Wijken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anikayco

Wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 20:48

eey ik heb een vraagje hoe krijg ik mijn paard helemaal aan het wijken de voorhand gaat wel goed mee maar de achterhand blijft zegmaar staan. en die gaat dus niet mee. ik moet van me juff meer been geven maar dan gaat ze harder en harder. Wie o wie kan hierop reageren?

Groeten Anika!

anyw1

Re: Wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:19

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:29

Tjaaaa das natuurlijk een heel ding om te gaan uitleggen zo via tekst, en zonder te zien wat de ruiter doet en wat het paard doet of juist niet doet.
Ik heb zelf vroeger ook dressuur gereden, en ben nadien overgestapt naar het western, en in beide disciplines kunnen de paarden wijken voor het been, kunnen de paarden de voorhand verzetten en de achterhand verzetten.
Toch is er bij het aanleren een heel groot verschil, wij beginnen altijd vanaf de grond, dus bij het grondwerken.
En de achterhand verzetten is eigenlijk makkelijker dan de voorhand verzetten, dus dit leren we als eerste, daarna de voorhand verzetten , en als je dan afwisselend gaat aandrijven tjaaa dan ga je dus opzij. Dit is een beetje te simpel uitgelegd maar het komt er een beetje zo op neer.
Die zelfde techniek gebruik je dan nadien vanuit het zadel en het paard kan in "no time" wijken voor het been, maar kan ook een wending om de voorhand en een wending om de achterhand, dus 3 vliegen in één klap zou ik zeggen.
Al na één training kan een paard zijn achterhand verzetten, eigenlijk is dit poepsimpel, en bij het grondwerken is enkel het kijken naar de achterhand al voldoende druk, uiteraard na die eerste training.
Ik zou zeggen zoek eens naar een goeie lesgever, die jou kan laten zien dat zoiets echt niet zo moeilijk is.
wijken voor het been is iets dat een paard dat net zadelmak gemaakt is, en aan de eerste maand inrijden bezig is, zo'n paard kan dit al laten zien, dit is echt basis basis werk.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:35

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:41

Ik zou een goede instructrice zoeken, die kan jou daar bij helpen :j

Bij mij ging het eerst ook bagger, toen hebben ik en mijn instructrice een les besteed aan het wijken, toen het eenmaal een paar keer goed ging, bleef dat ook zo.
Je kan een PB sturen, daar wil ik je verder helpen en/of tips geven.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:06

Buitenteugel, buitenteugel en buitenteugel. Harder schoppen is nooit zinvol. Mooi recht inzetten, 2 passen goed en weer rechtuit, weer 2 passen goed en weer rechtuit. Je moet continu tegen de voorhand kunnen zeggen tot hier en niet verder.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:01

Als het goed is heb je de aller eerste les geleerd dat als je het paard een schopje geeft gaat ie harder als je aan de teugel (trekt) gaat ie langzamer Dat is dus ook dezelfde les die jou pony heeft gehad !!

Dus wanneer je wil dat je paard opzij gaat en je geeft hem een schopje of je duwt wat harder tegen de paard vanuit je been Gaat ie idd harder :) Maar gelukkig heb je teugels als je daar nu iets meer tegenhoud en dan met name op de teugel die aan de muurkant zit (neem aan dat jullie bij a en c afwenden) echt bijna zoveel druk als voor een overgang naar de stap Dan kan je paard niet anders dan opzij voor dat been waar je mee drijft En idd zoals bovengenoemd afwisselen met paar passen en weer recht anders weet het paard al wat ie moet doen en valt die alleen maar door de schouder In stapheb je waarschijnlijk meer controle zou het in stap wat meer oefenen

Probeer ook te kijken waar je naar toe wil en steun licht op de beugel aan de muurkant Dan is het voor de paard nog makkelijker om opzij te gaan

En mis kun je om de achterhand te stimuleren meer mee te komen een dressuurzweep even aanleggen op de bips evt wat kietelen

RoryG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:08

werk eerst aan je tempo controle. zodat je paard het verschil leert kennen tussen been voor naar voor en been voor opzij. Niet denken aan het trucje wijken maar aan de logische hulpgeving voor je paard. En dit kan soms tijd kosten. Maar wees correct en consequent naar je paard. 1 been opzij betekend niet weglopen dus neem hem terug en herhaal je beenhulp voor opzij totdat hij het werkelijk snapt. En dit kan ook in stap of galop of op een volte of van de hoefslag af of naar de hoefslag vanaf de 2e hoefslag, niet enkel zoals in een proefje gevraagd wordt.

Loesje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:46

Aan je instructrice vragen wat je dan moet doen. Ze ziet het waarschijnlijk ook wel gebeuren en kan je daar vast wel mee helpen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:05

Ik ga mee met aeolus, eerst het paard op de grond de oefening leren. Dan pas erop. En dus ook als je er op zit zou je moeiteloos de achterhand en de voorhand apart moeten kunnen laten wijken voor druk.