paard wil niet stoppen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koppiekyra

paard wil niet stoppen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 16:45

halloo,

ik heb jullie hulp nodig. ik heb sinds een maand een eigen paard, ik ben super blij met haar maar er is 1 ding... als ik galoppeer stopt ze niet meer... :):) ik moet haar dan in een hoek laten rennen zodat ze niet meer verder kan. op een volte rijden werkt ook niet, vanuit stap aangalopperen wordt ze alleen maar heter van.. ik heb ook geprobeerd steeds ophoudingen te geven maar het lukt niet. zelfs als ik haar longeer en ik ga galopperen werkt niets. ik moet er nu wat aan gaan doen want hier komen ongelukken van... hoe zouden jullie dit aanpakken?

groetjes koppiekyra :):) :):) :):)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:47

1 topic is genoeg hoor ;)

Ik heb op deze getemd, dan kan deze gesloten worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:08

Galop is impuls opwekkend. Dus mijn advies is om dat voorlopig niet te doen totdat je in stap terug kunt rijden naar stilstaan. Vanuit draf terug kunt rijden naar stap, stilstaan, paar pasjes terug en weer in draf wegrijden en zelf kunnen bepalen door b.v. te tellen dat je na 4 tellen weer overgang maakt naar stap. Alleen dan als dat super goed bevestigd is maak je een overgang naar galop. Twee sprongen en gelijk weer naar draf. Als paard te heet wordt niet meer doen totdat hij weer (een andere keer) super relaxed is en bevestigd in de andere gangen. Al moet je daardoor een half jaar wachten, dan moet je dat ook doen.
Ga onder begeleiding je paard terug rijden middels halve ophouding (hand, been en zit) zodat je met zachte hulpen je paard in alle tempo's kunt rijden.
Doe je het namelijk niet op die manier dan kan dit verregaande consequenties gaan hebben voor de gehoorzaamheid van je paard. Hij weet dat hij je dan de baas is en zal wellicht ook in de andere gangen er van door schieten en dat is dikke balen.
Succes ermee.

dresjoepie

Re: paard wil niet stoppen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:41

indd beginnen met het paard in de andere gangen te laten gehoorzamen !!! Dit doe je doormiddel van overgangen en tempowisselingen Als hulpje doe je dit elke letter dan om de letter met als doel dat je ten alle tijden de controle kunt houden Wanneer dit goed gaat pak je een paar passen galop en lang uitstappen !!!!Desnoods aan de hand als ze te heet wordt
Zodat het paard na de galop ontspanning heeft

Doet je paard dit aan de longeerlijn ook ??? Hiermee kun je namelijk misschien wat meer ontspanning zoeken voor de galop

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:52

Je zegt dat je paard dit altijd doet.
Je zegt dat je paard ook aan de longe eens echt vertrokken, eigenlijk niet meer luisterd naar wat jij hem vraagt, dat hij ook dan blijft doorgaloperen en met heel veel moeite dan toch stopt.
Ik zal jou een vraag stellen, als jij een auto hebt, en je weet dat af en toe de remmen niet of nauwelijks werken, ga je dan met deze auto op vakantie en ook op de autostrade rijden ??????
Waarom stap je dan wel op een paard die niet beschikt over een goed werkende rem en een nauwelijks werkend stuur ?????
Kan dit hersteld worden , zeker weten en het is niet eens zo heel moeilijk, dat kan al vanuit het grondwerken, en ik durf te stellen dat je een duidelijke verbetering al kan zien na één training.
Je moet alleen weten hoe de vraag te stellen, meer is dat niet.
Er is dus heel zeker een communicatie probleem tussen jou en je paard.
Zoek goede les, zelf kan je zoiets niet gaan oplossen.

asdfghjkl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:58

Misschien kan een instructrice je helpen. Vanaf hier is het lastig voor ons, ook weten we niet wat voor paard je hebt en hoe het rijden er verder uit ziet.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:45

Gezien je andere topic gesloten was, kopieer ik mijn antwoord even hier naartoe:

De allereerste vraag is eigenlijk: heb je les? Zo ja wat zegt je instructeur hiervan? Zo nee, dan is het misschien een goed idee om hier eens over na te denken. Zeker bij een nieuw paard is het wel belangrijk om iets van begeleiding te hebben.

Hoe is je galop op zich? Galoppeert je paard wel netjes op een normaal tempo, of laat je paard zich voorover vallen en raakt ze uit balans? Hoe is je aangalopperen? Hulp en weg, of gaat dat ook moeizaam?
Je overgang van stap naar halt en van draf naar stap gaan wel goed?

Zie niet echt waarom vanuit stap aangalopperen zou helpen met terug naar draf gaan...

Gewoon een volte heb je dus geprobeerd, heb je ook al geprobeerd een volte steeds kleiner te rijden? Dus een grote volte beginnen, overgang terug proberen te maken door zwaar te zitten en de hulp te geven en dan elke rondje steeds wat kleiner rijden. Als de volte heel klein wordt, vallen ze zelf vaak al terug in draf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:34

Ik zou ook niet galopperen als je weet dat hij niet meer stopt, ga eerst eens aan de gang met de stap en draf en zorg dat het dier in die gangen in balans loopt en ga dan de galop erbij gebruiken, maar alleen b.v het aanspringen en dan weer terug naar de draf , ik denk dat het echt met balans te maken heeft , dat het dier erg op de voorhand duikt en dan is het heel lastig om terug te nemen om de simpele rede dat het dier heen andere keus heeft dan harder en sterker te worden, dus idd een goeie lesgeefster nemen die jou kan leren gymnastiseren van het paard zodat hij sterker word en jou kan dragen

koppiekyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 20:33

Bedankt allemaal ik ben de tips gaan opvolgen en niet meer gaan galopperen aeolusnr1 het was inderdaad niet slim.. Ik ben nu ook grondwerk aan het doen en het gaat echt beter. Als ik dit zelf niet kan oplossen ga ik inderdaad les nemen. Echt heel erg bedankt allemaal

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:59

Grondwerk kan jullie zeker helpen. Ik hqd enkele maanden etzelfde probleem. Ben die laatste les gestopt met blaren :s

Heb erna een combinatie van allerlei zaken aangepakt door osteo, tand arts en nnieuw zadel. Ik heb toen 2 maand enkel gelongeerd. Hierdoor leer ik mijn paard zijn beweging en taal kennen maar hij ook demijne. Vorige maand terug opgestapt en de eerste week heb ik niets gevraagd met mijn handen. Enkel mijn stem want aan de longe kemt hij nu de commando's perfect. Zo heb ik mijn stem geassocieerd met mijn lichaamshouding met zadel. Ik doe heel veel overgangen en tempowisselingen net zoals aan longe. Gaat super. Stap-draf-halt-draf etc, alles met stem en die associëren met jouw lichaamshulpen.pas daarna galop, kan enkele weken duren hoor. Succes!

koppiekyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 21:00

Ja inderdaad ik heb soms ook blaren... Ben nu met grondwerk bezig en ze is super braaf! Ben nu ook niet aan het eisen maar gewoon aan de hand met een longeren touw ze is al stukken rustiger! Ook aan de hand veel tempowisselingen en als ze weer gaat rennen haal ik haar terug en gaan we een rondje stappen. Zo gaat het steeds beter nu!