Hoe flexibel(er) en fijner maken 1 kant..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elspelsz88

Hoe flexibel(er) en fijner maken 1 kant..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 17:14

Hallo,

Met regelmaat wissel ik af in de training van mijn fjord.
Nu pakt ze alles vrij goed en snel op alleen zit ze aan haar rechterkant redelijk erg vast. Ze weigert bij het buigen soms mee te komen gooit haar hoofd in de lucht en pakt het bit vast.

Hoe kan ik op een speelse en leuke manier haar rechterkant versoepelen?

Heb laatst eens een labyrint gemaakt van balken. Was een erg leuke oefening voor ons beiden. Wel vind ik het lastig om haar met mijn benen te ''sturen'' ipv met de teugels. Ze is zo ontzettend sterk als ze het bit vast pakt.
Welk been moet je nou waar aanleggen om haar naar de goede richtingen te krijgen?

Tijdens lessen hoor ik buitenbeen aan leggen als je naar binnen wilt draaien.
Maar dan hoor ik laatst Anky zeggen dat ze het absurt vind dat mensen dit hun leerlingen aanleren. Het is dan het tegenovergestelde wat je het paard aanleert.

Als jij naar rechts wil leg je je rechterbeen aan en andersom?

Snap ik het nu niet of is het gewoon ingewikkeld? -O-

Anoniem

Re: Hoe flexibel(er) en fijner maken 1 kant..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:33

Dat is idd te ingewikkeld gedacht. Waarschijnlijk is je fjord gewoon scheef en dat uit zich in sterk worden, met het begrenzen met je buitenbeen zorg je ervoor dat je paard zijn buitenkant mee naar binnen neemt en daardoor niet sterk kan worden aan de binnenkant. maar dat moet je ook doen met je buitenhand. zodat je paard in de eerste instantie gewoon recht wordt. Daar moet je ook naar gaan werken, recht is al goed genoeg. Dit kun je oa doen door op de 2e hoefslag te gaan rijden en je paard met been en hand recht zetten. Doe dit met je instructrice want ik kan dit hietr wel uit gaan leggen maar dat is gewoon heel lastig, dat moet je leren voelen en je instructrice moet je daarbij kunnen begeleiden.
Succes!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:40

Je stuurt imo met beide benen, buitenbeen als ondersteuning van de sturende buitenteugel en binnenbeen als ondersteuning van de stelling vragende binnenteugel. Dat ze het bit vast pakt gaat vanzelf verbeteren als ze wat sterker word. Gewoon lekker veel figuren rijden op beide kanten en er op letten dat ze bij een wending ook goed buigt en niet over de schouder weg loopt. Zo te lezen krijg je fijn les volgens de goede principes. Ik zou me niet te veel aantrekken van het geen wat topruiters zeggen, je krijgt immers geen les van Anky dus zou ik gewoon de aanwijzingen van je huidige instructrice opvolgen. Zoals ik al zei gewoon lekker veel figuren rijden, dan worden ze vanzelf sterker, rechter en fijner in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:07

Kijk gewoon de kant op die je op wilt, gewicht iets op de binnenkant.
Je buitenbeen hoef je alleen naar achter te leggen als de achterkant uitzwaait, anders niet natuurlijk.

Soms helpt het (ik deed dat soms als ze wat moeilijk waren op een kant) om buitenstelling te vragen, dan zit je niet zo aan die spieren te trekken. Paarden pakken vast (zetten de kaak vast) als ze iets hebben om op vast te zetten, niet teveel aan die binnenteugel zitten helpt dan heel goed, dan blijven ze wat relaxter, kun je er wat meer mee werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:14

Elspelsz88 schreef:
Hallo,

Met regelmaat wissel ik af in de training van mijn fjord.
Nu pakt ze alles vrij goed en snel op alleen zit ze aan haar rechterkant redelijk erg vast. Ze weigert bij het buigen soms mee te komen gooit haar hoofd in de lucht en pakt het bit vast.

Hoe kan ik op een speelse en leuke manier haar rechterkant versoepelen?

Heb laatst eens een labyrint gemaakt van balken. Was een erg leuke oefening voor ons beiden. Wel vind ik het lastig om haar met mijn benen te ''sturen'' ipv met de teugels. Ze is zo ontzettend sterk als ze het bit vast pakt.
Welk been moet je nou waar aanleggen om haar naar de goede richtingen te krijgen?

Tijdens lessen hoor ik buitenbeen aan leggen als je naar binnen wilt draaien.
Maar dan hoor ik laatst Anky zeggen dat ze het absurt vind dat mensen dit hun leerlingen aanleren. Het is dan het tegenovergestelde wat je het paard aanleert.

Als jij naar rechts wil leg je je rechterbeen aan en andersom?

Snap ik het nu niet of is het gewoon ingewikkeld? -O-

Ik rij western met een basis van Natural Horsemanship. Ik leer het paard wijken op ieder gedeelte van het lichaam, en ik vraag geen buiging stelling op voltes. De basis gaat met touwhalster en leadrope en one rein riding (zonder bit), vervolgens op trens. Ik wil een paard dat naar rechts gaat als ik met mijn linkerbeen duw. Die ook wijkt voor druk en naar rechts gaat als ik mijn linker zitbeenknobbel zwaarder belast, dus ook wijkt voor druk door drukverschillen in het zadel. Die echter wel bij oefeningen om lenig te maken achter mijn hand aanloopt, met name op de kleine cirkels als voorbereiding van de spin. En om de spin in te zetten naar links leg ik idd mijn rechterbeen aan.

Dus of dat wat jij geleerd hebt verkeerd is, ligt aan de instructie en de rijwijze :D

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 20:02

Dank voor de tips! :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:30

TS voor mij is onduidelijk wat je bedoelt met ze zit aan de rechterhand goed vast. Praten we hier over een paard die links de bolle kant heeft (dus langere spieren) en rechts de holle kant heeft (kortere strakke spieren)? Dan zou ik je aan raden om in de training te beginnen met rechtsom te gaan rijden. Alleen zou ze dan in dat geval gemakkelijk in stelling moeten kunnen gaan rechtsom. Dus laat daar eens een instructrice naar kijken. Ieder paard heeft te maken met de natuurlijke scheefheid. Probeer in het los stappen maar eens te gaan wijken op de hoefslag in een hoek van 45 graden. Zoek hiervoor goede instructie die je kan helpen om je paard correct te gaan trainen. Immers scheefheid lossen we op door allerlei oefeningen te rijden op de voltes, in de hoeken (schouder voor rijden hetgeen een belangrijke rechtricht oefening is die je ook op de langere lijnen en op de tweede hoefslag kunt doen), wending om de voorhand (maakt de kaak fijn los) enz. Daar schiet internet te kort in.
Als ik je beschrijving lees denk ik dat je met een straf handje rijdt. Probeer je eens in te beelden dat je mond van je paard een zeer kostbaar chinees porselein kopje is. Juist ja, dus zeer zacht worden in je handen, armen, schouders en hele boven lijf. Doe af en toe eens je rechterhand paar cm naar voren want waarschijnlijk heb je links te weinig in je hand en ben je zelf rechts te sterk. Laat je instructrice je eens helpen met op het juiste moment na te gaan geven. Want pas als jij nageeft kan het paard ook nageven. Als jij als een blok beton bent is je paard het ook. M.a.w. het zit in jouw manier van rijden en niet in je paard.
Als jij naar rechts wil dan kijk je naar rechts en je linkerbeen die haar (van haren) contact heeft met de huid van het paard geeft iets meer druk zodat het paard naar rechts gaat. Je rechterhand gaat iets naar rechts en je linkerhand ligt tegen de hals van je paard aan. Als je naar links wil dan kijk je naar links (hierdoor zet je jouw gewichtshulp op links) pakt iets meer haar contact met je rechter kuit en dan gaat je paard naar links. Je linkerhand gaat van de hals af naar links en je rechterhand ligt tegen de hals van je paard aan.
Wellicht help je jouw paard het meest door leuke buitenritten te gaan maken en jezelf zacht te maken in je hele lijf inclusief je handen. Want het is niet zo met dressuur oefeningen: “baat het niet dan schaadt het niet”. Juiste instructie zou je hier goed bij kunnen helpen.