L2 proef, overstap M1?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

L2 proef, overstap M1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 22:06

Sinds een paar maanden rijd ik deze 9 jarige merrie: Gribaldi x Havidoff.
Zij is voorheen hoger getraind en heeft op wedstrijden ook al M gelopen. Ik heb eerder L2 gereden, dus wij starten dan ook in het L2.

We zijn vrij snel gestart en dit is onze 5e wedstrijd geweest. Het filmpje betreft de tweede proef (eerste niet fijn op film)

http://www.youtube.com/watch?v=gMz_-9qVHuM

Waar we heel hard aan werken:
- Losheid in haar lijf, vooral de bovenlijn: rug/hals
- Achterhand wat actiever en onderbrengen.

Mijn houding, ik heb zelf een soort van foefje ontdekt waar ik haar losser mee krijg maar wat er neit uitziet, dit is meer stelling en buiging vragen. Vooral met links blijf ik haar daarin helpen met mijn hand, waardoor ik nu af en toe mijn handen te breed hem en meestuur alsog ik op een motor zit -O- .

Ook vind ik mezelf nogal strak in mijn schouders zitten in het filmpje, werkpuntje voor de volgende keer.

Voor we aan de proef begonnen maakt ze een kort huppeltje, dit kwam omdat mijn knot/donut uit mijn haar op haar kont viel :') .

Ik hoor altijd graag verbeterpunten en opbouwende kritiek. Ook ben ik nieuwsgierig of jullie denken dat we de overstap naar het M al kunnen maken.

Vulina

Re: L2 proef, overstap M1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:07

Ik vind het er prima uitzien.
Wat mij opvalt; Ik vind haar linksom in draf niet geheel rad.

Verder denk ik dat je voor het M iets meer de oprichting moet gaan opzoeken. Je hebt haar nu lekker vlot/voorwaarts. Misschien kun je de voorwaartse drang iets opvangen en daarbij de activiteit gebruiken om haar iets meer op het achterbeen te krijgen. Ik denk dat je dan zelf ook iets fijner kan doorzitten :)
Een aansprekend dier heb je, veel succes voor de toekomst!

FC_Koekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:14

is het wat achterhand betreft mogelijk balkjes in een bochtje te leggen (beetje dichter op elkaar dan normale hindernis) en daar verzameld overheen te galoppperen? :)*

losje in de rug zou ik doen met gebroken lijnen wat vluggger af te wenden...dus meer hoeken rijden dan normaal bij een 2x5 m gebrokenlijn.....

Is mijn manier van denken... :)

heeft toevallig wel geholpen bij een leerlinge van me die nog als een vlot springpaard heeft.....

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:29

Mooi paard!

Ik zou het basistempo een heel stuk lager willen zien, door dit snelle tempo zet je paard zijn rug vast. Hierdoor ontstaat spanning en ook het idee van niet helemaal rad lopen. Niet focussen op een zweefdraf, maar op ontspanning. Met een mooie stille, ontspannen aanleuning en een nette, gecontroleerde proef kun je meer punten verdienen dan door een snelle, maar gespannen en daardoor ook slordige proef te rijden. Let ook op de controle van je tempo, soms lijk je naar een fijn tempo te gaan en een paar passen later zoeft ze onder je vandaan. Dit zorgt ervoor dat hij uit elkaar valt, wat zonde is van zulke mooie bewegingen die er in zitten!

Verder, werk aan je halsstrekken! Hoog rijden is heel makkelijk, maar laag rijden is heel belangrijk voor dit paard. Hierdoor kan hij zijn rug makkelijker loslaten, waar nu net zijn probleem ligt. Dit is een paard die je eigenlijk het grootste deel van de training lang en laag zou moeten rijden, om die rug en nekspieren op te rekken, dan wordt hij in het oprichten ook losser.

Durf hem ook in training en losrijden wat meer door te stellen in galop, je ziet dat hij daar te veel vast blijft houden. Probeer ook je activiteit en sprong te behouden in de galop, soms raak je die wat kwijt.

Ik vind het een prachtig paard waar zeker heel veel in zit! Ik zou eerst nog even concentreren op de lossigheid in de rug en hals en dan de overstap maken naar de m1. Ik vind het nu nog iets te strak ogen.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:30

ik meld me even. zit ongeveer in het zelfde schuitje als jouw renee16.

alleen mijn paard heeft nog nooit M gelopen en ik ook niet..
dus ben even benieuwd wat van tips ze je geven (wel of niet m starten):+

voor de korte tijd zien jullie er wel al als een combinatie eruit +:)+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:38

Gave merrie!
Maar ik vind de overgangen erg plotseling. Het is been en poef, en soms lijkt het of ie daar van schrikt. Zoals bij linker middengalop, leek het alsof ie schrok van jouw hulp voor de middengalop.

Verder tempo lager houden.

Succes :).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:40

Ik ben het eens met het tempo zoals eerder gezegd door mijn voorgangers. Vang haar op met je zit en buitenhand. In het wijken zie je namelijk dat de controle van je buitenteugel nog niet voldoende is (paard valt wat weg over de schouder.

Wel zie ik dat je linksom nog erg veel inwerkt met je linkerhand, probeer los te laten, want hierdoor word ze nog strakker aan links, wat je juist niet wilt.

Verder ziet het er keurig uit, ik denk dat als je haar simpel terugschakelt ze gelijk op achter zal komen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:40

Ik zou de overstap wel maken als je zelf een goed gevoel erover hebt. Welke punten had je voor deze proef? Want ik vind het wel 2 winstpunten waard. Punten noem je zelf al , in galop drukt ie zich nog behoorlijk op, dit is inderdaad nog een puntje waar aan gewerkt moet worden en iets meer lossigheid.
Iets minder 'snel' je overgangen rijden, want nu vertrekt die uit een schrikreactie, dit moet iets meer in harmonie. Fijn dat paarden zo scherp zijn, zo heb ik ze het liefst. Maar voor het oog moet het iets meer vanuit de rust. (Wijken is vrij abrupt, midden draf en midden galop iets meer rust houden)
Oprichting vind ik voldoende :j

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:49

Ziet er netjes uit hoor ik zou gewoon de overstap maken als jij denkt dat je er klaar voor bent :) Denk dat je prima mee kan komen in de M1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:51

Ik vind het paard erg gespannen ogen en dat zie je terug in jouw zitten, als een paard immers gespannen is kan jij ook niet ontspannen zitten. Ik zou eerst daar hard aan gaan werken, ga vaker trainen op locatie als het aan de locatie ligt.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:55

Volgens mij zijn je beugels ook een beetje te lang. Je kan er niet bij en steekt daarom je tenen naar beneden. Dan kan je been niet fijn aanliggen en ga je gespannen zitten.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 12:23

Bedankt allemaal voor te tips!
Het tempo was me eigenlijk helemaal niet zo opgevallen dat deze vrij hoog is. Dit is een puntje wat eenvoudig te verbeteren is, gaan we meenemen :).

Dat ze strak is weet ik en is samen met de achterhand ons grote werkpunt. We zijn veel bezig met overgangen om de achterhand erbij te krijgen en toch los te blijven, dit is wel ontzettend moeilijk. Iedere activering van achter, drukt ze zich voor wat op.

Ik train haar thuis afwisselt, stukken lager en ronder, pakt ze goed op alleen dan gaat de achterhand sloffen. Dus pakken we die er weer bij en wordt het losse weer het werkpunt, zo blijf je lekker bezig ;).

Niet rad is ze niet, volgens mij komt dit door mij omdat ik af en toe terugwerk met mijn linkerhand, dit moet ik echt afleren.

Ze was deze proef lekker wakker dus iedere hulp naar voren greep ze aan, dat zie je idd in middengalop en bij het terugnemen in de andere galop begint ze wat te springen voor (zie je niet goed op film)

Hals strekken is idd slecht, gaat thuis iets beter maar nog niet voor een voldoende, doe ik dit 4 volte's lukt het beter, eerste rondje zakt ze gewoon amper. Hard aan werken dus! Ze is van zichzelf erg gestresst op wedstrijd, dit zal ze ook wel houden. Ze heeft immers genoeg wedstrijd ervaring (nu 5e x maar tot een jaar geleden is ze vaker weg geweest). Het strakke heeft ze thuis ook zeker, wel iets minder dan met de wedstrijdspanning erbij.

Ik had 197 voor deze proef. Onze eerste proef hadden we 200 punten, deze ha dik zonder zweep gereden en liep ze net iets meer ontspannen als de proef in het filmpje.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:30

Zat ik toch goed met dat de proef zeker 2 winstpunten waard is :D Ik zou lekker overstappen, ik vond de M1 eenvoudiger als de L2 omdat mijn paard ook wat heet wil worden, juist meerdere oefeningen achter elkaar is dan prettiger voor mijne, doordat je ze bezig houd kunnen ze tussendoor niet zo heet worden :j

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:58

Gewoon doen :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:11

Ik vind je paard nog erg slap van achteren. Zou eerst zorgen dat die sterker wordt, voordat je de overgang maakt. Dan wordt je paard ook losser in zijn lijf. Hij probeert de zwakke achterhand nu op te lossen door zich vast te gaan zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:49

Ik ben ook het twijfelen overstap naar M1...

Ik vind het paars linksom ook niet altijd zuiver over de benen.

Let zelf vooral op je handen. Je Beugels zouden voor je balans een gaatje korter mogen.

Het paard oogt regelmatig strak en ik mis wat verbinding van achter naar voor. Dit mag voor in het M zeker beter. Paard moet meer je hand volgen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 17:49

Frieswyrske en vonneke bedankt voor de tips ! We zijn zeker qua achterhand en losheid nog niet heel ver, we zijn hier wel ontzettend hard aan aan het werken.

Hoe eigenwijs ook is de eerste M wedstrijd ingeschreven, we gaan het gewoon proberen :)!

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:01

renee16 schreef:
Frieswyrske en vonneke bedankt voor de tips ! We zijn zeker qua achterhand en losheid nog niet heel ver, we zijn hier wel ontzettend hard aan aan het werken.

Hoe eigenwijs ook is de eerste M wedstrijd ingeschreven, we gaan het gewoon proberen :)!

Gewoon lekker doen :D Ziet er echt al goed uit en al doende leert men zeggen ze toch ? (ofzoiets) Haha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:34

Komt vast goed hoor in het M!! Succes!!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:48

Wat een fijn paard zeg!!!

Ik zou nog even de puntjes op de I zetten voor je de overstap maakt.
Paard mag een stuk meer door de kaak. Net dat knikje in het hoofd. Ophouding, zodra het paard dan nageeft weer aanvullen met je been, zodat het paard niet achter de teugel en de loodlijn komt.

Let ook goed op jezelf, het oogt mij een beetje alsof je inknikt in je linkerheup. Maar misschien zie ik het verkeerd. Je lijkt er in ieder geval in een bochtje op te zitten.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:39

Ik zou nog lekker in de L2 blijven. Om een aantal dingen die je zelf ook al aangeeft, ze heeft nog vrij veel spanning. Ik zie in de proef stukjes heel fijn, maar ook stukjes waar ze vrij gespannen is, wel t knikje, maar niet los in dr lijf, en dat speelt denk ik ook mee in het halsstrekken. Ze moet leren jouw hand te volgen, dus bij iets meer druk iets ronder worden, bij wat geven neusje naar beneden en voren...
Verder reageert ze af en toe inderdaad fel op je hulpen, misschien kun je deze nog subtieler geven? Lijkt soms echt even een prikje met je spoor, waar miss aanleggen voldoende is? Dit is overigens lastig te beoordelen hoor op een filmpje, en jij kent je paard het beste, maat dat is hoe het er voor mij uit ziet ;) EN inderdaad, ook ik vind het tempo wat hoog hier en daar.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 23:56

Bedankt allemaal!

Janine1990: goed gezien! Ik zit inderdaad in mijn bekken/heupen niet helemaal lekker, Flexchair training voor gehad, hier ging het vrij recht. Echter op het paard voel ik zelf niet wat ik precies verkeerd doe, voor mij voelt het recht. En al zou je zeggen: ga recht zitten zou ik niet weten hoe. Ook nog geen instructeur tegen gekomen die dit opviel en eraan kon werken. Wat ik zelf wel wil..

Wat je over het paard zegt ben ik in theorie helemaal met je eens, is echter in praktijk nog een hele klus. Dit is geen makkelijke merrie om dressuurproef te rijden, heb nog wel foto's van 3 maanden geleden, toen kon ik haar nog niet eens nageeflijk rijden.. (Aan de teugel, rond in de krul hoe je het noemen wilt)

Darkadia: het stukje spanning zal ze altijd houden verwacht ik. Ze heeft wedstrijd ervaring genoeg (eigenaresse heeft B tm M gewoon gereden met haar). Ze is erg stressig op wedstrijd, we werken er hard aan dit beter te krijgen. Ook ik heb last van spanning wat elkaar natuurlijk niet echt helpt.
Ze is strakker met spanning maar dit is thuis ook niet ineens verdwenen. We trainen lekker verder en hopelijk kunnen we een beetje meekomen in het M. Eerste doel is voornamelijk ontspannen, los en toch met achterhand rondkomen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:02

renee16 schreef:
Bedankt allemaal!

Janine1990: goed gezien! Ik zit inderdaad in mijn bekken/heupen niet helemaal lekker, Flexchair training voor gehad, hier ging het vrij recht. Echter op het paard voel ik zelf niet wat ik precies verkeerd doe, voor mij voelt het recht. En al zou je zeggen: ga recht zitten zou ik niet weten hoe. Ook nog geen instructeur tegen gekomen die dit opviel en eraan kon werken. Wat ik zelf wel wil..

Wat je over het paard zegt ben ik in theorie helemaal met je eens, is echter in praktijk nog een hele klus. Dit is geen makkelijke merrie om dressuurproef te rijden, heb nog wel foto's van 3 maanden geleden, toen kon ik haar nog niet eens nageeflijk rijden.. (Aan de teugel, rond in de krul hoe je het noemen wilt)

Ooh joh, dat het in praktijk een hele klus is geeft toch niets!! Gewoon lekker door oefenen, moet je kijken waar je in drie maanden gekomen bent!
En als je zelf wel graag de overstap naar het M1 wilt maken, vooral doen! Er lopen genoeg slechtere combinaties in het M hoor!!! Je hebt een mooi paard, en hoe je het ook wend of keert, dat speelt een rol in de jurering.

Wat ik je wel kan aanraden, zoek een fysiotherapeut, of ceasartherapeut, of wat dan ook voor je houding. Die ook les kan geven, die de invloed van je houding op je paard kan aangeven. Daar kom je denk ik heel erg ver mee!! Die kan je namelijk ook vertellen wat je moet doen om op je paard recht te gaan zitten. Want nu is het allemaal nog geen probleem, maar straks gaat je zit je tegenwerken. Dat zou gewoon zonde zijn, want jullie zijn een onwijs leuke combinatie!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:14

Je hebt een leuk paard onder je! Zo te zien was je in Hulten. Dat heb ik altijd een fijne lokatie gevonden om te rijden. Licht en rustig.
Je hebt haar nog niet helemaal recht tussen twee handen en teugels. Ze neigt inderdaad naar teugelkreupelheid op de linkerhand. Het valt me op dat je dan ook iets teveel aan de teugels hangt, dat verklaart ook je schouders. Oefen thuis veel aan de ontspanning in je bovenlijf. Tempo naar beneden, los in je bovenlichaam en schakelen met beenhulp. Op de rechte lijnen en grote voltes.

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:52

Dat ziet er goed uit!
Ik zou liever zien dat je je hakken iets meer uitdrukt je benen ogen vrij kort tijdens het lichtrijden, misschien je beugels een gaatje korter.
Verder mooi paard en goeie ruiter ik denk dat jullie wel klaar zijn voor de M :)