'laat de beugels maar uithangen, dan went het paard wel'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

slagchoco_91

'laat de beugels maar uithangen, dan went het paard wel'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 22:33

Hallo bokkers, :)

Bij deze zou ik graag jullie mening willen weten.
Ik heb de volgende situatie schets:

Een paard van ongeveer zes a zeven jaar is overgevoelig voor beenhulpen. Natuurlijk is het gevoelig zijn bij een paard niet erg maar deze is te gevoelig en moet nog erg wennen aan het feit dat het been er überhaupt 'ligt' zonder wat te doen. Het paard in kwestie moet nog veel leren en is uiteraard nog niet lang onder het zadel gereden.

Nu komt een instructeur met een volgende advies:

'longeer het paard met zadel en laat de beugels uithangen, op die manier bewegen de beugels tegen de buik van het paard aan tijdens het longeren. Op deze manier word het paard minder gevoelig'

Ben je het hiermee eens of niet? en welke argumenten heb je om je mening/ervaring te onderbouwen?

ik zou zeggen brand los! ik ben benieuwd!
groetjes slagchoco

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:35

Hoe wil je je paard bang maken en niet in te rijden is.

Ik zou de beugels zo doen dat ze niet bewegen, weet niet of dit mogelijk is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:35

Volledig eens met de instructeur. En een paard wat slecht aan het been is juist met opgestoken beugels longeren (als je dat met zadel doet) omdat hij anders helemáál geen reactie meer geeft.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:36

Áls je dat zou doen zou ik wel iets zachts er om heen doen zodat het niet zo hard klappert.

Rindin

Ja joh, direct afstompen die handel. Naar mijn mening het stomste advies wat je kunt geven. Geef het dier de tijd om te wennen aan alles wat met rijden te maken heeft, op een vriendelijke manier. Wees blij dat ie gevoelig is, daar kun je in de toekomst, mits op de juiste manier gebruik van gemaakt, alleen maar profijt van hebben.

unihorses

wel even touwtje tussen beide beugels dat ze niet klapperen... maar goed... kun je net zo goed een longeersingel erom doen of je zadelsingel geeft ook gewoon druk hoor :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:38

Ik zou zo'n paard niet gelijk met volledig lossen beugels longeren.
Maar een extra touw gebruiken die je vastmaakt aan de ene beugel, onder de buik door laat lopen naar de andere beugel (kan gewoon met een halstertouw).
Dan kunnen de beugels wel wat bewegen, maar niet ongecontroleerd gaan zitten klapperen.
Dit touw kun je elke x wat losser gebruiken totdat je het paard wel met volledig losse beugels kan longeren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:38

hangt er vanaf. als je dat doet en het paard flipt..dan krijg je niet het gewenste resultaat.

maar zelf denk ik wel dat het werkt zonder risico zeg maar.of de beugels aan het zadel vastknopen.. zodat het wel beweegt maar niet extreem. of de beugels onder de buik door aan elkaar knopen

maar gaat rijden wel?

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:39

unihorses schreef:
wel even touwtje tussen beide beugels dat ze niet klapperen... maar goed... kun je net zo goed een longeersingel erom doen of je zadelsingel geeft ook gewoon druk hoor :')

Hier hetzelfde idee, wat wij wel eens gedaan hebben is een stijgbeugelriem tussen beide beugels en dan naar eigen inzicht juist wat strakker of losser vastmaken. Zo leert hij dat er iets hangt, maar kun je zelf een beetje in de hand houden hoeveel druk er opstaat. Ik ben tegen echt klapperen!

NatasjavE

Rindin schreef:
Ja joh, direct afstompen die handel. Naar mijn mening het stomste advies wat je kunt geven. Geef het dier de tijd om te wennen aan alles wat met rijden te maken heeft, op een vriendelijke manier. Wees blij dat ie gevoelig is, daar kun je in de toekomst, mits op de juiste manier gebruik van gemaakt, alleen maar profijt van hebben.

Je kan het afstompen noemen...je kan het ook desensibiliseren noemen.

Laten wennen op een veilige manier aan iets wat het eng vind.

Is ook iets wat je bij zadeldak maken doet. Laten wennen dat het niet eng is.

NardoLove

dat probleem heb ik ongeveer hetzelfde. Als ik mijn benen iets druk schiet hij weg dus ben heel erg op me benen gaan letten en hiermee gaan trainen en nu gaat het een stuk beter. ik laat mijn paard longeren en ga er dan zelf op en dan geef ik lichte drukkingen met me been (het 'klemmen' zonder zadel dit gaat steeds beter ook heb ik indd gedaan wat jij beschreef. Mijn instructeur zegt 'het gevoelige zal er nooit helemaal uitgaan maar het zal wel bijna onzichtbaar worden'

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:40

Ik doe ze altijd al omlaag met zadelmak maken.
Wel op een lengte dat ze niet tegen de elleboog aankomen.
Als het paard hysterisch gaat rennen gaan ze erg klapperen,bij rustig draven hangen ze aardig stil.
Zo worden ze beloond bij het rustiger bewegen.
Voordat ik dat gedaan heb ga ik er niet eens op:eerst desensibiliseren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:40

Beugels aan een touw? Hoe erg flapperen die dingen dan mensen, gewoon paard in stap longeren, paar stukjes draf.

Je moet 'm niet meteen in galop in het rond slingeren nee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:41

Mijn ervaring is dat het niets uitmaakt, been voelt toch anders.
Bij het zadelmak maken hang ik ze ook wel een keer naar beneden maar dan zo dat ze maar net onder het zadel uit komen, meer dan 1 keer doe ik dat ook niet.
Als je je paard lekker over de zeik wilt hebben vooral doen, als hij zo gevoelig is, maak je hem er juist angstig van.

Gewoon gaan rijden en je been aanhouden, ook als hij ervoor wegschiet, hij moet eraan wennen. Nooit been afsteken, dat is uitstel en heb je dus niets aan.

En sinds wanneer is het niet goed dat een paard gevoelig is aan het been? Ik zou er juist blij mee zijn.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 14-02-14 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:42

Ik ben het helemaal eens met de instructeur. Zo doen wij dat met zadelmakmaken ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:42

Ik longeer altijd met losse beugels voor ik erop stap idd vanwege de overreactie op het been die je anders krijgt. Maar ik ben ook veel bezig met desensibiliseren voor ik opstijg, ook dingen als een longeersingel met landbouwplasticslierten aan de ringen gebonden etc.
Ik ben het niet eens met Deugenietje, een paard wat angstig is voor het been kan hele nare ongelukken geven waarvan je ze bijna niet meer mak krijgt, bijv: paard schrikt ergens van, maakt een flinke sprong opzij, ruiter beweegt mee maar raakt het paard met been/beweegt been/klemt misschien zelfs even aan om balans te houden, paard schrikt zich het apelazerus en gaat helemaal van kiet, ruiter valt eraf, paard schrikt daar ook nog eens van,..
Dan heb ik liever dat ze van kiet gaan aan de longe op stijgbeugels, laten rennen tot hij ontspant omdat hij merkt dat er verder niks gebeurt, longeur kan positief afsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:43

Ik zou ze inderdaad even aan elkaar knopen met een stro touwtje oid, dan vind ik het helemaal geen slecht advies.. zou het wel sneu vinden voor het paard als die dingen zo hard zitten te klapperen dat hij flipt, dat is natuurlijk niet de bedoeling lijkt mij!

Lotte2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:43

Het lijkt me niet zo een heel goed idee

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:45

Toen ik die van mij kreeg was hij ook extreem gevoelig op alles, dus ook op been. Ik ben wel angstig met rijden dus ging ik onbewust mijn benen afsteken. Nu laat ik als ik hem voor het rijden longeer de beugels inderdaad los hangen en met dressuurmatig rijden gebruik ik mijn benen gewoon.(wel nog voorzichtig) als hij nu ontspannen is met rijden kan ik gewoon mijn benen laten hangen en voorzichtig gebruiken, terwijl hij als ik dit in het begin deed er bijna vandoor vloog. Het longeren deed ik echt maar heel weinig, alleen als ik voor het rijden longeerde omdat hij heel hyper was of dat ik een beetje bang was en hem wat rustiger wilde hebben. (In het begin vooral, nu eigenlijk nooit meer om die laatste reden gelukkig)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:45

anneliesdj schreef:
En sinds wanneer is het niet goed dat een paard gevoelig is aan het been? Ik zou er juist blij mee zijn.

Als hij al over de mik gaat als je er alleen maar opzit zonder te bewegen en je raakt hem niet eens aan met je been is dat niet fijn, dat is heel iets anders dan gevoelig aan het been.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:46

Hoe is het paard verder in omgang, met poetsen en hoe is het dier zadelmak gemaakt, door jou?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:46

Ik zou niet met de beugels uit gaan longeren, maar de basis meenemen met een longeersingel waar een paar fender stootwillen aan hangen. Het oppervlak van een paar stijgbeugels is te klein en de stijgbeugels te licht, die wapperen alle kanten uit.

Dus longeersingel om, twee boeien aan de longeersingel knopen en gaan longeren. De druk en het geklapper van de stootwillen imiteren druk en geklapper van benen. Paard kan alle kanten uit, bokken, rennen en uit zijn dak gaan zonder dat er een persoon op zit die er af kan vallen. Hij went er vanzelf aan.

Afbeelding

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:47

Ik ben het ermee eens!
Doen wij hier altijd gelijk, daar wennen ze heel snel aan. Dan reageren ze er al snel niet overgevoelig meer op. Vaak helpt het ook om met een Pessoa te longeren, dan voelen ze ook op verschillende plaatsen van alles tegen het lichaam.

ambre

Urielle schreef:
anneliesdj schreef:

Als hij al over de mik gaat als je er alleen maar opzit zonder te bewegen en je raakt hem niet eens aan met je been is dat niet fijn, dat is heel iets anders dan gevoelig aan het been.

Hij moet wel aan het been zijn idd,niet wegschieten voor het been.
Hoe moet je zo'n paard anders ooit gaan sluiten?

anneliesdj

Urielle schreef:
anneliesdj schreef:

Daar heeft ts niets over gezegd, het paard is al gereden onder de man, dus lijkt mij dat hij het zadelmak maken al gehad heeft.