Weer een nieuwe RT-HAW Bali! Weer paar maanden verder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koetje89

Weer een nieuwe RT-HAW Bali! Weer paar maanden verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 12:04

Hoi allemaal!

Na even wat te twijfelen of ik het wel op bokt zou zetten.. heb ik het toch maar gedaan;)
Bij mijn laatste topic in Oktober http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1746842 had ik weer wat fijne tips gekregen en paard liep nu wel ontspannen en gebruikte haar rug goed. Maar mijn topic daarvoor in Juli http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1727066was niet goed.. paard liep te opgekrobt, niet ontspannen. Ik was best wel even geschrokken van het commentaar.. maar terecht achteraf gezien, ze liep ook veel te hoog en met te weinig ruimte.;)

Nu plaats ik toch maar weer een topic, want ja ik wil toch stiekem wel weten wat iedereen er van vind;). We zijn weer wat maandjes verder. Heb 1 keer in de 2 weken les. We rijden samen 2 a 3 keer per week( max 30 min) en 1 a 2 keer per week longeer ik haar. verder staat ze overdag zoveel mogelijk buiten ( zolang het weer het toe laat)

even een paspoortje voor de mensen die ons nog niet kennen:
naam paard: Baltimore
Naam vader: Gameboy ( Gribaldi)
Naam moeder: Maron ( Holland)
Leeftijd: 4 jaar
Geslacht: Merrie
Ras: NRPS
Hoelang zadelmak en onder het zadel ? : +- 10 a 11 maanden ( Is op een pension stal zadelmak gemaakt waar ze jonge paarden trainen, ze was toen net 3 jaar oud)

Puntjes waar we nog aan moeten werken:
- Voorwaards/neerwaards moeten we nog steeds aan werken, gaat al wel veel beter maar kan altijd nog actiever erin worden!
-Ik mag nog wel wat losser in mijn armen worden
-Meer ontspannen erop gaan zitten! Ik ontspan al wel wat meer dan voorheen, maar mag nog wat ontspanner gaan zitten vind ik zelf
-Meer vooruit kijken, schouders naar achter. Ik kan nog wel eens te ver naar voren gaan zitten.
-De laarzen ipc chaps doen wonderen voor mij!( niet elke keer mijn tenen naar buiten) Soms zie ik nog wel dat ik mijn hakken wat meer kan uitdrukken
-Mijn handen blijven bij mij een puntje, maar ik werk er nog steeds aan!

Tijdens de lessen en wanneer ik zelf rijdt zijn we vooral bezig met voorwaards/neerwaards rijden, overgangen, stilstaan ( heeft soms weinig geduld haha), rechtelijnen rijden, de gallop uitbreiden, veel figuren rijden, veel binnenhoefslag pakken etc.

De foto’s staan niet in volgorde, ik vind het fijn om tips te krijgen, maar hou het wel netjes, niet alles gaat perfect bij mij, ik kan nog veel leren! Bedoel.. ik ben geen topruiter die mee doet aan de olympische zomerspelen;)

Sorry voor de onduidelijke foto’s, maar wat mot regen en iphone werkt ook niet altijd samen;)

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

Met mijn knapperd!!
Afbeelding

Eduard007

Re: Weer een nieuwe RT-HAW Bali! Weer paar maanden verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:52

Ik vind dat je netjes zit. De verbinding tussen jou het het paard zou nog iets meer mogen. Als je naar foto 5 en 6 kijkt, kun je zien dat er vanaf je elleboog richting het bit geen rechte lijn loopt. Hierdoor mis je de verbinding. Het zou mooi zijn als je de knik in je pols weg zou kunnen trainen. Hierdoor is het voor je paard makkelijker om een gelijkmatige druk op beide teugels aan te nemen. Die knik kan ook voor vervelende onbedoelde druk zorgen.

Ook valt me op dat je op sommige foto's nog veel naar je paard kijkt. Probeer recht voor je uit te kijken want dat zit je heel netjes. Succes!!!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:54

Mooi dier! Maar die bak....:0 daar rijdt je toch peesblessures in?

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 14:46

Bedankt! Dat met mijn pols is idd een puntje waar ik nog goed aan moet werken!
En dat van de bak klopt! Er is deze week veel in de bak gereden op andere paarden! ( meer dan normaal) Vandaar dat ik rustig aan heb gedaan, beetje stap en draf en geen galop of afwendingen zoals je op de foto's ziet. ( alleen hoefslag foto's ) zodat ze zich niet kan verstappen of iets. Gelukkig is de bak nu weer mooi glad gemaakt en aangedrukt! :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:13

ik vind juist de foto's waar zijn neus er lekker uit komen super qua contact met de ruiterhand, meer moet 't nu niet zijn, later ook niet, hij loopt ook lekker vrij in de beweging op die foto's, gewoon rustig verder werken zo tot hij sterk genoeg is, dan zal hij vanzelf meer verzamelen.

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:37

Bedankt voor de reacties! Maar ik denk dat Sanneloes bedoeld die manier hoe ik mijn pols hou. Als ik zo kijk zit mijn pols namelijk soms best wel raar, meer duim omhoog denk ik? Maar fijn dat jullie zien dat mijn houding verder al wat beter is! Ben ik erg blij mee haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 03:13

Leuk paard :)
Ik heb echter het idee dat je zadel totaal niet past. Het ligt te ver naar voren en te hoog op de schoft.
Verder zou ik nooit opstappen als de bak zo zwaar is! Zonde van je paard!

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 21:00

Rowdine schreef:
Leuk paard :)
Ik heb echter het idee dat je zadel totaal niet past. Het ligt te ver naar voren en te hoog op de schoft.
Verder zou ik nooit opstappen als de bak zo zwaar is! Zonde van je paard!

Het zadel is juist pas aangemeten en gepast door 2 zadelmakers.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:03

ziet er netjes uit, zou wel je handen wat hoger houden dat zorgt voor een mooiere houding en je zult merken dat het contact met de mond van je paard ook anders aanvoelt.
en probeer vooruit te kijken en niet omlaag

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:14

IK vind het een behoorlijk verschil in vergelijk met je andere topic! Veel meer ontspanning, het ziet er zoveel relaxter uit! Je paard heeft een hele andere uitstraling op deze foto's. Veel succes verder!!

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:31

Bedankt voor de reacties! Fijn dat jullie al verschil zien als je kijkt naar mijn andere topics.
En over de reacties van de bak, ik heb al aangegeven in een van mijn bovengaande reacties dat de bak nu weer netjes glad gemaakt is en aangedrukt is. Daarbij is de bak ook omgegooid ( zand) waardoor deze niet meer zwaar rijdt. dus graag alleen reacties over mijn rijden, want daar kan ik nog wat van leren! Aan de bak is al gewerkt;)

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:33

wijkhuijs schreef:
Ziet er goed uit, de andere 2 topics niet gezien, maar uit je verhaal begrijp ik een hele verbetering.
Net wat mijn voorgangers al zeiden vooruit kijken, dit zorgt voor een nog betere houding.

Dit zijn die andere topics:
Deze was van afgelopen oktober: [RT-HAW] Een nieuw HAW na 3 maanden verder

En deze was van afgelopen Juli, de oudere topic die veel te streng was kwa rijden enz. [RT-HAW] Baltimore (3 jr) een maandje verder!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:16

Steek je neusriem eens ongeveer 2/3 gaten hoger. Hij hangt nu echt veel te laag!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:18

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:57

Soms komt je paard nog wat achter de loodlijn. foto 4
Probeer eens wat naar voren te rijden zonder dat je harder gaat, zodat je weer contact met de mond krijgt, zoals bij foto 3..
tevens handen ietsje draaien: duimen hoogste punt, maakt ook dat je minder snel blokkeert in pols of elleboog.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:24

Vind het er netjes uitzien ! Zeker in vergelijking met je vorige topic.
Misschien zou je wat meer overgangen kunnen rijden zodat je paard van achter wat actiever wordt.
En je neusriem mag wel twee á drie gaatjes omhoog. :) Pas ermee op dat de neusriem niet op het uiteinde van het neusbot drukt, dat kan heel gevaarlijk zijn.

Ro_peace

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:25

Ik ben het wel met Rowdine eens.
Het viel mij als eerste op dat het zadel niet lekker ligt. Om kort door de bocht te zeggen lijkt ie gewoon te klein voor jou. Vooral bij je billen.

Verder heb ik het idee dat je paard er iets te veel inhangt. Probeer veel te schakelen en snelle/schijn overgangen te rijden. Zorg dat ie bezig blijft, dus veel afwisselingen in figuren (en dus overgangen) zodat ie op blijft letten en dus er minder snel in gaat hangen. (alleen natuurlijk als de bak iets minder zwaar is)

Verder leuke combi, veel plezier nog samen!

Iris18mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:41

Leuk paard! jullie zijn leuke combi!

Meeste punten geef jezelf al aan.
Zal voornamelijk heel veel overgangen rijden om haar losser te maken, en veel op de tweede hoefslag gaan rijden om haar mooi stabiel te krijgen :)

succes

SiscoXUli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:49

Probeer je armen/handen meer te dragen, in plaats van laten hangen. Ook je handen recht op en niet plat, je hebt nu pianohandjes..Probeer ook je hakken nog iets meer uit te drukken en tenen vooruit en niet opzij :) Verder vind ik je houding netjes en het ziet er ook niet gespannen uit of iets dergelijks. Wél vind ik je bak echt ontzettend treurig! Hoop dat de hoefslag niet zo is als de rest, kijkduin is er niets bij... :')

salami_worst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:49

eigenlijk is bijna alles al gezegd..

let vooral op je tenen, ze zijn nu kapstokjes :))