Moeite met aangalopperen,ligt aan mij niet aan paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hubbels

Moeite met aangalopperen,ligt aan mij niet aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 13:22

Graag jullie tips, ervaring

Ik heb moeite met aangalopperen!

Ik trek mijn benen op, laat de teugels te veel los en mijn benen/spieren lijken wel te verzuren!
Na een aantal pogingen heb ik werkelijk pap in mijn benen.
Het lijkt wel alsof ik alle energie verspeel, ben dan echt bekaf! Kan nie meer :(:)

Op zich weet ik wel hoe je de galop hulpen geeft maar het lijkt niet over te komen op mijn paard.
Als mijn man er op rijdt is er niets aan de hand, paardje galoppeert aan met een lang teugeltje (hoe frustrerend ;(

Hebben jullie tips, ervaringen ?
Hoor ze graag

max66

Re: Moeite met aangalopperen,ligt aan mij niet aan paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:26

het lijkt alsof je het eng vind, de galop of het aanspringen in galop?!
Ga eens een rondje doorzitten in draf, blijf ontspannen zitten. Als je ontspannen zit verander dan niets, leg in een hoek je achterbeen iets achter de singel en gaan.....!

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 13:30

Nee eng vind ik het niet, verder gaat het met rijden eigenlijk best lekker (heb geen dressuur ambitie's of zo)

Als ik eenmaal galoppeer dan gaat het best lekker en heb ik mijn benen ook weer langer

Maar zal je tip opvolgen, dank je

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:32

op de 1 of andere manier verstijf je wel (benen optrekken en daarna zo moe zijn). Je houding klinkt alsof je gespannen bent. Probeer bewust te ontspannen...

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:34

Ik weet niet of je les krijgt? Misschien is het anders handig eens les te nemen, de instructrice/instructeur ziet wat je doet op zo'n moment en kan je er bij helpen weer fijn aan te kunnen springen.

En zoals hierboven idd al gezegd probeer lekker door te gaan zitten in draf en wanneer je je daar ontspannen voelt en je benen lekker los kunt laten hangen, probeer je aan te springen galop.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:36

Vooral makkelijk zitten, gewoon lekker ontspannen, makkelijk denken.
Ga eerst lekker een paar rondjes doorzitten tot hij dan ontspannen loopt en leg dan in een bocht je buitenbeen iets achter de singel en je binenbeen leg je aan. Niet te moeilijk denken, gewoon alleen maar denken aan 'makkelijk zitten'. Als jij je benen etc gaat aanspannen, geloof ik ook dat je niet meer lekker simpel in het zadel blijft zitten, dus voor je paard ook storend. Als je je teugels zelf automatisch losgooit met aangalopperen, galoppeer dan aan als je al met lange teugels aan het draven bent als je paard braaf is. Als je de hele tijd met een contact teugel rijdt en plotseling je teugels weg gooit, is je paard ook zijn aanleuning kwijt. :) Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:11

Het lijkt idd of je onbewust aanspant. Ga eens op je ademhaling letten, blijven ademen, en zo op je ontspanning blijven letten. Sowieso is t aan te raden om eens iemand mee te laten kijken vanaf de grond, ga je misschien ook onbewust scheef zitten waardoor je paard uit balans komt bijv, dat heb je zelf vaak niet door.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 14:47

Dank allemaal voor jullie adviezen, ik ga er mee aan de slag.

Zal jullie tips ook tijdens de les mee nemen.

Ik zit zelf ook helemaal uit balans op dat moment.

Nogmaals het "probleem"ligt bij mij :(:) , mijn paardje is een topper <3

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:50

Ik ga mee met de bovenstaande reacties! Ik heb dit probleem ook een tijdje gehad en bij mij hielp het een tijdje zonder beugels te galopperen. Zo trok ik mn benen minder snel op leek het ook een stuk makkelijker te gaan. (ik legde de beugels dan vlak voordat ik ging galopperen gekruist over mn zadel, de rest van de training deed ik wel met beugels)

Mag ik even zeggen dat ik je tinker echt KEI gaaf vind :)) ?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:50

en als je het probeert vanuit verlichte zit? En je dan niet druk maken over de goede galop, gewoon galopperen, net of je op een bospad rijdt? Zodra je weer vertrouwen hebt in het aangalopperen kan je je weer bezighouden met links en rechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:51

Ik vind het wel goed van je dat je de 'fout' bij jezelf zoekt en niet bij het paard :)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 14:55

M_hartje_M schreef:
Ik ga mee met de bovenstaande reacties! Ik heb dit probleem ook een tijdje gehad en bij mij hielp het een tijdje zonder beugels te galopperen. Zo trok ik mn benen minder snel op leek het ook een stuk makkelijker te gaan. (ik legde de beugels dan vlak voordat ik ging galopperen gekruist over mn zadel, de rest van de training deed ik wel met beugels)

Mag ik even zeggen dat ik je tinker echt KEI gaaf vind :)) ?

Dank jullie allemaal! En ja mijn Troy is inderdaad KEI GAAF ! Ben gewoon verliefd op hem!

Leuk he , zo'n spiegelpaard <3 <3

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:56

Ik denk dat je nog niet genoeg balans hebt om het aanspringen uit te zitten en daarom spant.
Het is handig om dus te werken aan je balans in het algemeen. Als jij uit balans bent, is je paard dat ook en die kan dan niet goed aanspringen in galop.
Focus op je onafhankelijke zit (door middel van les) in alle gangen. Ga bv. zonder beugels rijden of laat je paard longeren door iemand als jij erop zit en ga zitoefeningen doen. Knoop in je teugels en alleen bezig met je zit gaan.
Dat je paard bij je man prima galoppeert zegt dat hij een betere balans heeft dan jij waarschijnlijk, of in ieder geval dat jij de juiste hulpen niet door kan geven door onbalans en aanspannen van de verkeerde spieren.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:55

Zo te lezen leg jij jezelf (onbewust) te veel druk op. Zeker omdat het al zo vaak mislukt komt er ook steeds meer druk op te liggen. Heb het zelf meegemaakt alleen dan door onbewuste angst na een val.

Ben zelf terug naar de basis gegaan. Gewoon lekker rijden en vooral niet nadenken. Dan maar eerst lekker stappen en draven en pas als alles goed voelt eens 'stiekem' aangalopperen zonder dat het van jezelf of iemand anders moet. Je kunt jezelf mentaal flink in de weg zitten en met een spiegelend paard word je daar gelijk op gewezen.

Verder lekker les nemen en gewoon oefenen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:08

Zelfde probleem ongeveer bij mijzelf,dus kan ook veel met de tips.En de galop ziet er zo simpel uit
Als je het ziet,maar is toch heel moeilijk.

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:37

Los van dat alle bovenstaande tips prima de oplossing kunnen zijn wil ik je zeggen dat het wellicht ook iets fysieke bij jou kan zijn.
Ik heb last van mijn bekken, dat wil nogal eens scheef gaan staan. Over het algemeen heb ik daar geen last van. Een paar maanden geleden kon ik in de les niet meer normaal aan galopperen. M'n been ging alle kanten op behalve de goede. Bezoekje manueel therapeut bood toen uitkomst ;)

Succes er mee!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:44

Wat gebeurt er in het moment voor het aanspringen? Doe je dat vanuit een rustige draf, of laat je je paard eerst harder draven? Het klinkt alsof je zelf nog niet zoveel balans hebt en je je benen aanklemt om steviger te zitten. Dat werkt averechts, op het moment dat je gaat klemmen druk je jezelf uit het zadel en ga je stuiteren. Ontspan, laat je benen lekker naar beneden hangen en als het niet lukt om vanuit die houding aan te galopperen, neem hem dan weer terug en probeer het pas opnieuw als je weer je ontspannen houding hebt. Je hakken uitdrukken helpt overigens ook niet om steviger te zitten. Als je dat doet blokkeert de beweging van je enkels, waardoor je de bewegingen van je paard minder goed kan volgen. Hou je benen ontspannen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:11

Ook jullie dank voor de reactie's. Ik ga jullie tips zeker uitproberen, hoewel galopperen zonder beugels :? :? lijkt mij wel eng.

Heb nu vaak hulp van mijn man (rijdt op Z niveau) , wil nu van iemand anders les nemen om de balans en de ontspanning te verbeteren

Vreemde ogen dwingen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:13

Zonder beugels zou ik niet doen, dan ga je juist aanspannen en dat lijkt me enkel averechts werken. Je kan je overgang ook aftellen zodat je duidelijker beslist wanneer je de hulp geeft, maw, je denkt dan niet 'ik ga maar eens proberen aan te galopperen' maar je denkt '3,2,1 NU galoppeer ik aan' zodat je wat strenger voor jezelf bent om de hulp duidelijker te geven. Zo kun je ook tussen de letters gaan aanspringen en als dat goed gaat op de letter aanspringen zodat je voor jezelf een duidelijk punt uitkiest en je hulp duidelijker geeft.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:21

Je moet idd niet zonder beugels gaan galopperen..Maar stappen en draven.
Als je niet kunt blijven zitten bij het aansporingen dan zit je niet onafhankelijk en dat kun je in iedere gang oefenen.
Als je nu zonder beugels gaat galopperen dan gaat dat waarschijnlijk niet zo best nee haha

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:24

Een andere mogelijkheid: eerst aan de longe oefenen met hulp van een instructeur.
Soms helpt het om vlak voor het aanspringen even stelling naar buiten te vragen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 06:09

Dank voor het meedenken

Zonder beugels is voor mij (op dit moment) inderdaad geen optie.

Ben nu bezig om deze week een les bij iemand te regelen.