Verzorgfriezen rijden, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellensoest

Verzorgfriezen rijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 13:23

Hallo allemaal!
Ik rijd nu sinds september op twee friezen waarvan op 1 wat serieuzer dan de ander.
Vooral met doorzitten in draf heb ik veel moeite, maar dit kan ik op geen enkel paard fatsoenlijk doen, op de breedste van de twee lukt het aardig maar op degene die ik wat serieuzer rijd (heeft ook niet echt een topritme en balans ofzo maar moet toch kunnen.. vriendin van me kan wel doorzitten op haar) kan ik echt niet fatsoenlijk doorzitten, in een heel langzaam drafje ondertussen wel maar zodra het tempo richting normaal neigt begin ik te stuiteren.. heeft iemand hier tips voor? (ontspannen en dergelijke tips heb ik gevonden maar het werkt nog niet bepaald..)
De galop doorzitten gaat wel steeds beter, al hoeft er maar dit te gebeuren en ik raak mn balans kwijt en begin te stuiteren, (bijv. ik laat een hand los om te proberen mn balans te verbeteren)
Kan dit liggen aan mijn rijervaring? Ik rijd pas een jaar..
Ook wil ik jullie vragen of jullie tips hebben voor mijn houding op het paard, hier volgen wat foto's en een video waarin ook mijn galopje te zien is.
Heel erg bedankt alvast voor je commentaar/tips! als ik iets heel erg verkeerd doe dan zeg het ook maar gewoon want ik wil heel graag beter leren rijden!
Ps. Sinne is een 5 jarige Friese merrie, bijna een jaar onder het zadel.

foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=YLJ6WH6X
http://www.mijnalbum.nl/Album=YLJ6WH6X#HVE8YGC7
http://www.mijnalbum.nl/Album=YLJ6WH6X#SNHTFW6H

fenijro_tani

Re: Verzorgfriezen rijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:29

Dit probleem heb ik ook vaker hoor... en als je gaat doorzitten zorg dat het paard niet te hard gaat ga iets verder achteroverzitten en steun op je beugels,
veel succes! :)

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:14

Het valt mij op dat je jouw schouders naar voren hebt. Hou je schouders naar achter en houd je handen zo dat je een rechte lijn van de mond naar je elleboog kan trekken. Ze mogen dus net iets hoger. Als je rechtop zit is doorzitten wat makkelijker. Daarnaast is doorzitten op een paard dat nageeflijk loopt ook makkelijker. Veel plezier met je verzorgpaardje. Leuk paard :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:28

ik zie niks vriendelijks in je rijden, je knuffelt wel, maar met rijden: continu teveel druk op de teugels, zadel ligt niet lekker en je hangt achterover met je schouders naar voren, 1 tip is hier gepast denk ik: neem les. het is niet mijn bedoeling je af te kraken, maar dit is voor het paard echt niet fijn, en dat vind ik belangrijker dan aardig zijn voor een nu nog onkundige ruiter.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:28

Leuk paardje!
Wat mij opvalt is dat je inderdaad wat naar voren zit met je schouders en dat je je beugels ook wel kort hebt, ze mogen wel iets langer :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:31

Waarom zou je willen doorzitten? Blijf lekker lichtrijden zou ik zeggen.

Je beugels zitten veel te kort, doe deze een paar gaatjes langer.
Daarnaast zou ik proberen te ontspannen in de galop, dan stuiter je ook wat minder.

En inderdaad: neem les.

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:33

Ik ga mee met wat hier boven staat. Als je je beugels 2 gaatjes langer doet ga je vanzelf al rechterop zitten.
Schouders naar achter, laat jezelf maar zien :D
Het doorzitten wordt ook een stuk makkelijker als je je schouders naar achteren zet, je gaat dan vanzelf beter zitten! Een paardje wat ontspannen loopt is natuurlijk ook makkelijker!
Les nemen lijkt me een sterk plan als je dat nog niet hebt.
Ik vind jullie wel een heel leuk koppel <3

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:56

freeride schreef:
ik zie niks vriendelijks in je rijden, je knuffelt wel, maar met rijden: continu teveel druk op de teugels, zadel ligt niet lekker en je hangt achterover met je schouders naar voren, 1 tip is hier gepast denk ik: neem les. het is niet mijn bedoeling je af te kraken, maar dit is voor het paard echt niet fijn, en dat vind ik belangrijker dan aardig zijn voor een nu nog onkundige ruiter.

Heb jij hetzelfde filmpje als mij bekeken? Erg onaardige reactie en ook een beetje misplaatst hier denk ik.

Je rijdt pas een jaar zeg je? Dan ziet het er echt al keurig uit hoor! En ja dat onbelans kan zeker komen omdat je nog niet zo heel erg lang rijdt :j.

Probeer les te nemen met je verzorgpaarden. Daar leer je echt heel veel van!

Je beugels kunnen best iets langer, maar niet teveel. Het is zo te zien een springzadel en daar hoor je nu eenmaal wat korter in te zitten.

Let er wel op dat je je benen aan je paard houdt. Volgens mij is het best een vlugge of niet? Hoe tegenstrijdig het ook klinkt: rijden vanuit je been. Dus niet je been naar voren brengen en afsteken, maar houdt ze netjes onder je lichaam tegen je paard aan.

Het verliezen van je beugels zou kunnen komen doordat je nog te krampachtig zit tijdens de galop (en het doorzitten). Probeer te ontspannen en je been lang te maken. Druk uit oefenen op je beugels en je verliest ze niet.

Misschien kan je eens iemand meenemen (het liefst een instructrice) die jou aan de longeerlijn zet? Dan kan je zonder je druk te hoeven maken om waar je paard heen loopt op je eigen zit focussen.

Les nemen is heel belangrijk! Daar zou ik wel als eerste in investeren!

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:04

Ik vind je voor iemand die 1 jaar rijdt, netjes rijden hoor. Als ik jou was zou ik lekker les nemen, dan wordt er goed naar je gekeken en kun je terwijl je aan het rijden bent ook aan de gang met de tips van de instructeur.

vivje1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:03

Je benen liggen nogal ver naar voren probeer meer balans te houden, misschien ook beter om je beugels inderdaad 2 gaatjes langer te doen.
Voor de rest vind ik het er prima uitzien voor iemand die pas een jaar rijdt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:07

ziet niemand dat je enorm in stoelzit zit? Je hangt helemaal achterover i.p.v. rechtop te zitten. In draf klap je iedere keer hard terug in het zadel, door je stoelzit.
Neem zeker les, dan kun je gewezen worden op je houding.

ellensoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 19:25

Hallo allemaal!
Allemaal bedankt voor de nuttige tips :)
Na een val op de manege ging het rijden al een aantal maanden steeds slechter, ik was mijn zelfvertrouwen kwijt.. dit filmpje is een maand geleden gemaakt, toen ging het ook slecht maar deze maand, tot deze maandag bleef het een neerwaartse spiraal en deze maandag kreeg ik dit paard met geen mogelijkheid meer fatsoenlijk gestuurd.
Sinne is een jong paard en al zit er niks kwaads in, ze maakt wel gebruik van de omstandigheden. Dus zodra ik onzeker word voelt ze dat en hierdoor werd alles steeds erger. Op eem bepaald moment durfde ik zelfs niet meer in de bak te galopperen (alleen nog op de weide)
Gisteren heb ik een ingrijpende les gehad van de paarden tandarts! Die dus veel meer kan dan alleen tanden verzorgen haha!
Met zijn hulp heb ik sinne flink aangepakt om te laten zien dat ik nog steeds de baas ben (daar was ze het natuurlijk niet mee eens dus dat was even "vechten". De laatste tijd was ik te bang om streng te zijn maar het knopje ging gisteren om en ik ging ervoor! Sinne zwabbert nu niet meer zo en loopt stabieler, zelf zit ik 10x relaxter op haar rug. Mijn beugels zijn nu weer net zo lang als ze waren voor die bewuste manege les (2 gaatjes langer dan op de fotos)
Er is veel gebeurt gisteren en vooral mijn (mentale) houding is verandert, al rijd ik natuurlijk nog steeds bij lange na niet perfect, nu kan ik weer flink aan de bak en vooruit!

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:17

Het is niet zo raar dat je balans nog niet optimaal is aangezien je nog niet zo lang rijdt. Probeer iemand te zoeken die je kan helpen met je zit en dan kom je er echt wel! Jullie zijn een leuk duo! :D

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:20

doorzitten vereist zowel van paard als ruiter losgelatenheid.
Mogelijk gooit de fries hoog op, maar mogelijk loopt ze ook nog niet voldoende vanuit de achterhand over de rug.

De rug van een paard moet als het ware opbollen tegen de zit van de ruiter waardoor de deinende beweging in de rug van het paard zachter en vloeiender verloopt, en dit gebeurt alleen als het paard werkelijk goed nageeflijk is en met de achterhand er onder loopt.

Je zou het kunnen oefenen door alleen een paar passen door te zitten als het paard aandraaft. Dan krijg je het gevoel een beetje te pakken wat je hebben moet. En dat kun je uitbouwen.

Ga niet doorzitten als het paard je niet láát doorzitten. Want dan ga je het paard in de rug hotsen en gaat het paard zich beschermen door de rug juist weg te drukken (hol) en dan krijg je een vreselijke opwaartse beweging en kom je in een neerwaartse spiraal terecht. het paard gaat zich dan voor je afsluiten.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:43

Wat vervelend dat je op de manege gevallen bent en dat het paardrijden daardoor helemaal niet lekker meer ging. Heb je wel eens overwogen om te stoppen op de manege en het geld voor de manegelessen uit te geven aan les met je verzorgpaarden?

Ik vind dat je ze behoorlijk netjes rijdt voor iemand die nog niet zo lang paardrijdt. Het commentaar hierboven vind ik soms wel erg streng klinken. Gewoon lekker blijven rijden, dan komen jullie er wel. Doorzitten zou ik voorlopig niet of heel weinig doen, want aan rondjes lang stuiteren hebben jij en je paard niets. Een paar passen blijven zitten bij het aandraven is wel een goede tip.
Verder zou ik me vooral concentreren op de gehoorzaamheid van je paard. Rijdt heel veel overgangen en zorg ervoor dat je paard meteen reageert op je lichtste hulpen. Op het filmpje is te zien dat je nu nog moet trekken om halt te houden en dat het paard dan haar mond open doet, dat kan beter. Leer haar dat ze moet stoppen je zit en een lichte teugelhulp. Hetzelfde geldt voor beenhulpen. Paarden die van zichzelf heel voorwaarts zijn reageren vaak niet zo goed op je beenhulp, ze gaan vanzelf voorwaarts als zij daar zin in hebben, maar dat is niet hetzelfde ;)

Verder kun je heel veel figuren rijden, kleine voltes, grote voltes, slangenvoltes, gebroken lijnen enz. Die figuren kun je dan ook weer combineren met tempowisselingen en achterwaarts gaan.

Een gehoorzaam paard is de beste basis voor alle verdere oefeningen, dus als je dat helemaal top voor elkaar hebt komt de rest vanzelf goed.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:55

Heb nu het filmpje even bekeken (aansprekende fries trouwens), en ik zie te korte stukjes van jou al rijdend om een oordeel te kunnen geven. Er is slechts één ding wat me opvalt, en hier moet je zelf ook nog maar eens naar terug kijken: je zit niet rechtop.
Dit is heel slecht voor jou en het paard. Te veel van jouw gewicht komt nu onder in jouw rug terecht en dat kan leiden tot overbelasting.
Verder word je hierin te zwaar in gewicht, je wordt als het ware een beetje "dood gewicht". Ik weet niet of je die term ooit gehoord hebt. Maar dood gewicht is moeilijker om mee te nemen. En het paard moet jou meenemen in zijn beweging.

Dit los je niet op door je schouders naar achteren te doen, want dat gaat niet.
je moet je borstbeen naar vóren steken. En dan vallen je schouders vanzelf naar achteren. Als je zo mooi rechtop in balans zit, wordt je lichter voor het paard om je mee te nemen in zijn beweging, en het plaatje wat anderen te zien krijgen als ze jou zien rijden is dan zoveel aangenamer.

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:28

Wat een schatje van een paard!
Je zit alleen echt niet netjes, rechter op en je schouders meer naar achteren, en het is misschien inderdaad hanig om les te nemen.

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:03

Ziet er leuk uit!
Je mag je handen wat meer dragen en indd je schouders wat naar achteren.
Het is niet heel duidelijk maar de galop lijkt me wat druk, je gaat een beetje alle kanten op. Probeer mooi rechtop te blijven zitten en je benen lang te maken en wat meer steun zoeken op de beugels.
Veel plezier nog met de friezen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:07

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:57

Als eerst: mooi paard, vind het er ook wel mooi uitzien voor dat je nog maar een jaar rijdt :)
Probeer inderdaad je schouders naar achteren te doen. Verder valt het me op dat ze gespannen lijkt tijdens de galop, probeer lang en laag te rijden :) Verder inderdaad zoals al gezegd is, lekker gaan lessen :D
Veel plezier er nog mee :)

StOuDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:43

erg leuk paardje, en je heb inderdaad nog weinig ervaring, maar dat komt vast wel goed. als ik je zie rijden in de draf, dan zit je achter de beweging van het paard, je komt te laat in het zadel, dat komt denk ik omdat je je benen iets te ver naar voren steekt, dit kan ook in je doorzitten problemen geven, probeer in je doorzitten niet te veel op je beugels te steunen, en echt op je billen gaan zitten, net als je in een luie stoel gaat zitten, ik weet dat friezen niet gemakkelijk doorzitten, dus heel veel succes mermee

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:52

Om beter in het zadel te zitten met doorzitten en galopperen goed met je bekken de bewegingen volgen. Dus mee schommelen als op een schommelpaard. Niet je rug vast zetten, maar ontspannen. Je eigen buikspieren trainen wil ook goed helpen :)
maar friezen gooien hoog op in draf, dus ik zou niet te hard proberen door te zitten. Wanneer je hem rond rijdt, met de achterhand er goed onder, zal hij wel fijner zitten, maar hier heb je toch les voor nodig denk ik. Jullie zijn een leuk paar, ik denk dat een instructeur jullie ver kan brengen. Voor je ervaring rijd je netjes, voor je houding zou ik idd de beugels langer maken. En borst vooruit, zonder je rug hol te trekken. Succes!