Moet hand loslaten, maar dit lukt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ymkeerica

Moet hand loslaten, maar dit lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:05

Hallo allemaal,
(Ik heb geen idee of het hier goed staat)

Ik rijd nu met mijn pony L1 en train richting het L2.
Ik zit tijdens het rijden veel te veel aan mijn linker hand, hierdoor zit ik mijn pony in de weg. Zo lukt het bijvoorbeeld niet goed om rechter stelling en buiging te krijgen. Met instructrice zegt; probeer links los te laten, maar dit lukt gewoon echt niet. Het klinkt eigenlijk best raar, want ik moet gewoon heel veel moeite doen om mijn linker had los te laten. Ik bedoel niet helemaal los laten, maar de druk eraf halen en dat dan ook zo te houden.
Nu is mijn vraag,
Is er nog iemand die ook z'n zelfde probleem heeft of had?
En hoe zou ik het kunnen oplossen?

Ik ga nu eerst al proberen om mijn linker teugel met 2 vingers vast te houden zodat ik minder druk kan zetten. Maar dit is natuurlijk ook niet ideaal met rijden.

Zijn er manieren dat je je handspieren beter onder controle kan krijgen. Of moet ik m'n armen/handen sterker maken?

Groetjes Ymke :) Ik ben trouwens linkshandig met schrijven enzo.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:40

Ik heb het zelfde maar dan met rechts :o en met links kan ik moeilijk contact houden.
Je moet er zelf heel bewust mee bezig zijn, en proberen bij ieder figuur,wending, hoek, overgang er aan denken dat je op links niet te veel drukt zet en op rechts goed contact houden.
Valt niet mee, dat weet ik!
Maar merk dat dat goed werkt.

Wat ook handig is als er iemand staat te kijken even vragen of ze geregeld links los tegen je zeggen....

Zelf merk ik altijd zodra ik mijn paard weer op 2 teugels heb dat ik wel gelijk contact heb en niet meer sterk ben.

Verder kan je de gebruikelijke dingen die je normaal met links doet meer met rechts gaan doen, bijvoorbeeld mok vast houden of tandenpoetsen.

Moonlight17

Re: Moet hand loslaten, maar dit lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:51

Ik heb het probleem ook dat ik rechts heel veel druk heb en links bijna niks. Wat ik nu doe is als ik rechtsom rij m'n linker teugel met vrij veel druk voor mijn gevoel te rijden en m'n rechter teugel helemaal los te laten. Nou loopt mijn paard daar momenteel totaal scheef door en dus kijkt ze de hele tijd tegen de wand van de bak. Hierbij maak ik ook tegelijkertijd haar zwakkere spieren sterker, die vanwege mijn probleem ontstaan. Heel irritant en moeilijk in het begin. Daarna probeer ik lichtjes mijn rechter teugel erbij te pakken en haar recht te gaan rijden.
Weet niet of je er wat aan hebt, maar voor mij werkt het. Merk dat ik steeds makkelijker mijn rechterhand los begin te laten en m'n linker vaster begin te houden.

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:57

Heel erg bedankt voor de tips! Ik ga morgen gewoon jullie tips proberen.
Dat van gebruikelijke dingen met mn andere hand doen vind ik wel een hele goede, dat ga ik zeker ook meenemen. :)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:01

Het heeft geen zin om puur je hand te gaan trainen. Het loslaten moet in je hele arm gebeuren.
Goed dat je er druk mee aan het oefenen bent! Succes!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:02

Ymkeerica schreef:
Heel erg bedankt voor de tips! Ik ga morgen gewoon jullie tips proberen.
Dat van gebruikelijke dingen met mn andere hand doen vind ik wel een hele goede, dat ga ik zeker ook meenemen. :)

Succes, ik ga er morgen ook weer mee verder ;)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:05

Ik heb precies hetzelfde! Kreeg als tip van mijn instructrice om meer met mijn been naar die hand te rijden. Vind het zo ontzettend moeilijk, maar de laatste tijd gaat het steeds beter! Ook steek ik gewoon die hand wel eens naar voren of rijd ik gewoon even met 1 hand, puur om voor mezelf even te weten dat ik moet loslaten.

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 19:16

nadja15 schreef:
Ik heb precies hetzelfde! Kreeg als tip van mijn instructrice om meer met mijn been naar die hand te rijden. Vind het zo ontzettend moeilijk, maar de laatste tijd gaat het steeds beter! Ook steek ik gewoon die hand wel eens naar voren of rijd ik gewoon even met 1 hand, puur om voor mezelf even te weten dat ik moet loslaten.

Ik rijd al genoeg met m'n been naar m'n hand. M'n hand naar voren steken is ook geen optie dan ben ik namelijk al het contact kwijt. Maar ik vind het wel fijn hoor dat je jou ervaringen zegt! Dat kan alleen maar helpen! :)

Ik heb trouwens net met mijn rechterhand wat gedronken, het is nog niet echt een succes :P Maar dat went vast wel,, haha!

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:40

Ik heb echt precies hetzelfde! Moet zeggen dat het nu nadat ik er een tijdje goed op heb gelet (het enige waar ik aan denk tijdens het rijden is "links loslaten" :+) het al beter gaat. Moet wel zeggen dat tijdens de moeilijkere oefeningen ik heel snel links weer enorm sterk word.

Het is nog lang niet over, maar het begint voor mijn gevoel al de goede kant op te gaan. Moet ook zeggen dat het op wedstrijd meestal ook beter gaat, minder tijd om links heel strak te houden denk ik :Y)

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:50

Moonlight17 schreef:
Ik heb het probleem ook dat ik rechts heel veel druk heb en links bijna niks. Wat ik nu doe is als ik rechtsom rij m'n linker teugel met vrij veel druk voor mijn gevoel te rijden en m'n rechter teugel helemaal los te laten. Nou loopt mijn paard daar momenteel totaal scheef door en dus kijkt ze de hele tijd tegen de wand van de bak. Hierbij maak ik ook tegelijkertijd haar zwakkere spieren sterker, die vanwege mijn probleem ontstaan. Heel irritant en moeilijk in het begin. Daarna probeer ik lichtjes mijn rechter teugel erbij te pakken en haar recht te gaan rijden.
Weet niet of je er wat aan hebt, maar voor mij werkt het. Merk dat ik steeds makkelijker mijn rechterhand los begin te laten en m'n linker vaster begin te houden.

Dit heb ik idd ook in het begin gedaan met het losrijden, rechts niets mee doen en meer op links rijden en zodra ik merkte dat mijn paard links ging aannemen kon ik rechts en voorzichtig bij gaan gebruiken. Na een paar keer zo gereden te hebben nam ze links veel makkelijker aan.

Maar het zal altijd moeilijk blijven en moet er bewust mee bezig blijven.
Zeker met nieuwe dingen ben ik geneigd om weer vast te pakken.

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 19:59

Rosanneh1 schreef:
Ik heb echt precies hetzelfde! Moet zeggen dat het nu nadat ik er een tijdje goed op heb gelet (het enige waar ik aan denk tijdens het rijden is "links loslaten" :+) het al beter gaat. Moet wel zeggen dat tijdens de moeilijkere oefeningen ik heel snel links weer enorm sterk word.

Het is nog lang niet over, maar het begint voor mijn gevoel al de goede kant op te gaan. Moet ook zeggen dat het op wedstrijd meestal ook beter gaat, minder tijd om links heel strak te houden denk ik :Y)

Dat herken ik ook! Zodra ik even wil afwenden om een stukje te wijken dan zit ik al weer aan links en dat komt ze met een abnormale stelling door de wending en dan doe ik er ongeveer 10 m over om haar weer recht te krijgen omdat ik links niet los kan laten. En dan heb ik haar weer weg en dan kan ik nog net even een paar pasjes wijken meenemen.
Op wedstrijd gaat heb ik er eigenlijk ook bijna geen last van. Best wel gek eigenlijk. Ga ik opletten of ik dan anders rij ofzo. :wow:

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:45

Tijdens het rijden zijn wij gewend om de kant waar het paard sterker is vast te pakken Mijn paard hou ik links vast Ik rij ook wel regelmatig op een paard wat rechts vasthoud En dan pak ik dus ook makkelijker rechts vast
Misschien kan je een keer op een paard wat juist rechts vastzit kijken hoe het dan is !!!

Valt je paard ook makkelijker over de linkerschouder of door het linkerbeen

Je kan juist je paard losmaken van je linkerbeen en linkerhand en de druk op rechts nemen Probeer je paard wat buigingsoefeningen te laten doen ook op de lange zijdes (geen sv of sb alleen stelling) En dan echt je rechter elleboog?schouder wat meer naar achter om die druk te krijgen terwijl je voor je gevoel in die buiging je linkerhand wat naar voren steekt en toch de buigingEen paard kan namelijk alleen echt mooi buigen als de binnenschouder vrij is en het gewicht meer gedragen word door de buitenkant Vergeet niet met je linkerbeen te begrensen dat je niet naar binnen valt Als je een bak hebt met spiegels kun je mooi mee kijken begin hier anders mee in stap dan maak je het jezelf wat makkelijker

dit kan je rechtsom natuurlijk ook doen met contra stelling net iets binnen hoefslag rijden en af en toe doorbuigen naar die linkerkant zoals boven omschreven En verder veel slangevoltes achtjes voltes openen sluiten enz

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:51

een bokriempje aan je zadel vastmaken en daar je linkerduim door steken... dan kan je niet teveel terug werken...
ik heb hem voor de zekerheid aan mijn zadel zitten, en gebruik hem vooral met aangalloperen nog.. ik word af en toe nog wat chaotisch met aangalopperen..

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:03

keshia schreef:
een bokriempje aan je zadel vastmaken en daar je linkerduim door steken... dan kan je niet teveel terug werken...
ik heb hem voor de zekerheid aan mijn zadel zitten, en gebruik hem vooral met aangalloperen nog.. ik word af en toe nog wat chaotisch met aangalopperen..

Dit is een hele goede !!!!

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 08:00

dresjoepie schreef:
Tijdens het rijden zijn wij gewend om de kant waar het paard sterker is vast te pakken Mijn paard hou ik links vast Ik rij ook wel regelmatig op een paard wat rechts vasthoud En dan pak ik dus ook makkelijker rechts vast
Misschien kan je een keer op een paard wat juist rechts vastzit kijken hoe het dan is !!!

Valt je paard ook makkelijker over de linkerschouder of door het linkerbeen

Je kan juist je paard losmaken van je linkerbeen en linkerhand en de druk op rechts nemen Probeer je paard wat buigingsoefeningen te laten doen ook op de lange zijdes (geen sv of sb alleen stelling) En dan echt je rechter elleboog?schouder wat meer naar achter om die druk te krijgen terwijl je voor je gevoel in die buiging je linkerhand wat naar voren steekt en toch de buigingEen paard kan namelijk alleen echt mooi buigen als de binnenschouder vrij is en het gewicht meer gedragen word door de buitenkant Vergeet niet met je linkerbeen te begrensen dat je niet naar binnen valt Als je een bak hebt met spiegels kun je mooi mee kijken begin hier anders mee in stap dan maak je het jezelf wat makkelijker

dit kan je rechtsom natuurlijk ook doen met contra stelling net iets binnen hoefslag rijden en af en toe doorbuigen naar die linkerkant zoals boven omschreven En verder veel slangevoltes achtjes voltes openen sluiten enz

Ja mijn pony valt idd snel door links, en omdat ik mn linker hand dan zo moeilijk kan ontspannen reageert ze niet goed op mn recht been.

Heel erg bedankt voor je tips, dit ga ik zeker meenemen!

Dat van het bokriempje is ook een goed idee!

desiree91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:34

Hier precies hetzelfde probleem. Pak veel te veel op links waardoor paardlief best belemmerd wordt. Ze gaat hierdoor ook scheef lopen.
Mijn tip: pak die linker teugel toch maar met 2 vingers vast. Je zegt dat is niet ideaal met rijden. Maar goed ook, want dat is precies de rede waarom je vastpakt. Omdat t anders niet fijn voelt. Hierdoor hou je vanzelf rechts ook meer erbij. Want je zult wel moeten. Ik doe dit nu een week en wat een verschil! Paard is rechter en losser. soms als mijn linker hand de buiten teugel is dan pak ik m wel gewoon normaal vast.
Even volhouden maar t werkt wel echt!
succes!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:09

Ik heb zelf de neiging om links teveel vast te houden en dit komt vanuit mijn schouder. Die kan ik gewoon minder goed meebewegen.
Wat mij heel erg goed helpt is af en toe een privéles, waarbij mijn paard aan de longeerlijn vast zit. Mijn instructrice zorgt dan ook voor het tempo. Hierdoor hoef ik me zelf alleen maar te focussen op mijn eigen lijf. Ik ben dan een hele les bezig met de ontspanning in mijn armen. Hierdoor ben ik al een stuk losser geworden in mijn armen.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:37

ja heb ik ook gehad en daardoor zette mijn paard zich ook vast/werd sterk op die hand.
En viel er ook doorheen.
Dit heb ik de eerste keren heel overdreven moeten oplossen door dit te doen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-DYRO4WYI.jpg
En dit steeds kleiner maken.
Het enige wat je echt moet en kan doen is tegen jezelf zeggen los laten.
En jezelf controleren of je ook daadwerkelijk ontspanning hebt in die hand.
En ook wat dresjoepie zegt dat moet je ook aanhouden.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:45

Je moet ook durven loslaten, als het ware, en ik denk dat dat er ook mee te maken kan hebben. Wij rijden soms de, wat wij noemen, "buitenteugeloefening", wat inhoudt dat je alleen contact neemt op de buitenteugel en de binnenteugel helemaal los laat (kijk wel even goed of de teugel niet te lang is waardoor je paard er in kan stappen!). Op deze manier kun je oefenen je paard mooi op de buitenteugel te sturen.

Ik denk dat deze oefening ook wat voor jou kan zijn! Ga maar eens linksom rijden en laat links helemaal los, dit helpt je om over die "drempel" van het loslaten heen te komen. Op de rechterhand heb je alleen je linkerteugel en dan merk je het snel genoeg als je links teveel vasthoudt, want dan trek je je paard krom ;) Op die manier kun je op die hand gaan uitzoeken wat nou daadwerkelijk de juiste spanning is die je nodig hebt voor een recht paard.

Succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:09

Kijk ook naar waar je vasthoudt. Dit kan je schouder, je elleboog, je pols of een combinatie zijn. Wat ook wilt helpen is met een zweepje/stokje tussen je handen rijden. Zo beinvloedt wat je rechterhand doet, ook je linkerhand en kun je dus niet aan 1 kant sterk zijn, de andere hand gaat altijd mee.
Ook wordt je je dan weer iets bewuster van wat er bedoelt wordt met: 'met 2 handen rijden'.

LucieDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:30

Ik had hetzelfde probleem op links, het was heel frustrerend! Ik heb veel lessen genomen en echt doorgezet tot dat ik mijn hand gewoon 'los' kon laten. Het gaat nu veel beter!