verzorgpony probeert me uit met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDaphnexx

verzorgpony probeert me uit met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:37

Hoi
ik heb een verzorgpony ze is heel lief met opstappen als iemand haar vasthoud maar zodra ik alleen ben en probeer op te stappen gaat ze draaien en tja soort van piepen ze doet het ook echt alleen als ik alleen ben niet als er iemand bij is maar er kan niet de hele tijd iemand mee wel ben ik vrij onzeker dus misschien dat ze het daarom doet. Ik hoop dat jullie me misschien kunnen helpen :)

StableDoor

Re: verzorgpony probeert me uit met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:25

Heeft de pony geen pijn? Laat de pony eerst nakijken voordat je andere dingen gaat doen :)

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:28

Hier op de manege is ook een pony die dat doet. Moet je sneller opstappen zegt mijn instructrice dan. Ik ben ook vrij onzeker dan, maar ik heb het toen gewoon een keer gedaan en zodra je erop zit doet hij niks meer.

Nakijken is nooit een slecht idee. Het is wel apart dat hij zoiets doet namelijk.

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 21:49

StableDoor schreef:
Heeft de pony geen pijn? Laat de pony eerst nakijken voordat je andere dingen gaat doen :)

Nee dat weten we zeker want ze doet hwt alleen bij mij gewoon puur omdat ik onzeker ben denk ik

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 21:59

Poek schreef:
Hier op de manege is ook een pony die dat doet. Moet je sneller opstappen zegt mijn instructrice dan. Ik ben ook vrij onzeker dan, maar ik heb het toen gewoon een keer gedaan en zodra je erop zit doet hij niks meer.

Nakijken is nooit een slecht idee. Het is wel apart dat hij zoiets doet namelijk.

Dat eerste is precies wat ze ook doet want als je er eenmaal opzit doet niks meer en de dochter die er ook oprijd daarbij doet ze niks en is ze zo braaf als een lammetje het ligt aan mij want de eigenaar had me ook al geholpen maar het lukt nog steeds niet ze probeert me gewoon nog uit maar bedankt voor de tip

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:07

misschien proberen eens met een krukje op te stappen? Als het dan wel lukt leun je dus teveel aan 1 kant waardoor er aan het zadel wordt 'getrokken'.

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 23:23

amado7 schreef:
misschien proberen eens met een krukje op te stappen? Als het dan wel lukt leun je dus teveel aan 1 kant waardoor er aan het zadel wordt 'getrokken'.

Bedankt dat is een goed idee ga ik morgen gelijk proberen :)

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:28

Heb er ook lange tijd last van gehad, ondanks dat ik met krukje opstapte.
Lange tijd iemand der aan de linkerkant van het hoofd vast gehouden dat ze mij niet zag op stijgen. Na langzaam afbouwen kan ik nu alleen opstappen.

MisterMc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:10

Wat belangrijk is, is dat je je paard elke keer weer terugzet op de plek waar ze stond. Ookal kost het even, uiteindelijk moet jij de winnaar zijn.
Het liefst haar achteruit terug laten lopen naar de plek waar ze stond, paarden houden niet van achteruit lopen, dan geeft ze zich misschien sneller gewonnen en flink belonen als ze stilstaat!

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:27

zet haar stil voordat je op gaat stappen en laat haar eerst ontspannen zodat ze rustig staat, ga naast haar staan en doe je voet in de beugel, gaat ze lopen haal je haar terug waar ze stond en doe je het opnieuw, je doet weer wat je net deed en gaat in de beugel op het zadel hangen, gaat ze lopen stap je weer af zet je haar terug en begin je opnieuw, net zo lang tot ze het goed doet en ook blijft staan als je er al op zit, en daarna belonen. is ff oefening en zal niet in 1x lukken maar elke x dat ze het goed doet belonen en je zal zien dat het op een gegeven moment gewoon goed gaat

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 04:08

Wees een x duidelijk met je stem hey klaar nou !!! Mag best even hard roepen hoorMaar dan wel gemeend anders komt het niet over Manege pony s zijn zo slim

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 11:17

dresjoepie schreef:
Wees een x duidelijk met je stem hey klaar nou !!! Mag best even hard roepen hoorMaar dan wel gemeend anders komt het niet over Manege pony s zijn zo slim

Bedankt maar het is geen manege pony :)

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 11:19

Strasshorse schreef:
zet haar stil voordat je op gaat stappen en laat haar eerst ontspannen zodat ze rustig staat, ga naast haar staan en doe je voet in de beugel, gaat ze lopen haal je haar terug waar ze stond en doe je het opnieuw, je doet weer wat je net deed en gaat in de beugel op het zadel hangen, gaat ze lopen stap je weer af zet je haar terug en begin je opnieuw, net zo lang tot ze het goed doet en ook blijft staan als je er al op zit, en daarna belonen. is ff oefening en zal niet in 1x lukken maar elke x dat ze het goed doet belonen en je zal zien dat het op een gegeven moment gewoon goed gaat

Bedankt voor je reactie ik ga dit proberen
Hopelijk kan ik dan wel opstappen :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:22

Toch even doorzetten. Paard stilzetten en opstappen. Beweegt het paard gewoon weer opnieuw. Kan even duren maar je wil uiteindelijk dat het probleem verholpen word en niet dat je elke keer met goed geluk en snelheid erop komt. Paard gewoon goed leren stilstaan en streng zijn. Verder ook heel belangrijk als je zit mag het paard pas gaan lopen als jij dat als ruiter aangeeft. Daar komen vaak de problemen vandaan een ruiter zit net en paard begint te lopen en uiteindelijk gaan ze al lopen voor je er op kan komen. Ik laat ze altijd nog even stilstaan en pas als ik aangeef mogen ze lopen. Consequent blijven daarin.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:25

Strasshorse schreef:

Dit werkt inderdaad echt heel goed :)
Mijn verzorgpaard(nu eigen paard) deed dat eerst ook, telkens als ik mijn voet in de beugel zette liep hij meteen al weg. Toen heb ik een keer een half uur achter elkaar alleen maar op en af gestapt. Iedere keer als hij wegliep, afstappen, terugzetten en opnieuw proberen. Bleef hij braaf staan totdat ik zat, andere beugel ook inhad etc dan stapten we een rondje en weer afstappen. Sindsdien blijft hij altijd netjes staan met opstappen en wacht ook netjes met wegstappen totdat ik het zeg :)

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 11:26

Tigra_ schreef:
Toch eve doorzetten. Paard stilzetten en opstappen. Beweegt het paard gewoon weer opnieuw. Kan even duren maar je wil uiteindelijk dat het probleem verholpen word en niet dat je elke keer met goed geluk en snelheid erop komt. Paard gewoon goed leren stilstaan en streng zijn. Verder ook heel belangrijk als je zit mag het paard pas gaan lopen als jij dat als ruiter aangeeft. Daar komen vaak de problemen vandaan een ruiter zit net en paard begint te lopen en uiteindelijk gaan ze al lopen voor je er op kan komen. Ik laat ze altijd nog even stilstaan en pas als ik aangeef mogen ze lopen. Consequent blijven daarin.

Ja dat doet ze inderdaad dus ze mag pas lopen als ik zit toch?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:26

xDaphnexx schreef:
Tigra_ schreef:
Toch eve doorzetten. Paard stilzetten en opstappen. Beweegt het paard gewoon weer opnieuw. Kan even duren maar je wil uiteindelijk dat het probleem verholpen word en niet dat je elke keer met goed geluk en snelheid erop komt. Paard gewoon goed leren stilstaan en streng zijn. Verder ook heel belangrijk als je zit mag het paard pas gaan lopen als jij dat als ruiter aangeeft. Daar komen vaak de problemen vandaan een ruiter zit net en paard begint te lopen en uiteindelijk gaan ze al lopen voor je er op kan komen. Ik laat ze altijd nog even stilstaan en pas als ik aangeef mogen ze lopen. Consequent blijven daarin.

Ja dat doet ze inderdaad dus ze mag pas lopen als ik zit toch?

Ja en het best is om nog even een paard seconde langer stil te laten staan zodat het duidelijk is dat ze pas mag als jij het zegt.

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 11:28

Oke ga ik doen :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:27

Sorry sorry te snel gelezen:) Het gaat er om dat je verzorg pony weet dat je de baas bent dus niet te veel twijfelen dat voelen ze

marachels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:17

Aan de 'verkeerde' kant op stappen willen ze ook nog wel eens intrappen :+
Maar inderdaad veel oefenen, doorzetten en consequent zijn: blijven herhalen. Succes!

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:24

nou heb het vandaag geprobeert en ze deed nog een beetje moeilijk dus ga gewoon consueqent blijven :) bedankt voor de reacties allemaal :o