oefenen, oefenen, oefenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

oefenen, oefenen, oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 18:20

ja en waarom:P omdat ik mezelf regelmatig op de vingers tik door de fouten die ik maak\

ik ben recreatieve ruiter en heb nooit wedstrijden gereden. eigenlijk reed ik ook nooit in een bak sinds ik eigen paarden heb. ik heb nu 6 paarden/pony's waarmee ik eigenlijk altijd alleen buitenritten deed

paard maandjes terug kocht ik maybe een 23 jarige arabier die 10 jaar terug L2 liep
ik heb nooit wat met dressuur gehad maar, ik wilde het toch wel even proberen.

alleen het minder leuke was is dat de manege waar ik 10 jaar terug reed niet altijd eventjes soepel les gaf en mijn verzorgpony's niet te houden waren. ik kreeg dus een lekkere automatisme van een te strenge hand. best grappig want op buitenrit geen last van aangezien ze altijd aan lange teugel lopen .

maarja zodra maybe versnelde dan in de bak of dergelijke , pakte ik mijn hand nog strenger/vaster.
zelf had ik dit natuurlijk niet in de gaten tot ik deze foto's op bokt plaatste

Afbeelding
Afbeelding

ik voelde me helemaal trots dat ze zo lopen kon. maarja tegendeel was waar en ik werd door meerdere bokkers op mijn vingers getikt.

reden voor mij om dus te gaan oefenen. ik was teveel met voor bezig, te weinig van achteren en me hand was duidelijk te streng. ik heb besloten me iets meer te gaan verdiepen in waar ik eigenlijk mee bezig was.

het is bij lange na nog niet perfect. verbeter puntjes voor mij zijn soms toch wat meer loslaten. hakken uitdrukken en handen dragen. verder merk ik dat ponylief meer op de voorhand loopt dan achter. dus als iemand daar goede tips voor heeft hoor ik het graag.

* soms val ik voorover, ik heb een soort van reuma waardoor ik soms spiertrekkingen krijg of automatisch in stoelzit ga zitten om de balast minder te maken *

uiteraard ga ik met deze pony lessen

vorige week: ( helaas maar een foto van )
Afbeelding.

deze week:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik ben dus voornamelijk bezig geweest met het oefenen om een minder strenge hand te creeren.

ver hebben we veel tempowisselingen ,voltes,slange voltes gereden etc om haar lichaam soepel te houden. merrie word zelf 1 a 2 x in de week gereden en 2 x gelongeerd. andere dagen staat ze lekker buiten op de weide.

ik hoop dat jullie iedergeval dezelfde verbeteringen zien als ik, we zijn er natuurlijk nog lang niet. maar beetje bij beetje komt het denk ik wel :P

Anoniem

Re: oefenen, oefenen, oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:37

Ik denk dat het begin is om een zadel te zoeken waar je zelf wat lekkerder in past. Ik heb het idee dat dit zadel echt een tikkie te krap is voor je, waardoor je ook zo op de achterkant zit/leunt.

Probeer ook wat meer los te laten van voor, het oogt aan de voorkant erg gespannen en krampachtig, ik krijg spierpijn in m'n armen als ik naar de voorkant krijgt. Relax! Handen dragen, schouders naar achter, en niet zo knijpen, dat rijdt een stuk lekkerder :)

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 18:40

Nieuwe zadel komt eraan ja ! Dit zadel kreeg ik bij de pony. Volgende week komt de zadelmaker.

Het loslaten van voor vind ik dus vrij moeilijk door de automatisme die er in zit. Hoop ook als ik begin met lessen dat het veel minder word

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:46

chelle_dora schreef:
Ik denk dat het begin is om een zadel te zoeken waar je zelf wat lekkerder in past. Ik heb het idee dat dit zadel echt een tikkie te krap is voor je, waardoor je ook zo op de achterkant zit/leunt.

Vind hem eigenlijk veel te klein. Kan me niet voorstellen dat dit lekker is voor het paard..

Ik zou je handen wat hoger gaan zetten, dit helpt bij mij altijd als ik de teugels wat te strak pak. Dan kun je ze minder 'vast' zetten!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:46

zie zeker vooruitgang! Maar je hand mag nog veel vriendelijker, lekker voor je zadel houden en proberen met je benen te rijden in plaats van met je handen... en dat is moeilijk, maar als het je lukt om je paardje op die manier goed over de rug te laten lopen zul je een wereld van verschil merken. Leuk dat je zo fanatiek aan het trainen geslagen bent, heb je ook les? Vooral in houding zie ik dat je nog wel oefening nodig hebt, hoe beter je gaat zitten hoe beter je paardje kan gaan lopen, een goed passend zadel helpt.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:50

Je ziet inderdaad dat je wat streng bent in je handen, maar ik vind er al wel verbetering inzitten in vergelijking met de eerste 2 foto's, blijf veel tempowisselingen, voltes en andere figuren rijden en probeer je hand wat losser te laten (makkelijker gezegd dan gedaan XD), dan gaat dat helemaal goed komen!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:53

Wat goed van je dat je de kritiek zo goed hebt opgepakt!! Applausje voor jezelf vast, je probleem zelf zien en erkennen is al een hele grote stap :) Ik denk dat een groter zadel je zit een boel goed zal doen.
Misschien is het een idee om een paar keer op je pony aan de longe te rijden? zo kan je zelf de teugels los laten en puur op je eigen zit en ontspanning letten, de longeur zorgt er wel voor dat je pony op de volte en in het zelfde tempo blijft lopen. ik denk echt dat je daar veel baat bij zult hebben :j

Babootje, ik vind jouw reactie een beetje overdreven. Ik denk dat de pony juist veel meer profijt gaat krijgen als TS meer leert om te ontspannen en beter gaat rijden, dan wanneer TS op de oude manier door zou blijven rijden :)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:04

TS, vind het goed van je dat je wat aan je rijden doet en je lijkt ook echt wel het beste met je pony voor te hebben! Maar eigenlijk lijk je me wat te zwaar voor de pony.. Ik vraag me ook af of een groter zadel wel gaat passen op de rug van je pony!
Echt niet gemeen bedoelt, ik heb net zo'n bouw als jij.. maar zelf zou ik daarmee denk ik niet op deze pony stappen.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 19:11

Zelf heb ik uitgerekend en ik kom onder de 15/20 % die ze zou mogen dragen :) zadel is inderdaad te klein maar had eerder geen kans tw vervangen.
Les brgint wss volgende week.

Bedankt voor de tips iedereen ik ga er zeker wat mee doen !
Laatst bijgewerkt door Leen op 18-02-14 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht verwijderd

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:16

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:37

Wat ook kan helpen, is chaps of laarzen aantrekken zodat je wat stabieler kunt zitten. Waar ik eerst aan zou gaan werken is je eigen zit. Ga eens lekker in de bak rondrijden zonder je druk te maken om dat hoofd want dat is nu het enige wat je doet en dat komt niet ten goede aan je rijden. ga lekker om je heen kijken, goed contact houden maar niet teveel terug werken, teugels 10 cm korter en handen voor je uit. Ga lekker voltes rijden, overgangen, goed aan het been houden en opvangen met je zit door langzamer te gaan lichtrijden maar niet aan de voorkant gaan zitten. Vanuit daar weer opbouwen, je pony actief maken, zelf in balans gaan zitten en genieten :)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:44

Ziet er al een stuk beter uit patries^^
alleen nog streng met de hand mischien een keer met zweepje/stokje tussen je handen rijdenkan je minder snel je handen vastzetten.

Was de achterbak een beetje te rijden want dan kan ik daar binnenkort ook weer eens aan de slag gaan^^

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:54

dat h et met chaps makkelijker rijd heb ik ontdekt ja :) helaas waren ze er nog niet in mijn maat maar ze zijn besteld :)

harstikke bedankt iedereen voor de tips :D heb ik zeker wat aan

ja de achterbak was redelijk te doen. wel nog wat zwaar hoor. maar je kon er wel goed genoeg in rijden. andere bak was helaas bezet :P

SiscoXUli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:38

Stop dan even met rijden tot je een passend zadel hebt voor jou en je paardje.
Zo maak je het voor hem niet echt leuker en wie weet wat je daarmee op je nek haalt.

Leer van je handen af te rijden, in plaats van naar je hand toe.
Draag ze sowieso wat meer, ze hangen nu maar wat naar beneden
( heeft niets met strenge hand te maken, dat kan ik vanaf de foto's niet echt concluderen )

Ook zie ik de .... pianohandjes...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:46

Je geeft jezelf al goede kritiek en ik vind het knap hoe je met de eerdere ontvangen kritiek bent omgegaan. Ik kan je het boek van Radke "Klassieke dressuur" aanraden (€ 5,--). Hij schrijft op een fijne manier hoe je jouw paard vanaf de basis tot en met gevorderde niveau en verder kunt gaan trainen met duidelijke foto's erbij. Erg prettig en het is mijn handboek.
Wellicht dat het door je "handicap" lastig is maar probeer eens ontspannen op je zit beenknobbels te gaan zitten als het ware in je zadel zodat je kunt voelen wat je paard onder je doet en meer met je zit kunt gaan doen. Handen ontspannen en meer boven de manen houden en probeer goed te voelen als je paard nageeft zodat jij ook kunt nageven (lees ontspannen worden hand, arm schouders maar niet los laten want dan laat je hem in de steek). Fijne los werkoefeningen voor je paard zijn wijken over de hoefslag in een hoek van 45 graden en ook op de halve volte.
Succes!

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 21:54

dankje voor de tip pien_2010

zou het voor mij zit werken om afentoe met mijn barebackpad te rijden ? of werkt dat het denk je tegen ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:09

TS van barebackpad weet ik te weinig van af, dus daar doe ik geen uitspraak over. Sorry.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:38

Ik denk dat als je met een barebackpad een goed kan oefenen op een onafhankelijke zit.
in mijn ogen (kan het ook fout hebben) zie ik een beetje pianohandjes, probeer daar ook op te letten.
verder weet ik niet zoveel te zeggen haha :)
veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:40

Team_Sublime schreef:
dankje voor de tip pien_2010

zou het voor mij zit werken om afentoe met mijn barebackpad te rijden ? of werkt dat het denk je tegen ?

Ik denk dat je met een touw om de hals en de teugels wel wat losser prima met een BBP kan rijden, maar omdat je nu nog zo sterk met je handen bent zou ik dat eerlijk gezegd nog even laten, met BBP heb je snel minder balans als met zadel en heb je de kans om nog strakker te worden aan de voorkant..

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 19:13

ik zat er aan te denken om bijvoorbeeld aan de longe met BBP te rijden dan met zadel, en dan los met bbp en dan weer los met zadel. dan leer ik zowel me handen loslaten en beter zitten ( of redeneer ik nu verkeerd?)

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:07

Ik ga mee met de vorige reacties die hierboven genoemd zijn super dat er een ander zadel voor je onderweg is want het zadel wat je er nu op hebt liggen oogt te klein voor jou en inderdaad op de foto's ben je vrij streng met je handen.

Mischien een tip voor je waarom longeer je je paardje niet met een longeerhulpje?als je dit met enige regelmaat doet gaat je paardje lekker ontspannen lopen en losser en is voor jezelf een stuk prettiger onder het zadel dan hoef je zelf je handen niet zo vast te zetten
en knoop desnoods een touwtje om de nek als je gaat rijden maar probeer dan lekker los te laten
en inderdaad wat hierboven wordt gezegd mischien rijden met laarzen zorgt voor een stabielere houding van je been.
je bent goed bezig! ga zo door en succes! ;)

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:09

Team_Sublime schreef:
ik zat er aan te denken om bijvoorbeeld aan de longe met BBP te rijden dan met zadel, en dan los met bbp en dan weer los met zadel. dan leer ik zowel me handen loslaten en beter zitten ( of redeneer ik nu verkeerd?)

Als je met een BBP wil gaan rijden en je hebt hier nog niet genoeg ervaring in is de kans groot dat je gaat hangen aan de teugels omdat je nog niet de juiste balans hebt. advies eerst leren zitten aan de longe en langzaam de teugels erbij gaan pakken

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:21

Hee wat leuk om jou hier tegen te komen, als ik me niet vergis hebben wij ooit op het balkon van mijn exvriendje een avondje gechillt en het ook over paardjes gehad, hihi. Weet je nog wie ik ben? (:

Wat ik zelf met regelmaat controleer en jou misschien ook kan helpen, is om mijn handen echt boven de schoft te dragen ipv vast te zetten boven het zadel. Dan met gewoon contact blijven rijden, je handhouding controleren en het paard eerst maar voorwaarts te laten komen.
Toen ik mijn paard nog niet zo lang reed had ik ook de neiging om hem af en toe vast te pakken omdat ik onbewust mezelf aan had geleerd om het tempo zo terug te pakken, die gewoonte moest er natuurlijk ook weer uit. Door mijn hand netjes hoog te dragen en me verder alleen bezig te houden met het leren kennen van zijn gangen en tempo, pak ik hem nu niet ineens weer strak als hij versnelt. Gewoon handen dragen, niet te veel mee doen maar leren los te laten en eerst lekker vertrouwd worden met zijn gangen.
Een fijner zadel en chaps kunnen daar natuurlijk ook enorm bij helpen, maar dat gaf je zelf ook al aan ja.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 22:33

ligt eraan wie jou ex vriendje ookal weer was XD? dan weet ik het mischien weer haha !

bedankt voor de tips :) morgen komt maybe weer naar huis ( ze stond nu op deze stal ivm mok etc) dus dan kunnen we weer oefenen op ons eigen oude vertrouwde plek.

ik ga zeker aan de slag met alle tips die gegeven worden :)

de rede dat ik eerst aan de longe wil met bbp is zodat ik niet aan de teugels hoef te zitten. dan kan ik die loslaten en echt oefenen op puur mijn zit .

longeerhulp is mischien ook wel een idee. ik heb zelf wel een passoa die ik gebruik op de grotere paarden gebruik. verder heb ik helaas geen ervaringen met andere soorten longeer hulpen :( iemand enig idee waar ik 'longeerles' kan krijgen met diverse soorten middelen ?

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:46

http://www.ej.nl/products/10000019/2280015/LONGEERHULP+KATOEN+EPPLEJECK
Dit is de longeerhulp die ik bedoel erg fijn heb er zeer goede ervaringen mee!

Team_Sublime schreef:
ligt eraan wie jou ex vriendje ookal weer was XD? dan weet ik het mischien weer haha !

bedankt voor de tips :) morgen komt maybe weer naar huis ( ze stond nu op deze stal ivm mok etc) dus dan kunnen we weer oefenen op ons eigen oude vertrouwde plek.

ik ga zeker aan de slag met alle tips die gegeven worden :)

de rede dat ik eerst aan de longe wil met bbp is zodat ik niet aan de teugels hoef te zitten. dan kan ik die loslaten en echt oefenen op puur mijn zit .

longeerhulp is mischien ook wel een idee. ik heb zelf wel een passoa die ik gebruik op de grotere paarden gebruik. verder heb ik helaas geen ervaringen met andere soorten longeer hulpen :( iemand enig idee waar ik 'longeerles' kan krijgen met diverse soorten middelen ?