Hallo, Sinds kort rijd ik een paard dat momenteel Z2 loopt. Vandaag hebben we de eerste keer vliegende galopswissels gemaakt, ik vind het nogal moeilijk om het juiste moment voor de hulp te bepalen. Nu ben ik daar eigenlijk de hele middag al over na aan het denken (ben het vergeten te vragen aan mijn instructrice) Wat is nu het juiste moment eigenlijk? Het zweefmoment?
Ik zou zeggen kijk vantevoren even wat filmpjes van mensen die het doen, dan kun je jezelf al een beetje oriënteren. Tenminste, dat zou ik doen. Zoek wat dingetjes op op internet, of neem anders telefonisch contact op met je instructrice als je het meteen wil weten. En anders wachten tot de volgende les en het dan vragen, wat ik sowieso wel zou doen. Je kunt jezelf altijd een beetje oriënteren wat dat betreft, maar wacht wel met de uitvoering tot je weer met je instructrice bent.
Tenminste, dat vind ik
aeolusnr1
Zoals je zelf al zegt moet de wissel plaatsvinden tijdens het zweefmoment, maar om dit op dat moment te kunnen gaan doen moet de hulp net ervoor zijn. Das een kwestie van aanvoelen, en idd op ieder paard zal dat ook net anders aanvoelen. Zelf al gaan oefenen is geen goed idéé, wacht zoals idd al anderen hier hebben gezegd op jouw instructie en doe het dan samen.
Dankjewel voor de tips! ik wilde niet zelf gaan oefenen, maar wel eens op mijn eigen pony goed voelen wanneer ik de hulpen zou moeten geven (bv gewoon een woordje zeggen op het moment dat de hulp gegeven moet worden in de galop. Zodat het op dat paard makkelijker word het goede moment te bepalen. Ik zal inderdaad wat filmpjes gaan bekijken, goede tip!
Ik doe het zelf op gevoel, en denk dat dat ook het beste is. Hoe meer je gaat nadenken over precies op welk moment het moet hoe geforceerder het gaat. Vraag het gewoon aan je instructrice en zorg dat de basis voor je galop goed is. Dus goed van achter naar voren rijden en spring je wissel naar voren. Een correcte wissels kan alleen vanuit een correcte galop gereden worden. Wissels zijn namelijk erg snel verpest, het moet geen gewoonte worden om ze in 2 keer te springen.
R12312
Geplaatst: 07-02-14 18:55
Als het binnenvoorbeen naar achteren gaat geef je de hulp voor het changement. Ik zou het wel altijd vanuit een contra doen en op een rechte lijn, dus niet op de diagonaal. Dan gooi je ze als ware om, en het moet vanuit een correcte galop gebeuren.
Met binnenvoorbeen bedoel ik, als je in de linkergalop zit, het linkervoorbeen.
romyloverrr
Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-14 20:49
Nou, even een update. Het gaat inmiddels al steeds beter. En nu doe ik het automatisch al goed, eigenlijk heb ik geleerd dat je gewoon er niet teveel over na moet denken.