Hoe je paard ontspannen laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keell94

Hoe je paard ontspannen laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 21:17

weet niet of ik het in de titel goed zeg maargoed.

Ik heb sinds kort een bijrijdpaard die hiervoor 2 maanden heeft stilgestaan, daarvoor een paar x per week gereden door vorige bijrijder.

De eerste keer erop was geen succes, hij ging als een gek te keer en lag er dus ook snel naast. neem hem dit echter niet kwalijk na 2 maanden niks te hebben gedaan en vond dat hij het nog erg braaf deed.

Ik rijd hem nu vaker in de buitenbak omdat hij in de binnenbak van alles schrikt en buiten gewoon een stuk lekkerder loopt.
Wel is hij erg kijkerig, ookal probeer ik hem op mij te laten focussen en de oefeningen die we doen, zoals tempo wisselingen en veel figuren rijden, wijken etc.
bij dat kijkerige gaat hij heel kort lopen en voelt het alsof hij elk moment weg kan springen.
Ik ben geen onzekere ruiter, absoluut niet maar vind het geen fijn gevoel dat als ik op me paard zit ik elke moment op moet letten of hij inderdaad niet werkelijk weg springt.
hij is bekend op het terrein want hij staat daar al even gestald.
Omdat ik hem nog niet zo lang doe ben ik ook bezig met grondwerk om een betere band op te bouwen en longeer ik hem veel.

Heeft iemand tips?

momenteel lopen we er zo bij, hij was deze dag erg braaf en vind het op deze foto een erg fijn beeld geven.
Afbeelding

dresjoepie

Re: Hoe je paard ontspannen laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:49

1 van de redenen waarom paarden juist vaak in de hoek vaak kijkerig zijn Is dat ze onder de buiging uit willen komen een hoek is namelijk een kwart van een volte 8 mtr (6mtr zou ook kunnen) probeer het paard al voor de hoek naar binnen te stellen meer dan met normale stelling en duw het paard vanuit je binnenbeen de hoek in (geen reactie even duidelijk met het binnenbeen) met die extra stelling (vergeet niet om contact op de buitenteugel te houden ) Oefen dit een paar dagen met te veel stelling dus!!! Zodat je dit kan toepassen op het moment dat je voelt dat hij gaat kijken of gespannen wordt En dan rijdt je uiteraard weer met normale stelling