Aan het werk met Biaggi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naaoommii

Aan het werk met Biaggi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 14:45

Hoii Bokkers,

In oktober 2013 ben ik over gestapt van pony naar paard aangezien dat ideaal is voor mijn lengte. Sinds oktober rijd ik dus Biaggi, Biaggi heeft een jaar stil gestaan wat betreft het rijden. Grondwerk werd wel gedaan (Parelli). Biaggi heeft eerder wedstrijden gelopen voornamelijk springen dus hij is ook heel erg spring gericht in gereden waardoor hij erg begint de duiken en gigantisch op de voorhand loopt. Op dit moment ben ik aan het proberen om dit zo veel mogelijk er uit te krijgen hier bij krijg ik af en toe privé les in.

Ik post hier wat foto's in van het begin tot nu. Ik sta altijd open voor tips! Zelf moet ik nog erg aan mijn houding denken namelijk mijn tenen. Ik rij nu weer met gewone beugels ik heb een hele poos met veiligheids beugels gereden en heb gemerkt dat mijn tenen heel erg naar buiten vallen. Tips voor mn handen zijn altijd welkom want vaag genoeg lukt het me niet om ze recht te houden :')

Klein paspoortje
Biaggi
8 Jaar
Ruin
Lengte 1,76
Vader Tygo (Numero Uno x Purioso x Rigoletto)

01.
Dit was de eerste keer dat is er op zat. Natuurlijk gigantisch wennen aangezien ik dus altijd pony's reed.
Afbeelding

02.
Dit is een foto van redelijk een tijd geleden. Hier is dus goed te zien dat hij veels te diep ging lopen en dan vlogen mn teugels over al heen hier was dus amper contact.
Afbeelding

03.
Zelf wist ik het niet meer op te lossen dus besloot om te gaan lessen, wat betekend dat ik heb meer voorwaards moet gaan rijden en zorgen dat het hoofd hoog blijft. Hier foto's van een les ook foto 4. Deze foto's zijn gemaakt in december.
Afbeelding

04.
Afbeelding

05.
Vanaf hier zijn de foto's van gister (05-02-2014) zelf vind ik het al een ruime verbeter dan toen ik begon. Nogmaals ik ontvang graag tips wat ik eventueel beter kan doen en mijn houden. Hou het wel netjes!
Afbeelding

06.
Afbeelding

07.
Afbeelding

08.
Stukje proberen te wijken
Afbeelding

09.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.

Afbeelding

12.
Afsluiter
Afbeelding

KingYasFenn

Re: Aan het werk met Biaggi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:50

mooi :)
dat roze setje! :)

en ik vind het inderdaad op de foto's overkomen alsof je nu meer 'contact' hebt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:18

Ik denk dat het een boel gaat helpen als je een ander zadel gaat gebruiken, je bent nu met je hele lijf al over the place. Daarbij hang je wat achterover en wordt je heel sterk in je hand. Ik kan geen foto noemen waarbij ik het er fijn ontspannen uit vind zien. Het lijkt alsof je meer wilt dan dat jijzelf kunt. Dat bedoel ik niet banketstaaf, maar daarmee wil ik zeggen dat je kleine stapjes zou moeten gaan maken. Eerst voorlopig werken aan een onafhankelijke zit, waarbij je in balans bent en je paard niet in de weg zit. Daarna rustig aan het paard oppakken maar vooral leren voelen wat er onder je gebeurd.

Ik zou dus een aantal stappen terug doen en goed naar je zadel kijken. Succes!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:29

Wat Joolien zegt zie ik ook. Blijf rechtop zitten! Je zit voor mijn gevoel met een erg bolle rug, je mag je schouders een stuk naar achteren draaien en proberen je zo lang mogelijk te maken (hoofd iets meer boven je romp houden).
Zorg ook dat je boven je paard blijft, op foto 10 hang je erg naar binnen. Vind ik ook lastig hoor, maar is wel belangrijk om op te letten!
Verder vind ik het een leuk paardje en vind ik wel dat jullie vooruit zijn gegaan :j

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 18:21

Bedankt voor de reactie's! Ik zit idd niet recht hier probeer ik wel zo veel mogelijk op te letten, misschien dat beugels 1 gaatje langer helpt. Een ander zadel is geen optie het is niet mijn eigen paard en geld voor een goed zadel heb ik niet dit is wow zadel dus die is al giganitsch duur dan schaf ik niet zo een ander zadel aan en deze aan de kant leggen ;) het is wel een fijn zadel om te rijden.

Zelf heb ik vrij veel met een normaal dressuur zadel gereden waar mijn zit meer gedwongen werd tot een goede positie. Dit is een spring zadel zitting met dressuur zweetbladen. Dus het is meer wennen aan het zadel.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:55

Leuk een Tygo! Ik heb een Tygo merrie in mijn profiel staan.

Ik ga mee met Jolien. Werk eerst aan jezelf, een goede balans en leer te voelen wat er onder je gebeurt. Probeer je paard niet teveel te rijden, maar juist te bedienen en hem niet in de weg te zitten. Dus door eigenlijk zo min mogelijk te doen ;)
Door eerst een onafhankelijke zit te creëren, wordt je bewuster van zijn beweging en hoe jouw hulpen inkomen. Je bent nu (voor het oog) te druk met de voorkant dan dat je paard ontspannen loopt. Zorg eerst dat je in alle drie de gangen een mooi tempo controle hebt en hierin kunt schakelen, pasje terug en een pasje wegrijden. Hij kan pas fijn zakken als jij voelt wat zijn achterbeen doet en wanneer je hem moet aanvullen.

Gewoon een rustig stappenplan opzetten met je instructie en niet te hard van stapel willen lopen. Succes!

SaschaTiviox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:24

Het ziet er heel goed uit. Ik vind ook dat je meer contact hebt met je paard (hij is trouwens schitterend)
Bij foto 06 zou ik aanraden ietsje meer rechtop te zitten, je zit een beetje naar achter. Maar verder is je houding prima.
En bij foto 05 je handen als je stilstaat echt iets meer naar beneden te doen. Het is misschien niet zo maar het lijkt of je nu heel hard in de mond trekt. Ik weet zeker dat je dat niet doet want ik zie een hele sterke band tussen jou en je paard, maar misschien mensen die net paardrijden, denken van; wow".
Maar voor de rest is het echt supergoed. Geniet van je paardje. Het lijkt me echt een super beesie :#

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:52

Leuk paard!
probeer wat minder erin te gaan hangen...Nu zit je heel erg in stoelzit
Probeer je rug goed recht te houden

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:42

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 22:25

Bedankt iedereen!
Ik ben druk bezig met mijn houding, ik heb besloten om nu meer te gaan lessen.

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:15

Laat je de bewust de teugels zo lang?
Ik vind dat je ze echt veel te lang hebt, je paard wordt daardoor ook enorm lang.

Jullie zijn wel een leuke combi :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:01

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:53

heb je nu nog steeds les? Ik vind jullie een hele leuke combinatie maar je bent wel streng met je handen vind ik. Met name foto 9&11 vind ik echt niet prettig om te zien..

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 19:29

Ik heb vaak mn teugels iets te lang aangezien dit verkeerde terugels zijn die me steeds uit de handen glijden. Ik probeer dan wel zo snel mogelijk mn teugels weer op te pakken.

Ik moet hem van mn instructuur kort houden. Zijn mond is vrij groot dus als je hem op pakt lijkt het als of ik er aan zit te trekken maar dit is zeker niet zo ;)

Roombroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:30

ik zie dat je tenen soms een heel klein beetje naar buiten toegaan maar voor de rest ziet het er netjes uit naar mijn mening :)

StOuDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:18

jullie zijn een erg leuke combinatie! en erg veel vooruitgang.

maar probeer niet te veel met je binnenhand te gaan rijden, nagevelijkheid vraag je op je buitenhand en probeer niet alles met je handen op te lossen maar ook met je benen. je paard loopt voor het mooie iets te veel op de voorhand, probeer hem goed op het achterbeen te zetten, dat kan namelijk ook het hangen in je handen voorkomen... verder ziet het er heeel netjes uit, en goed zo doorgaan! je bent op de goede weg!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:34

Naaoommii schreef:
Ik heb vaak mn teugels iets te lang aangezien dit verkeerde terugels zijn die me steeds uit de handen glijden. Ik probeer dan wel zo snel mogelijk mn teugels weer op te pakken.

Ik moet hem van mn instructuur kort houden. Zijn mond is vrij groot dus als je hem op pakt lijkt het als of ik er aan zit te trekken maar dit is zeker niet zo ;)

Zijn andere teugels aanschaffen misschien een optie? Dan hoef je niet de hele tijd weer je teugels korter vast te pakken. Vind het goed dat je les hebt en aangeeft dit vaker te gaan doen. Jullie hebben allebei potentie, dus jullie komen er wel. Voor je paard mag er wat meer ontspanning in zijn lijf en jij meer rechtop zitten en niet te streng met je handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:40

Naaoommii schreef:

Kort houden is goed, maar het paard moet die druk wel aan kunnen, hij moet niet te zwaar worden. Er wordt niet een bepaalde oprichting en geslotenheid van hem verwacht die hij niet aankan dus dan wordt ie scheef en krijg je meer druk aa nde voorkant. Probeer dus aan te gaan voelen wat voor hem nu een fijne houding is waar hij in balans kan blijven en mooi recht kan worden.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:08

Als eerste vind ik jullie een leuke combinatie waar nog veel aan te sleutelen valt, maar hier ben je zelf goed van op de hoogte en je gaat erg goed met het commentaar om! Top!

Verder lees ik dat je je beugels een gaatje langer wil doen? Zou er eerder voor kiezen om ze juist wat korter te doen, zeker omdat het een springzadel is. De bladen zijn veel korter. Hoe langer je beugels, hoe meer dit zadel jou en hierdoor je paard gaat belemmeren. Ik denk persoonlijk dat als je ze 1 a 2 gaten korter maakt, je zit in het zadel al wat beter maakt!

Veel succes met dit paard en rustig aan, alles op zijn tijd. Met geduld en training komen jullie er wel!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:22

Ik ga inderdaad ook mee in bovenstaande dat het eruit ziet of je wat achterover hangt, en daardoor lijkt het ook of je aan je teugels trekt.
Iets anders wat mij opviel is de foto met de poging tot wijken, teveel stelling, waardoor het paard over zijn schouder weg valt (deel ook gewoon onbalans waarschijnlijk), en jou voet die je daar vreemd naar binnen buigt. Paard opzij drijven met je been niet alleen je voet ;)
Verder zijn jullie al een stuk vooruit gegaan als ik het zo zie t.o.v. de eerste lessen, dus ik zou lekker zo doorgaan en regelmatig lessen, en dan komt het helemaal goed :)