Nageven op weerstand biedende hand, goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Nageven op weerstand biedende hand, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 19:15

Hallo,

Sinds kort ben ik een merrie weer aan het oppakken die een tijdje heeft stil gestaan. Het gaat onwijs goed. Wel vroeg ik mij iets af.
De merrie heeft soms nog de neiging om haar hoofd omhoog te gooien, als ze dit doet stop ik met drijven, neem een weerstand biedende hand aan, als het paard dan doorknikt op mijn weerstand biedende hand ontspan ik mijn handen weer, ik houd natuurlijk wel gewoon contact en ga haar weer voorzichtig van achter naar voren drijven. Ik doe dit om één aanwijzing per keer te geven, dus niet drijven en druk van voor houden.

Hoe zijn jullie deze methode?

Anoniem

Re: Nageven op weerstand biedende hand, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:19

Ik quote mezelf even uit een ander topic ;)
Ik mis het hele stukje been hier? Als je een weerstandbiedende hand geeft kan een paard wijken voor die druk door enkel zijn hoofd omlaag te doen en zo de druk te ontzien maar dat is niet wat je wilt. Wat je wilt is dat het paard nageeft in het hele lijf, je begint al verkeerd door een weerstandbiedende hand te geven, geeft eerst been zodat het paard de neiging krijgt om meer voorwaarts te gaan lopen, hij zal zijn passen groter maken en zo de hals langer maken en meer druk geven op de teugels. Dan kom jij met een weerstandbiedende hand en zit, je zegt tgen je paard 'nee ik wil niet dat je harder gaat, ik wil dat je rond gaat', dus eerst voorwaarts, dan neerwaarts. Als het paard tegen je hand aan blijft lopen mag je je hand wel sluiten maar moet je ook met je been tegen de hand aan blijven rijden en als het ware met je been hem naar die ontspanning duwen. Dit help je mee doordat het paard door jouw been actiever gaat stappen, hij wil zijn passen groter maken dus zal hij zijn bekken moeten gaan kantelen en de rug los moeten gaan laten, wanneer hij dat aan de achterkant doet zal hij dat ook aan de ovorkant gaan doen, de rug loslaten en de hals laten vallen en de kaak ontspannen.
Als hij hier tegen de hand komt, zijn hals erop zet en gaat lopen, moet je hem uitdagen in het lijf los te laten, houdt de weerstand biedende hand maar blijf met je been naar je hand toe rijden, houdt geduld en ga niet trekken, je wilt immers dat je paard vertrouwen krijgt in je hand. Probeer met je zit het tempo op te vangen.

dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, je moet namelijk 3 hulpen onafhankelijk gebruiken. Wat het vaak makkelijker maakt is om dit op de volte te doen, let dan ook op dat je binnenhand niet terug gaat werken maar dat je de binnenhand naar binnen plaatst, want anders krijg je ongelijke druk in de mond en zal je paard weer enkel de druk gaan ontzien door het hoofd opzij te doen of achter de teugel te kruipen oid.

Het is overigens niet altijd zoals ik het schets, de meeste paarden vinden het heel moeilijk om achter mee te komen waardoor je eerst aan die ontspanning aan de voorkant begint en pas als het paard daar ontspant de achterhand meer aan het werk kunt gaan zetten, maar blijf naar die hand toe drijven met been, dat is de enige manier en houdt hierin geduld. Je mag best wel doordrukken met je been maar niet terugtrekken met hand.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:26

Ik heb met Dublin nu dat zodra ik mijn teugels op maat maak dat hij direct nageeflijk gaat. Ik bied dan geen weerstand, maar heb hem dan gewoon goed voorwaarts, recht en ontspannen. Hij gaat dan ook heel erg op het bit kauwen, niet van stress maar meer dat hij hem dan gewoon goed aanneemt en ontspant in de kaken hij krijgt dan ook veel schuim. Is dit dan de goede manier?

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 19:35

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Joolien. Hierbij mijn uitleg zoals ik het bekijk,
paard gooit hoofd de lucht in. Door weerstand biedende hand wil ik paard leren dat het beneden prettiger is dan boven. Want beneden heeft ze geen druk in de mond en boven wel. Als het paard dan weet dat ze beneden moet blijven, kan ik dit van voor naar achter bij gaan rijden. Ik vind drijven en weerstand bieden een beetje dubbel, je geeft druk van voor en duwt het paard met je been meer voorwaarts.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:39

Poowniee, net andersom, je drijft voorwaarts (altijd) en vangt op van voor en daarop geeft je paard na. Impuls te allen tijde als eerst en daarna pas tegen het muurtje (je licht weerstand biedende hand) aanrijden.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:41

Ben het met Jolien eens dat je eerst voorwaarts moet.
Laat dat koppie maar even, eerst voorwaarts en dan je hand sluiten wanneer het paard voorwaarts is.
Als ik bij die van mij mij hand ga sluiten zonder dat die voorwaarts is laat die merken dat hij het daar niet mee eens is.
Je wil hem leren dat het prettiger is om naar beneden te lopen dan naar boven, dus je wil je hand eigenlijk als dwangmiddel gebruiken? Dat is in mijn ogen niet de bedoeling lijkt me

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:44

Ik kan me goed vinden in de uitleg van Jolien! Zeer goed uitgelegd trouwens!
Je wilt dat het paard gaat nageven door de motor van achter. Als het paard met het hoofd omhoog gaat kan het dus niet anders dan dat de achterhand niks meer doet. Dus door de motor weer aan te zetten zou die met contact van voren vanzelf weer nageeflijk gaan lopen, door met je zit te zorgen dat die niet harder gaat lopen zal de achterhand meer onderkomen waardoor het nageven nog gemakkelijker gaat. Wanneer die hier steeds sterker in wordt kun je op dezelfde manier meer opwaartse beweging en oprichting kunnen krijgen.
Hoop dat je het snapt, ben duidelijk niet zo goed als Jolien in uitleggen:p
Maar als je geen been meer geeft en wel druk geeft rijdt je van voor naar achteren. Hierdoor zal de achterhand niet (genoeg) meekomen en zal het paard dus ook nooit sterker worden en dat is nou juist de bedoeling van het hele dressuur rijden.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:49

Zoals Jolien het uitlegt klinkt het zo eenvoudig, dat het haast frustrerend is dat de praktijk zó moeilijk is :) Wel een heel fijn stuk, waarin je het goed en helder hebt uitgelegd.