Hoe kan ik een jong paard zo goed mogelijk beleren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDara

Hoe kan ik een jong paard zo goed mogelijk beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 17:10

Hoi hoi,

Ik heb sinds een aantal dagen een jong paard (F-je) is nu 3 wordt van de zomer 4 jaar.
Nu is mijn doel dit paard zo goed mogelijk te beleren, en er uiteindelijk een goed maar ook braaf dressuur (allround) paard van te maken.

Ik ben begonnen met de Clinton Anderson methode (natural horsemanship) de belangrijkste punten hier bij zijn het respect dat het paard naar zijn leider heeft en het desensitize, dit pakt hij al heel goed op.
Ook heeft hij het zadel al op en kan het hoofdstel netjes in

Maar nu mijn vraag:
Ik wil graag zo veel mogelijk informatie en tips om een paard zo goed mogelijk (dus niet zo snel mogelijk) te beleren.

[*]Dus wat zouden jullie doen qua voorbereiding voordat je er daadwerkelijk opgaat en waarom?
[*]En eenmaal zadelmak wat zijn dan de eerste punten waar jullie aan zouden gaan werken en waarom?
[*]Of eventueel wat jullie me juist helemaal afraden en waarom.

Mochten jullie goede duidelijke filmpjes met uitleg weten op youtube over het rijden van jonge paarden en het op de juiste manier aanleren van de basis dan zijn die ook zeer welkom!
Ik kan namelijk maar weinig informatieve filmpjes vinden over het beleren en doorrijden van jonge paarden!
Laatst bijgewerkt door DDara op 15-02-14 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:12

Het sleutelwoord is goede begeleiding. Je kunt nog zoveel filmpjes en tips krijgen, maar het belangrijkste is dat je iemand met verstand van zaken naast je hebt. Die weet wanneer je paard toe is aan de volgende stap of wanneer je iets nog wat beter moet bevestigen. Timing is heel belangrijk bij het beleren en dat leer je alleen van een ervaren persoon. Die kan ook meteen inspelen op bepaald gedrag en jou bijsturen als je een hulp niet duidelijk genoeg geeft of niet op het juiste moment.

Wat is je eigen ervaring met beleren en doorrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:13

capopjekop schreef:
Het sleutelwoord is goede begeleiding. Je kunt nog zoveel filmpjes en tips krijgen, maar het belangrijkste is dat je iemand met verstand van zaken naast je hebt. Die weet wanneer je paard toe is aan de volgende stap of wanneer je iets nog wat beter moet bevestigen. Timing is heel belangrijk bij het beleren en dat leer je alleen van een ervaren persoon. Die kan ook meteen inspelen op bepaald gedrag en jou bijsturen als je een hulp niet duidelijk genoeg geeft of niet op het juiste moment.

En hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Een paard beleren, leer je niet vanaf youtube, maar leer je van en met een goede instructie die ervaring heeft met jonge paarden.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:14

Kijk eens naar de boeken van Maxwell; hij geeft tips voor trainingsplannen, ingedeeld per leeftijd van het paard (0-3j) en legt goed uit waarom een oefening belangrijk is en waar het fout zou kunnen gaan, en hoe je dat dan aanpakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:14

Als je er geen ervaring mee hebt zou ik er zeker niet zelf aan beginnen maar het uitbesteden of op zijn minst iemand inschakelen die ervaren is en meehelpt.

Ik leg altijd een hele goede grondbasis, ook met longeren aan de bijzet. Meestal is het opstappen en wegrijden door de uitgebreide voorbereiding die eraan vooraf is gegaan.
Ik ben dus geen fan van snel zadelmak maken.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:15

capopjekop schreef:

Hier ben ik het mee eens en ervaring is ook zeker belangrijk.

capopjekop

Re: Hoe kan ik een jong paard zo goed mogelijk beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:17

Zelf ben ik erg fan van werken aan de dubbele longe voor de training en het beleren (zowel onder het zadel als voor het mennen). Je kunt het stuur en de rem bevestigen. De basis zit er dan vanaf de grond helemaal in voordat je erop stapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:17

ik zou met grond werk verder gaan
zoals je al zei het respect enzo
en even later grondwerk met zadel (wil je met bit of bitloos?) en hoofdstel
ik weet niet of het een lastig paard is maar anders kan je vragen of iemand hem/haar vasthoud
en dat jij rustig op een krukje gaat staan en over hem heen gaat hangen
en dan er weer af en dat uitbreiden tot dat je er makkelijk op kan gaan zitten
en dan tijdens het rijden zou ik echt begeleiding zoeken !

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:19

Mijn jonkie wordt dit jaar in mei 3 jaar. Ik heb nu alleen maar grondwerk les. Is ook wel nodig omdat hij vrij dominant is. Een goed begin op het paard begint op de grond. Ik wil gewoon dat hij goed meeloopt, luistert, stuk minder dominant is, zonder een gevecht of veel moeite links en rechtsom kunnen longeren, maar toch echt bovenal zijn leider zijn. Als je op de grond een goede leider bent zal het op de rug makkelijk gaan. Als hij op de grond al over je heen loopt... Ik doe nu dus grondwerk en doen alles onderdeel voor onderdeel... Als je een goede instructeur vind, kan deze je ook begeleiden bij het zadelmak maken.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:23

Op het moment dat je zulke vragen moet stellen is er maar een antwoord en dat is goede begeleiding inkopen

DDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 17:31

Ik heb wel ervaring met het zadelmak maken en het door rijden van jonge paarden (dit heb ik ook een tijd beroepsmatig gedaan op verschillende stallen) Het is dus niet dat ik niet weet wat ik aan het doen ben, maar puur dat ik het wil perfectioneren.
Zeker nu het om mijn eigen paard gaat.

En op iedere stal waar ik heb gewerkt wil met het weer anders ik ben gewoon benieuwd wat jullie manier is en waarom jullie voor die manier kiezen.

Daarbij vind een een goed duidelijk filmpje van een ECHTE ervaren ruiter/ instructeur die uitleg geeft altijd zeer leerzaam.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:38

DDara schreef:
Ik heb wel ervaring met het zadelmak maken en het door rijden van jonge paarden (dit heb ik ook een tijd beroepsmatig gedaan op verschillende stallen) Het is dus niet dat ik niet weet wat ik aan het doen ben, maar puur dat ik het wil perfectioneren.
Zeker nu het om mijn eigen paard gaat.

En op iedere stal waar ik heb gewerkt wil met het weer anders ik ben gewoon benieuwd wat jullie manier is en waarom jullie voor die manier kiezen.

Daarbij vind een een goed duidelijk filmpje van een ECHTE ervaren ruiter/ instructeur die uitleg geeft altijd zeer leerzaam.

Als je zoveel ervaring hebt dan weet je dat er bij het beleren van jonge paarden geen standaard is, dat er niet EEN manier is, en dat sowieso een goed grondpersoon ontzettend belangrijk is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:39

Ik snap wel wat je bedoeld. Ik heb ook voor meerdere mensen paarden zadelmak gemaakt en door gereden, maar toen ik het bij mijn eigen paard moest doen werd het ineens heel anders. Ik had begeleiding wat heel fijn was, maar na een poosje moest ik het door rijden toch echt zelf doen.
Het belangrijkste wat ik ooit geleerd heb en wat ik nog steeds dagelijks gebruik is rust en geduld.
Dat zijn voor mij echt sleutelwoorden bij het beleren.

Voorbeeldje;
Toen ik mijn merrie zadelmak had en wilde beginnen met hangen heb ik er een week alleen maar om heen gesprongen en met de beugels staan klapperen. Perfectioneren zoals je zelf al zegt. Ik wil dat paard bijna in slaap valt omdat dit al duizend keer herhaald is en omdat ie het nou wel saai vind worden.

Zo heb ik het ook gedaan met hangen/op stappen. Ben er wel honderd keer opnieuw op en af gegaan, steeds weer belonen. Voor dat ik er écht op zat was ik twee weken verder.
Ik hou niet van snel beleren. Snel zadelmak maken, tja.. ook niet mijn ding, maar dat kan.
Maar snel beleren is niet aan mij besteed en als iemand me vraagt of ik zijn paard in 6 weken wil beleren dan sla ik dat af. Gewoon omdat ik geen tijdsdruk wil voelen en omdat ieder paard anders is. Zo heb ik mijn eigen merrie binnen 8 weken van compleet groen (alleen halster) naar onder het zadel gewerkt.
Maar zoals ik al zei, ik wil geen tijdsdruk voelen. Ik doe alles honderd keer opnieuw en als ik het niet goed genoeg vind ga ik geen stap verder.

Zo vind ik het heel belangrijk dat paard niet angstig is. Ook met opstappen moet paardlief 100% stil blijven staan. Zo maak je de basis keihard.

Wat is tot nu toe jou ervaringen, met beleren TS?

DDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 18:02

Ceriadwen schreef:
Als je zoveel ervaring hebt dan weet je dat er bij het beleren van jonge paarden geen standaard is, dat er niet EEN manier is, en dat sowieso een goed grondpersoon ontzettend belangrijk is.

Daar ben ik het dus ook helemaal mee eens..... maar dat neemt mijn vraag nog niet weg ik wil gewoon graag van meerder mensen horen hoe zij het doen.
Want juist omdat er niet 1 manier is, is het ontzettend handig als je een alternatief achter de hand hebt wanneer je paard iets heel eng vind. Of wanneer iemand net een tussen stapje gebruikt waar ik zeg maar al de volgende stap zou zetten.
Soms zijn er hele simpele dingen die je kan doen om het voor je paard makkelijker te maken waar je misschien net zelf even niet aan denkt.

Ik lees hier namelijk ergens boven jou reactie iets over iemand die bij het zadelmak maken eerst op een krukje gaat staan en dan op het zadel hangt. Dit is iets wat ik zelf niet snel zou doen omdat ik bang zou zijn dat mijn paard bij een schrik reactie op mijn krukje zou springen, maar mocht je op een punt komen waar bij je voet in de beugel oke is maar het opstappen gewoon niet te doen, dan kan die tip van het krukje nog wel is heel goed van pas komen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:07

Ik ben met mijn 'F' je begonnen met dingen doen aan de hand, luisteren, volgen, schriktraining in de bak, vastzetten, poetsen, benen optillen, afspuiten etc.

En verder eerst wat aan de enkele longe, toen aan de dubbele longe zonder bit, en daarna bitje erbij, zadeltje er een keetje op, etc...
En ook rustig aan het werken aan de lange teugel wennen en aan de hand.

Ondanks dat ik zelf al best wat paarden beleerd heb is je eigen jonge paardje dan inderdaad toch ineens weer wat anders... 8-)
Ik ben er de eerste keren op gegaan met mijn vriend erbij, gewoon aan de hand, even zitten en er weer af, stukje lopen.
Daarna ben ik met een ervaren iemand erbij verder gegaan, 1x in de week erop, eerst aan de longe, toen aan het eind even los, en nu al vrijwel gelijk los als hij rustig en ontspannen is.

Buiten die keren met begeleiding erbij rijd ik hem eigenlijk nog niet, ik werk hem verder aan de lange teugel, dubbele longe, aan de hand, zodat hij veel afwisseling krijgt en veelzijdig opgroeit.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:33

Koop een goed boek over de africhting van het jonge paard en zoek iemand die je daar bij help.
Op Bokt vind je zin en heel veel onzin door elkaar, "zoek het maar uit".

DDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 18:46

Giolli schreef:
Wat is tot nu toe jou ervaringen, met beleren TS?

Als de basis aan de hand en het respect er in zit begin in met longeren en dan vooral op stemhulp. En dat herhaal ik net zo lang tot hij het kan dromen. Vervolgens doe ik dit met zadel en hoofdstel (maar daar bij hou ik de longeerlijn aan het halster omdat ik gepluk in de mond dan nog niet echt nodig vind.)
Als dat goed gaat dan met de beugels naar beneden tot hij ook daar relaxt mee is.
Vervolgens ga ik lekker met de beugels tikken en er wat druk op zeggen met mijn armen en op en zadel tikken en husselen om hem daar relaxt mee te krijgen.
Daarna doe ik mijn voet in de beugel en geef ik zo wat druk op de beugel terwijl ik de boven kant van het zadel vast hou en wat hussel als hij dan ontspant ben ik klaar (overigens doe ik alles van beide kanten).
Vervolgens ga ik aan de dubbele longe werken om het stuur er een beetje op te krijgen, dit doe ik dus longerend en er achter lopend.

Vervolgens is het tijd om te gaan hangen, hier zit een groot verschil of ik het alleen doe of met hulp. Als ik het alleen moet doen dan ga ik heel even hangen als hij dat accepteert herhaal ik het een aantal keer en zal ik uiteindelijk gewoon gaan zitten en dan voornamelijk op stemhulp proberen weg te stappen.
Als ik hulp heb ga ik eerst hangen als dat goed gaat laat de helper het paard wat omstappen zodat hij went aan het bewegen onder het gewicht en zal uiteindelijk worden begonnen met aan de handlopen.
De eerste keer dat ik met hulp echt zal gaan rijden heb ik meestal geen hoofdstel in (mits het in het longeer rondje kan) alleen een riem om de hals mijn hulp zal het paard dan gewoon aan het halster longeren terwijl ik de hals riem vast hou. Langzaam aan zal ik dan de stem hulpen met beenhulpen gaan combineren tot het moment dat ik zelf los kan rijden.

Ik ben er alleen niet van overtuigt of ik wil dat mijn paard voor het zadelmak maken met bijzet moet worden gelongeerd....... ik heb hier een dubbel gevoel over.

Enerzijds is het voor de spieropbouw natuurlijk erg goed, maar juist de balans van het paard zal in zijn "eigen houding" sneller ontwikkelen. En daarbij vind ik het fijn als er in heb begin zo min mogelijk in zijn baby mondje wordt gedaan.

Hoe denken jullie over nagevelijkheid bij het beleren?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:52

Wat ik versta onder goed beleren: Vanaf de grond een goed meegaand paard dat goed luistert naar hulpen en daarop niet moeilijk reageert. Als het dier gewend is aan het zadel dan ga je lange tijd hangen. Beide kanten, op allerlei manieren totdat het paard daar niet eens meer op reageert... Dan ga je er op en er af er op en eraf.. Dit verdeel je natuurlijk over ruime tijd. Zo heb je al een mak paard bij alleen nog maar stilstaan. Dan pak je het onderdeel voor onderdeel aan. Dat je in feite het paard vast het staan bij het poetsen, zadel opgooit en er zo zelf zonder hulp erop kan gaan zitten zonder enige reactie van het paard omdat het al zo gewend is. Vanaf het punt dat je op elke mogelijk manier kan opstappen, komt het rijden en vanaf dat punt heb je meer nodig dan een grond persoon. Iemand die veel en goede ervaring heeft en naar jou en je paard kan kijken en je kan helpen bij het inrijden.

Maar dit is hoe ik het zie en iedereen hier op bokt ziet inrijden anders. Hoe jij het perfect vindt, vindt een ander weer erg omslachtig of heeft daar een andere opinie over. Je kan een paard namelijk prima ook op een snelle manier beleren. Ik ben iemand die onderdeel voor onderdeel doet, zodat je een onderdeel kan 'afsluiten', wat voor mij een soort van bevestigd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:55

Ik doe het zelf en alleen. Ik zorg dat mijn grondwerk zo goed voor elkaar is dat ik het daarna een kwestie van opstappen en wegrijden is.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:56

Jessix schreef:
Ik doe het zelf en alleen. Ik zorg dat mijn grondwerk zo goed voor elkaar is dat ik het daarna een kwestie van opstappen en wegrijden is.

Compleet alleen zou ik het dan ook weer niet doen bijv bij de eerste keer opstappen. Een paard kan op de grond nog zo lief zijn, maar onder het zadel ineens niet zo lief zijn...

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:29

Ik heb ook eerst vanaf de grond gewerkt. Stemcommando's aangeleerd, het 'wijken voor druk'-principe aangeleerd, aan de dubbele longe gewerkt en de lange lijnen zodat sturen en stoppen al bekend was. Veel gewandeld voor het vertrouwen en om de omgeving te leren kennen.
Gelongeerd met longeersingel en dekje, daarna een keer zadel erop en eraf, dan wandelen met zadel, dan longeren. Beugels eerst eraf, later erop en laten klapperen.
Op krukje ernaast gaan staan en verder niks. Aan beide kanten. Dan op krukje springen, voorzichtig hangen etc. Dit alles alleen gedaan.
De eerste keer erop heb ik wel met een helper gedaan. Heb er als ik me goed herinner toen echt alleen op gezeten en weer eraf gegaan. Daarna wat lopen aan de hand. Keer daarop wat verder en ook halthouden meegenomen, tegelijk op mijn stem & hulp en begeleider die stil ging staan. Idem met sturen.
Daarna ben ik weer alleen verder gegaan. Had even wat moeite dat ze dan niet wilde lopen, maar met geduld en creativiteit opgelost.
Ben al heel snel alleen buiten gaan rijden (veilige, voor paard door wandelen bekende omgeving, geen verkeer). Stuur bleek toch nog niet zo goed 'geïnstalleerd' als ik dacht, dus terug de bak in en dat geoefend. Ook nog eens aan de lange lijnen om te checken of dat verschil maakte.
Toen het stuur beter was weer naar buiten gegaan.
Ik heb eerst alles in stap gedaan en daarna korte stukjes draf erbij gepakt. Niet per se uit ideologie, maar omdat ik fysiek wat rammelig ben, draven wordt voor mij snel pijnlijk en ik had een hele tijd amper gereden, dus moest er weer inkomen. Paard had ook 0,0 conditie dus dat was niet erg.
De stemhulpen steeds gebruikt in combinatie met andere hulpen en langzaam afgebouwd.
En nu wissel ik af, in de bak rij ik kort, ca. 20 min. Buiten meestal ca. 45 min. Je hebt bij ons veel heuveltjes etc waar ze lekker sterk van wordt. Ik merk dat het buiten rijden haar zekerder en sterker maakt en dat het bakwerk helpt haar goed aan de hulpen te krijgen en in balans te komen.
Als ze buiten iets echt niet durft en gaat stilstaan stap ik even af en doe het vanaf de grond, daarna er weer op.
Ik doe alles lekker langzaam, stapje voor stapje, beloon veel en ben erg geduldig. Bij mijn paard werkt het prima op deze manier. Nieuwe dingen altijd op een vertrouwde plek geïntroduceerd. En niet aan iets moeilijks/nieuws beginnen als paard duidelijk niet in the mood is, dan eerst iets vertrouwds doen en de aandacht erbij krijgen.
Ik had overigens ook niet eerder een paard zelf ingereden, wel erbij geholpen, doorgereden etc. Ik heb ook gewoon veel gelezen en een plan gemaakt en het gaat goed zo, af en toe loop ik ergens tegenaan of denk ik dat had ik beter anders kunnen doen, maar heb tot nu toe alles weer snel op weten lossen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:39

Het belangrijkste bij een jong paard vind ik wederzijds respect en super consequent zijn. Paarden moeten gewoon leren dat de regels iedere dag hetzelfde zijn en als je dat doet als ze jong zijn dan heb je daar de rest van je (zijn) leven profijt van.

Verder is mijn aanpak bij ieder paard wel anders. Sensibele paarden probeer ik zoveel mogelijk te laten zien en voelen, trage zoveel mogelijk uit te dagen. En rust is een heel belangrijk deel van de training. Ze hebben tijd nodig om dingen fysiek en mentaal te verwerken.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:43

Mijn belangrijkst punt ik rijden is. (zowel jong als oud)

Je moet een paard vragen begeleiden en ondersteunen.

Die dwingen over verplichten.

Maar boven al. Allebei genieten!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:51

Batlow schreef:
Jessix schreef:

Compleet alleen zou ik het dan ook weer niet doen bijv bij de eerste keer opstappen. Een paard kan op de grond nog zo lief zijn, maar onder het zadel ineens niet zo lief zijn...

Dat kan ook met een mens er naast.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:11

Enkele jaren geleden hebben wij een groene merrie gekocht voor mijn dochter misschien heb je iets aan ons verhaal.
Onze trainster was het volledig eens met deze aankoop, ondanks haar meer dan 20 jaar ervaring als trainster zei ze onmiddellijk dat we voor de basistraining van onze merrie een gespecialiseerde trainer moesten aanspreken.
Een half jaar lang zijn we regelmatig naar onze trainster gegaan met onze merrie voor training op de grond.
Toen dacht zij dat onze merrie lichamelijk en geestelijk klaar was. Zij is dan voor een week naar een gespecialiseerde trainer gegaan ter observatie wat hij van haar vond.
Na deze week vond hij ook dat ze klaar was en dat hij met de training begon op 1 voorwaarde : wij moesten 2 a 3 keer per week aan de trainingen komen deelnemen.
Zij heeft 4 maand in training gestaan bij de trainer en daarna had mijn dochter een paard waar ze een perfect team mee vormde en dat een basis had die er nooit meer uit gaat en waar ze bij haar verdere training steeds kon op terugvallen.