Imre schreef:Weten wanneer welk achterbeen in de lucht is is wel heel belangrijk. Je kan een been alleen beinvloeden als het van de grond is, dus als je wil dat je paard zijn passen verruimd of bijvoorbeeld wijkt dan moet je wel weten wanneer je moet drijven. Wat heb je voor oefeningen gedaan om het achterbeen te voelen?
Om je balans te verbeteren kan je in draf bij het lichtrijden sta-sta-zit doen. Dat is in het begin erg zwaar, maar als je het ritme eenmaal hebt wel een heel goede oefening. Je zou dit een lange zijde kunnen doen en dan de volgende lange zijde in de verlichte zit.
Verder is het goed om te voelen of je goed op beide zitbeenknobbels zit, dus evenveel gewicht op links en rechts en niet tever naar voren of naar achter. Tijdens het stappen schommelen je zitbeenknobbels om en om mee naar voren. Als je deze beweging iets groter maakt (niet meeduwen met je hele lijf) zal je paard ruimer gaan stappen. Als je de beweging iets tegenhoudt met je buikspieren worden zijn passen kleiner.
Dat ben ik helemaal met je eens dat het belangrijk is, maar tot gister nooit door gehad dat het door de jaren heen zo slecht was geworden
Daardoor wil ik er nu veel bewuster mee aan de slag gaan.
Wat wij gister hadden gedaan was: Voelen, zeggen wanneer links/rechts naar voren gaat, en dan was dat goed of juist niet. 4 v.d. 5 hadden het dus fout 
En later met halthouden zeggen met welk achter been het paard verder naar voren staat. Later is daar achterwaarts bij mee genomen, en moesten we beginnen met de hulpen voor het achterwaarts aan de kant waarvan het been het verste naar voren stond.
Als laatste is bij de galop het lichtrijden mee genomen, zelf heb ik dat niet kunnen doen omdat ik al uitgeteld was (ben net ruim een week ziek geweest).
Sta-sta-zit ga ik zeker ook meenemen, lijkt me in het begin alleen erg wennen 
@Simpelman, Dankje, ga ik zondag zeker mee aan de slag!