Buitenritten angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijnvdb

Buitenritten angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 17:28

Hallo bokkers!!

Mijn pony heeft heel erg veel problemen met alleen op buitenritten gaan, :(
ik heb hem nu 1 jaar en aan het begin deed hij gewoon normaal als we met z'n tweetjes op buitenritten gingen en nu weigert hij om verder te gaan en gaat hij springen en bokken en steigeren tot dat ik omdraai.
ik vind het op die manier helemaal niet leuk om met hem op buitenritten te gaan,
als er iemand bij is op een fiets doet hij wel normaal of samen met andere paarden :(:) maar alleen wil hij gewoon niet.
ik denk ook dat ik weet waarom: :j
een keer gingen we buiten rijden en toen gingen we lekker crossen door een weiland,
toen we weer terug galoppeerde schrok hij heel erg van een koe }:0 die in een ander weiland stond en raar aan het springen was. m'n pony galoppeerde toen keihard weg en was helemaal aan het bokken enz.
op dat moment fietste mijn zus toevallig langs en liep naar me toe doen hij weer rustig was, alleen ik was toen zo bang dat ik niet meer met hem naar huis durfde omdat hij nog steeds aan het stuiteren was. mijn zus heeft hem toen naar huis gebracht (het was maar 5 minuutjes lopen)
maar ik denk dat ie toen z'n vertrouwen heeft verloren in me omdat ik hem toen in de ''steek'' heb gelaten :')

tips??

groetjesssss

Loraine1985

Re: Buitenritten angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:33

mijn advies, eerst zelf vertrouwen dat je alleen naar buiten kunt...

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:53

:) ja dit herken ik....
Mijn paard Charles had daar ook een handje aan. Als ik met hem naar buiten ging draaide hij na 100mtr gewoon om en dan volle vaart terug naar stal. Ik ben een aantal weken blijven proberen maar telkens draaide het op hetzelfde uit. Tenslotte heb ik hulp gevraagd....

Wat wij toen gedaan hebben is dat een vriendin en ook goede ruiter eens met hem naar buiten hebben laten gaan. In eerste instantie wilde hij hetzelfde doen alleen was zij iets sneller als hem en kon hem op de plaats houden en verder laten lopen. Ik denk dat dat ook was omdat zij idd. niet al bevooroordeeld was dat er iets zou gaan gebeuren. daarna ben ik enige tijd altijd met z'n 2 naar buiten gegaan totdat ik mijn eigen vertrouwen terug had en toen zijn we het weer alleen gaan doen. hij heeft het wel nog geprobeert maar nu had ik zelf genoeg vertrouwen om het op te lossen.

Je kunt echter ook eens heel anders doen.... dat zou ik vandaag ook doen
Ga met je ponny aan de hand naar buiten en leer hem dat hij buiten nergens bang voor hoeft te zijn.
Beetje bij beetje steeds verder. Dit hebben wij nu met onze 2 paardjes ook gedaan uren met hun aan de hand gewandeld en vertrouwd gemaakt met alles wat je zoal kunt tegenkomen. superleuk om te doen en goed voor jouw en hem om een super band te smeden.

:)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:20

Zoals al is gezegd, eerst leren rijden voor je naar buiten wil, en dan zeker niet alleen.
De fout zit hem echt niet bij het paard, die is gewoon paard.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:15

Ik zou ook doen wat hierboven gezegd werd, gewoon eerst samen gaan wandelen. Laat hem her en der lekker grazen als hij daar ontspannen genoeg voor is, zodat hij de beleving krijgt dat naar buiten gaan ook iets leuks op kan leveren. Als hij dat na een tijdje makkelijk doet, kan je het opbouwen; eerst gezadeld en wel gaan wandelen, dan een keer op de terugweg erop gaan zitten (omdat hij dan motivatie heeft om te blijven lopen ipv te klieren). Mits je zeker weet dat je veilig thuis komt natuurlijk, mocht hij toch ergens van schrikken dat je hem kan houden. Dan ga je erop iets voor het terugkeerpunt enzovoort. Dus terug vertrouwen geven, niet de confrontatie zoeken, en zorgen dat je pony ook iets leuks te beleven heeft buiten.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:26

jij bent zelf bang dat het weer fout gaat als jullie alleen op pad gaan.
die spanning voelt je paard ook. zorg eerst dat je zelf vertrouwen krijgt in het weer maken van buitenritten.
ga desnoods elke keer een klein stukje van het terrein af en steeds een stukje verder als dat goed gaat.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:31

Hoe moet de pony jou vertrouwen als jij jezelf en hem niet vertrouwt? Werk daar eerst aan en ik denk dat dan al een heel groot stuk is opgelost! :j Rustig opbouwen door t wandelen steeds iets langer, met iemand er langs op buitenrit en daarna langzaam uitbouwen tot los en alleen.

asdfghjkl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:02

Belangrijkste is het vertrouwen tussen jou en je paard.
Misschien kun je eens met een ander paard proberwn en vooral rustig opbouwen. Ergens met de trailer naar toe gaan en daar een stukje rijden of wandelen zou misschien een idee kunnen zijn. Maar vooral rustig aan en opbouwen

jasmijnvdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 20:11

halloo,

ik ben vandaag weer gaan proberen om een buitenritje te gaan maken gewoon omdat het hartstikke lekker weer was en ik had niks geoefend zoals jullie hierboven zeiden want mn computer was gecrasht dus ik kon niks lezen:P en ik heb zowaar een buitenrit van 2 kilometer gemaakt en gedraafd en gegaloppeerd en het ging super goed!