Paard traag bij alleen rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoe_

Paard traag bij alleen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 10:51

Hoi bokkers,
Ik zit met een klein probleempje. Ik heb een pony van nu 4,5j. Hij is nu een jaar onder het
zadel en rijtechnisch gaat alles heel erg goed of toch wanneer we bij andere paarden rijden.
Echter, wanneer we zonder andere paarden in de bak rijden is hij sloom en reageert hij veel
minder op het been. Ik probeer veel afwisseling te geven, zo gaan we heel vaak buitenritjes maken
en wisselen we ook vaak af met springen, dressuur en cavaletti en natuurlijk
de nodige rust. Wanneer we op wandeling gaan
is hij altijd mooi voorwaarts, ik merk duidelijk dat hij dit veel liever doet dan in de bak rijden.
Springen doet hij ook graag, maar hier hetzelfde probleem. Als we alleen springen, springt hij
de eerste sprongen met veel overtuiging, daarna geeft hij er echter de brui aan en loopt gewoon
door de sprongen :') Wanneer we met andere paarden rijden is hij een hele les erg voorwaarts,
springt hij steeds alles met volle overtuiging. Wie heeft tips? ;)

paarden369

Re: Paard traag bij alleen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:56

Misschien vaker buiten rijden dan in de bak als het paard dat leuker vind misschien kun je ook een keer vrijheid dressuur in de bak doen

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:04

In de bak ook goed je oefeningen afwisselen.
Dus veel figuren zoals voltes etc. maken maar ook veel overgangen/tempowisselingen.
Dan blijft je paard bezig en dat zijn goede oefeningen om het paard goed aan het been te krijgen.
Misschien is het ook een idee om eerst een tijdje in de bak te rijden en als 'beloning' daarna nog een buitenritje te maken?
Probeer het leuk te maken voor hem in de bak en hem goed aan het werk te zetten.
Succes! :)

_MB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:13

Misschien voelt je paard zich snel verveelt. Probeer eens een oefening die totaal nieuw is en waarbij je paard ineens weer goed moet nadenken. Verder sluit ik me aan bij de rest, veel afwisselen. succes!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:16

Dan is je paard dus minder goed aan je been, dan je denkt. Veel overgangen rijden, kan hierbij helpen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:18

paarden369 schreef:
Misschien vaker buiten rijden dan in de bak als het paard dat leuker vind

maar als jij graag in de bak wilt rijden moet dat gewoon kunnen natuurlijk.
rij je zelf anders dan wanneer je samen rijdt of doe je dezelfde oefeningen en figuren?
of rijd je dan ook stukken "achter anderen aan"?
Verder gewoon veel schakelen/overgangen rijden en aan het werk zetten, uitdagen en consequent zijn.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:22

Interessant topic. Met mijn bijrijdpaard heb ik hetzelfde probleem. Met andere paarden erbij lijkt ze gewoon veel fanatieker en voorwaartser te zijn dan wanneer ik haar alleen rijd. Ik volg dus even :P

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 14:03

@paarden369 : Met dit slechte weer ligt de buitenbak er nogal bagger bij, dus dat is niet echt een optie. en gaan wandelen doen we vrij vaak. En VD is niet echt iets waar ik me naar toe wil werken :)
@Yaralisa & _MB: bedankt voor de tips, ik denk ook dat het toch een stukje zal helpen om nog meer figuren, etc. te gaan rijden. We gaan ook eigenlijk standaard uitstappen buiten, toch bedankt voor de tips! :)
@Frieswytske: dan vindt ik nou echt zo raar, bij andere paarden is hij prima aan het been, maar als ik alleen rij is hij net zo sloom en moet ik hem bij wijze van spreken bijna vooruit 'stampen' :?
@opsiop_shop: ik rij vaak in de clubles mee, daar zijn we vrij om figuren te rijden zolang we geen anderen
hinderen, die figuren enzo doet hij echt prima, hij is dan ook echt prima aan het been.

asdfghjkl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:26

Probeer als hij minder op je been reageerd niet vaak zachtjes of hard aan te sporen.
Spoort zachtjes aan reageerd je paard niet spoor harder aan, reageerd ie nog niet geef een tik. Goed bezighouden en veel figuren en overgangen maken zullen ook helpen

asdfghjkl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:26

Ohja, misschien helpt het om gelijk na het instappen en draven gelijk een stukje te galoperen. Hier word ie als het goed is lekker los en voorwaarts van

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 22:35

@asdfgh... (wat een moeilijke naam heb je :D ): bedankt voor de tips! :)

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:13

Veel tempowisselingen tussendoor rijden en figuren blijven rijden. Vooral niet vergeten dat je ook tijdens het springen bezig bent met dressuur, dat gebeurt mij in ieder geval iets te veel :')