Nu kwam ik toevallig een oud filmpje tegen waarop te zien is wat er op zo'n moment gebeurt. Ik wil dit filmpje graag aan jullie laten zien. Al direct in het begin gaat het mis: tijdens het afwenden steekt ze haar hoofd naar binnen en komen mijn rechterhand en been totaal niet door. Vervolgens rij ik de kleine volte door, ik gok met het idee dat ze hier uiteindelijk op zal nageven waarna ze weer 'stuurbaar' is. (Het filmpje is van 3 jaar geleden, dus ik weet niet precies waarom ik wat doe
)Ik zie een heleboel irritatie en miscommunicatie. Wat ik naar mijn idee zelf fout doe:
- ik blijf vasthouden/terugtrekken
- mijn handen gaan over de hanenkam
- er is geen tempocontrole
- ik blijf drijven waardoor ze harder blijft gaan
- mijn binnenhand is ook niet al te fraai
Hebben jullie tips hoe ik deze cirkel kan doorbreken? Commentaar en kritiek mag ook, ik kan er alleen maar beter van worden

Edit: het pessoabit heeft ondertussen een extra tussenstukje gekregen waardoor het minder sterk inwerkt. Dit is dus al veranderd!
Edit2: het is een manegepony, dus ik kan het alleen rijtechnisch oplossen.
Maar specifiek dit probleem (dat ze zich soms 'vastzet' (bij gebrek aan een betere benaming) en dat ik dat niet kan oplossen) blijft. Ik zou het nu al anders oplossen door dieper te gaan zitten en haar minder te laten inbuigen. Maar dat huppeltje wat ze in het begin maakt wanneer ik haar de volte op stuur gebeurt bijvoorbeeld nog steeds. En tot nu kom ik daar niet doorheen.