Les: springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannerocky

Les: springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 20:55

Hallooo!,

Ik volg wekelijks een clubles op de manege, met Zabor. Het is niet mijn eigen pony, maar simpel gezegd mijn 'verzorg'pony. Het is een stal met meerder paarden en pony's, en ik rijd er nu 2,5 jaar. Ik ben begonnen op Zabor. In de tussentijd heb ik een ander paard beleerd en doorgereden, maar deze is helaas verkocht, afgelopen oktober.
Daarom heb ik Zabor vanaf toen weer opgepakt. Het eerste jaar dat ik hem reed was hij vrij koppig, en vooral heel vast in zijn nek. Hij liep eerder eigenlijk alleen maar voor de kar, en is, heb ik het idee, nooit echt heel serieus doorgereden. Hij loopt dan ook totaal niet nagevelijk, en ik ben nu vooral bezig met het losmaken van zijn nek- en rugspieren, het rechtrichten en het geleidelijk nagevelijker lopen. Hierbij heb ik goede begeleiding in de les. Het gaat stapje bij stapje steeds beter, en hij loopt al veel meer ontspannen en op zijn eigen benen, dan voorheen.
Omdat Zabor totaal geen dressuurpaard is, ben ik een beetje begonnen met springen, omdat ik dit zelf ook heel leuk vind. Hij vond het in het begin nogal raar, snapte niet wanneer en hoe hij moest springen en zijn balans was ook niet goed. Ik heb heel veel geoefent, en ben zo ver gekomen dat ik in februari 2013 een B parcour heb gesprongen tijdens clubkampioenschappen op de manege. Dit was de eerste keer voor hem, en ik ben het eerste parcour dan ook uitgebeld. Wel heb ik het afgesprongen. Het 2e parcour was ik foutloos, en super snel! Dus al zeker heel tevreden.
Goed, genoeg gepraat, dit zijn filmpjes van vandaag, dinsdag 4 februari. Ik ga mijn eigen commentaar achterwege laten, ben vooral heel benieuwd of mijn eigen commentaar overeenkomt met dat van jullie.

Wel wil ik er even bij zeggen: Zabor loopt dus niet nagevelijk, wordt aan gewerkt.

Zabor
Ruin
9 jaar
Konik x Onbekend
E-pony
Niet gestart

Eerst parourtje
http://s846.photobucket.com/user/xxsann ... c.mp4.html

Iets hoger
http://s846.photobucket.com/user/xxsann ... 7.mp4.html

Ik ben benieuwd, en houd het lief :)

RenWaBl

Re: Les: springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 08:31

Wat mij heel erg opvalt is dat het tempo veel te hoog ligt. Probeer de pony eerst dressuurmatig in orde te hebben voor je over de hindernis gaat. Je kunt bijvoorbeeld dressuren tussen de hindernissen in, zodat hij leert dat bij hindernissen rijden niet gelijk betekent dat hij mag springen. En hem niet weg laten rennen voor de hindernis, zodra je voelt dat hij weg rent, draai je een volte. :)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:05

Ik ga mee met wat hierboven gezegd wordt.
Als je eerst zorgt dat het paard dressuurmatig in orde is, is het voor jou makkelijker om hem onder controle te hebben.
Dat je ook een sprongetje neemt zo nu en dan is niks mis mee, maar ik zou eerst zorgen dat je de basis onder de knie hebt.
Leuk paardje wel :)

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 09:09

Oke, bedankt!
Moet wel zeggen dat ie inderdaad wat voorwaarts was gisteren! Normaal ook hoor, daar niet van, maar meestal gaat ie wat makkelijk terug. Maar bedankt, zal er wat mee doen!

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:18

Was dit ook je eigen commentaar? Omdat je zei dat laat ik achterwege, maar ik ben wel benieuwd welke verbeterpunten je zelf hebt :)

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 09:27

Mijn eigen commentaar is deels zo,:

* meer controle tussen de hindernissen, qua sturen maar ook qua snelheid. Ik kan goed sturen, maar bijvoorbeeld bij een dubbelsprong krijg ik hem niet genoeg terug.
* recht uit na de hindernis; hij heeft de neiging om gelijk na de hindernis een bocht te maken, als ik even niet oplet gebeurt dat dus ook.
* verder beugels korter, zal ik ook doen.

Ik zit op school, dus heb even snel wat puntjes neergezet.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:26

Aah ja, dat zijn idd ook goede punten.
Succes hè, het komt vast goed.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:27

Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:32

Ik vind het tempo eigenlijk best oke, Vind het niet veelste hoog.

Wel moet je idd opletten dat het wel jou tempo blijft. Zeker het eerst filmpje sprint ze naar voren. Maar is me niet helemaal duidelijk of jij dat vraagt of het paard dat doet.
Het 2e filmpje moet je tussen de dubbel iets meer gaan zitten, en even een keer ho "zeggen" nu kwam ze net iets te dicht eronder.

Geeft je instructrice ook wel eens commentaar? Hoor haar enkel "goedzo" zeggen. Terwijl er wel nog punten zijn waar aan gewerkt moet worden.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:33

ik ben zelf geen ervaren (spring)ruiter maar ik vind het er goed uitzien. Gaat idd snel maar ik vind dat je toch controle lijkt te hebben. Verder vind ik je houding heel goed. Je zit mooi recht, handen zijn goed en je voeten ook. Al bij al vind ik het heel goed.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:36

Nou aan mijn handen wordt nog gewerkt, dat kan beter namelijk, tijdens het springen.

Het is geen springles, dus echt commentaar valt er niet te geven, achteraf geeft ze nog wel eens commentaar, maar officieel is het een dressuurles.

Hij kwam bij de eerste hindernis niet uit dus ik reed hem wat naar voren, wat hij zag als een teken om even lekkee gas te geven haha, beetje te veel energie

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:52

Ziet er niet raar uit.
Ik ben het eens met de tempocontrole.
Daarnaast zou ik jou graag net iets langer van de rug af zien zitten.
Op het moment dat je eigenlijk nog zou moeten staan zit jij al.
Daarnaast mag je na de sprong gaan terugzitten.

Leuk dier heb je :)

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 20:02

Oke! Daar ben ik het inderdaad wel mee eens, zal er aan werken!!

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:42

Kan me nou niet bepaald vinden in veel van het bovenstaande. Vind het temponprima zo, zeker niet te hoog. Je hebt nu een mooi ritme, ik zou het lekker zo houden. Ziet er goed uit verder! Probeer boven de sprong voor je uit te kijken en niet te veel naar voren vallen. Ga zo door!

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 22:45

Nou, dat vind ik een leuk berichtje!

Ik heb over het tempocontrole nagedacht, het ligt wel ietsjes te hoog, ben ik het mee eens. Maar als ik hem langzamer op de sprong af rijd, daar heb ik ook nog een filmpje van, maar die is te lang om te plaatsen, komt hij totaal niet uit, en raakt uit balans. Dit zal misschien een kwestie van tijd zijn, en oefenen, maar met dit tempo gaat het goed. Ik ga zeker oefenen om wat langzamer op de sprong af te rijden, maar ik ga niet teveel terug nemen, dan stoor ik hem teveel.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:46

Zag er goed uit hoor en met springen hoeven ze niet met het neusje naar de grond, mijn instructeur heeft met springen het hoofd liever wat hoger. Lekker doorgaan en ruimte voor verbetering is er altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:26

sannerocky schreef:
Nou, dat vind ik een leuk berichtje!

Ik heb over het tempocontrole nagedacht, het ligt wel ietsjes te hoog, ben ik het mee eens. Maar als ik hem langzamer op de sprong af rijd, daar heb ik ook nog een filmpje van, maar die is te lang om te plaatsen, komt hij totaal niet uit, en raakt uit balans. Dit zal misschien een kwestie van tijd zijn, en oefenen, maar met dit tempo gaat het goed. Ik ga zeker oefenen om wat langzamer op de sprong af te rijden, maar ik ga niet teveel terug nemen, dan stoor ik hem teveel.

Dat is een stukje kracht wat hij mist, Dat kun je prima trainen door bijv. in-uitjes of een kruisje en daar zo verzameld mogelijk op aandraven/galopperen.