Ruiter met onbalans en rugproblemen hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Ruiter met onbalans en rugproblemen hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 12:24

Hallo Bokkers,

Momenteel heb ik iemand die mijn oudere pony wel is rijdt. Deze ruiter is nog niet zolang bezig op de manege om daar enigszins de basis te leren. Daarna zou ze van mij op mijn oude pony verder mogen leren rijden als dat allemaal geregeld kan worden. Mijn pony is altijd al een hele lieve schat geweest en zal je nooit expres eraf gooien. Nou is ze laatst helaas er wel een keertje afgevallen toen mijn pony iets te enthousiast een mini hindernis sprong. Nou valt ze regelmatig en elke keer loopt ze dus weer een blessure op door haar al hebbende rugproblemen.

Nou vraag ik me af of bokt een idee heeft hoe ik haar balans oefeningen op mijn pony zonder dat ze hiervan te veel last van krijgt van haar rug?
Wat ik tot nu toe zelf heb bedacht is het afwisselen van aan de longeerlijn met en zonder zadel , zodat haar rug minder pijnlijk is als ze met zadel rijdt. Iemand ideeën??????

Srry als het verkeerd staat heb geen idee waar ik het precies moest plaatsen

evelien11

Re: Ruiter met onbalans en rugproblemen hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:38

Oefeningen voor balans en stabiliteit doen op een oefenbal.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:41

Dit topic hoort hier niet:
het topic hoort hier, ik heb getemd:
[RT] Rijtechnisch

Je zou haar aan de longé oefeningen kunnen laten doen als rondje draaien op je paard, tenen aanraken, oren aanraken etc. En dat dan in stap en draf.
Zo leert ze balans te krijgen zonder dat te forceren.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:46

Ik denk dat zitles een prima idee is. Denk wel dat zonder zadel rijden een te grote belasting kan zijn om mee te beginnen. Ik zou bij zo iemand starten met zitles met zadel, en zelfs met beugels. Denk dat je zult merken dat ze balans houden op deze manier, maar zonder haar handen te mogen gebruiken als lastig zat vindt.
Tegen de tijd dat dit goed gaat kun je dan zonder beugels gaan werken, en het zo langzaam uitbouwen.
Verder kan ze zelf haar rug stabieler maken door de spieren te trainen. Paardrijden helpt hierbij, maar zelf heb ik ervaren dat een paar keer per week op de cross trainer oefenen of zwemmen voor veel vooruitgang kunnen zorgen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:52

TAO -> RT-V

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:53

Yoga, Pilates en zitlessen ;)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:55

Werken aan corespieren, dit helpt ook bij de rugproblemen. Dit kan door pilates, maar ook gewoon iedere dag buikspieroefeningen doen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 17:22

Iedereen al vast bedankt voor de ideeën, ik zoek puur alleen oefeningen voor op de pony. Daar buiten kan ik haar haar niet echt dwingen om iets te doen als pilates etcetera. Overigens wil ik dit allemaal wel doen in overleg met haar fysiotherapeut, want ik kan ook moeilijk zeggen wat wel en niet goed voor haar is.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:43

Alles van stabiliteitsoefenening: toertje bovenop het paard en dergelijke, en zitles aan de longe. Wat mijn stabiliteit enorm heeft verbeterd is doorzitten, blijven rechtstaan en rare sta-zit variaties: sta-sta-zit, zit-zit-sta, en vanalles dat je daarrond kan verzinnen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:49

Hardcore core trainen. Heb nog wel paar leuke oefeningen. En zitlessen om de 'kracht' toe te leren passen.

Judigno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:21

Zitles werkt erg goed, maar ook balansoefeningen op zo'n grote fitnessbal :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:01

TS haar niet zonder zadel laten rijden. Is not done voor iemand met rugklachten. Idee: neem haar aan de longe. Beugels uit. Benen af laten hangen lekker ontspannen. Laat haar op haar billen zitten, verende ontspannen billen, op haar zitbeenknobbels laten zitten. Dus wijs haar erop dat ze niet achter over leunt, want dat is erg verleidelijk als je rugklachten hebt, maar uiteindelijk brengt je dat verder van huis. Dan kun je haar oefeningen laten doen, zoals met de armen draaien (molentje), hakken aan laten tikken met de handen links en rechts, knie over de wrong om de beurt, handen omhoog, handen opzij. Dit in stap, draf en galop. Wellicht vind je dit flauw , immers amazone kan al rijden, maar geloof me hierdoor wordt haar balans en zit wel een stuk beter. Elke week een uur en er zal zeer zeker vooruitgang komen. Een bokkenkoordje aan het zadel kan haar helpen om te voorkomen dat ze er af valt.
Begrepen heb ik dat zelfs de Weense ruiters nog elke week zitles hebben, dus zo flauw is het niet.