Bandiet zijn 1ste HAW!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mary_X

Bandiet zijn 1ste HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 17:27

Hallo bokkers!

Ik stel jullie voor,
El bandido!
Hij is een opgewekte 10 jarige ruin waar nooit veel mee gedaan is.
Hij is zeer pittig maar spijtig genoeg ook schichtig.

Sinds kort rijd ik hem terug. Ik heb hem een dik jaar geleden ook even bereden tot er iemand was die hem huurde. Dit ging super samen, maar spijtig genoeg moest ze stoppen.
We zitten nog maar op niveau E maar ik weet dat hij veel meer kan.
Hij heeft ten slotte heel ruime gangen en wilt altijd werken.
We hebben sinds kort onze tweede winterwedstrijd mee gereden.
Ik was super trots op hem, ben tot aan het jurytafeltje geraakt!! *\o/*
(dit was hiervoor een echte uitdaging)

El Bandido is een BWP.
Spijtig genoeg zoekt hij iemand die hem zou willen huren/ halve stal.
Hij heeft een roepnaam, Bandiet.
Hij kreeg zijn naam wel erg toepasselijk, hij was toen hij een veulen was een echte boef. Op zijn moeder staan en springen was geen zottigheid.
Tijdens het zadelmak maken wou hij nooit lopen, nu is dit HEEEEEL wat anders :D
Hij heeft zoals ik al zei een super karakter.

Hier wat foto's.

Bandietje was hier 2 jaar, dit is op de hengstenkeuring:
Afbeelding

Een dik jaar geleden ging het zo:
(slechte kwaliteit^^)
Afbeelding

Een maand geleden begon ik terug met het rijden.
Zo zag het een paar weken verder eruit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verleden weekend gingen we dan voor de 2de keer op wedstrijd. Er was super veel wind dus ben fier op hem dat hij zo flink was. Hij is maar 2x weg geschoten & hier had ik hem direct terug dus ME HAPPY!! <3
Afbeelding
Afbeelding

beetje wind ;)
Afbeelding

Super geslaagde dag eindigt bij hem altijd door overal naar te kijken :P
Afbeelding

(ik deed die dag met nog een ander paard mee waar ik een 1ste plaats me behaalde. Deze rozet is natuurlijk voor Bandiet, dit omdat hij de prijs had gewonnen van flinkste paard van de dag! (volgens mij dan toch :D )
Afbeelding

Zo dit was Bandietje!

minpuntjes:
- ik moet werken aan ontspanning in de hals en door de rug
- ik moet rechter zitten (durf achterover te leunen)
- handen meer omhoog
- beter aan het been

blijf aub. vriendelijk.
Danku voor het lezen!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:30

Leuk paard!
Maar bij beter aan het been denk ik aan spoor af en zweep eraan.
Been = reactie.
Bij geen reactie? Been + tik. Dit blijf je consequent doen, totdat ie het snapt.
Sporen maken hem niet beter, maar juist dood aan het been.

Succes!

Mary_X

Re: Bandiet zijn 1ste HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 17:34

Ik heb sporen aan gewoon om hem eens een prik te kunnen geven als hij opzij moet ofzo.
Het is trouwens al fel verbeterd, we werken eraan ;)
toch bedankt!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:54

Ook dat kan je het beste zonder spoor doen.
Opzij moet niet doormiddel van je spoor, maar gewoon door druk van je kuit :).

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:56

Ess_Ramona schreef:
Ook dat kan je het beste zonder spoor doen.
Opzij moet niet doormiddel van je spoor, maar gewoon door druk van je kuit :).

Als jij nu met sporen gaat rijden, zal je paard later op 'gewoon been' niet meer reageren is mij altijd geleerd. Ik zou aanraden om ze af te doen en dat punt mee te pakken tijdens de training :j

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:59

Jeetje wat lijkt hij mager en arm bespierd. Terug naar de basis. Over de rug rijden. En ik zal voorlopig even blijven lichtrijden

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:32

Leuk dat je weer aan het rijden bent met hem! Ik vind je juist te ver achterover leunen op de foto's....

frietoorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:36

Je mag je bovenbeen iets meer ontspannen,Waardoor het totaal plaatje mooier en ontspannen is,Vind jou paard ontzettend gaaf.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:23

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:05

Leonie_M schreef:
Jeetje wat lijkt hij mager en arm bespierd. Terug naar de basis. Over de rug rijden. En ik zal voorlopig even blijven lichtrijden

Dat dacht ik ook.
Lekker lang en laag, en vooral ontspannen! Eerst maar eens werken aan de basis, daarna pas verder kijken..

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:13

Jemig ik vind dit er ook echt niet fijn uit zien.. Hij kan niet eens lopen lijjkt het wel hij zet zijn achterbeen zo kort neer.. Ik.zou maar is beginnen met les nemen en terug naar.het.begin.. En.sporen ben.je.echt niet.nodig, want verfijnen van.de.hulp ben je.nog.lang niet aan toe.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:23

wat had je eigenlijk voor punten? winstpunt?
foto's lijkt me niet winstpunt waardig, sorry.
hij loopt misschien leuk met zijn hoofd maar dit is absoluut niet nagevelijk. Verder mag je veel meer rechtopzitten en zelf je balans houden en niet aan je teugels door te hangen. Dit nep nagevelijk had nog wel voorkomen kunnen worden denk ik als je niet met die bijzet tussen de benen eerst reed ( geen idee hoe dat heet.. stootteugel? :+ )
ik zou wat meer los laten van voor, en hem actiever laten lopen. en dat gaat steeds moeilijker worden als je je sporen zo gebruikt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:56

Ik schrok een beetje van hoe mager hij bespierd is. Ook loopt hij niet correct nageeflijk.
Zelf mag je wat rechter op gaan zitten.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 22:04

We nemen lessen en hij is op korte tijd afgevallen hij loopt nu maar om de 3 dagen en wordt dubbel gevoerd.
Hij reageert even goed zonder sporen.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 22:06

unihorses schreef:
wat had je eigenlijk voor punten? winstpunt?
foto's lijkt me niet winstpunt waardig, sorry.
hij loopt misschien leuk met zijn hoofd maar dit is absoluut niet nagevelijk. Verder mag je veel meer rechtopzitten en zelf je balans houden en niet aan je teugels door te hangen. Dit nep nagevelijk had nog wel voorkomen kunnen worden denk ik als je niet met die bijzet tussen de benen eerst reed ( geen idee hoe dat heet.. stootteugel? :+ )
ik zou wat meer los laten van voor, en hem actiever laten lopen. en dat gaat steeds moeilijker worden als je je sporen zo gebruikt.

Het was zeker niet winstpuntwaardig. Hij had ook niet gewonnen hoor ;) Het was een oefening voor ons en dat we eens buiten kwamen. Het was een oefenwedstrijd.
Aan het recht zitten ben ik aan het werken.
Hij liep eerst met bijzetten omdat hij vaak wegschoot en hij heeft als veulen uit de weide ontsnapt en zo door de prikkeldraad van een koeienweide gelopen. been hing er maar half aan. Omdat hij in het begin dus bruusk durvde wegspringen hadden we hem de eerste weken bijzetten aangedaan dat hij dit niet kon en zo eerst een beetje spieren zou kweken. Hij heeft vaak mank gestaan op dat been door die sprongen (het was dus maar tijdelijk voor opbouw van de spieren)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:22

Mary_X schreef:
We nemen lessen en hij is op korte tijd afgevallen hij loopt nu maar om de 3 dagen en wordt dubbel gevoerd.

Mag ik vragen waarom je ze dan gebruikt?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:25

Je zadel past ook helemaal niet lekker... hij ligt veel te ver naar voren en op de schouder. Je paardje loopt ook niet echt ontspannen en het totaal plaatje vind ik niet erg fijn ogen

Ik zou je zadel eens na laten kijken! Een goed passend zadel kan vaak al wonderen doen voor het rijden :)

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 22:32

Vulina schreef:
Mary_X schreef:

Mag ik vragen waarom je ze dan gebruikt?

Ik gebruik ze niet veel, enkel als hij niet reageert op zweep en benen. Ze zijn ook enkel voor verfijning dus om af en toe eens een prikje te geven als hij bv op de voorhand terug komt zodat hij bergop moet blijven.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 22:37

zadel is aangepast op zijn rug

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:37

Ik vind het er niet fijn uitzien.
Ga ten eerste eens rechtop en ontspannen zitten en lichtrijden, dan kan je paard zich ook beter ontspannen. Ik denk dat je je handen nu beter laag kan dragen, zodat je paard weet waar zijn hals naar toe moet. Je moet je nu vooral richten op lang en laag. Even helemaal terug naar de basis. Om het je jezelf makkelijker te maken kan je longeren met laag ingestelde bijzet/touwtjes o.i.d.
Je gebruikt je sporen ook téveel, op vrijwel alle foto's gebruik je ze wel.

Ik vind je zadel er ook niet lekker uitzien. Maar omdat je zei dat het zadel volledig is aangepast aan de rug vraag ik me ook af waarom je er een bontje onder hebt, wat is de reden daarvoor?
Succes!
Laatst bijgewerkt door Fennee op 15-02-14 22:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:38

Mary_X schreef:
zadel is aangepast op zijn rug

Toch past die niet ;) een dressuurzadel hoort achter de schouder te liggen. En als die is aangepast op zijn rug vind ik het vreemd dat er een bontje onder het zadel ligt.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:39

Ik zie op je profiel dat je lesgeeft, ook aan half-gevorderden. Op welk niveau zit je zelf dan?
Zelfs ik kan zien dat het er niet helemaal ontspannen uitziet. In mijn ogen lijk je achterover te vallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:40

Als je een topic opent dan moet je ook met kritiek, positief of negatief kunnen omgaan. Je geeft je punten al aan, inderdaad, je houding kan een stuk beter. Goed naar je zadel laten kijken en je beugels langer. En daarnaast, het gaat er niet om hoe het paard er nu uitziet, je krijgt tips om hem te verbeteren, lichtrijden en laag en rond is voor dit dier het beste. Vooruit prikken is een no go , dit paard moet eerst aankomen, spieren ontwikkelen en daar kun je rijtechnisch veel aan doen maar dan moet je wel willen en niet overal je woordje op tegen hebben.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 22:40

Bon_charmeur schreef:
Jemig ik vind dit er ook echt niet fijn uit zien.. Hij kan niet eens lopen lijjkt het wel hij zet zijn achterbeen zo kort neer.. Ik.zou maar is beginnen met les nemen en terug naar.het.begin.. En.sporen ben.je.echt niet.nodig, want verfijnen van.de.hulp ben je.nog.lang niet aan toe.

Hij spoort anders wel mooi over, in stap en in draf. ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:45

Mary_X schreef:
Ik gebruik ze niet veel, enkel als hij niet reageert op zweep en benen. Ze zijn ook enkel voor verfijning dus om af en toe eens een prikje te geven als hij bv op de voorhand terug komt zodat hij bergop moet blijven.

Dan gebruik je ze verkeerd om. Je moet niet je spoor gaan gebruiken wanneer hij niet reageert op je zweep. Je gebruikt je zweep wanneer hij niet reageert op je been.

Wat bedoel jij exact met het verfijnen van een hulp? Want je voorbeeld geeft geen verfijning van een hulp aan..