Hoeken afsnijden en kijkerigheid: hoe los ik dat op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c3h2a1

Hoeken afsnijden en kijkerigheid: hoe los ik dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 19:05

Hoi,

Ik heb zeer vaak het probleem dat de pony/paard waar ik op rij niet door de bochten wilt en vaak van de hoefslag komt. Hoe komt dat en wat kan ik er aan doen? Ik heb les, maar de aandacht moet naar meerdere mensen toe dus misschien dat jullie tips hebben.

Daarnaast heb ik sinds kort een verzorgpaard. Heeft altijd buiten gereden en moest dus heel erg wennen zo in de bak. Bleek vrij ernstig te bokken en had een hele stijve nek. Hier is veel aan gewerkt. Nu verzorg en rij ik hem, maar ik merk dat hij bij de open kant van de bak erg alert is: kijken, naar binnen komen en soms (vooral in galop) wegspringen. Het is niet zo dat hij op hol slaat, hij is aardig makkelijk terug te nemen, maar misschien dat jullie hier ook tips voor hebben. Loop altijd eerst met hem een rondje aan de hand door de bak, stap is er vrij weinig aan de hand, en als hij kijkt/stil wilt staan, spoor ik hem aan en probeer ik een beetje stelling naar binnen te vragen. Verder rijd ik veel figuren en overgangen. Meestal als ik galoppeer ga ik op dat stuk over na draf enz enz. Verder is hij heel braaf.. ook in galop.

Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Elles op 05-02-14 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. Zorg voor een titel waaraan te zien is waar het topic over gaat alsjeblieft.

xhannaahh

Re: Helpppie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:12

Met die (manege)pony binnenbeen en binnen teugel eraan. Met je verzorgpony afleiding zoeken voltes schouderbinnenwaarts schouderbuitenwaarts stellig naar binnen enzo
Succes

c3h2a1

Re: Hoeken afsnijden en kijkerigheid: hoe los ik dat op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 19:21

Ja, idd en dat probeer ik ook maar dan gaat ie harder lopen, probeer ik het te begrenzen met de buitenteugel en dan trek ik hem weer verkeerd om om maar zo te zeggen XD

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:27

Ja je beest is dat natuurlijk gewoon gewend. Je moet er dus eerst voor zorgen dat jij je pony rijd in plaats van dat je pony alleen maar bezig is met zijn standaard dingetje te doen met jou op zijn rug.
Als je in de gelegenheid bent dan is het verstandig om te werken aan nageefelijkheid en het activeren van de achterhand. Draaf vierkantjes over de breedte van de bak, maak onverwachtse bochten. Vraag je instructeur wat je moet doen om deze pony echt te "rijden"

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:34

Ten eerste goed opletten dat je zelf wel goed rechtop zit. Paard wilt onder jou blijven, dus als jij scheef naar binnen zit, probeert hij onder je te blijven door naar binnen te vallen. Als je zelf gewoon rechtop zit, probeer het dan niet met je teugels op te lossen maar met je been. Druk heb dus als het waren met je been weer naar de hoefslag. En probeer hem al voor te zijn, dus zodra je bij de hoek komt al voorbereid zijn.

Mijn vorige bijrijdpaard was ook altijd heel schrikkerig en kijkerig, maar heb dit altijd gewoon genegeerd. Na een tijdje ging het steeds beter totdat ze een ongeluk kreeg en het weer van vooraf aan begon :+ Ik denk dat het beste is wat je kan doen gewoon negeren. Maar zeker niet straffen oid, behalve als hij echt gaat steigeren bijvoorbeeld. Dan mag je hem imo flink op z'n donder geven.
En zorgen dat je relaxed blijft, als je gespannen wordt zou het alleen maar erger worden. Dus ook goed de leiding nemen.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:38

Uit ervaring ben ik erachter dat je heel veel figuren moet rijden en bij kijken meteen andere kant op laten kijken en voltes 10 meter maken zodat de pony kan zien dat het niet eng is.

c3h2a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 19:44

Ja, dat is idd wel zo. Maar er is verder niks waarvan jullie denken dat het aan mijn hulpen of iets zou kunnen liggen? Is natuurlijk lastig te zien/denken vanuit hier maar punten waar dan extra op gelet moet worden? Want ik probeer vaak voltes en dingen te rijden maar bij voltes heb ik regelmatig dat ze na een halve volte onbedoeld naar binnenkomen. En een volte bij E B is al helemaal dramatisch |(

c3h2a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 19:46

Ja idd Eileen & siepenteun. Ik straf hem ook NOOIT in dat geval, meestal doe ik idd alsof er 'niks' is gebeurd of probeer ik het nog een x. Maar het klinkt niet alsof hij het expres doet of gaat doen? Dat hij zoiets heeft van, hoi hier maar ik gek doen?

c3h2a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 19:47

En misschien hang ik op dat moment wel scheef/naar binnen.. dat is zeker een punt waar ik op ga en kan letten!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:52

Binnenteugel eraan houden, binnenbeen, zorg ervoor dat je niet teveel naar binnen zit want dan maak je het moeilijker voor 'm, want hij loopt naar de richting toe waar het gewicht het grootste is. Als hij te hard gaat, terug zitten, allebei teugels eraan (dus niet aan de buitenteugel, maar gelijke druk) en als ie dan nog niet luistert mag je best eens duidelijk zijn, een hulp is een reactie krijgen. Dus zorg ervoor dat ie goed op je hulpen reageert anders stomp je de hulpen alleen maar meer af.

Dat verzorgpaard moet je gewoon hard aan het werk zetten, zorgen dat ie de aandacht bij jouw moet houden, hij mag niet naar buiten kijken, wees consequent, en vermijd niet die plek in de bak oid.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:24

Hoe maak jij een volte? Welke hulpen geef je en in welke volgorde?

Is er medisch nikd aan de hand met je verzorgpaard? Dus geen last van de rug, zadel ligt goed, misschien zelfs iets in de mond of weet ik veel. Is hij alleen met rijden schrikkerig en kijkerig of altijd wel? En wat voor ras is je verzorgpaard?

Heel veel vragen, maar dan kan ik een beter beeld krijgen. Ik heb namelijk ook met beide dingen ervaring.

asdfghjkl06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:47

Hoeken afsnijden kun je oplossen door veel stelling te houden en goed je binnenbeen er aan te houden.
Kijkerigheid is een kwestie van de aandacht van je paard erbij houden, veel oefeningen etc doen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:22

aan het werk zetten helpt bij die van mij heel goed, als ik op wedstrijd ben is die namelijk ook verschrikkelijk kijkerig, vaak reed ik dan een rondje in draf voordat de proef begon, maar dan schrok ze overal van. nu rijd ik als ik de ring binnen ben meteen een paar overgangen een pasje achteruit, opzij zetten etc. zodat ze echt op mij gericht is, dan heeft ze ook geen tijd om te gaan schrikken

c3h2a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 20:22

@ Eileen binnenbeen eraan, buitenteugel iets van de hals en buitenteugel houd ik geloof ik tegen de hals. Misschien dat ik naar binnenhang of onbewust meer steun in de beugel? Of dat het de verkeerde volghorde is.. Misschien zijn mijn hulpen ook wel niet sterk genoeg? Want ik heb het zo vaak dat verschillende pony's naar binnen komen.

Mn verzorgpaard is toen de tijd onderzocht, behandeld en bij gereden door een goede ruiter. Ik heb zo geen idee wat voor ras het is :') dat vergeet ik altijd.. Maar het moment dat ik de bak inga is hij al kijkerig. Denk dat dit ook komt omdat hij altijd buiten heeft gereden en dus de bak niet echt gewend is. De zijde van de muur zeg maar is er niks aan de hand. Het gaat echt puur alleen om de open zijde. Daar ziet hij natuurlijk andere paarden voorbij lopen/draven/galopperen enz. en mensen. Ook schrikt hij van geluiden en onverwachtse bewegingen. In stap is hij wel kijkerig, maar doet verder niks. Soms komt hij wat naar binnen of spant hij zijn lichaam aan. Maar meer ook niet. T zijn fracties van secondes. Zodra ik ga draven doet hij dit ook, maar in galop springt hij gwn weg. Niet op hol, maar hij springt gwn weg. Ik probeer veel figuren te rijden en overgangen. Als ik bijvoorbeeld galoppeer ga ik naar draf bij dat stukje of draai ik snel een volte. Maar hij blijft zo kijkerig, schrikkerig. Ik krijg hem dan ook niet echt in stelling voor zover dat al lukt met zijn stijve nek (hij is net een giraf alleen staat zijn nek niet omhoog maar omlaag).

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:24

Voor een jong of een paard welke nog niet ver in de africhting zit is echt goed de hoeken in rijden heel moeilijk. Daar heb je namelijk de nodige buiging en verzameling voor nodig. Maar alles valt en staat met het goed aan het been zijn, zowel voor de voorwaartse hulp als de zijwaartse hulp. Neem dus in je losrijden eens wat wijken mee en probeer op iedere volte of wending die je maakt heel duidelijk voor te bereiden met eerst met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden voor de juiste buiging, voor je de wending in rijdt.

c3h2a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 20:24

Ik ga erop letten saskiakefie

c3h2a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 20:28

R12312 misschien beetje stom, maar ik geen idee wat voorwaartse hulp en zijwaartse hulp is! En binnenbeen naar je buitenteugel rijden :n

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:09

als jij je pony bezig houd heeft hij geen tijd om om andere dingen weg te kijken, zorg dat hij in die hoeken op jouw gefocused is en niet om wat er om hem heen gebeurd, wend aan die kant eens een keer af of maak een volte 10 mtr. tempowisselingen rijden etc.

met manege paard, goed je been eraan houden in de hoeken die hij niet door wilt en hem met je binnenbeen naar binnen drukken en stelling vragen, laat hem die hoek maar door buigen, zal niet een twee drie lukken maar oefening baart kunst

doe dit ook op de voltes, eigenlijk elke buiging die je maakt druk je hem de bocht door en vraag je stelling

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:20

zelf niet teveel meegaan in de kijkerigheid. Kijkt je paard naar buiten, kijk zelf weg van wat hij eng vind en probeer niet met geweld er langs te gaan maar probeer gewoon door te blijven rijden. Lekker veel figuren rijden en overgangen zodat het paard niet veel de kans heeft om enge spoken te ontdekken. Neem ook vaak de binnenhoefslag zodat je paard geen steun heeft van de heining. Verder negeer ik ongehoorzaamheid / kijkerigheid en schrikkerigheid zoveel mogelijk. Vaak komen ze er al snel achter dat het ze meer energie kost om tegen te werken dan om mee te werken. Straffen helpt volgens mij niet omdat het paard er meer onrustig van wordt en niet echt snapt wattie verkeerd doet.

c3h2a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 11:17

Bedankt voor de tips!

asdfghjkl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:22

Stelling houden in de hoeken is het belangrijkst, kun je oefenen op de volte
Voor de kijkerigheid zul je je paard zn aandacht erbij moeten houden door hem bezig te houden met afwisseling, overgangen en veel oefenigen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:26

c3h2a1 schreef:
Hoi,

Ik heb zeer vaak het probleem dat de pony/paard waar ik op rij niet door de bochten wilt en vaak van de hoefslag komt. Hoe komt dat en wat kan ik er aan doen?

Daarnaast heb ik sinds kort een verzorgpaard.
ik merk dat hij bij de open kant van de bak erg alert is: kijken, naar binnen komen en soms (vooral in galop) wegspringen. Loop altijd eerst met hem een rondje aan de hand door de bak, stap is er vrij weinig aan de hand, en als hij kijkt/stil wilt staan, spoor ik hem aan en probeer ik een beetje stelling naar binnen te vragen. Verder rijd ik veel figuren en overgangen. Meestal als ik galoppeer ga ik op dat stuk over na draf enz enz. Verder is hij heel braaf.. ook in galop.

Voor het eerste paard: niet naar de hoefslag kijken. Gewoon goed bezig houden, regelmatig voltes maken, af en toe een hoek meepakken en op rechte stukken een middendraf inzetten bijv. Veel op de binnenhoefslag rijden, en dmv figuren dus af en toe wat hoefslag meepakken.

Voor je verzorgpaard geldt eigenlijk hetzelfde: goed aan het werk zetten, met name aan de open kant. Voltes halve baan rijden, slangenvoltes, geen aandacht besteden aan het schrikken. Gewoon corrigeren en doorgaan waar je mee bezig was. Wil je rustig draven over het 'enge' stuk en paard gaat te snel of van de hoefslag af? Volte halve baan rijden en stuk opnieuw doen.

c3h2a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:47

Oke, dat ga ik uitproberen! Bedankt!
Mijn verzorgpaard gaat weg, maar ik kan de tips wel gebruiken voor andere keren natuurlijk. Bedankt!