ik ben recreatieve ruiter en heb nooit wedstrijden gereden. eigenlijk reed ik ook nooit in een bak sinds ik eigen paarden heb. ik heb nu 6 paarden/pony's waarmee ik eigenlijk altijd alleen buitenritten deed
paard maandjes terug kocht ik maybe een 23 jarige arabier die 10 jaar terug L2 liep
ik heb nooit wat met dressuur gehad maar, ik wilde het toch wel even proberen.
alleen het minder leuke was is dat de manege waar ik 10 jaar terug reed niet altijd eventjes soepel les gaf en mijn verzorgpony's niet te houden waren. ik kreeg dus een lekkere automatisme van een te strenge hand. best grappig want op buitenrit geen last van aangezien ze altijd aan lange teugel lopen .
maarja zodra maybe versnelde dan in de bak of dergelijke , pakte ik mijn hand nog strenger/vaster.
zelf had ik dit natuurlijk niet in de gaten tot ik deze foto's op bokt plaatste

ik voelde me helemaal trots dat ze zo lopen kon. maarja tegendeel was waar en ik werd door meerdere bokkers op mijn vingers getikt.
reden voor mij om dus te gaan oefenen. ik was teveel met voor bezig, te weinig van achteren en me hand was duidelijk te streng. ik heb besloten me iets meer te gaan verdiepen in waar ik eigenlijk mee bezig was.
het is bij lange na nog niet perfect. verbeter puntjes voor mij zijn soms toch wat meer loslaten. hakken uitdrukken en handen dragen. verder merk ik dat ponylief meer op de voorhand loopt dan achter. dus als iemand daar goede tips voor heeft hoor ik het graag.
* soms val ik voorover, ik heb een soort van reuma waardoor ik soms spiertrekkingen krijg of automatisch in stoelzit ga zitten om de balast minder te maken *
uiteraard ga ik met deze pony lessen
vorige week: ( helaas maar een foto van )
.deze week:

ik ben dus voornamelijk bezig geweest met het oefenen om een minder strenge hand te creeren.
ver hebben we veel tempowisselingen ,voltes,slange voltes gereden etc om haar lichaam soepel te houden. merrie word zelf 1 a 2 x in de week gereden en 2 x gelongeerd. andere dagen staat ze lekker buiten op de weide.
ik hoop dat jullie iedergeval dezelfde verbeteringen zien als ik, we zijn er natuurlijk nog lang niet. maar beetje bij beetje komt het denk ik wel

heb ik zeker wat aan
iemand enig idee waar ik 'longeerles' kan krijgen met diverse soorten middelen ?