Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
capopjekop schreef:Het sleutelwoord is goede begeleiding. Je kunt nog zoveel filmpjes en tips krijgen, maar het belangrijkste is dat je iemand met verstand van zaken naast je hebt. Die weet wanneer je paard toe is aan de volgende stap of wanneer je iets nog wat beter moet bevestigen. Timing is heel belangrijk bij het beleren en dat leer je alleen van een ervaren persoon. Die kan ook meteen inspelen op bepaald gedrag en jou bijsturen als je een hulp niet duidelijk genoeg geeft of niet op het juiste moment.
Wat is je eigen ervaring met beleren en doorrijden?
capopjekop schreef:Het sleutelwoord is goede begeleiding. Je kunt nog zoveel filmpjes en tips krijgen, maar het belangrijkste is dat je iemand met verstand van zaken naast je hebt. Die weet wanneer je paard toe is aan de volgende stap of wanneer je iets nog wat beter moet bevestigen. Timing is heel belangrijk bij het beleren en dat leer je alleen van een ervaren persoon. Die kan ook meteen inspelen op bepaald gedrag en jou bijsturen als je een hulp niet duidelijk genoeg geeft of niet op het juiste moment.
Wat is je eigen ervaring met beleren en doorrijden?
DDara schreef:Ik heb wel ervaring met het zadelmak maken en het door rijden van jonge paarden (dit heb ik ook een tijd beroepsmatig gedaan op verschillende stallen) Het is dus niet dat ik niet weet wat ik aan het doen ben, maar puur dat ik het wil perfectioneren.
Zeker nu het om mijn eigen paard gaat.
En op iedere stal waar ik heb gewerkt wil met het weer anders ik ben gewoon benieuwd wat jullie manier is en waarom jullie voor die manier kiezen.
Daarbij vind een een goed duidelijk filmpje van een ECHTE ervaren ruiter/ instructeur die uitleg geeft altijd zeer leerzaam.
Ceriadwen schreef:Als je zoveel ervaring hebt dan weet je dat er bij het beleren van jonge paarden geen standaard is, dat er niet EEN manier is, en dat sowieso een goed grondpersoon ontzettend belangrijk is.
Giolli schreef:Wat is tot nu toe jou ervaringen, met beleren TS?
Jessix schreef:Ik doe het zelf en alleen. Ik zorg dat mijn grondwerk zo goed voor elkaar is dat ik het daarna een kwestie van opstappen en wegrijden is.
Batlow schreef:Jessix schreef:Ik doe het zelf en alleen. Ik zorg dat mijn grondwerk zo goed voor elkaar is dat ik het daarna een kwestie van opstappen en wegrijden is.
Compleet alleen zou ik het dan ook weer niet doen bijv bij de eerste keer opstappen. Een paard kan op de grond nog zo lief zijn, maar onder het zadel ineens niet zo lief zijn...