Constante aanleuning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannerocky

Constante aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 12:13

Hallo iedereen,

Ik rijd nu een paar jaartjes op een (bijna) 10jarige pony. Het is een ruin, kruising: Konik x Onbekend, 1 ding is zeker: hij is ontzettend sterk, en dringt graag zijn eigen zin door.
Hij is nu zo ver dat hij zich heel makkelijk aan mij overgeeft, hij is vrij goed aan het been, en ook tempowisselingen en overgangen doet hij goed. Wel heb ik er heel erg lang naar toe moeten werken dat hij ook maar een beetje ontspannen loopt. Hij loopt nu goed ontspannen, maar zodra ik heb een beetje druk geef in de mond, probeert hij eronder uit te komen.

Even voor de duidelijkheid: Paard heeft geen last v/d mond o.i.d., daar lees ik dan ook niet graag reacties over, want daar heb ik niets aan.

Hij hoeft van mij absoluut niet rond en perfect nagevelijk te lopen, maar ik wil heel graag, dat, ook als ik een beetje druk geef voor bepaalde oefeningen, hij ontspannen blijft en niet probeert te vluchten. Hij doet zijn hoofdje omhoog, en houd m daar het liefst. Dit is meer omdat het zijn natuurlijke houding is, als je hem ziet staan kun je ook zien dat hij zijn lichaamsbouw gewoon niet mee heeft. Hij heeft een vrij korte maar dikke hals, en écht nagevelijk lopen zit er voor hem gewoon niet in.
Ik hoop dat iemand de tip heeft voor mij om hem gewoon in een constante en goede aanleuning kan laten lopen.

Heeft iemand tips?

Ik zet er bewust geen foto's neer, omdat ik weet dat ik daar alleen maar commentaar op krijg, pony loopt niet nagevelijk etc. etc.

Hopen dat iemand een gouden tip heeft!

Alvast bedankt :)

_Marinke_

Re: Constante aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:24

Weet je zeker dat je zelf niet toch wat te sterk bent in je hand? Of onbewust toch te onrustig?

Als hij ontspannen loopt begrijp ik dat je hem dan met een los teugeltje rijd, het kan heel goed zijn dat je paard toch wat 'bang' is voor jou hand op het moment dat je wat meer wilt gaan vragen doordat je dan wat onrustig word in je hand, misschien omdat je toch niet helemaal in balans zit, of dat je wat te sterk word en daardoor te veel blijft vasthouden wat je misschien niet direct in de gaten hebt. Probeer eens heel goed op je eigen handhouding te letten dus en probeer die zo rustig en zo licht mogelijk te houden. ;)

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:34

Ik zou iemand even vragen mee te kijken wat er gebeurt. Het zou best eens zijn dat hij op de ophouding aan de voorkant reageert door zijn achterbeen niet meer goed onder zijn zwaartepunt te brengen. Dan gaat automatisch zijn hoofd omhoog om in balans te blijven. De oplossing is dan om been te geven om het achterbeen eronder te zetten zonder dat je paardje gaat denken dat hij harder moet.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 17:55

@_Marinke_ Nee, ik heb een stille hand. Ik heb les, en met mijn instructrice heb ik het er ook over gehad, het ligt op dat vlak niet aan mij.. Het is logisch dat je eerst bij jezelf gaat zoeken, maar dat is in dit geval niet het probleem.. Maar dankje!!

@DGL Ja, dat zou inderdaad kunnen, goed punt! Dankjewel!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:54

En toch zul je de fout bij jezelf moeten zoeken. Je kunt wel zeggen dat je hier bewust geen foto's neerzet, omdat je weet dat je commentaar krijgt. Dan lijkt het mij dat je weet wat er aan scheelt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:04

Vaak met een dikke en korte halzen is het idd erg moeilijk om echt nageeflijk te rijden, vaak omdat de hals simpelweg in de weg zit of te kort is.

Heb je misschien bij stil gestaan dat ie last heeft van/ vast zit in de halswervels.
Heb zelf een Haflinger die de zelfde dingen doet als die van jou. Zij heeft een hele tijd haar halswervels vast gehad, nu na fysio behandelingen is het een stuk opgeknapt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:09

sannerocky schreef:
. Ik heb les, en met mijn instructrice heb ik het er ook over gehad, het ligt op dat vlak niet aan mij.. Het is logisch dat je eerst bij jezelf gaat zoeken, maar dat is in dit geval niet het probleem.. Maar dankje!!

Door dit antwoord zie ik dat het moeilijk wordt om er iets aan te doen, de enige die iets kan veranderen ben jij aangezien jij degene bent die op de pony rijdt... als het zoals je zegt niet aan jou ligt houdt het op en is er eigenlijk geen oplossing mogelijk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 08:46

Een stille hand hoeft niet perse en zachte hand te zijn en dat je instructrice zegt dat het niet aan jou ligt zie ik verkeerd, het ligt echt bij de ruiter, het heeft met training te maken dat je paard zo sterk en stug is, wat doe je b.v aan gymnastiseren?
Wat is druk in de mond geven en waarom en wanneer geef je die druk?
Heb je het b.v al eens bitloos geprobeerd kan echt helpen mer ontspanning te krijgen, doordat als je iets vraagt er juist geen druk in de mond komt.
Kijk eens op paardenbegrijpen.nl , staan wel wat tips hoe een paard soepel te krijgen, want denk dat daar het probleem kan zitten , heb in elk geval geduld dat is het grootste sleutel woord en geef het paard niet de schuld, de schuld ligt eigenlijk altijd bij de ruiter een paard heeft geen andere keus.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 09:02

Je paard meer gymnastiseren denk ik. Geen focus op het hoofd maar op je figuren en correct je bochten (goed in tempo, stelling/ buiging, ondertredend achterbeen) door dan komt de rest van zelf.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 09:05

myk_en_shant schreef:
Vaak met een dikke en korte halzen is het idd erg moeilijk om echt nageeflijk te rijden, vaak omdat de hals simpelweg in de weg zit of te kort is.

Heb je misschien bij stil gestaan dat ie last heeft van/ vast zit in de halswervels.
Heb zelf een Haflinger die de zelfde dingen doet als die van jou. Zij heeft een hele tijd haar halswervels vast gehad, nu na fysio behandelingen is het een stuk opgeknapt.

Nageeflijkheid komt voort uit ontspanning en vertrouwen.
De halsvorm heeft hier geen enkele invloed op.

Een paard met een zware hals kan zich gemakkelijker verweren tegen de onbegrepen of onaangename inwerking van de hand.
Wanneer dit het geval is dan ben je per definitie verkeerd bezig.
Ontspanning en vertrouwen kun je niet afdwingen die verdien je.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 11:02

Goed, dankje.

Sluit dit topic maar. Ik ga in goed overleg met mijn instructrice, ik word hier verkeerd begrepen.
Jullie doen alsof ik de 'schuld' van mij af wil schuiven, dat is niet waar. Ik geef aan wat er aan de hand is, en plaats bewust geen foto's, omdat ik inderdaad weet dat er nog veel moet gebeuren ja. Niet omdat ik bang ben voor commentaar, ik plaats toch juist een topic hier, en zet mijn verhaal erin, zodat men kan reageren zónder de beelden te zien, omdat er dan misschien wél een keer iets nuttigs uitkomt.

Kan gesloten worden :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:40

Jij vraagt op iemand nog tips heeft en die krijg je.. ;)
Het eerste waar ik inderdaad aan dacht was of jij zelf, de ruiter dus, misschien toch niet iets verkeerds doet. Ik vroeg me namelijk direct af waarom het paard wel lekker ontspannen loopt wanneer je blijkbaar met een losse teugel rijd maar zodra je die wat oppakt om wat te vragen (een wending o.i.d.) komt jou paard met zijn hoofd direct omhoog. Ik vraag me dus af of je zelf dan wel continu licht blijft in je hand en een stille aanleuning kunt aanbieden. Is dat niet het geval dan vertrouwt jou paard je hand niet en zal direct zichzelf beschermen tegen jou hand, hetzij zich vaak uit in het vastpakken (oftewel gespannen houden).

Jij zegt dat het niet aan jou ligt en de mond van het paard ook goed is nagekeken. Dan zou ik denken, zit het hem niet ergens in de rug of de motor? Problemen in de mond ontstaan vaak ook door problemen in de achterhand / rug. Is dat ook allemaal goed nagekeken en zitten er geen blokkades??? Is dat niet het geval, rijd je het paard dan wel actief genoeg en mooi over de rug?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je instructrice ervan zegt... Krijg een beetje het idee dat zij ook niet goed meer weet wat ze hier nou mee aan moet. Niemand wil jou overigens hier de grond in boren of iets, iedereen die hier gereageerd heeft wil je gewoon helpen. En ik moet zeggen dat ik hele nuttige berichten heb gelezen! ;)

Overigens kan het helpen om juist wel foto's of nog het liefst een filmpje te plaatsen, dan kunnen anderen ook zien wat er precies gebeurt en zien ze misschien dingen die je instructrice over het hoofd heeft gezien. Je word echt niet de grond in getrapt omdat jij en je paard nog veel moeten leren.. Elke ruiter maakt fouten en dat is niet erg, daar leer je van! Het is alleen wel erg wanneer je weet dat je fouten maakt maar ze het liefst in de doofpot stopt en er niks aan veranderd. ;)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:22

Simpelman, ik ben deels met je eens het moet ook vanuit de ontspanning komen.
Maar mijn ervaring is ook al loopt een paard nog zo ontspannen als het maar kan, de dikte en de lengte is wel bepalend in hoever en paard kan nageven.

Soms zit de massa in de weg en ja ik spreek uit ervaring.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:33

[quote="sannerocky"]@_Marinke_ Nee, ik heb een stille hand. Ik heb les, en met mijn instructrice heb ik het er ook over gehad, het ligt op dat vlak niet aan mij.. Het is logisch dat je eerst bij jezelf gaat zoeken, maar dat is in dit geval niet het probleem.. Maar dankje!!

Maar als je les hebt en je instructrice weet van deze situatie af waarom word er dan niets aan gedaan ?

Ik ben het met simpelman eens werk eerst aan ontspanning maar zoals mijn voorganger ook al zei kan een dikke hals wel iets wat tegen werken in het dragen van de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:30

Ik mis het hele stukje been hier? Als je een weerstandbiedende hand geeft kan een paard wijken voor die druk door enkel zijn hoofd omlaag te doen en zo de druk te ontzien maar dat is niet wat je wilt. Wat je wilt is dat het paard nageeft in het hele lijf, je begint al verkeerd door een weerstandbiedende hand te geven, geeft eerst been zodat het paard de neiging krijgt om meer voorwaarts te gaan lopen, hij zal zijn passen groter maken en zo de hals langer maken en meer druk geven op de teugels. Dan kom jij met een weerstandbiedende hand en zit, je zegt tgen je paard 'nee ik wil niet dat je harder gaat, ik wil dat je rond gaat', dus eerst voorwaarts, dan neerwaarts. Als het paard tegen je hand aan blijft lopen mag je je hand wel sluiten maar moet je ook met je been tegen de hand aan blijven rijden en als het ware met je been hem naar die ontspanning duwen. Dit help je mee doordat het paard door jouw been actiever gaat stappen, hij wil zijn passen groter maken dus zal hij zijn bekken moeten gaan kantelen en de rug los moeten gaan laten, wanneer hij dat aan de achterkant doet zal hij dat ook aan de ovorkant gaan doen, de rug loslaten en de hals laten vallen en de kaak ontspannen.
Als hij hier tegen de hand komt, zijn hals erop zet en gaat lopen, moet je hem uitdagen in het lijf los te laten, houdt de weerstand biedende hand maar blijf met je been naar je hand toe rijden, houdt geduld en ga niet trekken, je wilt immers dat je paard vertrouwen krijgt in je hand. Probeer met je zit het tempo op te vangen.

dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, je moet namelijk 3 hulpen onafhankelijk gebruiken. Wat het vaak makkelijker maakt is om dit op de volte te doen, let dan ook op dat je binnenhand niet terug gaat werken maar dat je de binnenhand naar binnen plaatst, want anders krijg je ongelijke druk in de mond en zal je paard weer enkel de druk gaan ontzien door het hoofd opzij te doen of achter de teugel te kruipen oid.

Het is overigens niet altijd zoals ik het schets, de meeste paarden vinden het heel moeilijk om achter mee te komen waardoor je eerst aan die ontspanning aan de voorkant begint en pas als het paard daar ontspant de achterhand meer aan het werk kunt gaan zetten, maar blijf naar die hand toe drijven met been, dat is de enige manier en houdt hierin geduld. Je mag best wel doordrukken met je been maar niet terugtrekken met hand.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 13:42

Sorry dames voor mijn botte reactie, was inderdaad niet zo netjes van mij :+ Ik waardeer jullie hulp!

@_Marinke_ Oke, dankjewel! Nee, pony heeft geen blokades oid.. Hij loopt zeker actief genoeg, maar over de rug is soms nog lastig..

@Jolien Ik snap je! Ik snap dat je het idee hebt dat ik per se druk wil hebben in de mond, zo bedoelde ik dat eigenlijk niet. Ik zit niet te trekken in de mond, maar soms heb je wel wat druk nodig in de mond. Het is niet dat hij meteen schrikt en zijn hoofd recht in de lucht gooit, maar ik merk gewoon dat hij wat gespannen wordt als ik wat druk geef. Rijden heeft veel met zit en been te maken, maar je hebt natuurlijk niet voor niets een bit in de mond denk ik dan.. Je kunt remmen met je zit, daar ben ik veel bezig, steeds meer rijden op mijn zit, maar als het paard niet doet wat je wil, dan pak je de teugels erbij en geef je daarbij een hulp. Dat is over het algemeen de druk die ik geef. Daar heeft ie dus soms wat moeite mee..

Ik heb morgen les, en ik ga proberen wat je zei Jolien, kan me er in vinden namelijk!

Dankjulliewel :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:30

Beste TS
Normaal reageer ik niet op rijtechnische vragen, omdat ik mezelf niet bekwaam genoeg vind om andere mensen advies te geven.
Maar iets in jouw vraag zette me aan het denken dus ik moest gewoon reageren

Iedereen is het bij dressuur eens met de volgende bewering:
Als er achter iets mis is dan voel je dat aan de voorkant.
Maar een veel gemaakte denkfout op Bokt is dat deze bewering wordt omgedraaid en dat mag niet. (Dat gaat tegen de regels van de logica in). Denk maar aan een bewering zoals:als het regent dan is de stoep nat. Dat is waar. Maar als je het omdraait als de stoep nat is dan regent het is natuurlijk niet altijd waar.

Als er blokkades zijn in het lijf vh paard dan voel je dat in nek/hals/kaak.
Maar als er blokkades zijn in nek/hals/kaak dan kan het zijn dat er blokkades zijn in het lijf maar soms zijn er gewoon blokkades in nek/hals/kaak.

En dat was eigenlijk jouw vraag. Niet omdat jij excuses wilde maken maar gewoon de vraag is het mogelijk. En ik zeg dus ja dat is mogelijk.

Wat zou kunnen is dat jouw paardje gezien zijn bouw wat weinig ruimte heeft bij zijn kaak zodat zijn oorspeekselklier snel klem komt te zitten. Je schrijft ook niet wat je paard eerder heeft gedaan. Maar als hij geleerd heeft om zich schrap te zetten tegen dit gevoel en is gaan hangen op het bit of is gaan trekken dan zal hij zijn onderhalsspieren hebben ontwikkeld (sterk zijn zeg jij). Dan is er nog minder ruimte voor de oorspeekselspier.

Als dit het geval is dan kun je eigenlijk al niet goed stelling vragen. Het rijden van voltes etc. wat hierboven wordt voorgesteld om te gymnastiseren is dan zinloos. Als je geen stelling kunt vragen krijg je nooit buiging. Ook zal voorwaarts rijden niet altijd de oplossing zijn. Je krijgt dan alleen maar meer druk en dus meer spanning.

In de klassieke dressuur (zoals in Wenen) controleren ze daarom ook altijd op blokkades van voor naar achteren. Klinkt raar want je moet van achteren naar voren rijden, maar toch is dit zo. Ik verzin dit echt niet. Dus wat ik zeg is heel klassiek.

Als je het idee hebt dat wat ik zeg je kan helpen dan pb je me maar en dan zoek ik wel wat dingen waarin dit wat duidelijker wordt uitgelegd dan ik het kan en wat je er aan kunt doen. Is wel een lange weg maar je leert er veel van.

O ja nog 1 vraagje. Snapt je paard wel wat je bedoelt met weerstand bieden, namelijk dat hij moet nageven? Als je halthoudt en je paard staat in een voor hem ontspannen houding geeft hij dan na als je de teugels op contact neemt en je hand sluit/lichte druk geeft? Als hij daar al tegenin trekt in halthouden dan zal hij het in beweging ook niet snappen.

Dus ik zeg niet dat het advies van bv Joolien niet zou kloppen ik zeg dat er misschien nog wat stappen aan vooraf moeten gaan.

Als je niks van dit alles herkent dan spijt het me dat ik je met een lang verhaal heb lastig gevallen. Als je wel wat herkent dan pb je me maar. Ik heb dan wel wat tips.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:09

Het is moeilijk een paard met een ongunstige (korte, zware, verkeerd aangezette) hals nageeflijk te rijden maar zeker niet onmogelijk. Ieder gezond paard kan nageeflijk gereden worden. Het vraagt wel aanzienlijke skills van de ruiter om een paard dat al bevestigd is in een verkeerde houding - en dat kan dus ook zijn eigen voorkeurshouding zijn, zeker bij een minder functioneel exterieur- te corrigeren. Dit moet met veel geduld en gevoel gebeuren, vanuit een basis van vertrouwen en ontspanning. Ik zou er persoonlijk on dit geval voor kiezen het paard een tijdje te laten trainen door een goede trainer met ervaring op dit gebied.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 06:21

myk_en_shant schreef:
Simpelman, ik ben deels met je eens het moet ook vanuit de ontspanning komen.
Maar mijn ervaring is ook al loopt een paard nog zo ontspannen als het maar kan, de dikte en de lengte is wel bepalend in hoever en paard kan nageven.

Soms zit de massa in de weg en ja ik spreek uit ervaring.

Nageeflijkheid heeft niets met de hals te maken.
Het is ontspanning en vertrouwen, het komt vanuit de stuwende achterhand.

Wanneer een paard niet nageeft heeft het daar een reden voor.
Het begrijpt niet wat het met de weerstand die de hand biedt aan moet.
Net zoals wanneer iemand zacht tegen jou aanduwt, je gaat dan eerst weerstand bieden.
Dit moet je even uitleggen en belonen.
Of, het kan de gevraagde houding of beweging niet uitvoeren, dat vraagt tijd en moet progressief gebeuren.

Stugge paarden met een korte hals hebben veel meer moeite met de gymnastiek die we van ze vragen en tegelijkertijd kunnen ze zich door hun lichaamsbouw gemakkelijker tegen de inwerking van het bit verzetten.
De opbouw van dit soort paarden duurt veel langer.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 08:42

Ik lees echt hele nuttige berichten, dankjewel.

Ja @hermelientje, ik kan me heel rg vinden in jouw post, dankje. Het klinkt allemaal super logisch.. Je vroeg over wat er met het paardje in het verleden is gebeurd:
Hij liep, en loopt nog steeds af en toe, voor de kar, met de eigenaar. Hij rijd recreatief vooral, nageven heeft ie nooit gedaan/hoeven doen. Ja daardoor is zijn onderhals sterk geworden ben ik bang.

Over het halthouden, hij snapt het wel, en na een paar seconden geeft hij ook na. Maar hij gebruikt dat meer als een vluchtreactie heb ik het idee, wamt bij het wegstappen loopt hij er weer doorheen. Of ik nou dezelfde druk geef en hem meteen vanuit de achterhand actief weg laat stappen, nageven is er niet bij.

Gister heb ik les gehad van een andere instructrice, wat al een stuk beter ging, zij heeft mij gewezen op wat foutjes in mijn houding. Ik zet mijn linkerhand teveel vast.. Sorry voor de botte reacties dus dat ik niets fout doe :+ heeft iemand tips daarvoor? Vind het lastig om die hand los te laten. Niet zozeer dat er dan extreem meer druk op de pony's mond komt zei ze, maar ik moet die hand gewoom meer ontspannen..

Ik heb de hele les gedaan wat iedereen hier zij, van achter naar voren rijden. Dit ging al best goed! Maar toch ben ik bang dat dit zo blijft en er ook op die manier geen vooruitgang in komt.. Ik ga overleggen of hij niet eens nagekeken kan worden..

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:23

Super dat je weer lekker aan de slag kan nu. Nakijken is nooit weg, maar vergeet ook niet dat het paard niet ineens in een heel andere houding kan gaan lopen. De spieren moeten langzaam oprekken en/of sterker worden.
Daarnaast is een heel groot deel nu afhankelijk van jouw timing. Precies op het juiste moment been geven, een ophouding geven en uiteraard nageven in je hand. Je moet gaan voelen wat er wanneer niet goed gaat en aan de hand daarvan een hulp geven om je paardje te corrigeren. En dat is hardstikke moeilijk...

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 22:35

Snap ik, paardrijden is zo makkelijk nog niet haha..

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:55

Hihi, ach als het te makkelijk zou zijn is het ook geen uitdaging meer :D