Zelfopgeleide eigen pony aan het werk! Deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMbErLeY_

Zelfopgeleide eigen pony aan het werk! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 16:21

N.a.v. mijn vorige topic heb ik aardig wat opbouwende kritiek gekregen, hier was ik heel blij mee, vooral omdat Bokt soms aardig heftig kan reageren, echter kreeg ik nu hele goede tips waar ik wat mee heb gedaan! Ik had beloofd om nog eens een topic te openen om de vorde-ringen te laten zien, daar issie dan!! M’n beugels zijn al 1 gaatje omlaag gegaan (de wereld is ook niet in 1 dag gebouwd :P) en ik ben me aan het focussen op mijn handen en houding, handen gaan al een stuk beter, rechtop zitten ook wel, maar blijft een story of my life ;’) In-middels heb ik ook een goed passend zadel, nadat ik op mijn vorige zadel door heb gereden terwijl die boom gebroken was 

Wij zijn aardig aan de slag gegaan met ontspanning, toen ik vertelde aan mijn instructrice dat ik deze tips had gehad op bokt vond ze het ook ineens een heel goed idee, ik ben inmiddels dus ook overgestapt naar een andere instructrice!

We zijn nu vooral bezig met de stelling en buiging, ze valt helaas door mijn binnenbeen heen, omdat ik er gelijk met mijn hand aan zit, nu moet ik haar dus ook de kans geven om te reageren op mijn been, en ik merk dat het echt zijn vruchten afwerpt!

Vooral de galop vind ik STUKKEN verbeterd, veel meer balans en de stelling gaat daar aar-dig goed!

Ze vind het nog wel steeds lastig om mijn hand naar beneden te volgen, ze heeft dan nog de neiging om in een krulletje te blijven lopen, maar dit gaat echt al stukken beter!

Verder ben ik gewoon super trots op mijn poownie, ik heb haar helemaal zelf opgeleid en wat vind ik het TOF om haar elke keer weer te zien verbeteren!

Zo begonnen we, hier zat ik er voor de 8e keer op! (Augustus 2012)
Afbeelding

Oktober 2012 in haar puber periode, hier nog met het zadel met gebroken boom!
Afbeelding

Een foto uit het vorige topic (November 2012) Met een nieuw zadel wat dus ook niet goed lag!
Afbeelding

3 weken na het topic was er al verbetering te zien!! Met het goed passende nieuwe zadel, en gelijk merkte ik dat ze toch wel kon ontspannen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En de foto’s van afgelopen weekend! Het rijden ging zo goed dat ik niet lang heb gereden, vandaar dat er relatief weinig foto’s zijn van de draf :P Wel zitten er heerlijke galop foto’s tussen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die verdomde slow feeder in het uitkomen van de bocht, hier zie je dus mijn “mankement” EERST been, dan hand ;)
Afbeelding

Mijn knappe poownie
Afbeelding

Als jullie nog feedback hebben, houden jullie het dan weer lief en opbouwend??
Ik ben ook niet perfect namelijk

Groetjes,
Kimberley

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:24

ziet er netjes uit, zie dat ze ook door de maanden heen mooi nagevelijk is gaan lopen, al zit je op wat foto's een beetje naar voor, wat naar achter (helemaal in de galop) zitten en dan ziet het er prima uit! Veel succes er nog mee :) ;)

Rena100

Re: Zelfopgeleide eigen pony aan het werk! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:34

Het is zeker een verbetering! Dus daarvoor al mijn complimenten. Wat ik wel zie is dat je je bovenlichaam naar voren gooit en je kont naar achteren. Probeer je rug recht te maken en goed rechtop te blijven zitten. Vooral in de galop. Dus alsof iemand aan je haren je naar boven trekt. Daarbij iets je bekken kantelen naar voor. Verder moet je letten op je handen. hou ze rechtop! Niet naar je toe halen, maar naar voren. Ik vind je binnenhand op vrijwel alle foto's te sterk inkomen. Binnenhand in de bocht en wendingen naar voren, dan kan je pony ook beter ontspannen.

Veel succes nog verder, je hebt een leuke pony

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 17:11

Dank jullie wel! Mn houding blijft een story of my life, maar ben er nu echt mee aan de gang! Mn handen zijn al rechter op gaan staan haha....

Ik vind ook dat je een groot verschil van bespiering ziet!!

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:24

Ziet er al stukken beter uit! Blijf aan je terugwerkende hand werken!
Ennne, als je zadel nu helemaal goed past, waarom maak je hem nu dan te krap met een bontje?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:51

Ziet er al leuk uit!
Probeer om je handen niet vast de zetten op je bovenbenen, maar om ze echt te dragen en dus voor en boven het zadel te houden!

_Manon91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:34

Ziet er leuk uit! Mooie pony ook :)
Inderdaad proberen wat rechterop te zitten, schouders naar achteren en je handen wat meer te dragen en rechtop te houden..
Zoals mn eerste instructrice altijd zei: Lipjes getuit, borstjes vooruit. Laat zien dat je n vrouw bent hahaha.
Vind dat je zelf ook al duidelijk je leerpuntjes aangeeft, dus dat gaat vast goedkomen!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:02

Leuk dier! Je bent al wel weer vooruit gegaan.

Probeer wat meer tussen de oren door te kijken in plaats van naar je paard. Schouders lekker naar achteren en voel maar gewoon wat er onder je gebeurd, ik weet zeker dat je daar dan goed op in kan spelen in plaats van te kijken wat ze doet. ;) Je kruipt relatief naar voorover waardoor je benen ook naar achteren komen en je niet meer mooi de hakken uitgedrukt hebt. Zit erop alsof je trots bent , :D
Nu lekker door oefenen op de voet waar je nu bent!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 08:21

Bedankt weer voor de goede reacties!!! Op die laatste foto zit ik echt wel ver naar voren he :') :P

Ik ben ook heeeel trots op mn peertie <3 , maar laat ik idd niet zien in mn houding!!
Het blijft een drama!! Vroeger is er te weinig aandacht aan besteed, en als je dan al vanaf je 7e zo rijd..... Ga het dan maar eens veranderen -O- dat is een lang proces!!!

Myrthe, ik dacht HOEZO handen vastzetten op mn bovenbeen, tot ik de fotos zag en ik dacht oeps, klopt!! :')

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:53

Zeker ik heb ook dat probleem heel lang gehad en toen ik mijn eerste paard kocht bleek het ook nog eens een paard dat ervan houd om gigantisch op te gooien in draf. Hierdoor is het lichtrijden een drama geweest (nog steeds wel eens haha XD) Ik herken mezelf wel een beetje in je proces. De eerste foto lijkt wel een beetje op mij en mijn paard waarbij ik nog niet eens los durfde te draven ook met een touw om de nek haha

Wij gingen op het gegeven moment ook vaak op oefendressuur en kwamen dan terug met een 7 voor de middendraf en galop maar we scoorden nooit hoger dan 175 omdat ik er niet fraai op zat en daardoor ook mijn paard niet correct liep (en dan ook nog eens spanning dat je die proef goed wilt doen).

Vertrouwen in je eigen kunnen, je paardenbeest en goede begeleiding in de hand nemen en dan komt het helemaal goed. En dat gaat altijd met bloed zweet en tranen maar uiteindelijk kun je terug kijken op een heel leerzaam proces.

Heb zelf ook geleerd dat het niet alleen draait om prestatie en je paard daar te laten lopen waar het moet maar ook eens te luisteren naar het paard en dus ook te voelen. Dus verlengen als je voelt dat hij zelf naar de ontspanning wil gaan. Als hij dan heel relaxt met 2 vingers te rijden is en daarbij ook nog eens lekker briest en swingt dat geeft een kick :)

Wat je zou kunnen doen, misschien heel stom maar een halve bezemsteel tussen je ellebogen - achter je rug nemen. Als je dan naar voren komt krijg je de druk van de steel in je rug en die corrigeert je eigenlijk weer om weer recht op te gaan zitten (kreeg die tip eens van mijn vriendin haar moeder haha, zo leerde ze zelf vroeger paard rijden) of iemand die je pony aan de longe neemt en je zelf kunt oefenen recht op te gaan zitten. Dan hoef je even niet bezig te zijn met actief rijden en kun je focussen op 1 ding.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 18:58

Haha gerrit, goede tips!! Je bedoeld de bezemsteel horizontaal langs je schouders zeg maar??? Is het proberen waard haha!!

Het touw om haar nek komt omdat dat pas de 8e x was dat ik erop zat, en pas de 3 e x los in de bak! Ik had een zware knieblessure gehad dus had nog niet zoveel balans en wilde iets voor het grijpen hebben mocht ze iets uithalen ;)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:27

Ziet er goed uit! Let wel op je handen, die zitten soms wat laag en breed vind ik

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:27

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

SaschaTiviox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:20

Het ziet er heel erg goed uit. Alleen in de galop ietsje meer naar achter zitten en misschien je handen iets dichter bij elkaar. Maar ik vind het er verder echt goed uitzien.
Nog veel plezier met je superpony

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:00

ik vind het al een hele verbetering met je vorige topic, hij loopt meer ontspannen naar mijn idee.
top, ga zo door :j

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:40

Ziet er goed uit, je ziet duidelijk de verschillen met je andere topic.
Je handen staan inderdaad wat ver uit elkaarn en wat aan de lage kant,
maar dat was al gezegd, hier misschien nog iets meer op letten.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 22:53

Wat leuk dat jullie de verschillen ook zien!!! :)

Ontspanning gaat zeker beten, eerst brieste ze ook nooit, dat doet ze tegenwoordig ook vaker, voor mij een teken van omtspanning!!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:43

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:41

Wat mij opvalt is dat je je knieën knijpt, waardoor je je rug hol trekt, te ver achterin je zadel gaat zitten en daardoor voorover komt. Dus begin bij je knieën ...;-)

salami_worst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:30

je mag wat meer rechtop gaan zitten! schouders naar achteren.
en ik snap dat je trots bent op je pony, maar je mag ook iets meer naar boven kijken :))