Mijn paard pakt het bit vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mitje78

Mijn paard pakt het bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 19:13

Sinds een paar maanden heb ik een super lief paard gekocht,
Maar, sinds een paar weken is ze er achtergekomen dat wanneer ze het bit vast heeft, ik weinig meer te zeggen heb.

Telkens wanneer ik haar terug wil vragen, dan trekt ze nog even harder door. Waardoor ze haar tempo steeds verder verhoogd. En er een rem niet meer is.

Afgelopen, zaterdag was ze galopperende wijze er vandoor gegaan. En ze was niet gestopt tot ze weer thuis was. En het is niet veilig en goed als ze dit steeds blijft doen.

we rijden haar al een gebroken Pelham bit, Dus wil liever niet een zwaarder bit gaan rijden. En een slof is toch ook niet echt mijn favoriete oplossing.

Iemand nog een tip, om te voorkomen, of te verhelpen dat mijn paard zijn bit niet meer vast pakt?

Anoniem

Re: Mijn paard pakt het bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:15

Ik zou dressuurmatig met haar aan de gang gaan, ook tijdens het buitenrijden. Dit kun je het beste oplossen met been en hand, niet alleen hand. onderweg ook dresuurmatig aan de gang gaan zodat ze gehoorzamer wordt, voorlopig niet meer galopperen totdat je het gevoel hebt dat je haar onder controle hebt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:16

OPG -> RT-V

love_toska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:21

Probeer zelf niet terug vast te pakken, maar probeer een beetje te spelen met het bit. Dressuurmatig aan het werk is inderdaad een goede oplossing.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:18

los maken door dressuuroefeningen en zelf een hele zachte hand bieden

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:45

mijn instructrice zegt dat een paard dat 'bit vast pakken' eigenlijk helemaal niet kan.. iet om nou ruzie te gaan schoppen ofzo maar waar je het bit zit zitten toch helemaal geen tanden...? of zeg ik nu iets doms?
een touwtrek wedstrijd win je toch niet soms is het de kunst om los te laten, met vasthouden bouw je alleen maar adrenaline op. als ze weer zo iets uithaalt met rennen ofzo, een ruk en dan weer los en zo maar door en idd dresuurmatig rijden
en je hebt hem/haar nog niet zo lang waarschijlijk is zij/hij je aan het uitproberen... de aanhouder wint

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:49

Reden de oude eigenaren ook normaal buiten?
En welk bit gebruikte zij?

mitje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 23:33

Brainless Ja, zei rijden ook buiten, en gebruikte hetzelfde bit.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:40

Misschien een keer een ander bitje gebruiken. Wat heb je er nu in liggen?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:42

En die gebroken pelham bit is heel erg scherp, dan zou ik toch een ongebroken trens of ongebroken pelham bit gekruiken. :) en vooral veel dressuur matig aan de bak gaan en ervoor zorgen dat ze goed luisterd maar je hulpen en dan kun je eens naar buiten gaan. Anders wordt het idd gevaarlijk. ;)

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:47

Zelf heb ik een enkel gebroken Robart Bit, dit op aanraden van mijn instructrice omdat mijn paard ook het bit vastpakt. Met dit bit kan het niet omdat het los van elkaar kan bewegen. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:52

Haal de pelham eruit of leg er ten minste een ongebroken in. Een gebroken stang: notenkraker-effect, instabiel en hefboomwerking, men kan zelf bedanken dat dit erg onprettig is voor een paard. Ongebroken en hefboomwerking is dan eerlijker. Rijd je dit bit met enkele teugel of met dubbele teugel? Dubbele teugel is imo een must voor het rijden met pelham. Dat je paard het bit vast pakt is niets minder dan een grote uiting van ongemak. Dit kan lichamelijk ongemak zijn met een medische rede, of lichamelijk ongemak door scheefheid. Dus zoals al gezegd is; begeleid dressuurmatig aan de gang.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:19

Kennelijk vindt ze jouw communicatie niet prettig.
Ze schermt zich daar tegen af door het bit vast te pakken.
Ga er eens over nadenken hoe je op een voor je paard aangenamere manier kan communiceren.
Hou er rekening dat je al behoorlijk veel vertrouwen hebt verloren, je zult dus heel erg je best moeten doen om haar te overtuigen.
Vergeet het in de krul zetten, dat heeft in ieder geval geen zin.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:06

mitje78 schreef:
Sinds een paar maanden heb ik een super lief paard gekocht,
Maar, sinds een paar weken is ze er achtergekomen dat wanneer ze het bit vast heeft, ik weinig meer te zeggen heb.

Telkens wanneer ik haar terug wil vragen, dan trekt ze nog even harder door. Waardoor ze haar tempo steeds verder verhoogd. En er een rem niet meer is.

Afgelopen, zaterdag was ze galopperende wijze er vandoor gegaan. En ze was niet gestopt tot ze weer thuis was. En het is niet veilig en goed als ze dit steeds blijft doen.

we rijden haar al een gebroken Pelham bit, Dus wil liever niet een zwaarder bit gaan rijden. En een slof is toch ook niet echt mijn favoriete oplossing.

Hoe vraag je haar terug? Blijkbaar is dit niet op een goede manier, anders zou ze er niet tegenin gaan. Ik zou een tijdje niet buiten rijden, een paard waar je geen controle over hebt is levensgevaarlijk.
Ook het bit veranderen, paard voelt heus wel wat je wilt, een zwaarder bit of slof gaat je niet helpen. Overigens: pijn in de mond = harder gaan. Wie weet doe je haar pijn met dit bit en gaat ze daarom harder ipv zachter als je haar terugvraagt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:13

Een paard kan alleen een bit vastpakken als de ruiter daar gelegenheid voor geef. Dus zelf bit loslaten en werken met korte ophoudingen.

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:16

Klinkt inderdaad gevaarlijk! Even niet naar buiten tot er meer controle is misschien een idee, om gevaarlijke situaties te voorkomen?
En zoals meerdere al gezegd hebben vooral niet terug trekken, dat is een gelopen race.
Misschien nog een idee om haar tanden/mond te laten nakijken?

Er9300

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:48

Hallo,heb pas een nieuw paard gekocht,en zij reageert slecht op haar bit,hebben haar bij een handelsstal gekocht,dus weet van haar achtergrond weinig af.Ze is denk ik in het verleden bitloos gereden,maar ik heb daar helemaal geen ervaring mee.Hoe kan ik haar wat gehoorzamer maken,en aan een bitje leren wennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:52

Er9300 schreef:
Hallo,heb pas een nieuw paard gekocht,en zij reageert slecht op haar bit,hebben haar bij een handelsstal gekocht,dus weet van haar achtergrond weinig af.Ze is denk ik in het verleden bitloos gereden,maar ik heb daar helemaal geen ervaring mee.Hoe kan ik haar wat gehoorzamer maken,en aan een bitje leren wennen?

Zelf anders leren rijden, een paard kan alleen maar sterk worden als de ruiter hem dat aanbied.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:58

En goed les nemen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:27

Ik denk dat je een korte ophouding moet maken, en dat die van jou te lang duurt. Dit geeft haar de gelegenheid om vast te pakken.
Jij moet werken aan je tempocontrole.
In het rijden steeds het paard geregeld even laten terugkomen in het tempo door een ophouding te maken aan de buitenkant. Dit verhindert dat ze kan vastpakken, want op één hand gaat dat moeilijker dan op twee handen. Maar vastpakken op éen hand kán wel! Als jij maar traag genoeg bent in het loslaten.

En daar zit vaak de kneep: zodra je reactie voelt hand ontspannen. De meeste mensen zijn hiermee te laat en daardoor gaat de ophouding verloren. Het paard legt daardoor de link niet meer, het maakt niet meer uit of hij wel of niet reageert, dus hij reageert niet meer.

Oh en nog iets: je mag de ophouding zo hard laten zijn als nodig om het paard te laten reageren. Niet minder gewicht in de hand nemen, want dan reageert het paard niet en ga jij met je hand zitten zeuren en dreinen, dan raak je steeds verder van je doel verwijderd.
Dus zoveel druk nemen als nodig en daarna RAZENDsnel loslaten.

Er9300

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 07:27

Dankje voor je goede tips,ik ga dat zeker proberen,en op oefenen,ze is voor de rest een superbraaf paardje goed verkeersmak en zo,ik heb haar gekocht puur voor buitenritjes,maar het is raar dat ze stuurloos is. Ik hoop dat het nog goed komt,want ik ben erg blij met haar,het is een appaloosa paardje.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 07:48

Ik heb in het verleden eens een strandrit gemaakt op een pony die het bit vastpakte de hals vastzette en ik kan je vertellen dat dit een hele enge ervaring was.
Dit paardje stond te koop en is verkocht aan een meisje van 11 jaar.
Vind je het gek dat ik hier heel boos over was.
Ik als volwassene kon er al niets mee laat staan een jong meisje dit is vragen om ongelukken.
In de bak reed ze prima maar buiten op het strand werd ze helemaal gek en had je niets meer te vertellen loslaten of op de volte zetten kon je ook wel vergeten.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:10

Als een paard zo heet word en besluit niet meer naar jou te luisteren dan is het klaar hoor kan een perfect dressuurpaard zijn maar als hij op het strand z'n nek vast zet en als een idioot aan de ren gaat dan heb je echt niets meer te vertellen.