Voelen en Balans

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lietje_1991

Voelen en Balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 13:16

Gisteren tijdens mijn les die ik (bijna) elke week volg, heb ik eye opener gehad. Van de 5 mensen die mee reden, wist er maar 1 goed te vertellen welk achterbeen wanneer naar voeren gaat en rijd +- 2 jaar en de rest minimaal een jaar of 10.

Nu rijd ik zondag weer op mijn bijrijdpaard en leek het mij leuk/handig om meer van dit soort oefeningen mee te pakken. Alleen nu kom ik niet verder dan de oefeningen die ik gister mee heb gekregen. Dus vroeg ik mij af of jullie nog oefeningen weten waar ik zondag lekker mee aan de slag kan :)

Imre

Re: Voelen en Balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:47

Weten wanneer welk achterbeen in de lucht is is wel heel belangrijk. Je kan een been alleen beinvloeden als het van de grond is, dus als je wil dat je paard zijn passen verruimd of bijvoorbeeld wijkt dan moet je wel weten wanneer je moet drijven. Wat heb je voor oefeningen gedaan om het achterbeen te voelen?

Om je balans te verbeteren kan je in draf bij het lichtrijden sta-sta-zit doen. Dat is in het begin erg zwaar, maar als je het ritme eenmaal hebt wel een heel goede oefening. Je zou dit een lange zijde kunnen doen en dan de volgende lange zijde in de verlichte zit.

Verder is het goed om te voelen of je goed op beide zitbeenknobbels zit, dus evenveel gewicht op links en rechts en niet tever naar voren of naar achter. Tijdens het stappen schommelen je zitbeenknobbels om en om mee naar voren. Als je deze beweging iets groter maakt (niet meeduwen met je hele lijf) zal je paard ruimer gaan stappen. Als je de beweging iets tegenhoudt met je buikspieren worden zijn passen kleiner.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:06

Dit topic ga ik volgen :D

Een oefening die wij wel eens meepakken is gaan staan in de beugels. Niet als in de verlichte zit, maar kaarsrecht rechtop waarvoor je je buikspieren aan moet spannen om in balans te blijven. Een goede oefening voor je balans, buikspieren en zit, omdat je die buikspieren ook nodig hebt om diep te gaan zitten. Zo begreep ik het althans (:

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:09

Interessant. Heb helaas geen nuttige bijdrage maar vind bv Imre haar reactie al wel heel interessant.
Hoop dat er zo meer komen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:15

Dit is alles dat je nodig hebt, voelen volgt dan vanzelf.

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.
Ontspanning en voelen.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:21

Ik heb juist geleerd dat je zitbeenknobbels in stap om de beurt omhoog en omlaag gaan, paarden zijn verticaal gebouwd en mensen horizontaal. Zodra ik dit doe, merk ik dat mijn paard veel soepeler en ruimer kan stappen.
Wat ik ook wel eens fijn vind is om een lange zijde mn ogen dicht te doen (doe ik alleen in stap :) ). Dan voel je veel beter wat je paard doet en je eigen lichaam. Gebeurt wel eens dat ik dan denk dat paard gewoon netjes recht over de hoefslag stap en dat ik dan als ik mn ogen weer opendoe, we bijna bij ac-lijn zijn haha.
Leuk topic!
Sta-sta-zit ga ik proberen :)

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 14:39

Imre schreef:
Weten wanneer welk achterbeen in de lucht is is wel heel belangrijk. Je kan een been alleen beinvloeden als het van de grond is, dus als je wil dat je paard zijn passen verruimd of bijvoorbeeld wijkt dan moet je wel weten wanneer je moet drijven. Wat heb je voor oefeningen gedaan om het achterbeen te voelen?

Om je balans te verbeteren kan je in draf bij het lichtrijden sta-sta-zit doen. Dat is in het begin erg zwaar, maar als je het ritme eenmaal hebt wel een heel goede oefening. Je zou dit een lange zijde kunnen doen en dan de volgende lange zijde in de verlichte zit.

Verder is het goed om te voelen of je goed op beide zitbeenknobbels zit, dus evenveel gewicht op links en rechts en niet tever naar voren of naar achter. Tijdens het stappen schommelen je zitbeenknobbels om en om mee naar voren. Als je deze beweging iets groter maakt (niet meeduwen met je hele lijf) zal je paard ruimer gaan stappen. Als je de beweging iets tegenhoudt met je buikspieren worden zijn passen kleiner.

Dat ben ik helemaal met je eens dat het belangrijk is, maar tot gister nooit door gehad dat het door de jaren heen zo slecht was geworden :') Daardoor wil ik er nu veel bewuster mee aan de slag gaan.

Wat wij gister hadden gedaan was: Voelen, zeggen wanneer links/rechts naar voren gaat, en dan was dat goed of juist niet. 4 v.d. 5 hadden het dus fout :P
En later met halthouden zeggen met welk achter been het paard verder naar voren staat. Later is daar achterwaarts bij mee genomen, en moesten we beginnen met de hulpen voor het achterwaarts aan de kant waarvan het been het verste naar voren stond.

Als laatste is bij de galop het lichtrijden mee genomen, zelf heb ik dat niet kunnen doen omdat ik al uitgeteld was (ben net ruim een week ziek geweest).

Sta-sta-zit ga ik zeker ook meenemen, lijkt me in het begin alleen erg wennen :)

@Simpelman, Dankje, ga ik zondag zeker mee aan de slag!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:13

Ogen dicht doen als je stapt en dan de "schommel" gaan voelen links - rechts - links - rechts. Dan voel je ook later met je ogen open welk achter been naar voren komt.
Vervolgoefening als je goed voelt wel achterbeen naar voren wordt gezet. Met beide benen heb je haar contact en dan vlak voor dat achter been naar voren komt doe je jouw eigen been iets meer even aan je paard (links-rechts-links-rechts). Let wel op dat je met beide benen haar contact houdt en je links-rechts enz iets meer aan houdt (zachtjes met je kuit dus absoluut niet met je hakken enz. schopjes geven want dan verstoor je en gaat paard zeker niet meer zijn achterbeen verder onder zich zetten).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:17

Imre schreef:

Das grappig, ik doe het juist precies andersom. Als ik wil dat een paard zijn binnenachterbeen verruimt, geef ik dat been een hulp op het moment van afzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:55

Sassol schreef:
Imre schreef:

Das grappig, ik doe het juist precies andersom. Als ik wil dat een paard zijn binnenachterbeen verruimt, geef ik dat been een hulp op het moment van afzetten.

Ik zit op mn bureaustoel te voelen maar idd, dat doe ik ook :')
Wat ook een leuke oefening is om de stap en de draf met je zit te vertragen, in stap kun je door je zwaar te maken en je zit ritme iets te vertragen de passen gaan controleren, laat je paard wachten op jouw en voel de passen onder je. Ga niet inzakken met je lijf maar druk je gewicht iets omlaag. Voel ook dan wanneer welk been naar voren komt en probeer dit te gaan regelen met je zit. Zo gaat je paard ook meer joouw voelen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:02

Erg interessant topic, ik heb wat balans problemen. Dus wil deze oefeningen ook gaan proberen.