Pony houdt vast op rechts (met filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Pony houdt vast op rechts (met filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 23:33

Al jaren loop ik vast op het probleem dat de pony waar ik op rij zich vast zet op rechts en ondertussen onder mij vandaan loopt. De laatste uitleg die ik hierover gekregen heb is dat ze minder soepel is aan haar linkerkant, waardoor op rechts inbuigen voor haar lastiger is. Ik heb op bokt al eens eerder hulp hiervoor gevraagd (en gekregen!) maar het blijft een terugkerend probleem..

Nu kwam ik toevallig een oud filmpje tegen waarop te zien is wat er op zo'n moment gebeurt. Ik wil dit filmpje graag aan jullie laten zien. Al direct in het begin gaat het mis: tijdens het afwenden steekt ze haar hoofd naar binnen en komen mijn rechterhand en been totaal niet door. Vervolgens rij ik de kleine volte door, ik gok met het idee dat ze hier uiteindelijk op zal nageven waarna ze weer 'stuurbaar' is. (Het filmpje is van 3 jaar geleden, dus ik weet niet precies waarom ik wat doe :=)

Ik zie een heleboel irritatie en miscommunicatie. Wat ik naar mijn idee zelf fout doe:
- ik blijf vasthouden/terugtrekken
- mijn handen gaan over de hanenkam
- er is geen tempocontrole
- ik blijf drijven waardoor ze harder blijft gaan
- mijn binnenhand is ook niet al te fraai

Hebben jullie tips hoe ik deze cirkel kan doorbreken? Commentaar en kritiek mag ook, ik kan er alleen maar beter van worden :)

Edit: het pessoabit heeft ondertussen een extra tussenstukje gekregen waardoor het minder sterk inwerkt. Dit is dus al veranderd!
Edit2: het is een manegepony, dus ik kan het alleen rijtechnisch oplossen.
Laatst bijgewerkt door xIrlijn op 16-02-14 23:54, in het totaal 2 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:43

Vraag: is haar gebit nagekeken door een deskundige paardentandarts?
(daarmee kun je veel ongemak verhelpen)
Je pony heeft veel stelling en nauwelijks buiging. Je hulpen zijn te weinig ondersteunend in het getoonde filmpje.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 23:49

Ik was vergeten te vermelden dat het een manegepony is. Geen idee of haar tanden en lichaam in orde zijn, maar ik ga er vanuit dat dit gecontroleerd wordt.

En ik zie wat je bedoelt. Hoe zou ik mijn hulpen in dit geval meer ondersteunend kunnen maken? Sterker doorkomen, of ze op een andere manier geven?

senna21

Re: Pony houdt vast op rechts (met filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:05

Niet iedere manege is even zorgvuldig met het bijhouden van het gebit. (evenals menig andere privéruiter... dus niet persé een manegeprobleem). Gezien de reactie (open mond en druk ontwijken) zou mij het niet verbazen dat deze last heeft van scherpe randjes.
Wat je in ieder geval niet moet doen is 'terugtrekken of hangen' als je pony op de teugel hangt/zich sterk maakt. Blijf ontspannen in je schouders. Rijd veel figuren en tempowisselingen, zodat de pony beter door z'n lijf gaat lopen.

anke_e

Re: Pony houdt vast op rechts (met filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:22

is het filmpje nog wel een reëel beeld met hoe je nu rijdt? aangezien je al geeft dat het 3 jaar geleden is. :o

de inzet van de wending gaat het inderdaad al mis. maar dit komt omdat je de buitenhand naar voren doet en binnenhand naar je toe(net of je op de fiets zit en de bocht maakt). als je de buitenhand meer bij het zadel houdt zal je ook de schouder meer kunnen beheersen.
ook geef je aan dat je geen tempo controle hebt. probeer te blijven rijden met je benen ik zie in het filmpje(het is natuurlijk een klein stukje) dat je hem de wending niet door rijdt maar stuurt. probeer meer been te houden en dan zelf langzaam licht gaan rijden(neem een liedje in je hoofd ik heb het geleerd op altijd is kortjakje ziek). zo bouw je ritme op en kan de pony/paard je minder snel uit tempo halen.
probeer als het paard trekt met je been door te komen en te spelen met je vingers zodat je niet terug kunt trekken en zo kun je ook niet te veel druk op de teugels krijgen.

helpt iemand jouw van de manege met rijden? misschien wel handig om deze problemen op te lossen. ik zelf vind het altijd fijn om privé les te krijgen zo wordt je toch bewuster van het rijden.. Succes met het oplossen. maar je hebt je eerste stap al gezet en je probleem durven toe te geven(wat vele ruiters ook niet durven)!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 14:52

Haha, ik hoop dat ik ondertussen toch wel iets beter rij inderdaad :Y) Maar specifiek dit probleem (dat ze zich soms 'vastzet' (bij gebrek aan een betere benaming) en dat ik dat niet kan oplossen) blijft. Ik zou het nu al anders oplossen door dieper te gaan zitten en haar minder te laten inbuigen. Maar dat huppeltje wat ze in het begin maakt wanneer ik haar de volte op stuur gebeurt bijvoorbeeld nog steeds. En tot nu kom ik daar niet doorheen.

Ik krijg hier gelukkig zeker hulp bij :) Helaas is een privé les erg duur, maar in de groepsles vraag en krijg ik hier advies over. Het advies varieert, maar wat ik nu meestal doe is duidelijker doorkomen met mijn rechterhand (hand naar buiten brengen en aanspannen-ontspannen) en rechterbeen erbij. Ook probeer ik nu consequenter te zijn in waar ik heen wil (als jullie dit geen goede oplossing vinden hoor ik dat ook graag). Bedankt in elk geval Anke_e voor je duidelijke uitleg en feedback! Wanneer je zegt dat ik 'meer met mijn benen moet rijden', bedoel je dan dat ik minder met de voorkant bezig moet zijn en sterker door moet komen met mijn been? Of zou ik andere beenhulpen moeten geven? En het spelen met je vingers en niet terugtrekken is een hele goede. Onbewust wordt het vaak toch een krachtwedstrijd, en die win ik helaas nooit :=

Senna21, jij ook bedankt voor de tips! Met mijn manege-opmerking bedoelde ik ook niet dat het gebit sowieso goed is (of niet), maar dat ik hier helaas niks zinnigs over kan zeggen. Het bezig blijven met figuren en tempowisselingen is mij inderdaad al eens eerder als tip gegeven en zeker een goede. Bedankt!

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:52

xIrlijn schreef:
Het advies varieert, maar wat ik nu meestal doe is duidelijker doorkomen met mijn rechterhand (hand naar buiten brengen en aanspannen-ontspannen) en rechterbeen erbij. Ook probeer ik nu consequenter te zijn in waar ik heen wil (als jullie dit geen goede oplossing vinden hoor ik dat ook graag).

Ik zal niet veel duidelijk zijn met je rechterhand wel met je been. Want als je nog meer rechterhand pakt maakt hij zich nog sterk en loopt hij/zij er (als ze wil) er nog doorheen. Probeer met je been door te komen en te spelen met je hand zodat ze voor zich rechter maakt(eerst been dan hand). Je mag best wel een keer duidelijk doorvragen (richting de contra stelling, maar probeer altijd weer te ontspannen)

Als je met je been door komt en speelt(zo noem ik dat vriemelen/kneden) met je handen rij je de paard/pony van achter na voren. Mocht ze willen versnellen moet je goed op je zit letten door maten van het liedje of tellen.. zo leer je het paard ook op je zit terug komen. Zal niet altijd even makkelijk gaan, maar naar een tijdje voel je vast verschil en wordt het rijden echt ontspannen ipv dat je in een gevecht komt.

Zo is het mijn tenminste altijd geleerd. En heeft wel effect bij mijn rijden :+
met privé les komt je natuurlijk sneller tot je doel. maar weet dat het veel geld kost(en helaas heeft niet iedereen die financiële middelen). En vind het al heel goed van je dat je wel naar les gaat en daar je adviezen vraagt +:)+

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:01

Wat je ziet gebeuren is dat je pony over de schouder wegloopt.
Bovenstaande tips zijn natuurlijk al heel bruikbaar, maar wat ik mis is het volgende.
Op het filmpje is te zien dat je heel veel probeert met je handen, maar wat je ook ziet is dat je je buitenbeen gaat afsteken. Op het moment dat je pony door zijn/haar linkerschouder heen gaat lopen moet je zeker niet je linkerbeen gaan afsteken. Wat heel effectief kan zijn is 1 keer een flinke schop te geven met je buitenbeen. Uiteraard is het wel belangrijk dat je je handen er goed aanhoudt, waarbij vooral je rechterteugel. Op die manier kun je hem/haar als het ware opzij zetten.

Probeer het eens. Misschien dat het werkt. Je moet iig proberen die schouder op zn plek te houden, daar zit op dit moment je grootste probleem.

Succes!!