere' jaren al voor dat ik bij haar kwam. (dat is nu inmiddels 3 jaar geleden) en ik moet zeggen dat ik nooit weer last heb gehad dat de blessure terug is gekomen in al die tijd.

Mijn plan was ook om het lekker rustig aan te doen. eerst weer paar keer balkjes lopen, vervolgens een keer een cavaletti neer leggen en dan misschien een klein kruisje oid en dit natuurlijk wel in een looptijd van weken/maanden om het alle tijd te geven en ondertussen natuurlijk haar goed in de gaten houden of ze er geen last van krijgt :)

Loesje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:57

Een keertje springen kan vast geen kwaad. Hij 'spring'. Vast in de wei ook wel eens. Eventueel kan je de dierenarts nog even bellen om te vragen wat hij adviseert.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:03

Mijn paard heeft jaren geleden een peesblessure gehad. Toen sprongen wij niet. Nu rijden wij al enkele jaren probleemloos eventing op b en l niveau. Wij springen normaal gezien (bijna) wekelijks. Nooit een probleem met het been gehad.
Een peesblessure betekend dus niet automatisch nooit meer springen.

Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de ernst van de oude blessure en de opbouw van je training.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:12

Een sprongetje zal geen kwaad kunnen.

JoviManoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:06

een sprongetje kan geen kwaad zolang je geen hoge sprongen gaat doen en heel vaak dit doet ;)