wat is volgens bokt goed rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tessaroos

wat is volgens bokt goed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 18:32

zoals de titel al zegt; wat is volgens bokt goed rijden?

ik lees steeds vaker rij commentaar van anderen maar iedere keer weer een ander commentaar op het zelfde onderwerp.
ook lees ik dat bokt mensen reageren op foto's en ver vervolgens het zelfde commentaar krijgen op hun eigen foto's .
en de één vindt de ander goed rijden en de andere weer een ander en die ene weer helemaal niet.
ik merk ook dat als er iemand rij foto's plaatst dat die personen dan nooit goed rijden...
maar wat is nou goed rijden volgens bokkers?

sorry als hier al een topic over is.

Inge_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:46

Ik vind dat je een goede ruiter/amazone bent als je met respect voor je paard rijdt, niet alleen de fouten zoekt bij je partner, maar vooral eerst bij jezelf kijkt en vooral dat je plezier hebt in wat je doet. Je kan de beste ruiter van dr wereld zijn, maar als je er geen plezier in hebt ben je in mijn ogen niet goed.

Niemand is perfect en we maken allemaal fouten. De goede ruiters/amazones proberen deze fouten te verbeteren en hebben een doelstelling die ze samen met hun ros willen behalen. NO matter what happens on the way.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 18:50

ik ben het wel eens met Inge_D.
vindt ook dat je goed rijd als je open staat voor nieuwe dingen.
ik zeg altijd. No body perfect.
Laatst bijgewerkt door tessaroos op 10-02-14 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

hesterve

Re: wat is volgens bokt goed rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:51

Een echte bokt mening of definitie van goed rijden zal je niet krijgen. Iedereen denkt er net weer anders over....

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 18:52

hesterve schreef:
Een echte bokt mening of definitie van goed rijden zal je niet krijgen. Iedereen denkt er net weer anders over....

ja, daarom ben ik wel benieuwd naar de meningen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:53

Ik denk dat de meningen heel verdeeld zijn. Ik vind altijd dat het er niet netjes uit hoeft te zien zolang je maar rijd in het voordeel van je paard :).
Als je daardoor een keertje je hakken optrekt, je binnenhand ergens in Belgie zit, of je dubbeltjes zoek (natuurlijk niet constant), kan ik er echt niet mee zitten, zolang je paard maar baat heeft bij wat je doet.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:54

Ik vind iemand een goede ruiter als die zijn/haar paard niet in de weg zit en die zijn/haar paard volledig ontspannen kan krijgen. Ook moet er respect zijn voor het paard. Of de ruiter dan wel of niet perfect zijn kunstjes doet maakt mij niets uit.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:13

De meeste paardenliefhebbers op bokt zijn nou eenmaal allemaal perfectionisten.
De een vind het "mooi" en goed als het paard te diep loopt, maar staat er misschien niet bij stil dat het bijv. niet correct is of weet niet beter.

Dat krijg je op een forum nou eenmaal als je foto's plaatst iedereen heeft daar weer een andere mening over. En op zich niet verkeerd en ziet de ruiter of degene die het onderwerp post in dat het inderdaad niet helemaal gaat zoals het moet. Of denkt diegene er heel anders over!

Er zijn dus heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel meningen en feiten. En aan degene die het topic plaatst is het kijken of ze er iets mee kunnen/willen.

Bijv. Jankeke zegt dat je het paard niet in de weg moet zitten en een paard ontspannen moet lopen.
Ik ben het hier mee eens, maar wat ik er bijv. ontspannen uit vind zien hoeft een ander dat niet zo te zien.

En soms is het een hele klus om een paard niet in de weg te zitten en ontspannen te laten lopen.
Geen probleem mee, zolang je hier maar aan blijft werken. En ik denk dat een topic plaatsen dan hele nuttige tips zal opleveren voor zowel ruiter en paard. Al vindt ik dat een ruiter het eerst bij zichzelf moet zoeken, en dat zorgt inderdaad voor commentaar/kritiek.

Wat ik wel vaak storend vind is dat sommige gelijk heftig/onvriendelijk reageren.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:21

Als je goed rijden heb je een zachte hand naar je paard, en heb je respect voor je trouwe viervoeter, oke.. als je schots en scheef zit en er echt wel iets aan kan doen, maar toch respect hebt voor je paard zou ik zeggen: neem (opnieuw, als nodig) lessen.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:08

Iedereen denkt anders over wat goed rijden is, en ik denk ook niet dat je altijd maar moet lezen wat iedereen van een ander vindt qua rijden. Ik vind goed rijden wanneer je met een zachte je paard rijdt, en je het paard ook niet in de weg zit.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:12

Er zijn meerdere wegen naar rome leer ik mijn pupillen altijd.
Maar voor mij zijn al die wegen in elk geval zonder geweld, en zonder of zeer beperkt met, hulpteugels.
Ik heb mensen gezien die dagelijks met slof reden en vind dat geen paardrijden meer.

En ook het geweld waarmee veel ruiters rijden... een meningsverschil met je paard oke, maar trekken, schoppen en dit niet eens maar meermaals , dan vind ik je een slechte ruiter ,

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:47

Bewust rijden, willen verbeteren en geen struisvogelpolitiek :Y)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:49

Ik heb een stalgenoot en die krijgt elk paard super aan het lopen. Ook sterrenkijkers krijgt zij netjes over de rug. Ze lijkt niets te doen met haar handen of benen maar lópen dat ze doen! Dat vind ik goed rijden. Dat je elk paard lekker door zijn lijf krijgt, of het nou een strijkplank is of een wokkel.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:20

Do it for the horse! Je bent een goede ruiter wanneer je alles in het belang van je paard doet en niet voor het plaatje dat mensen willen zien. En dat hoeft er niet altijd prachtig uit te zien. Ik kijk liever naar een recreatiepaard die alles voor zijn mens wil doen dan een duur sportpaard die de ruiter constant aan het micromanagen is om in de juiste houding te krijgen. Ik vind nog altijd de relatie met je paard het belangrijkst.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:21

Als je als ruiter ontspannend bent en daardoor je paard ook kan laten ontspannen en er lol in hebt.

asdfghjkl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:06

Volgens bokt is helemaal niks goed rijden :+
Het zal toch per persoon verschillen, sommige bokkers vinden zelfs ruiters op hoog niveau niet goed rijden.
Ieder zijn eigen meningen toch:)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:40

Inge_D schreef:
Ik vind dat je een goede ruiter/amazone bent als je met respect voor je paard rijdt, niet alleen de fouten zoekt bij je partner, maar vooral eerst bij jezelf kijkt en vooral dat je plezier hebt in wat je doet. Je kan de beste ruiter van dr wereld zijn, maar als je er geen plezier in hebt ben je in mijn ogen niet goed.

Niemand is perfect en we maken allemaal fouten. De goede ruiters/amazones proberen deze fouten te verbeteren en hebben een doelstelling die ze samen met hun ros willen behalen. NO matter what happens on the way.

Ik gebruik toevallig even jou reactie, maar er zijn meerdere reacties in deze trant..

Precies zoals hier beschreven staat, vind ik ook... Het probleem is dus alleen... Dat je dit niet aan de foto's afleest... Je ziet alleen die opgetrokken hakken, de strakke teugels, de mond van het paard dat open staat..
Dit zijn foto's en dus moment opnames. Als de foto misschien 2 sec later genomen was, had de hak weer laag gezeten, de mond weer dicht, de teugel netjes op contact. En dan had niemand geweten dat het moment ervoor een heel ander beeld gaf. Momenten die we ALLEMAAL hebben in ons dagelijks paardrijden. Ik rijd ook graag met respect.. Maar soms moet je even aanpakken, en ja CLICK daar sta je weer als mishandelaar op de foto. Nu zou ik zelf al ervoor kiezen om die foto niet online te gooien.

Maar... de mensen reageren nu eenmaal alleen maar op wat ze zien.. En denken helaas niet verder door. Tuurlijk denk ik ook vaker bij foto's "ai ai..." Bij sommige zie je dat het moment opnames zijn omdat de rest wel netjes uitziet. (Helaas wordt er vaak op die ene slechte door gehamerd.) En de topics waar ik zie dat het echt niet lekker loopt, die negeer ik of geef de ruiter opbouwende kritiek waar hij/zij iets mee kan! Of zeg gewoon niets... Je kunt uiteindelijk toch zeggen wat je wilt. Of de ruiter er wat mee doet?? Dat is ten tweede en voor mij soms verspilde moeite.. En wanneer ik zelf geen betere tips weet, houd ik mijn mond en open een ander topic waar ik kan meegenieten van de foto's van anderen.

Mensen moeten echt beter naar zichzelf kijken voordat ze reageren naar anderen. Maar dat is iets wat al jaren speelt en waarschijnlijk nooit zal veranderen. Dit is een risico wat je neemt bij het posten van je foto's..

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:04

Ik heb een beetje het idee dat het merendeel van Bokt kijkt naar rijtopics vanuit het ideaalbeeld. (Zo min mogelijk zichtbare hulpen). Maar het is naar mijn idee zo dat paardrijden nooit perfect is, de topruiters rijden geen 100% dus waarom zou je er van uit willen gaan dat een gemiddelde amateurrijder wel aan dat ideaalbeeld voldoet?

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van ruiters die hun paard goed hun hele lijf kunnen laten gebruiken, die hun paard begeleiden naar een goede zelfhouding en goed lichaamsgebruik terwijl ze zelf zorgen dat ze het paard zo min mogelijk in de weg zitten. Bewust zijn van wat je doet, en waar je naartoe werkt, dat maakt naar mijn idee dat je de op de goede weg zit. En als daar bijhoort dat je eens hard in moet komen van voor/met been/met spoor, so be it.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:06

Als je paard er beter van wordt, losser wordt en lekker in zijn vel zit.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:09

ik vind dat je goed kan rijden als de samenwerking van paard en ruiter goed zijn, en dat het zonder hard geschut gedaan word.
alles op een rustige manier, en eerlijk blijven naar je paard toe :)
iemand die altijd eerst naar zichzelf kijkt of daar iets te veranderen of verbeterd kan worden dan gelijk naar het paard.
;)