Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
) Kyno schreef:Een van de mooiste docu's die ik ooit heb gezien. Goed dat je hem plaatst. Dat maar vele mensen hier aandachtig naar willen kijken want helaas zie ik nog bijna dagelijks 'that pain that echo's over and over'.... Maar weinig paardeneigenaren die dat daadwerkelijk zien, helaas. (Daadwerkelijk toegevoegd in deze zin omdat uiteraard iedereen van zichzelf vindt dat hij/zij goed naar zijn paard kijkt... Maar is dat wel echt zo?)
Kuggur schreef:Kyno schreef:Een van de mooiste docu's die ik ooit heb gezien. Goed dat je hem plaatst. Dat maar vele mensen hier aandachtig naar willen kijken want helaas zie ik nog bijna dagelijks 'that pain that echo's over and over'.... Maar weinig paardeneigenaren die dat daadwerkelijk zien, helaas. (Daadwerkelijk toegevoegd in deze zin omdat uiteraard iedereen van zichzelf vindt dat hij/zij goed naar zijn paard kijkt... Maar is dat wel echt zo?)
Jijzelf inbegrepen...
Sassol schreef:En dat als je optimaal met en van je paard wilt genieten, je niet met prestatie en uitkomst bezig bent, maar samen in het 'nu' leeft en de toekomst als een cadeautje ziet.
Sassol schreef:Dat wil in wedstrijdoptiek niet zeggen dat je niet kan trainen of op wedstrijd kan gaan, maar dat je dat doet omdat het leuk is om te trainen en leuk is samen ergens heen te gaan en daar iets te doen. Niet omdat je de 1e prijs wilt winnen en gefrustreerd raakt tijdens het trainen omdat het wijken maar niet netjes wilt lukken bijvoorbeeld.
Sassol schreef:En er zijn vele, vele, vele topics waaruit blijkt dat men wel nog omgaat volgens de manier die hier afgekeurd wordt in het filmpje.
Sassol schreef:De meesten zijn gewoon verkeerd bezig. (Net zoals ik de eerste 10 jaar dat ik paard reed)
Sassol schreef:En ja, wat je zegt: je bent elke dag bezig met winnen, tijdens het trainen.
Sassol schreef:En als een wedstrijd niet lukt, dan baal je.
Sassol schreef:Ik zeg niet dat je niet geniet als je prestatiegericht traint. Maar de vraag is of je niet meer zou genieten als je het winnen los zou laten en gewoon heerlijk met je paard 'bent'.
Sassol schreef:Het is dus niet zo dat prestatie en willen winnen 'slecht' is. Wel belemmerend voor de geestestoestand waar ze in dit filmpje op doelen
jasmijn78 schreef:Sassol schreef:De meesten zijn gewoon verkeerd bezig. (Net zoals ik de eerste 10 jaar dat ik paard reed)
Tsja en dit vind ik altijd zulke flauwe reacties. En wie zegt dat je het nu allemaal wel goed doet? Volgens mij ben je namelijk nooit uitgeleerd met paarden.
jasmijn78 schreef:In een van mijn beste ritten viel tijdens mijn kur op muziek alles samen. Ik had die hele fijne afstemming met mijn paard, alles lukte en ging vanzelf, het was alleen mijn paard en ik in de ring. Al zou de wereld vergaan op dat moment, dan zouden we het niet gemerkt hebben. Halverwege stroomde de tranen over mijn wangen omdat mijn paard mij op dat moment zo'n goed gevoel gaf, omdat ik echt het gevoel had samen een te zijn. Of zo'n rit beloond wordt met een oranje lint is voor mij ondergeschikt. Maar de praktijk wijst uit dat zulk soort ritten wel vaak een prijs opleveren; een dubbele bekroning dus. Want dat is wat gewenst is in de ring; harmonie. Dus mijn ervaring is dat het prima hand in hand kan gaan.. Dus ga mij niet vertellen dat wedstrijden rijden je geestestoestand belemmert. Het heeft mij dus hele mooie momenten opgeleverd met mijn paarden.
jirina schreef:Voor mij zit een klein, klein gevoel- verschil in de volgende zinnen.. daar ging het waarschijnlijk in de film om:
Ik geniet optimaal van mijn paard als ik een trainingsdoel voor ogen heb (wedstrijden)
Ik geniet optimaal met mijn paard als ik een trainingsdoel voor ogen heb (wedstrijden)
Ik heb van bepaalde momenten in de film genoten.