Basis beenhulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c3h2a1

Basis beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 17:25

:wave:

Na mijn vorige vraag over hoe het kan dat ik altijd problemen heb met de hoeken en voltes, omdat de pony's (paard) waar ik op rij 9 van de 10 keer naar binnen komt, zou ik graag willen weten hoe het zit met de beenhulpen.
Het zijn manege dieren, dus ik heb de tips opgevolgd om niet de standaard dingen te rijden en alleen maar rondjes in de bak. Maar het probleem blijft gewoon!! Het ligt ook niet aan het dier zelf, die kunnen het prima. Het is iets aan mijn zit en hulpen.
Gister heb ik wat 'uitgeprobeerd' qua houding en hulpen en ik merkte wel verschil!! *\o/*

Zouden jullie misschien de (basis) hulpen op kunnen schrijven voor mij? Het liefst de beenhulpen en de zithulpen Houding lichaam, houding benen, houding voeten, met welk lichaamsdeel je de hulpen geeft enz.

Jullie zouden me heel erg helpen met de tips! _/-\o_ +:)+

Anoniem

Re: Basis beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:43

misschien iets specifieker zijn? de echte basishulp is voor mij gewoon je been aanleggen zodat je paard "gaat lopen", gewoon het aandrijven, en het netjes rechtop zitten...
je moet iets duidelijker zijn in waar je de hulp voor nodig hebt, dan kunnen waarschijnlijk meer mensen je helpen :j
Of bedoel je echt alleen wat ik hierboven noem?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:45

Is best simpel als je wil dat hij harden gaat drijf je met 2 benen aan met kuit en hak geen reactie duidelijk drijven (hardere schop) Nog geen reactie echte schop of tik met de zweep En voor het wijken of voorkomen dat ze op de volte naar binnen vallen doe je hetzelfde alleen dan met 1 been Aangezien een paard heeft geleerd op een beenhulp voorwaarts te gaan moet je het extra aan tempo als het waren opvangen met je buitenteugel zoadat het paard begrijpt dat het in dit geval niet harder moet voor je been maar opzij

Het gaat er om dat je duidelijk en direct bent in je hulpen zeker bij manege paarden die zijn zo slim 2x aardig vragen 3 x duidelijk zijn Weet zo een paard ook waar die aan toe is

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:51

Beenhulpen is gewoon het aanleggen van je been. Een paard kan een vlieg voelen, dus ook je beenhulp. Het is immers niet de bedoeling dat je 600 kg paard vooruit of opzij duwt. Een zachte druk, bij niet luisteren direct een tikje met je zweek. Meteen lik op stuk, dan begrijpt je paard ook waar het voor is. Bij het wijken idem, je been aanleggen en je paard hoort uit gehoorzaamheid opzij te gaan.
Bij manege paarden is het lastiger omdat die met verschillende ruiters te maken hebben die allemaal verschillend hun hulpen geven. Op die manier stompen ze af. Rijden is niets anders dan heel consequent zijn.

c3h2a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 18:01

Nou ik heb het over de gehele houding van de ruiter, ik lees stukken over je bovenbenen dat je blijkbaar daar al veel mee aangeeft, houding van je knieën, je voeten naar binnen draaien. Daar wil ik alles over weten. Ik snap wel dat je met beide benen moet drijven om hem voorwaarts te laten gaan. Maar ik snap niet waarom ze bij mij ALTIJD naar binnen komen. Er moet iets verkeerd zijn aan mijn hulpen. Ik heb ook altijd het gevoel dat ik 'er niet goed bij kan' om maar ff zo te zeggen. Maar ik ben niet te klein ofzo. En iedereen heeft het over aandrijven met je kuiten dus dan lijkt het me niet de bedoeling dat je met elke aandrijving je met je hakken tegen het paard aantrapt.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:04

Alles over de beenhulpen is hier boven al duidelijk benoemt.
kan je instrustrice hier niet mee helpen?

Ook zijn het manege paarden, die zijn slim en idd nog al lui... waarom zou je manege paard moeite doen met het inbuigen in de volte/bocht terwijl hij ook gewoon lui er door heen kan met resultaat dat hij naar binnenvalt hahah XD

c3h2a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 18:06

@ Eldie -> ik ben voor consequentie maar ik wéét dat die paarden niet met zweepjes worden gereden! Dus het moet gewoon liggen aan mijn hulpen of houding of iets.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:07

Dit is zonder beeld erg moeilijk te beoordelen van achter de pc misschien even filmpje maken en plaatsen of rij foto s

Voor een manege ruiter zou ik het gwn bij de basis hulpen houden een paard is natuurlijk wel op je zit te rijden als je hier elke dag mee aan de slag gaat met een eigen paard manege paarden zijn hier vaak al te veel voor afgestompt Zeg niet dat je nu moet gaan rijden zonder de zit te gebruiken Maar aan een losse teugel op de zit een manege paard rijden wordt erg lastig vooral consequent zijn in je beenhulpen

c3h2a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 18:10

Tuurlijk kan die helpen, maar ben benieuwd naar meerdere ideeen! Waarom zou datzelfde paard het wél kunnen bij een ander in de les en niet bij oa mij? Ik weet wel dat het manege pony's zijn enz enz enz enz. Dat is mijn vraag niet. Ik vraag stelling als ik een volte rij of iets maar het paard komt naar binnen en ik vraag me af waardoor dat nou komt. Ik ga bij mezelf na of het ligt aan een houding of hulpen of wat dan ook. Ik ga het paard niet zomaar de schuld geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:13

het kan zijn dat jij teveel naar binnen leunt, probeer je er eens op de focussen dat jij je gewicht op je bil aan de buitenkant plaatst, en ervoor zorgen dat de pony niet tegen je binnenbeen aan gaat hangen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:14

c3h2a1 schreef:
Tuurlijk kan die helpen, maar ben benieuwd naar meerdere ideeen! Waarom zou datzelfde paard het wél kunnen bij een ander in de les en niet bij oa mij? Ik weet wel dat het manege pony's zijn enz enz enz enz. Dat is mijn vraag niet. Ik vraag stelling als ik een volte rij of iets maar het paard komt naar binnen en ik vraag me af waardoor dat nou komt. Ik ga bij mezelf na of het ligt aan een houding of hulpen of wat dan ook. Ik ga het paard niet zomaar de schuld geven.

Dan gebruik je waarschijnlijk te weinig binnen been jij weet niet hoeveel kracht een ander heeft in zijn benen Is echt de enige hulpdie je kan geven wil wel moeilijke termen voor je typen maar daar heb je niks aan

Buitenteugel binnen been geen reactie meer/harder/duidelijker been geven

c3h2a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 18:14

Ja, dat snap ik ook wel dresjoepie. Maar vraag me af, of dat soort dingen kunnen komen door tegenstrijdige hulpen, verkeerde hulpen etc. Het is idd niet te beoordelen zo zonder beeld of iets.. maar daarom vraag ik ook om de basis hulpen!! bijv: als je je paard aandrijft je niet aan de teugels moet trekken. Snap je wat ik bedoel? :)

c3h2a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 18:16

Bedankt _Dreamer en dresjoepie! Moeilijke termen gaan idd niet werken XD maar zo snap ik het wel. Ik ga het proberen! Bedankt!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:24

Snap het heel goed Is ook moeilijk juist omdat veel bokkers vanuit hun zit de paarden rijden En dit is ook super gaaf als het lukt maar heb 1 paard Z2 gereden en nu weer Z1 en ben nog steeds trots als ze een x super op mijn zit terug komt Paardrijden is echt moeilijk

vb Waarschijnlijk breng je op een volte linksom keurig beide handen naar binnen terwijl dit paard op die kant dus in de schouder naar binnenvalt in zo een geval breng je de rechterteugel wat van de hals naar buiten om als het ware de linkerschouder tegen te houden naar binnen te vallen En je houd vanaf de voor eerste pas op de volte je linkerbeen aangesloten Je houd je paard als het ware tegen vanuit je linkerbeen naar binnen te vallen doet hi dit dan nog drijf je een x duidelijk aan met binnen been en r hand weer even van de hals af naar buiten

Succes

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:26

Vraag of ullie in de les kunnen oefenen met voltes openen sluiten al doende leert men